Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Beginner en opstarten nieuw aquarium

Roy W

ZeewaterForum lid
Beste Forumleden,

Daar staat ie dan! Na jaren overweging en leeswerk, met alleen ervaring in zoetwateraquarium en ca. 500 duiken in tropisch water, uiteindelijk een zeeaquarium aangeschaft. De kennisbank die ik hier aantref is enorm, en eerlijk gezegd is mijn kennis nog nihil (met uitzondering van wat literatuurkennis).
Mijn reden om dit dagboek op te zetten is voornamelijk gericht op alle nog te verwachten (onvoorziene en voorziene) omstandigheden van wat komen gaat en waar kennis van forumleden zeer welkom is.

Techniek:
Ik heb gekozen voor een 200 ltr. bak van Blue marine. Oogt als een strak ontwerp en mooi open van boven.
Deze set staat in de boeken als Blue Marine reef 200 met de volgende onderdelen:
Aquarium 200ltr, afmetingen 75*55*50cm.
Sump 57ltr. afmetingen 65*46*35cm.
Opvoerpomp, Reefpower 2600, 2800ltr/h (mijn inziens is deze te gehorig en wellicht binnenkort op marktplaats :-).
Skim500, Nog weinig af te schuimen op dit moment..
Maxled 160, Ik zou best eens willen weten welke forumleden deze lamp hebben en welke instellingen hun gebruiken.
Jebao RW-8
Een mooie basisset voor een beginner lijkt mij.

Water:
Na een dag gedruppel aangehoord te hebben van het osmoseapparaat kon ik afgelopen zaterdag de set opbouwen en vullen met water en steen.
Voor de watersamenstelling heb ik producten van Colombo geadviseerd gekregen. (Pro Reef Salt en twee keer per week een scheut Bacto Start).
De meting bij de opstart is als volgt:
Temp: 25
Zout: 1025
KH: 11
Ca: 450
pH: 8,3

Stenen en Zand:
Het klinkt misschien vreemd, maar ik heb de hele set en opstarttoebehoren telefonisch besteld. Zo ook het levend steen. Ik heb de verkoper gevraagd om zelf stenen te kiezen zodat ik er een mooi rif mee kan bouwen.. jawel hoor, 41 kg. Dit wijkt wel behoorlijk af van de standaard regel (10%).. Op afstand werd een mooi rifje gebouwd en middels een foto is mij dit doorgestuurd.
Ik ben verrast door de mooie stenen welke mij geleverd zijn. Na wat puzzelwerk was mijn rif klaar.
Het wel of niet toevoegen van zand zijn meningen over verdeeld merk ik. Ik heb ervoor gekozen om dit nog uit te stellen. Mocht er een woekering van alg komen, lijkt mij het schoonmaken ietwat makkelijker. Ben er eigenlijk nog niet uit wat het beste zou zijn.

Het geheel draait nu 3 dagen en beleef er nu al veel plezier van. Gisteren zelfs al het eerste leven kunnen ontdekken op de stenen. Het lijken wel minuscule kokerwormpjes welke al lekker waaieren in de stroming.

zal zometeen wat foto's toevoegen.

Laat ik het zo zeggen: Alle projecten beginnen met optimisme, ik heb er zin in en wil jullie graag af en toe meenemen in mijn avontuur.

Groet

IMG_5207.jpg

IMG_5195.jpg

IMG_5184.jpg

Mooi formaat, ziet er goed uit.
Succes met de opstart.

Ben zelf ook iets van die grote aan het opstarten.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Een alledaagse ochtend met twee naar schoolgaande pubers. En met het wegfietsen van de laatste, zegt m'n zoon nog even, Pap.. er zit een beest tegen de ruit van het aquarium. Snel ga ik kijken.. en ja hoor, de eerste bewoner toont zich! Een brokkel- of slangsterretje.
Even later laat het beestje los, dwarrelt nog even en verdwijnt zo de overloop in..

Net op tijd voor een foto'tje :-)

IMG_5237.jpg

Leuk hoor al dat leven wat er al in zit, zelf kijk ik dagelijks over al het steen heen wat ik zie bewegen of weer iets nieuws zie.
Hoe is het nu met de opvoer pomp ? Ik heb ook last van mijn jecod 4000, daar komt een vervelende zoem af die je hoort zodra je beneden bent.

Leuk hoor al dat leven wat er al in zit, zelf kijk ik dagelijks over al het steen heen wat ik zie bewegen of weer iets nieuws zie.
Hoe is het nu met de opvoer pomp ? Ik heb ook last van mijn jecod 4000, daar komt een vervelende zoem af die je hoort zodra je beneden bent.

Zojuist terug van een weekje wintersport. De bak heeft het goed gedaan.. voorraadreservoirtje is net groot genoeg :-)
Het geheel is nu voorzien van een bruin/groenige aanslag/alg. het verloopt dus nog volgens het boekje.. Morgen eens meten wat er met de waardes gebeurt.

Mijn opvoerpomp gaat eruit en wordt teruggestuurd naar de leverancier. Zou geruisloos moeten zijn aldus de leverancier. Komende week even op zoek naar een geëigend pompje, tips zijn welkom.

Mooie bak alleen het riff is wat hoog koralen groeien gelijk de bak uit :o

Het was even puzzelen om het steen erin te krijgen...wellicht toch een paar kilo's te veel.
Het "grove" koralenwerk wil ik wel vermijden. liefst klein gedetailleerde begroeiing als het lukt.. en anders toch maar een beetje restylen.

Leuk hoor, veel plezier ervan!

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Het blijft toch een mooie en interessante hobby.
Veel succes!

Rode Flap??

Zoals ik dacht gaat de opstart volgens het boekje.. het volgende misschien ook?
Gisterenmiddag en vandaag toch een paar zorgelijke plekjes gevonden.

De bak draait nu 12 dagen. Bruine/groene alg geheel zichtbaar. Echter: Op enkele plaatsen heb ik donkerrode vlekken ontdekt.. het gaat makkelijk los en lijkt op een zacht donzig laagje. Bij het lospeuteren van dit laagje zie dat de stroming op deze plaats voldoende lijkt..

foto:
IMG_5352.jpg

ik hou het even in de gaten hoe dit zich ontwikkeld.... in de tussentijd zal ik wat raad zoeken op dit forum.
Zometeen even de waterwaardes controleren.

Ja dit is flap.
Probeer het dagelijks af te zuigen op het moment dat het het ergste is. Dus ongeveer halverwege je lichtcyclus.
Verder gewoon doorgaan met de opstart. Trekt dan wel weer bij.

Ja dit is flap.
Probeer het dagelijks af te zuigen op het moment dat het het ergste is. Dus ongeveer halverwege je lichtcyclus.
Verder gewoon doorgaan met de opstart. Trekt dan wel weer bij.

bedankt voor je tip! ik ga er mee aan de slag

Zwarte filtermatten in sump?

Na enig leeswerk:
Twijfel een beetje of de filtermatten in mijn sump op termijn een nitraatprobleem gaan veroorzaken. Het betreft zwarte grove filtermatten welke tussen glasschotten staan. Ertussenin heb ik nog ca. 2 ltr sera siporax pijpjes liggen. Tips zijn welkom.

IMG_5363.jpg

IMG_5364.jpg

Ik zou de filtermatten er inderdaad uithalen.
Je eiwit afschuimer en eventueel je powerfilter halen je sediment uit het water.

Back
Bovenaan