Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Bazzman's rif

Voorlopig ben nog erg tevreden met de ledverlichting!

nog even wat plaatjes:

beukenlaan 105 004.jpg
beukenlaan 105 005.jpg
beukenlaan 105 006.jpg
beukenlaan 105 008.jpg
beukenlaan 105 009.jpg

Met alle aandacht op de verlichting ben ik even de totaal controle uit het oog verloren.
De CO2 voor m'n kalkreactor was al een tijdje op en ik heb de waardes even niet in de gaten gehouden.
Toen een paar acro's raar begonnen te slijmen kreeg ik een vermoeden dat er iets niet in orde was in de bak.
Even checken... KH was gedaald tot een waarde van 2!!! (oeps!)
Gelijk maar even aan het toevoegen geslagen om de waarde met ongeveer 1 punt per dag te laten stijgen. (is nu weeer 8)
De acro's die begonnen te slijmen hebben het nog steeds niet helemaal naar hun zin en de groeipunten zijn totaal uitgebleekt en afgestorven.. :(
Ik heb er wel vertrouwen in dat het verder wel weer goed zal komen, maar toch alles maar even scherp in de gaten houden!

beukenlaan 105 020.jpg

Balen zeg ! Voor de rest ziet het er goed uit. Maar hopen dat het in de loop van de tijd to blijft. De klap van KH schommeling komt vaak pas weken later.

Zo, weer terug van vakantie.
Is altijd spannend om te zien hoe de bak de periode zonder extra aandacht heeft overleefd.
Resultaat: 1 doopvontje dood, 1 zeenaald kwijt, de grote stromingspomp kapot, en de koralen iets van kleur af. Hmmmm. Niet helemaal goed dus. Heb maar gelijk een nieuwe stromingspomp gekocht van 12.000 liter. En water klaar gemaakt voor een flinke wissel!
Over de warmte heb ik me met de ledverlichting geen zorgen hoeven maken!!

Zo, weer terug van vakantie.
Is altijd spannend om te zien hoe de bak de periode zonder extra aandacht heeft overleefd.
Resultaat: 1 doopvontje dood, 1 zeenaald kwijt, de grote stromingspomp kapot, en de koralen iets van kleur af. Hmmmm. Niet helemaal goed dus. Heb maar gelijk een nieuwe stromingspomp gekocht van 12.000 liter. En water klaar gemaakt voor een flinke wissel!
Over de warmte heb ik me met de ledverlichting geen zorgen hoeven maken!!

Vervelend om te horen!

Heb je enig idee wat er gebeurd is, waardoor je je doopvont kwijt bent? Zeenaald kan natuurlijk altijd gebeuren, aangezien hij niet met de pot mee eet, heeft hij wellicht toch te weinig voedsel kunnen vinden?

Lijkt me toch dat er iets is voorgevallen waardoor ook je koralen van kleur af zijn.

Bevallen je je SOL's verder goed? Ik gebruik ze ook (zie dagboek), en ze bevallen me goed. Qua temperatuur scheelt het, zoals je ook zegt, zeker een paar graden t.o.v. T5/HQI. Maar ik heb alsnog wel wat fannetjes nodig op de sump om hem 26 te houden in een huiskamer waar het soms bijna 30 graden is op een warme dag!

De pomp van 12.000 liter die je gekocht hebt, is een Vortech? :) Bevallen mij ook goed ;)

ferdyvw zei:
Vervelend om te horen!

Heb je enig idee wat er gebeurd is, waardoor je je doopvont kwijt bent? Zeenaald kan natuurlijk altijd gebeuren, aangezien hij niet met de pot mee eet, heeft hij wellicht toch te weinig voedsel kunnen vinden?

Lijkt me toch dat er iets is voorgevallen waardoor ook je koralen van kleur af zijn.

Bevallen je je SOL's verder goed? Ik gebruik ze ook (zie dagboek), en ze bevallen me goed. Qua temperatuur scheelt het, zoals je ook zegt, zeker een paar graden t.o.v. T5/HQI. Maar ik heb alsnog wel wat fannetjes nodig op de sump om hem 26 te houden in een huiskamer waar het soms bijna 30 graden is op een warme dag!

