Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Blue Marine Reef 200

Een goede opruimploeg is in mijn ogen essentieel om een bak goed draaiend te krijgen en te houden.
Een opruimploeg bestaat uit een verscheidenheid aan dieren, waaronder voornamelijk algeneters. Opruimers die voederresten (al dan niet verteerd door vissen) opeten helpen ook heel goed algen groei te voorkomen, daar zij helpen de hoeveelheid nutrienten die vrijkomen in het water tot een minimum te beperken. Denk hierbij aan garnalen, hermietkreeften, zeesterren (slangsterren), bepaalde zeekomkommers, maar vooral ook slakken. Veel van deze dieren eten dus toevallig ook algen.

Dus zet in op een diverse opruimploeg, welke je met de tijd opbouwd naarmate je bak drukker bevolkt raakt.

Mijn opruimploeg (op 220 liter) ziet er inmiddels zo uit:
5 Clibanarius sp. (hermietjes)
2 Ophiolepis superba (gemarmerde slangster)
1 Lysmata wurdemanni (pepermunt garnaal)
1 Holoturia nuda (zeekomkommer)
Heel veel (~100) Turbo sp. (welbekende Tubroslakken, incl 3 of 4 Mexicaanse, planten zich voort waardoor het er nu zo veel zijn)
5 Tectus sp. (alternatieve turboslak)
10 Nassarius vibex (welbekende zandslak)
2 Monetaria moneta (kleine porseleinslak erg mooi ook, Monetaria annulus is ook erg mooi)
10 Cerithium caeruleum (klein slakje, leeft voornamelijk in/op het zand, maar komt ook op de stenen, schijnt ook te helpen tegen flap)
1 Astralium calcar (wordt wat groter, wel mooi ook)
10 Nerita polita (klein algen etend slakje)

Zeeegels zijn mooi en zeer goede algeneters, zo goed zelfs dat ze vaak ook de (gewenste) mooie rose/rode/paarse kalkalgen van de stenen schrapen (incl de verf van Real Reef Rock). Om die reden heb ik er daar geen van.

Overigens zijn blennies ook hele geschikte algenetende vissen. Enkel de kleinere soorten (bijv. Ecsenius) zouden geschikt zijn voor jouw bak, maar die visjes zouden waarschijnlijk ook meteen voer zijn voor de koraalduivel. Om dezelfde reden zijn garnalen ook minder geschikt.

Hey Rene,

thx voor de duidelijke uitleg. Ik ga nog wat slekken bijplaatsen. Ik heb we maar 5 vergeleken met jouw kolonie :-)

Grts
Frank

Gisteren weer water getest en alles ok.

NO3 = 8
NO2 = 0
Ph = 7.85
Kh = 8
Zoutgehalte = 1024
temp = 26

Ondertussen 2 juweel kardinaal baarjes erbij en een poetsgarnaal. 1 baarsje verstopt zich constant na de 2e dag en ze zwemmen niet samen. als ik het in het oog hou lijkt het dat wanneer ze in de buurt komen de andere baars nogal wild uit haalt. Nu lees ik dat je er best meer dan 2 plaatst?
Voor de rest iedereen happy en ze eten allemaal goed. Wanneer ik verse garnaaltjes geef dan leeft de koraalduivel zich uit. En mijn poetsgarnaal is een grote en de koraalduivel droomt enkel van de garnaal :-) hij laat deze met rust sinds ze dezelfde grootte hebben

de inhoud tot op vandaag

Vissen

2 Blauwe juffers (chrysiptera hemicyanea )
2 Anemoonvissen (Percula)
1 dwergkoraalduivel (Dendrochirus Brachypterus)
1 Gele Doktersvis ( Zebrasoma flavescens
)
2 Juweel kardinaalsbaars (Pterapogon kauderni )
1 Zandhapper (Valenciennea Strigata)
1 Canthigaster Valentini

Lagere dieren

1 Bloedgarnaal (Lysmata Debelius)
2 slakken strombus Luhuanus
3 slakken trochus Histrio
1 Tepelanemoon

Koralen

Pompende Xenia
Seriatopora Calendrium frag
Zoanthus Sociatus
Sinularia SP
Ricordea groen
Sarcophyton groen
Euphyllia Paradivisa
Blauwe Anthelia

IMG_20180909_124615.jpg IMG_20180909_124750.jpg IMG_20180909_124759.jpg

vandaag weer water getest

NO3 = 0
NO2 = 0
Ph = 8
Kh = 8
Zoutgehalte = 1024
temp = 26

Ook een jewel kardinaalbaars gewisseld. vanaf het begin zwommen ze niet samen en deze week viel me op dat de ene achter de andere aan het jagen was. Gewisseld vandaag en nu zitten ze samen de oude en de nieuwe.

gisteren avond is mijn tepelanemoon op wandel gegaan en vannacht heeft hij zich gesplitst. Nu hebben we er 2 :-) Ook mijn bloedgarnaal heeft zich een vers jasje aangedaan en het oude in de wavemaker gehangen :-)

Weer een weekje verder en gisteren heb ik de testen zelf gedaan met Colombo testen.

