Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

BACK UP BATTERij

thom30

Senior Forumlid
hallo,

ik ben op zoek naar een backup batterij voor mijn aquarium.
nou vind ik op het forum alleen maar oude berichten over ups voor computers.
zijn deze tegenwoordig nog te gebruiken?
heeft er iemand links of info waar ik kan kijken?

gr. thom

UPS-en van computers zijn nog steeds te gebruiken, worden steeds beter.
Tel al het vermogen van wat je wilt laten werken, als er een stroomstoring is, op en bepaal hoelang je het wilt laten draaien. Dit bepaalt de capaciteit welke je nodig hebt voor bv een ups.

Je kan het zo gek en duur maken als ju wilt.

Weet niet of ik een link mag plaatsen van een bedrijf welke UPS-en verkoopt van 540W / 900VA tegen een leuke prijs

dus als ik alleen mn pompen wil laten draaien van 100W totaal en dat zo`n 4 uur
lang zou ik dan een 400 W backup nodig hebben?
en waar zijn die voor een betaalbare prijs te kopen?

gr. thom

Je hebt twee dingen.
Het vermogen en de autonomietijd.
Het vermogen wordt bepaald door de electronica en de autonomietijd door de batterijen.
De kleine smart UPS'en van bijvoorbeeld van APC zijn een goede oplossing.
Maar let op die dingen hebben bij een volle belasting een autonomietijd van circa 20 minuten.
En het is niet zo als je een 800va UPS belast met 400va dat je dan in ene 40 minuten hebt.
Ik had een 1000va UPS belast met 100Watt en haalde 1uur en 15minuten met goede batterijen.
Kwaliteit van de batterijen is heel belangrijk.
Via mijn werk verkoop ik deze dingen bijna dagelijks.

mosquito: je mag hem anders ook in een pb sturen.

seaworld: mijn pompen zijn samen ook 100 W.
dus als ik er dan een zou kopen van 1000 of 1500 va zou dat genoeg moeten zijn?
wat verkoop jij voor je werk?
de batterijen of de ups en?

gr. thom

ik heb deze UPS hier in gebruik:

http://powerquality.eaton.com/PW5130i1750-XL2U.aspx?CX=76

Kheb deze gekregen opt werk, vermogen genoeg voor opvoer, stroming en afschuimer.
Ik kan er nog externe batterijen op aansluiten.
Kheb daar 4 autoaccu's voor klaar staan, als deze derbij gekoppelt zijn kan ik veeel uren voort :p

Als je een ups wil kopen raad ik je geen sweex of trust aan.
Koop beter een goeie ups waar je een tijdje mee verder kunt.

Ook die batterijen moeten regelmatig vervangen worden.
Bij ons opt werk worden alle batterijen na 3 jaar vervangen.

hallo jeroen89,

hoeveel watt kan jij dan zonder je externe accu draaien en hoe veel uur?
het gaat bij mij alleen hoofdzakelijk om mijn pompen.

gr. thom

het zou bij mij gaan om 100w aan pompen.

en waarom geen sweex?

zijn er andere goede betaalbare varianten???

gr. thom

Kben eens op de site van alternate gaan kijken, er staan er op van sweex, trust en APC.
Duurste sweex:

http://www.alternate.be/html/produc...2000_VA/588341/?tn=HARDWARE&l1=Energie&l2=UPS

Als je dan gaat kijken naar een vergelijkbaar model van APC (wat dan wel een goed merk is) zit je rond de 1000€.

http://www.alternate.be/html/produc...2200XLI/222409/?tn=HARDWARE&l1=Energie&l2=UPS

Wat zou het verschil zijn??? :p
Kheb hier vroeger ook nog een goedkope ups gehad, na een jaar of 2 - 3 kon ik hem weggooien omdat de batterijen overladen waren en deze waren opgezwollen.
Er was dan nog een hoop vuiligheid uitgekomen waardoor die vanbinnen volledig kapot was.

Wat is eigenlijk je bedoeling?
Hoeveel tijd wil je je pompen kunnen blijven voeden?
Ik wil die externe batterijen er ook op zetten in de hoop een uur of 8 te kunnen overbruggen.
Stel dat de stroom uitvalt net als ik vertrokken ben, dat alles dan nog draait als ik savonds thuis kom.
Dan kan ik mijn groepke in gang sleuren en kan die de voeding over nemen

Hallo jeroen,

Mijn bedoeling is dus om mijn stromingspompen en opvoerpomp te kunnen
Laten draaien voor zo'n 2a3 uur want de meeste stroomstoringen duren niet zo heel erg lang.

Maar zullen de upc's van sweex snel kapot gaan denk jij?
Ik vind 1000 euro wel een beetje te veel van het goede.

Gr. Thom

http://www.apc.com/products/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=SMT1500I&total_watts=1000

Ik heb deze, staat mijn afschuimer, afvoerpomp, Profilux en modem/router op..... in de praktijk blijft dit een kleine vier uur in de lucht wanneer de stroom uitvalt. Heb er ook een netwerk interface bij gekocht, de UPS mailt me dan automatisch wanneer er een stroom storing is, en je kan via internet en zelfs via een beveiligde "https" verbinding heel het apparaat bedienen en de status bekijken. Handig voor als je niet thuis bent......

Laatst bewerkt:
Zijn er nog andere goede betaalbare merken behalve APS?
Zijn er geen backup accu's speciaal voor het aquarium?

Gr. Thom

Of je koopt een lader-omvormer met ingebouwde omschakelautomaat (ca. €150) en daarbij een onderhoudsvrije accu. Afhankelijk van de cappaciteit van de accu zul waarschijnlijk minder dan de helft kwijt zijn dan bij een APS.

