Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Beginners aquarium kiezen

Jan.p

ZeewaterForum lid
Hé een vraagje zit al een tijdje te kijken naar een zeeaquarium nu heb ik de red sea nano peninsula gevonden [100 liter]
En er zat eigenlijk alles bij als ik het goed heb gelezen.

Maar ik heb nu ook dit aquarium gevonden vond hem er zelf ook mooi uit zien [140 liter] https://zeeaquarium-winkel.nl/aqua-medic-qubicus-qube

Welke zouden jullie kiezen als eerste zeeaquarium ooit
Of hebben jullie nog andere merken/modellen die beter zijn

Gr Robin

Qua merk/model gaat het allemaal om persoonlijke voorkeuren, ze hebben allemaal hun pros vs cons lijstje die je zelf moet maken.
Over het algemeen geldt wel hoe groter (hoe meer liters) hoe makkelijker het is om je waterkwaliteit stabiel te houden, oftewel je “fouten” te verbeteren.

Heb beide soorten bakken gehad / staan. Met sumo erachter of eronder.
Mijn ervaring is ermee dat wat je wilt is belangrijk voor je keuze. Je sump erachter beperkt je enorm in het soort apparatuur die je kan kiezen. In een sump eronder kan je bijna alles kiezen.
Heb je enig idee welke vissen je wilt gaan houden of wil je je juist focussen op koralen?
Dat lijkt mij een belangrijke rol te spelen in de keuze die je maakt in soort bak.

Heb beide soorten bakken gehad / staan. Met sumo erachter of eronder.
Mijn ervaring is ermee dat wat je wilt is belangrijk voor je keuze. Je sump erachter beperkt je enorm in het soort apparatuur die je kan kiezen. In een sump eronder kan je bijna alles kiezen.
Heb je enig idee welke vissen je wilt gaan houden of wil je je juist focussen op koralen?
Dat lijkt mij een belangrijke rol te spelen in de keuze die je maakt in soort bak.
Denk vooral gewoon soft koraal en een hamer koraal

Nemo's
En weten jullie welke vissen er nog in zouden kunnen

Begin met het kiezen van een bakmaat die past bij de vissen die je wilt houden.
Dan valt een van de twee genoemde sowieso al af. En als je het mij vraagt, eigenlijk beide...

Ga eens kijken bij een aquarium met een paar volwassen anemoonvissen.
Ze worden best groot en zijn heel erg territoriaal.

Laatst bewerkt:
Ik heb zelf de Aqua Medic Cubicus met sump. Achteraf is het enige wat ik jammer vind aan deze keuze als eerste aquarium de beperkte viskeuze, voor de rest vind ik het nog steeds een perfect eerste aquarium!
Paar redenen:
- Niet te groot, waardoor kosten aan apparatuur en energie nog enigszins beperkt blijven.
- Wel genoeg inhoud om de waterwaarden stabiel te houden (is bijv in een 60 liter blue marine veel lastiger)
- Sump vind ik super, geen plaatsgebrek voor apparatuur, en extra watervolume (zie punt hierboven)

Als ik nu weer opnieuw zou beginnen met de kennis die ik heb opgebouwd zou het met hetzelfde aquarium zijn :)

Kijk eens in mijn dagboek voor wat inspiratie:
Thread 'Arachno's Cubicus' https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/arachnos-cubicus.196052/

Om een idee te krijgen van een aquarium met ingebouwde sump zou je eens kunnen kijken naar het YouTube kanaal van Jay's Real Reef

Succes met je keuze! (y)

Denk vooral gewoon soft koraal en een hamer koraal

Nemo's
En weten jullie welke vissen er nog in zouden kunnen
Voor anemoonvissen word het al snel te klein. Ze worden vrij groot en super territoriaal waardoor je bijna tot geen andere bewoners kan hebben.
Deze bakken vallen nog net in de nano bakken. Daarmee ben je wat beperkter in bewoners. Daarmee is mijn mening als je een nano bak neemt moet je nano vissen nemen. Uiteraard is het ieder zijn eigen keuze wat erin te doen. Er zijn echt genoeg leuke nano vissen, veel goby/blenny soorten bijv.

Als je bijv. garnalen wilt zou ik voor sexy shrimps gaan (leuke kleine garnalen) of juist functioneel (pepermunt garnalen). Pepermunt garnalen eten glasanemonen, zo voorkom je weer een plaag in je bak.

Als je bijv voor wat meer nano vissen kiest blijft je bak schoner, met goede verlichting kan je dan makkelijk ook alle soorten koraal houden.

Voor anemoonvissen word het al snel te klein. Ze worden vrij groot en super territoriaal waardoor je bijna tot geen andere bewoners kan hebben.
Deze bakken vallen nog net in de nano bakken. Daarmee ben je wat beperkter in bewoners. Daarmee is mijn mening als je een nano bak neemt moet je nano vissen nemen. Uiteraard is het ieder zijn eigen keuze wat erin te doen. Er zijn echt genoeg leuke nano vissen, veel goby/blenny soorten bijv.

Als je bijv. garnalen wilt zou ik voor sexy shrimps gaan (leuke kleine garnalen) of juist functioneel (pepermunt garnalen). Pepermunt garnalen eten glasanemonen, zo voorkom je weer een plaag in je bak.

Als je bijv voor wat meer nano vissen kiest blijft je bak schoner, met goede verlichting kan je dan makkelijk ook alle soorten koraal houden.
Oke Dankje

Back
Bovenaan