Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ati essentials pro

Over de dag verdelen is altijd goed, maar Check wel ff of dit goed gaat met de doseerpomp.

Erg kleine hoeveelheden kan onnauwkeurigheid geven.
Anders kun je de oplossing ook verdunnen met osmose water. Kun je grotere hoeveelheden doseren.
Kijk op de site van ATI.
 
Anders kun je de oplossing ook verdunnen met osmose water. Kun je grotere hoeveelheden doseren.
Kijk op de site van ATI.
Mijn doseerpomp h2ocean P4 pro heeft geen probleem met kleine doseringen. Ik heb een deel tests gelopen vanaf 2 ml en oplopend. Ik heb geen afwijkingen gehad.

Volgens de beschrijving kan je per 0,1ml doseren En er zou een afwijking van 0,5 % kunnen zijn. Het verbruik zal de komende weken wel omhoog gaan, nu ik ga beginnen met de inbreng van koralen. Dus minder dan 2ml per keer gaat niet veel gebeuren. Alhoewel 1ml wss ook wel geen probleem zal zijn.
 
Mijn doseerpomp h2ocean P4 pro heeft geen probleem met kleine doseringen. Ik heb een deel tests gelopen vanaf 2 ml en oplopend. Ik heb geen afwijkingen gehad.

Volgens de beschrijving kan je per 0,1ml doseren En er zou een afwijking van 0,5 % kunnen zijn. Het verbruik zal de komende weken wel omhoog gaan, nu ik ga beginnen met de inbreng van koralen. Dus minder dan 2ml per keer gaat niet veel gebeuren. Alhoewel 1ml wss ook wel geen probleem zal zijn.
Ik gebruik dezelfde pomp en ben er zeer tevreden mee.
Maar ik verdun de vloeistof wel.
 
Anders kun je de oplossing ook verdunnen met osmose water. Kun je grotere hoeveelheden doseren.
Kijk op de site van ATI.
Hoi Robert,
De ATI calculator staat bij mijn favorieten 😉. Maar ik zie het nut niet van verdunnen als je bvb 15ml per dag moet doseren en verdeeld in 5 doseringen, als je doseerpomp dat aankan?

Nu in mijn huidige geval, 4 ml is op mijn bak ongeveer 0,08 KH stijging, valt dat onder "grote schommeling"?
Je kan altijd verdunnen en nog meer gaan spreidden en nog minder schommeling. Hoe bepaal je het aantal doseringen?

Niet onderbouwd, maar ik was gevoelsmatig aan het denken om bij elke 3ml extra, dus ongeveer 0,05 KH op mijn bak, een extra dosering in te plannen.
 
Laatst bewerkt:
Vraagje aan de ATI pro gebruikers, hoe houden jullie met deze methode nitraat en fosfaat stabiel/onder controle? Zonder waterwissels?
Kun je EZcarbon gebruiken icm AEP?
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik voor mijn nitraat all-in-one pellets en 2x een maxspect nano block.
En fosfaat is mooi laag. Mocht het nodig zijn lanthanumchloride (zo uit mijn hoofd gezegd).

Wel doe ik af en toe een waterwissel. Voornamelijk om destritus uit de sump en overloop te halen.
 
Niet anders dan bij andere methoden.
Maakt verder niet echt uit welk merk aan middeltjes je kiest.

Je vraagstelling suggereert dat je ervan uitgaat dat je bij geen waterwissels een nutriënten overschot zal hebben. Dit is zeker niet per definitie het geval. Zoals bij de meeste methoden is goede efficiënte afschuiming en eventueel andere mechanische filtratie essentieel, evenals een goed ontwikkelde micro/macro fauna.

Anders dan bij Arjen hierboven, komt het bij mij zo uit dat ik een nitraat tekort heb en een fosfaat overschot. Dus ik voeg ATI nutrition N toe en gebuik fosfaat verwijderaar in een media reactor om dat overschot eruit te filteren.

Helemaal zonder waterwissels draai ik ook niet. Af en toe moeten er ook dingen schoongemaakt worden, wat algjes afgehevelt worden, zandbed opgeschoont worden etc etc.
 