Ik zelf heb alleen een backup voor een aantal stromingspompen (Tunze laagspanning), daarmee voorkom ik bij langdurige stroomonderbreking het onstaan van een zuurstofloze laag rond de koralen. En hou het oppervlaktewater in beweging zodat daar gaswisseling kan plaatsvinden.
Kosten: jonge gebruikte onderhoudsvrije accu 70Ah €75, kleine druppellader €50 en een relais €40 (Tunze powerswitch)

zo kan het ook ja.
maar krijgjij geen dampen van je accu in je kamer als je die
acculader er constant op hebt staan?

gr. thom

Dat was voor mij ook een punt om eerst goed uit te zoeken, ook ik zit niet te wachten op een trapkast vol waterstofgas. Vandaar dat ik ook niet voor de goedkoopste optie een lood-zuur accu. Ik heb gekozen voor een VARTA C4 Ultra Dynamic AGM accu batterij 12V 70Ah - E39, zgn droge accu.
In tegenstelling tot een conventionele accu is een accu van het type AGM (Absorbed Glass Mat) onderhoudsvrij en volledig dicht. Er loopt ook geen zuur uit als je hem op de kop houdt, de vloeistof zit geabsorbeerd in het materiaal tussen de platen. Eventuele gasbelletjes die tijdens laden ontstaan blijven daar ook "gevangen". Bij komende voordelen zijn een langere levensduur en het feit dat diepontlading geen probleem is.
Om "overladen" bij deze toepassing te voorkomen kies je een meertraps laadsysteem dat automatisch overschakelt naar druppelladen en uitschakelt als de accu op spanning is.

ik heb nog nooit van dit soort accu`s gehoord.
zijn dit speciale accu`s en waar kan je deze kopen?

gr. thom

[h=2]Hier wat toelichting op de geschiktheid van div. accutypen voor verschillende toepassingen.[/h][h=2]Accu 's Algemeen: [/h][h=1]Een accu of batterij is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. iedere uitvoering heeft zijn eigen specifieke toepassing. Globaal kunnen we stellen dat er twee hoofdgroepen zijn nl. de startaccu's en de licht- of serviceaccu. Beide benamingen geven eigenlijk al aan waar de accu voor bedoeld is. [/h][h=1]Een startaccu kan direct hoge stromen leveren, dit kan echter maar voor een zeer beperkte tijd. Een service- of lichtaccu heeft meer lood in zich (dikkere platen) en kan daardoor meer capaciteit leveren gedurende een langere periode. [/h][h=1]De groep service- en lichtaccu's kunnen we tenslotte onderverdelen in Tractie en semi-tractie batterijen, waarbij de semi-tractie weer opgedeeld wordt in Gel en AGM (absorbed glass mat) accu's. Het verschil hierin is weer dat de Gel batterij meer geschikt is voor cyclisch gebruik oftewel frequent laden en ontladen, de AGM Batterij daarentegen is weer meer geschikt voor stand-by toepassingen en heeft een lange levensduur.[/h]Bron: http://www.dctechnics.nl/Main_pages/Accu's.html

De AGM technologie wordt door verschillende fabrikanten toegepast.
Ik weet niet wat de gewenste cappaciteit is, mogelijk is dit interessant: 80 Ah AGM accu voor €149.
http://www.amperewinkel.nl/agm-accu-s/agm-accu-s-windenergie-zonnepanelen-zonne-energie

ik heb nog nooit van dit soort accu`s gehoord.
zijn dit speciale accu`s en waar kan je deze kopen?

gr. thom

tractie of half tractie batterijen? (oke Anthony heeft al een hoop info gegeven ondertussen)
Is ook een mogelijkheid.
Ik heb hier ook zo'n ding liggen, kotronic is da merk.
Dit ding sluit je aan op de netspanning, laad constant je batterijen op en op de moment dat er gen spanning meer is gebruikt hij de spanning van de batterij om terug wisselspanning te maken.
Max vermogen van dat ding is 1000W meer dan genoeg dus.
Capaciteit bepaal je zelf naar gelang het aantal Ah' van je batterij(en).
Ik had dit toestel in mijn vorige auto in gebouwd om gewoon als omvormer te dienen.
Nu moet ik het nog in mn camionette steken. Als ik ooit een platte batterij heb kan ik dan ook via dat ding die accu's laden.

Kben eens aant zoeken geweest maar ik vind dat ding niet direct op internet terug, kzal later eens verder zoeken.

Voor waterstof moet je ook niet echt schrik hebben hoor.
Bij ontlading produceert ze eigenlijk geen waterstof, bij laden enkel als je ze op een hoge spanning gaat laden (wat niet van toepassing is met zo'n omvormer)
Ik werk dagelijks aan kleine en grote UPS'en met dus kleine tot gigantische batterijen.
We doen daar onderhoud en testen op, daardoor weet ik dat je echt geen schrik moet hebben voor waterstof :p

De AGM technologie wordt door verschillende fabrikanten toegepast.
Ik weet niet wat de gewenste cappaciteit is, mogelijk is dit interessant: 80 Ah AGM accu voor €149.
http://www.amperewinkel.nl/agm-accu-s/agm-accu-s-windenergie-zonnepanelen-zonne-energie

-100W verbruikers
-12V

Ik zou rekening houden dat je een 150W aan vermogen gaat hebben (het verbruik van je pompen + het verbruik van de omvormer zelf)
Op een spanning van 12V komt dit overeen met een stroom van 150/12=12.5A
Als je een batterij neemt van 80Ah ga je ongeveer een 50Ah hebben die je kan gebruiken.
Met een ontlaadstroom van 12.5A komt dit overeen met een duur van 4h, dan gaat de batterij leeg zijn

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan