Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Ik ben bijna een maand verder. De bak is herstellende van de kuur tegen Stolonifera. Koralen groeien goed.
Alleen de Tridacna's hebben het de laatste weken het heel moeilijk gehad. Twee exemplaren hebben de geest gegeven en de squamosa is meer dood dan levend.
Tijdens de kuur lieten ze niks merken.
PXL_20241126_105806223.MP~2.jpg
Deze squamosa gaat het volgens mij ook niet halen.

Helaas heb ik toch weer een paar kleine stukjes Stolonifera in de bak ontdekt. Deze ga ik nu met een tandenborstel te lijf, blijven irriteren?
Heb ook nog last van smeeralg, vooral op de bodem. Dat laatste zal met de tijd wel verdwijnen.

Het Flower Koraal is aan het herstellen. Het gaat wel heel langzaam.
PXL_20241127_114325888.MP~2.jpg

Morgen of vrijdag verwacht ik de uitslag van de icp-test. Ben benieuwd naar het resultaat.

Na de kuur leek het mij ook eens interessant om ATI Essentials + in te ruilen voor Modern Reef All-in-oneReef-Keeping System 7.7x. Mijn maat Jos is hier sedert het einde van de zomer mee gestart en zijn aquarium ziet er perfect uit.
Na bijna 5 jaren ATI te hebben gebruikt, lijkt het mij interessant om eens wat anders te gaan proberen.
Ik vermoed dat het niet zo veel zal uitmaken, maar het houdt de hobby wel boeiend voor mij.

Overzicht 2.jpg
Zo staat de bak er nu bij.

En een gelukkig maar bovenal gezond Nieuwjaar!!

Fijne dagen! Hoe gaat de overstap naar Modern Reef, nu je een maandje oid bezig bent?
Ben nu ruim een maand met Modern Reef bezig. Eerlijk gezegd ben ik wel erg tevreden met het resultaat. Koralen groeien perfect alles staat mooi uit.
De pH lijkt me ook wat stabieler te zijn nu. De waarde komt niet meer onder de 8,1 en dat was eerst wel eens 7,8 aan het begin van de ochtend.
Merk wel heel duidelijk dat ik ook gestopt ben met ATI Nutrition. Het nitraat en fosfaat lopen nu geleidelijk wat op, en wel te veel naar mijn zin.
Maar dat laatste gaat ook wel goed komen. Ben nu op advies van een andere aquariaan met het doseren van zuiver keukenazijn begonnen. Mocht dit niet gaan werken, ga ik naar alle waarschijnlijkheid weer ATI Nutrition gebruiken.
Bij een zeeaquarium moet je gewoon altijd geduld hebben.

Inmiddels heeft mijn aquarium deze week het eerste lustrum mogen vieren.
DSC_1323.JPG
31 januari 2020

IMG-20200630-WA0003 (2).jpeg
juli 2020

DSC_2193.JPG
januari 2021

DSC_2737.JPG
januari 2022

DSC_3170.JPG
januari 2023

PXL_20240121_151818603.MP~3.jpg
januari 2024

PXL_20250201_095342152.MP~3.jpg
1 februari 2025

PXL_20250201_095900406.MP~2.jpg
1 februari 2025

Het is en blijft een boeiende hobby.
Soms krijg ik wel eens het idee om ermee te stoppen. Zo'n aquarium is toch wel echt een handenbinder.

Ja hier ook veel aan stoppen gedacht, is toch best veel er mee bezig zijn.
Als het weer eens tegen zit ben ik weer niet goed gemutst .
Maar juist om het helemaal goed proberen te doen houd mij in de hobby.
Opgeven is er bij mij niet bij hoe moeilijk het soms is.
Maar stoppen komt veel voor bij mij, af en toe ben ik er moe van🙈

Ziet er prachtig uit. En leuk om zo die voortgang per jaar te zien op de foto’s.

Staat er top bij Robert. Ik herken het gevoel om te stoppen…. Voorlopig heb ik terug de goesting gevonden om verder te gaan. Maar ik heb wel de keuze gemaakt om nooit meer naar LPS of SPS te gaan. Er zijn genoeg koralen waar je iets moois mee kan maken maar die minder stress en werk geven..

Staat er top bij Robert. Ik herken het gevoel om te stoppen…. Voorlopig heb ik terug de goesting gevonden om verder te gaan. Maar ik heb wel de keuze gemaakt om nooit meer naar LPS of SPS te gaan. Er zijn genoeg koralen waar je iets moois mee kan maken maar die minder stress en werk geven..
Omdat ik er ook zo in sta zou ik wel eens willen weten welke koralen je zoal bedoelt.

Vandaag de bestrijding van de Stolonifera-troep weer opgepakt.
De bestrijding met fenbendazol in september/oktober vorig jaar is helaas geen echt succes geweest. Ik vermoed dat de dosering veel te laag is geweest.
Maar om opnieuw te beginnen met dit spul durf ik nu eigenlijk niet. Ook al heb ik zo goed als geen echte negatieve ervaringen gezien in mijn aquarium tijdens de behandeling..
Alleen vraag ik me af, wat gebeurt er als ik een hogere dosering zou gaan inzetten???
Van een mede-aquariaan Twan uit de buurt heb ik een tip gekregen om het eens met een kleine hogedruk spuit uit te gaan proberen.
Vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en onder het toeziend oog van Twan de spuit in stelling gebracht.
Eerlijk gezegd had ik het idee dat dit allemaal moeilijk zou gaan, maar dit is juist niet het geval.
De spuit blijft zeker nog een tijdje hier staan. Zo kan ik nu dagelijks de strijd aanbinden tegen de Stolonifera.
Ik heb wel gemerkt dat ik niet te snel over het steen moet gaan. Zo moet ik ook de afstand minimaal houden. De Stolonifera maakt dan goed contact met het warme water uit de spuit.

