Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

ATI test osmose water uitslag

Hop

ZeewaterForum gebruiker
Hallo mede nobbyisten,

Vandaag heb ik mijn ATI water test ontvangen en mijn Osmose water test gaf 0 aan maar wel een klein beetje Zink.
Advies: Residence time in the resin should be prolonged, as zinc comes through.
Het Osmose apparaat wat ik heb is ongeveer een maand oud en pas 2 keer goed gebruikt om 40 liter aan te maken.

Is de druk te hoog in mijn water kraan zodat het water er te snel doorheen gaat?

bedankt,
Ronald

Wat ze aangeven is dat de verblijfstijd van het water in de di filter te kort is om de zink te verwijderen.
2 optie’s lijkt mij...

achter je di filter nog een extra filter plaatsen , of de doorstroom snelheid verminderen.
Het laatste houd in dat je ook minder opbrengst hebt.

Er bestaat in een filter ook het risico op kanaal vorming , daarom roer ik deze af en toe door met een lepel...

grt peter

• Like
Reactions: Hop
Wat voor osmoseapparaat heb je? (foto?)
Als je 40L water aanmaken (of 80..) ‘goed gebruikt’ noemt dan vermoed ik namelijk dat het een klein osmoseapparaat betreft zonder DI-filter.

• Like
Na het aanmaken zet ik de kraan uit en maak ik niets schoon ofzo in het osmosenapparaat. Het water blijft dus achter in het osmose apparaat.

Ik heb deze nieuw aangeschaft:
  • Opbrengst: 190 liter per dag (24 graden / 4 BAR).
  • Voorzien van DI-filter voor volledige TDS reductie.
  • Voorzien van Dual TDS meter voor monitoring.
  • Filters: sedimentfilter, koolfilter, RO membraan, DI-filter.

Dat klinkt toch als een goed filter, water blijft idd gewoon achter als je de kraan uitzet dat is normaal.

Ik zou dan een groter DI filter erachter zetten of eentje extra.

Misschien doe ik het fout door alleen koud water te gebruiken (dat is een vrij harde straal / druk). Wanneer ik warmer water gebruik zal de druk minder zijn en dus wordt het zink er uit gefilterd. Gebruiken jullie warm water of koud water?

Gewoon koud water gebruiken. Het apparaat is er niet op gebouwd om warm/heet water te filteren.

Zorg dat je elke keer voor gebruik het membraam een tijdje spoelt. Heb je een DI filter dat verkleurd naarmate die verzadigd raakt

Overigens werkt het apparaat pas optimaal bij een druk van zo’n 6 a 7 Bar vandaar dat er vaak een boosterpomp op de grotere modellen zit.

Jou idee van een betere filtering bij een lagere druk is onjuist.

Okay mannen, bedankt voor alle input. Ik heb nog geen idee van een oplossing, wellicht beter uitspoelen en dan na een maand ga ik weer een test laten uitvoeren en kijken wat de uitlsag dan is.

oh een extra filter wil ik nog niet plaatsen wellicht na mijn tweede ati test uitslag.

Een beetje zink in je osmosewater is niet erg. Ik voeg het zelfs toe volgens advies van Triton. Maar loopt je zink waarde in je aquarium op dan moet je er wel wat aan doen

oh een extra filter wil ik nog niet plaatsen wellicht na mijn tweede ati test uitslag.
Is geen enorme investering. En als je door verdamping continu zink toevoegt gaat het wellicht opstapelen.

Hoeveel zink zat er in het osmosewater?

er zat 2.85 µg/l in mijn Osmose wateren in mijn zeewater gaf de test 15.78 µg/l aan (dat is 13 te veel)
M<aar de ATI aanbeveling is eigenlijk dat ik moet stoppen met koper toevoegen :)

"Copper is elevated, stop dosage. Adjust iodine dosage"
Major elements100/100

Minor elements86/100 <------------

Pollutants100/100

Base elements100/100

Als er geen zink verbruikt wordt zit je op 15 ug als je 5x de bakinhoud met osmose hebt bijgevuld. Daarbij dan geen verversingen uiteraard.

Dat zou bij mij na dik een 1 jaar zijn.

Zorg dat je elke keer voor gebruik het membraam een tijdje spoelt. Heb je een DI filter dat verkleurd naarmate die verzadigd raakt
Doe je dit wel voordat je het water aanmaakt, elke keer het eerste beetje weg laten lopen zeg maar. Het eerste beetje is nooit helemaal goed gefilterd volgens de gebruiksaanwijzing van mijn apparaat dus wellicht is dit bij jou ook en komt zo nog wat zink door in je osmose vat.

• Like
Back
Bovenaan