Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bleken Acro boven en onder

maik21

Senior Forumlid
Beste,
Sinds een paar dagen beginnen sommige acro te beken van onder maar ook boven.
Dit terwijl fosfaat 0.08 is Hanna checken ( met dsr vloeistof gecheckt )

Mijn nitraat is wel hoog waar ik mee bezig ben om de oorzaak te achterhalen en iets minder te voeren.
Kan het hoge nitraat de oorzaak zijn ?

Wat willen we weten?

1. Inhoud van het aquarium: 250 liter

2. Inhoud van de filterbak: 80

3. Hoe houd je het calciumgehalte op peil": doseerpomp

4. Gebruik je een fosfaatfilter (wat voor een, wat voor media, hoe vaak/lang)? nee

5. Gebruik je ozon of UV? nee

6. Wat voor afschuimer gebruik je (merk, type)? Deltec 1000ix

7. Hoe vaak maak je de afschuimer schoon (niet zozeer beker legen, maar venturie reinigen etc)? een keer per 3 maanden

8. Wat zijn de temperatuur, zoutgehalte, pH, KH, nitraat en fosfaat (en eventueel nitriet, calcium, magnesiumwaarden?

Temp 24.7

Ph 8.3

Kh 7.3

Nitraat 65.2

Fosfaat 0.08

9. Wat voor extra filters gebruik je? (koolfilter, refugium, potfilter, zandfilter...) geen

10. Wat voor verlichting gebruik je? (Watt, kleur, hoe oud etc?) 2 keer een coral care 48%

11. Hoe veel stroming heb je precies?

1x dmp 40 (20.000 liter 60%)

1x dmp 30 (15.000 liter 80%)

1x slm 30 (10.000 liter 100%)

12. Wat voor koralen houd je? sps, lps en doopvont

13. Wat voor vissen houd je?, 2 annemoonvissen, 2 anamoonvis, 3 lipvis 4 anthias, 1 dokter 2 kardinaal, 1 vossenkop (bubbelalg)

14. Hoe lang draait het systeem al? 8 maanden

15. Hoe veel levend steen heb je? En hoe oud is het? 30 kg 8md

16. Hoe onderhoud je het aquarium (wat en wanneer? Denk aan waterverversingen, vervangen bodemmateriaal etc): een keer per week een 40 liter water verversen, wekelijks de afschuimerbeker

,17. Wat voeg je toe (wat, waarom, hoe veel, hoe vaak)? Modern reef voor kh Mg cal

18. Welk merk zout gebruik je? Modern reef

19. Wat voer je (en hoeveel en hoe vaak)? dagelijks 1 diepvriestablet wisselend en nori

20. Welke problemen heb je afgezien van het probleem in de vraag? geen

Mvg Maikel

IMG_7206.jpeg

Bijlagen

• IMG_7209.jpeg
    IMG_7209.jpeg
    228,3 KB · Weergaven: 20
Goede morgen,

Eerste verdachte: licht.
Hoe staat de kleurbalans van de coral cares (andere schuifje dan intensiteit) ingesteld tijdens de piekuren in de middag?

Als je die naar de blauwe kant schuift, dan dim je de witte leds en blijft er dus minder dan 48% over.

Uitgaande van Gen2 coral cares en de kleur balans in het midden. Dan is 48% ongeveer 160 Watt. En dat is denk ik net aan de krappe kant voor acro’s.

Draai je blauwer dan is dat dus nog krapper en acro’s houden ook van een lekker wit spectrum.

P.S. een keer per dag 1 blokje diepvries is erg weinig voor de vissen die je hebt.

Dank voor de reactie. Ik had hem lager gezegd omdat ik bang was voor een licht schok vanwege de toppen en voeren verlaagd vanwege nitraat
Hierbij een foto van mij schema , is een vooraf ingestelde

Bijlagen

• IMG_7212.png
    IMG_7212.png
    95,7 KB · Weergaven: 16
Een nitraat van 65 gaan acros niet dood aan.
90+ ook niet.