Gisteren na mijn vorige post water waardes gemeten en wat extra testen gedaan
Waterwaardes
NO2 = 0
No3 = 0
PO4 = 0.02
Ph = 7.6
Kh = 9
MG = 1275
Ca = 375
Zoutgehalte is 1023
temp = 26

Volgens de "ideale" waardes die ik op de forums zie, zit ik goed of iemand een ander advies

Weer een weekje verder en gisteren heb ik de testen zelf gedaan met Colombo testen.

Gisteren na mijn vorige post water waardes gemeten en wat extra testen gedaan
Waterwaardes
NO2 = 0
No3 = 0
PO4 = 0.02
Ph = 7.6
Kh = 9
MG = 1275
Ca = 375
Zoutgehalte is 1023
temp = 26

Volgens de "ideale" waardes die ik op de forums zie, zit ik goed of iemand een ander advies

Je nitraat (probeer tussen 2 en 5 te houden) en fosfaat (rond de 0,08 houden) zijn wat mij betreft te laag. Je magnesium mag omhoog naar 1350 en je calcium zou ik rond de 450 houden. KH vind ik persoonlijk ook te hoog, die zou ik proberen rond de 8 te houden (maar daarover verschillende de meningen ;) )

Of je nitraat nu 2 is met een fosfaat van 0,02 of 5 en 0,05 maakt niet zoveel uit. Als het beide maar meetbaar zijn en in verhouding van 1:50 tot 1:100.

Wat betreft de rest zie ik ook niet direct een rijtje "ideaal waarden" terug.
Alles draait om verhoudingen. Je zoutgehalte is aan de lage kant terwijl je KH vrij hoog is...
Hierdoor is het vervolgens mogelijk dat je pH (laag) ook uit de pas loopt met je KH (hoog).

Aangeraden streefwaarde qua zoutgehalte is 34-35 promille (~1025-1026) en een bijpassende KH is dan 7,5-8.
Daarbij past vervolgens een calciumgehalte van 420-440 mg/L en een magnesiumgehalte van 3 keer je calcium gehalte, dus 1260-1320.

Sommigen wijken bewust en om verschillende redenen van deze verhoudingen af, door bijvoorbeeld een KH van 9 na te streven omdat ze hun koralen sneller willen laten groeien en/of een grotere marge te hebben mocht er eens technisch iets fout gaan. De term "ideaal waarde" is dus ook weer subjectief te noemen. Bovenstaande getallen reflecteren natuurlijk zeewater.

de Ideale waardes heb ik hier gevonden na wat zoekwerk en linken die ik heb gevonden op dit forum Standaard-waterwaardes

Hmm, dat lijstje houdt er wel een behoorlijk ruim bereik op na van wat "ideaal" is...
Doordat de elementen voor hun oplosbaarheid in water (en dus stabiliteit) grotendeels van elkaar afhankelijk zijn kan je toch de mist ingaan ondanks dat waardes wel in de genoemde ranges vallen.

Neem bijvoorbeeld KH en pH. De pH (zuurtegraad) wordt bepaald door de concentratie watertof-ionen. KH wordt bepaald door de concentratie van het negatief geladen carbonaat-ion (HCO3) in water. Dit kan met het positieve waterstof-ion (H) reageren tot H2O en CO2 (water en koolzuur). Deze twee ionen komen dus samen tot een evenwicht, dit heeft verschillende consequenties:
- Hoe meer HCO3 hoe minder H dus hoe hoger de pH
- Hoe meer HCO3 des te meer H er nodig is om de pH te doen zakken (buffer werking van HCO3, dit geeft een stabiele pH)
- Hoe hoger de pH, hoe minder H, dus des te beter HCO3 in oplossing blijft.
- Een verlaagde pH (<7,9) werkt dus de concentratie HCO3 (=KH) tegen
- Om een KH van 9 te handhaven bij een pH van 7,6 moet je naar verhouding heel veel HCO3 (hoofdbestanddeel van ieder potje/flesje KH+ in de winkel) toevoegen wat vervolgens grotendeels wordt omgezet in water en koolzuur. Koolzuur is weer licht zuur en verlaagd dus weer een beetje de pH*... etc. etc.