Het filmpje spreekt voor zich:

De bak was binnen een half uurtje weer vrij snel helder nadat ik "klaar" was met de eerste behandeling.
Uiteraard heb ik alle pompen uitgezet, zo ook de afschuimer. Deze laatste loopt namelijk over als ik de opvoerpomp uitschakel. De vissen vertoonden ook vrij normaal gedragen. Zeker de pincetvis is altijd erg nieuwsgierig als ik in de bak aan het rommelen ben.
Vanavond een zak met ca. 300 gram actieve kool in het filter gehangen en wel bij de instroom van het water in de sump. Dit kan nooit kwaad.
Morgen weer een nieuwe behandeling met hogedruk spuit toe gaan passen.
Ik houd jullie wel op de hoogte van de voortgang middels dit forum.

Ook een paar foto's:

PXL_20250207_203547335.MP~3 met stolonifera.jpg
Voor de inzet van de hogedruk.

PXL_20250208_190057227.MP~2 zonder stolonifera.jpg
Na het gebruik van de spuit.

De bestrijding met fenbendazol in september/oktober vorig jaar is helaas geen echt succes geweest. Ik vermoed dat de dosering veel te laag is geweest.
Maar om opnieuw te beginnen met dit spul durf ik nu eigenlijk niet. Ook al heb ik zo goed als geen echte negatieve ervaringen gezien in mijn aquarium tijdens de behandeling..
Alleen vraag ik me af, wat gebeurt er als ik een hogere dosering zou gaan inzetten???
Van een mede-aquariaan Twan uit de buurt heb ik een tip gekregen om het eens met een kleine hogedruk spuit uit te gaan proberen.
Vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en onder het toeziend oog van Twan de spuit in stelling gebracht.
Eerlijk gezegd had ik het idee dat dit allemaal moeilijk zou gaan, maar dit is juist niet het geval.
De spuit blijft zeker nog een tijdje hier staan. Zo kan ik nu dagelijks de strijd aanbinden tegen de Stolonifera.
Ik heb wel gemerkt dat ik niet te snel over het steen moet gaan. Zo moet ik ook de afstand minimaal houden. De Stolonifera maakt dan goed contact met het warme water uit de spuit.

De bak was binnen een half uurtje weer vrij snel helder nadat ik "klaar" was met de eerste behandeling.
Uiteraard heb ik alle pompen uitgezet, zo ook de afschuimer. Deze laatste loopt namelijk over als ik de opvoerpomp uitschakel. De vissen vertoonden ook vrij normaal gedragen. Zeker de pincetvis is altijd erg nieuwsgierig als ik in de bak aan het rommelen ben.
Vanavond een zak met ca. 300 gram actieve kool in het filter gehangen en wel bij de instroom van het water in de sump. Dit kan nooit kwaad.

Ook een paar foto's:

Bekijk bijlage 648129

Bekijk bijlage 648130
gaat gemakkelijk

Was weer gezellig vanmiddag Robert en Hopelijk kom je er zo vanaf.

Ook een paar foto's:

Bekijk bijlage 648129

Bekijk bijlage 648130
Circuleer je dan zeewater door die hogedruk spuit? En wat voor spuit is dat? ( merk? Type )

Circuleer je dan zeewater door die hogedruk spuit? En wat voor spuit is dat? ( merk? Type )
Ik gebruik zeker geen zeewater in de spuit. Dit lijkt me niet zo bevordelijk voor de levensduur van het apparaat. Osmosewater is daarom een betere optie.
Heb gistermiddag nog geen liter water gebruikt.
In mijn bak heeft dit nagenoeg weinig invloed op het zoutgehalte.
Het is een kleine Kärcher spuit, stoomcleaner voor in huis.

Hoi Robert ,
Vervelend spul hoor die blauwe poliepjes.
Ben je niet bang dat als je ze losspuit ze zich weer op een andere plaats vasthechten , of zijn ze kapot gespoten onder de hoge druk.
Hoop iig voor je dat je er op deze manier vanaf komt , sucses!
Grtz jack

Hoi Robert ,
Vervelend spul hoor die blauwe poliepjes.
Ben je niet bang dat als je ze losspuit ze zich weer op een andere plaats vasthechten , of zijn ze kapot gespoten onder de hoge druk.
Hoop iig voor je dat je er op deze manier vanaf komt , sucses!
Grtz jack
Niet geschoten is altijd mis. Deze troep groeit overal in de bak, dus verspreiden?
De tijd zal het uitwijzen.

Ik gebruik zeker geen zeewater in de spuit. Dit lijkt me niet zo bevordelijk voor de levensduur van het apparaat. Osmosewater is daarom een betere optie.
Heb gistermiddag nog geen liter water gebruikt.
In mijn bak heeft dit nagenoeg weinig invloed op het zoutgehalte.
Het is een kleine Kärcher spuit, stoomcleaner voor in huis.
Oké duidelijk.

Back
Bovenaan