Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ati essentials pro

Ik draaide eerst op dsr ez, wat me niet helemaal meer beviel. Ben nu ongeveer 1,5 maand over op ati en het bevalt super. Gewoon 2 doseer containers en als t nodig is bij sturen met de kleine flesjes. Makkelijk te berekenen wat je moet doseren via de site en af en toe een ati test laten doen voor het fine tune.
Ik ben zeer tevreden met deze methode.
 
Tot nu toe nog geen rare dingen gezien.
Waardes zijn na omrekenen mooi stabiel, dus we gaan het op de langere termijn zien.
 
Vandaag toch een verhoging van mijn KH gemeten. Dit kan te maken hebben gehad met een stroomstoring (hierdoor manueel een 4ml toegevoegd, ik heb vandaag een waterwissel gedaan van 25l op 700l...dit zal dus geen heel groot verschil zijn.
Heb er over de dag heen 3ml van beide toevoegingen afgehaald en zal de komende dagen blijven meten, totdat het stabiel is.

Note: de koralen staan er allemaal goed bij. Voornamelijk de LPS staan nog verder open dan anders. En zie overal groeipunten.
 
Hoi Zeefanaat, moet je apart magnesium doseren of zit dat ook bij 1 van de twee flessen inbegrepen? Heb me verder nog niet ingelezen in het systeem maar was gewoon nieuwsgierig. Zelf gebruik ik namelijk Carbo calcium van Tropic marine dat is KH en CA in 1 fles, sterk gedoseerd. Verder gebruik ik random magnesium van verschillende merken. Indien je bij ATI ook maar twee flessen hoeft te gebruiken inclusief magnesium dan kan ik dat ook eens tussendoor proberen.

Mvg, Sander
 
Hey Sander,

Ati gebruikt inderdaad ook maar 2 flessen.
Wel wordt er gezegd (zelf nog niet ervaren in de korte tijd) dat je eventueel wel hier en daar moet bijsturen...

Ik ben zelf van een dosering van 7 verschillende flessen gegaan, dus voor mij ontzettende vooruitgang.
 
Zie je ook vlokken in je doseer slang bij #1?
Bij ati kan je bij verhoging of verlaging van de calcium/magnesium 1 van de flessen iets meer of minder van de ander laten doseren dit kun je berekenen met de calculator op de site
 
Nee geen vlokken gezien.
Idd berekeningen maken via de site. Maar mocht er iets scheef gaan, dan kan ik dit apart toevoegen.
 
Gebruik je toevallig siliconen slang?
Ik heb ook last van vlokvorming gehad, maar sinds ik over ben van siliconen- naar PVC slang heb ik hier geen last meer van.

Siliconen is gas doorlaatbaar, hierdoor ontstonden bij mij luchtbellen in de slangen. Dit was de reden dat bij mij de siliconen slangen in de vuilnisbak zijn verdwenen. Fijne bijkomst is dus dat het nu ook niet meer vlokt. Vermoedelijk konden de vlokken zich vormen door microbellen in de slang. Dit is een bekend fenomeen.

Heb je er ook last van dat kristalliseert bij de uitmonding van je slang? Dit bleek ook een siliconen ding te zijn...

Zie je ook vlokken in je doseer slang bij #1?
Bij ati kan je bij verhoging of verlaging van de calcium/magnesium 1 van de flessen iets meer of minder van de ander laten doseren dit kun je berekenen met de calculator op de site
 
Yep siliconen ik heb alleen de slangen nog volgepompt om te kijken of alles goed werkt volgende week ga ik draaien kzit nog in de opstart Kzal het ff in de gaten houden
 
KH zit nog steeds op 10.3ppm. Heb nu in totaal 6ml per dag verlaagd met de toevoegingen. Kijken als het dan weer iets daalt.
 
Vandaag een algemene meetronde gedaan.
Tot mijn verbazing was mijn calcium met 50ppm gezakt en mijn magnesium met 60ppm. Hier dus weer aparte toevoegingen op gezet. KH was nog steeds op 10.3ppm.

Opvallend detail hierin is dat mijn KH verbruik voorheen meer dan dubbel zo hoog was als mijn calcium en magnesium.
 
Ik ga deze week in ieder geval een ati test de deur uit doen en kijken wat daaruit gaat komen.
 
Vandaag een algemene meetronde gedaan.
Tot mijn verbazing was mijn calcium met 50ppm gezakt en mijn magnesium met 60ppm. Hier dus weer aparte toevoegingen op gezet. KH was nog steeds op 10.3ppm.

Opvallend detail hierin is dat mijn KH verbruik voorheen meer dan dubbel zo hoog was als mijn calcium en magnesium.

Dan moet je toch #2 iets meer gaan geven als dat gebeurd?

Yes! Je mag ongelijke doses doseren uit de twee flessen.
Dus gewoon de #2 fles dosering iets opvoeren Arjen.
 
Bij overstap van gebruikelijke balling zouten (NaHCO3/CaCl/MgCl...) is het normaal dat er initieel schommelingen optreden.

In hoog geconcentreerde producten (ATI essentials/Triton/TM carbocalcium) worden namelijk de elementen in een gecheleerde verbinding gebruik i.p.v. een ion binding. Een ion binding (b.v. Calcium en Chloor) valt onmiddellijk uiteen bij oplossen in water. Gecheleerde verbindingen niet.

Chelaten zijn organische moleculen (amines) die enzymatisch (lees: bacterieel) afgebroken moeten worden, alvorens het gebonden element vrijkomt. Er gaat dus enige tijd overheen voordat een toegevoegde hoeveelheid elementen ook daadwerkelijk biologisch beschikbaar (en meetbaar) wordt in de waterkolom.

Na overstappen vanaf gebruikelijke balling zouten moet dus ook de bacteriepopulatie veranderen om de aangeboden hoeveelheden chelaat efficiënt af te breken.

Ter illustratie: ik merk dat als ik een eenmalige dosering doe om bijvoorbeeld mijn calcium bij te stellen van 410 naar 420, ik toch al gauw 12 uur moet wachten om dit vervolgens ook te kunnen meten in de bak.
 
Bovenaan