De pomp van 12.000 liter die je gekocht hebt, is een Vortech? :) Bevallen mij ook goed ;)

Hey Ferdy,
Bedankt voor je reactie!
Tja... Met de KH schommeling was het kleine doopvontje al los gegaan van het steentje waarmee ie in de turbinaria stond. En de pygo vond het al leuk om hem daar dan mee te pesten. M'n vader heeft het wel goed in de gaten gehouden, maar opeens lag ie leeg halverwege het koraal.
De zeenaalden (was echt een leuk koppeltje) konden altijd wel goed voedsel vinden en zagen er goed gevuld uit, helaas ben ik er nu dus eentje kwijt.
De sols bevallen zeer goed, moet me meer zorgen maken dat de bak op temperatuur blijft dan dat ie te warm wordt.
De pomp is een tunze 6125 geworden. Hangt er nu dus net een dag in, maar bevalt me wel.
Zal me weer wat meer moeten richten op regelmatig water wisselen om de kleuren terug te toveren. En ook wat omgevallen stenen weer terug leggen zodat de koraaltjes die daar op staan weer goed in het licht staan, dat is nu niet het geval dus waarschijnlijk wel de voornaamste reden waardoor die kleuren terug lopen.

-Kozhedub- zei:
Het zit je niet mee de laatste tijd.

Tja... En dan zit ook nog eens m'n vakantie erop! :(
Tot maandag!

Dezelfde problemen als ik Bas zie ik,ook hier na een felle kh daling best wat verloren,het duurt zeker een maand vooralleer je kunt zeggen welke gevolgen dit heeft,ik heb me de nieuwe controllor op de kalkreactor laten zetten ,mijn oude had dat niet met als gevolg dat ik niet wist dat ik met een verstopte leiding zat.

Werk ze maandag,ik mag dinsdag terug gaan:)

Tja... En dan zit ook nog eens m'n vakantie erop! :(
Tot maandag!
Eigenlijk zou je gewoon nooit op vakantie moeten gaan! Kost veel geld en levert veel gedoe op;)

Sterkte met het herstellen, je hebt weer een tijdje tot de volgende vakantie!

Tijd voor een update.

Heb de KH weer redelijk onder controle nu.
Ik gebruik nu een doseerpomp (AM SP3000) op de kalkreactor zodat ik zeker weet dat hij door loopt.

Helaas is de A. speciosa verloren gegaan, maar de A. porata doet het juist erg goed.
Ook de fijnvertakte acrotafels zijn zwaar beschadigd met dode toppen. Helaas, maar ben er van overtuigd dat het vanaf nu weer beter zal gaan.

groet,
Bas

Bijlagen

• frankrijk 2012 457.jpg
    frankrijk 2012 457.jpg
    96,9 KB · Weergaven: 37
  • frankrijk 2012 480.jpg
    frankrijk 2012 480.jpg
    96,2 KB · Weergaven: 33
Nog even een paar plaatjes van de schade...
De fijn vertakte tafeltjes hebben zware beschadigingen, maar het afsterven is al wel gestopt.
Maar ook de grote groene formosa heeft beschadigde groeipunten. :(

Bijlagen

• Aqua 018.jpg
    Aqua 018.jpg
    92,6 KB · Weergaven: 23
  • Aqua 019.jpg
    Aqua 019.jpg
    75,6 KB · Weergaven: 24
  • Aqua 034.jpg
    Aqua 034.jpg
    60,4 KB · Weergaven: 27
Andere koralen doen het gelukkig nog wel altijd goed.

(alleen de tricolor is nog van kleur af, zie vorige foto's) ;(

Bijlagen

• Aqua 010.jpg
    Aqua 010.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 25
  • Aqua 015.jpg
    Aqua 015.jpg
    80 KB · Weergaven: 25
  • Aqua 016.jpg
    Aqua 016.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 25
  • Aqua 021.jpg
    Aqua 021.jpg
    101,6 KB · Weergaven: 27
  • Aqua 024.jpg
    Aqua 024.jpg
    88 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Gaaf filmpje:o , idd hoop stekken !! Allemaal afleggers uit je eigen bak ? Hoe lang heb je die zeenaald al en wat eet ie bij jou ??

Gr Marco

Gaaf filmpje:o , idd hoop stekken !! Allemaal afleggers uit je eigen bak ? Hoe lang heb je die zeenaald al en wat eet ie bij jou ??

Gr Marco

Dankje! Was even een filmpje om de kwaliteit van m'n nieuwe telemeföhn uit te testen, wel oké denk ik zo...
Stekken zijn inderdaad allemaal uit m'n eigen bak.
Heb net even gezocht, heb de zeenaald sinds maart. Had er eerst 2, maar eentje heb ik sinds de vakantie niet meer gezien. Hij eet (net als een mandarijnvis) geen aangeboden voer, maar 'scharrelt' lekker de hele dag tussen de stenen.

Hele mooie bak hoor. Kleuren zien er goed uit en de vissen gezond.

Mooie stekken ook.

Filmpje ziet er goed uit! Hoe bevallen de Chinese leds?

Back
Bovenaan