De pH van zeewater komt niet alleen tot stand door carbonaat, alle elementen (ionen zoals bijvoorbeeld Ca) hebben er invloed op. Dus als je het calcium verhoogt naar 420-430 zal je merken dat ook de pH EN de KH ook stijgen, puur omdat je de balans tussen die twee de goede kant op trekt.

*koolzuur kan als gas ontsnappen aan het water, zorg daarom dus altijd voor ruim voldoende stroming aan het wateroppervlak en goede ventilatie van de kamer waar het aquarium staat.

Hmm, dat lijstje houdt er wel een behoorlijk ruim bereik op na van wat "ideaal" is...
Doordat de elementen voor hun oplosbaarheid in water (en dus stabiliteit) grotendeels van elkaar afhankelijk zijn kan je toch de mist ingaan ondanks dat waardes wel in de genoemde ranges vallen.

Neem bijvoorbeeld KH en pH. De pH (zuurtegraad) wordt bepaald door de concentratie watertof-ionen. KH wordt bepaald door de concentratie van het negatief geladen carbonaat-ion (HCO3) in water. Dit kan met het positieve waterstof-ion (H) reageren tot H2O en CO2 (water en koolzuur). Deze twee ionen komen dus samen tot een evenwicht, dit heeft verschillende consequenties:
- Hoe meer HCO3 hoe minder H dus hoe hoger de pH
- Hoe meer HCO3 des te meer H er nodig is om de pH te doen zakken (buffer werking van HCO3, dit geeft een stabiele pH)
- Hoe hoger de pH, hoe minder H, dus des te beter HCO3 in oplossing blijft.
- Een verlaagde pH (<7,9) werkt dus de concentratie HCO3 (=KH) tegen
- Om een KH van 9 te handhaven bij een pH van 7,6 moet je naar verhouding heel veel HCO3 (hoofdbestanddeel van ieder potje/flesje KH+ in de winkel) toevoegen wat vervolgens grotendeels wordt omgezet in water en koolzuur. Koolzuur is weer licht zuur en verlaagd dus weer een beetje de pH*... etc. etc.

De pH van zeewater komt niet alleen tot stand door carbonaat, alle elementen (ionen zoals bijvoorbeeld Ca) hebben er invloed op. Dus als je het calcium verhoogt naar 420-430 zal je merken dat ook de pH EN de KH ook stijgen, puur omdat je de balans tussen die twee de goede kant op trekt.

*koolzuur kan als gas ontsnappen aan het water, zorg daarom dus altijd voor ruim voldoende stroming aan het wateroppervlak en goede ventilatie van de kamer waar het aquarium staat.

Thx voor de duidelijke uitleg. Ik ben van oorsprong scheidkundige en heb interesse ind e achtergronden. Ik wil ook zo veel mogelijk leren en begrijpen. Maar eerlijk moet ik toegeven dat je zoveel verschillend advies krijgt dat het soms moeilijk is om het juiste te vinden. Tot nu toe kijk ik ook hoe alles reageert in mijn aquarium, dat geeft ook al een idee en als ik zie dat er iets minder gaat, dadelijk kijken en bijsturen.

Groetjes

Thx voor de duidelijke uitleg. Ik ben van oorsprong scheidkundige en heb interesse ind e achtergronden. Ik wil ook zo veel mogelijk leren en begrijpen. Maar eerlijk moet ik toegeven dat je zoveel verschillend advies krijgt dat het soms moeilijk is om het juiste te vinden. Tot nu toe kijk ik ook hoe alles reageert in mijn aquarium, dat geeft ook al een idee en als ik zie dat er iets minder gaat, dadelijk kijken en bijsturen.

Groetjes

Ah, een scheikundige. Dan excuus als mijn uitleg iets te simpel is geweest.
Bottom line, het zijn een en al zuur/base reacties en interacties tussen ionen. Mijn advies, val terug op die scheikundige kennis en gebruik dat als uitgangspunt. Aan de hand daarvan kan je ieder advies op waarde schatten.

Ah, een scheikundige. Dan excuus als mijn uitleg iets te simpel is geweest.
Bottom line, het zijn een en al zuur/base reacties en interacties tussen ionen. Mijn advies, val terug op die scheikundige kennis en gebruik dat als uitgangspunt. Aan de hand daarvan kan je ieder advies op waarde schatten.
Rene,

Ooit scheikunde gestudeerd en nog interesse in hoe waardes ontstaan en beinvloeden :-) Maar ondertussen 20 jaar in de IT wereld. En daarom had ik gevraagd wat de ideale waardes zijn zodat ik me daarop kan richten. Maar blijkbaar bestaar niet een tabel zoals die van mendeljev voor de water waardes :-)

Groetjes
Frank

Back
Bovenaan