Je lampen staan erg blauw ingesteld.
Zet de color temperature gedurende 6 a 7 uur in de middag eens op 48/48 om te beginnen.

Licht dimmen bij hoog nitraat is vragen om een hoger nitraat. Want meer licht, meer fotosynthese, meer groei, meer nutriënten verbruik.

Ik denk dat je koralen nu meer last hebben van het fosfaat onder de 0,1, dan van het nitraat.

Om ook maar in de buurt te komen van een licht schok, moet je voorbij de 70% intensiteit gaan zitten…

P.S. je doopvont gaat het huidige blauwe en weinige licht ook helemaal niet leuk vinden.

Laatst bewerkt:
En als de lampen witter staan, maak dan ook even een paar nieuwe foto’s en post die hier. Dan kunnen we veel meer zien.

Licht nu veranderd naar minder blauw meer wit.

Bijlagen

• IMG_7215.jpeg
    IMG_7215.jpeg
    341,7 KB · Weergaven: 71
  • IMG_7217.jpeg
    IMG_7217.jpeg
    310 KB · Weergaven: 71
  • IMG_7218.jpeg
    IMG_7218.jpeg
    369,5 KB · Weergaven: 67
  • IMG_7216.jpeg
    IMG_7216.jpeg
    379,3 KB · Weergaven: 70
Als de toppen van die groene acro op de eerste foto beschadigd waren geraakt door te veel licht, dan had die rode monti ernaast allang lichtrose tot wit uitgeslagen geweest.

Dus licht schok is hier niet aan de hand.

Hoe lang heb je koralen met schade?

Goede morgen,

Eerste verdachte: licht.
Hoe staat de kleurbalans van de coral cares (andere schuifje dan intensiteit) ingesteld tijdens de piekuren in de middag?

Als je die naar de blauwe kant schuift, dan dim je de witte leds en blijft er dus minder dan 48% over.

Uitgaande van Gen2 coral cares en de kleur balans in het midden. Dan is 48% ongeveer 160 Watt. En dat is denk ik net aan de krappe kant voor acro’s.

Draai je blauwer dan is dat dus nog krapper en acro’s houden ook van een lekker wit spectrum.

P.S. een keer per dag 1 blokje diepvries is erg weinig voor de vissen die je hebt.
bij mij zijn alle acro ,s dood door een te hoog nitraat (te veel gedoseert)

Die groene heb ik 2 weken geleden gehaald.
Ga nu kijken met de andere instelling of het goed beter gaat.

Nitraat doseer ik zeker niet en ook niet gedaan enigste wat ik doseer is kh mag cal

De schade aan de toppen ziet er naar mijn idee uit als schade door transport en handelen. En met 2 weken kan dat ook heel goed.

Als er te directe stroming op het stuk staat (stromingspomp recht erop) dan kan dat die schade verergeren.

Laatst bewerkt:
nitraat is de boosdoener
Een combinatie van factoren is de oorzaak van het afsterven van koralen. Ik denk dat alleen nitraat niet een enige oorzaak is.
Dit is ook het lastige bij zeeaquaria om één oorzaak te noemen.

Beste,
Sinds een paar dagen beginnen sommige acro te beken van onder maar ook boven.
Dit terwijl fosfaat 0.08 is Hanna checken ( met dsr vloeistof gecheckt )

Mijn nitraat is wel hoog waar ik mee bezig ben om de oorzaak te achterhalen en iets minder te voeren.
Kan het hoge nitraat de oorzaak zijn ?

Wat willen we weten?

