schoofsf
ZeewaterForum lid
Een goede opruimploeg is in mijn ogen essentieel om een bak goed draaiend te krijgen en te houden.
Een opruimploeg bestaat uit een verscheidenheid aan dieren, waaronder voornamelijk algeneters. Opruimers die voederresten (al dan niet verteerd door vissen) opeten helpen ook heel goed algen groei te voorkomen, daar zij helpen de hoeveelheid nutrienten die vrijkomen in het water tot een minimum te beperken. Denk hierbij aan garnalen, hermietkreeften, zeesterren (slangsterren), bepaalde zeekomkommers, maar vooral ook slakken. Veel van deze dieren eten dus toevallig ook algen.
Dus zet in op een diverse opruimploeg, welke je met de tijd opbouwd naarmate je bak drukker bevolkt raakt.
Mijn opruimploeg (op 220 liter) ziet er inmiddels zo uit:
5 Clibanarius sp. (hermietjes)
2 Ophiolepis superba (gemarmerde slangster)
1 Lysmata wurdemanni (pepermunt garnaal)
1 Holoturia nuda (zeekomkommer)
Heel veel (~100) Turbo sp. (welbekende Tubroslakken, incl 3 of 4 Mexicaanse, planten zich voort waardoor het er nu zo veel zijn)
5 Tectus sp. (alternatieve turboslak)
10 Nassarius vibex (welbekende zandslak)
2 Monetaria moneta (kleine porseleinslak erg mooi ook, Monetaria annulus is ook erg mooi)
10 Cerithium caeruleum (klein slakje, leeft voornamelijk in/op het zand, maar komt ook op de stenen, schijnt ook te helpen tegen flap)
1 Astralium calcar (wordt wat groter, wel mooi ook)
10 Nerita polita (klein algen etend slakje)
Zeeegels zijn mooi en zeer goede algeneters, zo goed zelfs dat ze vaak ook de (gewenste) mooie rose/rode/paarse kalkalgen van de stenen schrapen (incl de verf van Real Reef Rock). Om die reden heb ik er daar geen van.
Overigens zijn blennies ook hele geschikte algenetende vissen. Enkel de kleinere soorten (bijv. Ecsenius) zouden geschikt zijn voor jouw bak, maar die visjes zouden waarschijnlijk ook meteen voer zijn voor de koraalduivel. Om dezelfde reden zijn garnalen ook minder geschikt.
Hey Rene,
thx voor de duidelijke uitleg. Ik ga nog wat slekken bijplaatsen. Ik heb we maar 5 vergeleken met jouw kolonie
Grts
Frank