1. Inhoud van het aquarium: 250 liter

2. Inhoud van de filterbak: 80

3. Hoe houd je het calciumgehalte op peil": doseerpomp

4. Gebruik je een fosfaatfilter (wat voor een, wat voor media, hoe vaak/lang)? nee

5. Gebruik je ozon of UV? nee

6. Wat voor afschuimer gebruik je (merk, type)? Deltec 1000ix

7. Hoe vaak maak je de afschuimer schoon (niet zozeer beker legen, maar venturie reinigen etc)? een keer per 3 maanden

8. Wat zijn de temperatuur, zoutgehalte, pH, KH, nitraat en fosfaat (en eventueel nitriet, calcium, magnesiumwaarden?

Temp 24.7

Ph 8.3

Kh 7.3

Nitraat 65.2

Fosfaat 0.08

9. Wat voor extra filters gebruik je? (koolfilter, refugium, potfilter, zandfilter...) geen

10. Wat voor verlichting gebruik je? (Watt, kleur, hoe oud etc?) 2 keer een coral care 48%

11. Hoe veel stroming heb je precies?

1x dmp 40 (20.000 liter 60%)

1x dmp 30 (15.000 liter 80%)

1x slm 30 (10.000 liter 100%)

12. Wat voor koralen houd je? sps, lps en doopvont

13. Wat voor vissen houd je?, 2 annemoonvissen, 2 anamoonvis, 3 lipvis 4 anthias, 1 dokter 2 kardinaal, 1 vossenkop (bubbelalg)

14. Hoe lang draait het systeem al? 8 maanden

15. Hoe veel levend steen heb je? En hoe oud is het? 30 kg 8md

16. Hoe onderhoud je het aquarium (wat en wanneer? Denk aan waterverversingen, vervangen bodemmateriaal etc): een keer per week een 40 liter water verversen, wekelijks de afschuimerbeker

,17. Wat voeg je toe (wat, waarom, hoe veel, hoe vaak)? Modern reef voor kh Mg cal

18. Welk merk zout gebruik je? Modern reef

19. Wat voer je (en hoeveel en hoe vaak)? dagelijks 1 diepvriestablet wisselend en nori

20. Welke problemen heb je afgezien van het probleem in de vraag? geen

Mvg Maikel
Je ververst wekelijks 40 liter water. Heb je de nitraatwaarde van het verse water al eens gemeten?
Mocht dit verse zeewater nitraat-arm zijn, dan zou ik een flinke waterwissel (minstens 50%) gaan doen. Zo breng je de hoeveelheid nitraat meteen een flink stuk omlaag. Gebruik hiervoor een neutraal zout qua samenstelling. (Tropic Marin, Fauna Marin bijvoorbeeld)
Je voert erg weinig, dat is ook geen oorzaak van het verhoogde nitraat, lijkt mij.
Wat zijn de calcium- en magnesiumwaardes? Die mis ik namelijk in je overzicht en horen tot de basiselementen om te meten.

Zullen we dit topic bij Maik zijn probleem houden?
Dat is geen nitraatoverdoseerprobleem.

Mag 1280
Cal 480 ( doseerpomp staat nu uit van cal)

Vandaag ook 80 liter ververst. Het zout dat ik gebruik is modern reef maar kan niet vinden of deze nitraat bevat.

Osmose water is wel 0, gebruik een Arka 1900 plus 4 liter extra Arka filter met silicaat verwijderaar erin.

Hoop met de flinke verversing en het licht verbetering te zien. Hou jullie op de hoogte

Een nitraat van 65 gaan acros niet dood aan.
90+ ook niet.

Je lampen staan erg blauw ingesteld.
Zet de color temperature gedurende 6 a 7 uur in de middag eens op 48/48 om te beginnen.

Licht dimmen bij hoog nitraat is vragen om een hoger nitraat. Want meer licht, meer fotosynthese, meer groei, meer nutriënten verbruik.

Ik denk dat je koralen nu meer last hebben van het fosfaat onder de 0,1, dan van het nitraat.

Om ook maar in de buurt te komen van een licht schok, moet je voorbij de 70% intensiteit gaan zitten…

P.S. je doopvont gaat het huidige blauwe en weinige licht ook helemaal niet leuk vinden.
Heeft het zin om iets fosfaat te doseren om de verhouding te verbeter en de koralen daar iets minder last van hebben ?

Mvg Maikel

Back
Bovenaan