Ja dat zat ie en zit ie nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik het sinds december naar volle tevredenheid.
Met een bak vol steenkoralen en een water volume van 240 liter verbruik ik rond de 20mL van beide flessen per dag en doe dus 100 dagen met 1 set.
De bak heeft in tijden niet zo stabiel gedraaid, komende van Balling light. Alle koralen hebben het super naar hun zin en groeien hard. Sinds december heb ik ook geen waterwissel meer gedaan. ICP-Lab testen laten de afgelopen tijd almaar betere resultaten zien.

ATI essentials pro is vergelijkbaar met Triton, maar dan in de helft van de flessen en iets minder geconcentreerd. Heb hier op het forum ooit eens uitgerekend dat ATI EP ruim 40% goedkoper is dan Triton.

Van Triton is een veel gehoorde klacht dat de dosering van de verschillende flessen toch flink uit elkaar kan gaan lopen. Hier heb ik met ATI EP in ieder geval geen last van. Magnesium blijft strak rond de 1400. De twee flessen schelen tienden milliliter per dag in dosering. Over de tijd schommelt dit wat (ook tienden mL).

En dit alles behoefd dan ook nog eens minimale moeite van de gebruiker en dat (in mijn geval) voor maar een tientje per maand.
Helemaal top dus, ik kan echt niks negatiefs verzinnen.

Maar goed ik ben maar 1 gebruiker, dus dit kan toeval zijn. Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Heb jij van het begin 20ml gebruikt .of met minder opgebouwd?
En hoeveel bewoners heb jij in de bak.?
Ben het ook aan het overwegen.dit op 1200l .bak .
Meer de hoeveelheid ML uitrekenen vid ik nogal moeilijk.
 
Heb jij van het begin 20ml gebruikt .of met minder opgebouwd?
En hoeveel bewoners heb jij in de bak.?
Ben het ook aan het overwegen.dit op 1200l .bak .
Meer de hoeveelheid ML uitrekenen vid ik nogal moeilijk.
De dosering kun je via de website van ATI bepalen. De kH (fles 1) op een vast tijdstip dagelijks meten en dan de gemeten waardes invullen. Je krijgt dan de benodigde dosering. Voor fles 2 hoef de Ca alleen maar 1 keer week te meten.
 
Heb jij van het begin 20ml gebruikt .of met minder opgebouwd?
En hoeveel bewoners heb jij in de bak.?
Ben het ook aan het overwegen.dit op 1200l .bak .
Meer de hoeveelheid ML uitrekenen vid ik nogal moeilijk.
20 mL komt op mijn bak overeen met een KH verbruik van 1,2 per dag.
Dat is een bak vol SPS.
Ja, daar ben ik meteen mee begonnen, want bij overstappen had ik al bak vol SPS en een verbruik van 1,2 KH per dag.
Is dit een op een te vertalen naar jouw bak? Vast niet.
Zoals Robert zegt, bepaal je KH verbruik en vul dit in op de site van ATI.
Of, ook op de site van ATI vindt je een omreken tool om van een ander systeem (Balling light, Balling classic of Triton) om te rekenen naar ATI.
 
20 mL komt op mijn bak overeen met een KH verbruik van 1,2 per dag.
Dat is een bak vol SPS.
Ja, daar ben ik meteen mee begonnen, want bij overstappen had ik al bak vol SPS en een verbruik van 1,2 KH per dag.
Is dit een op een te vertalen naar jouw bak? Vast niet.
Zoals Robert zegt, bepaal je KH verbruik en vul dit in op de site van ATI.
Of, ook op de site van ATI vindt je een omreken tool om van een ander systeem (Balling light, Balling classic of Triton) om te rekenen naar ATI.
 
Erve.heb jij foto van je bak.en heb jij fb

Zie de links naar mijn dagboek en mijn flickr account in mijn handtekening onderaan iedere post van mij.

Mijn echte naam staat hier links, onder mijn forumnaam. Daarmee kan je mij elders op het web vinden.
 
Laatst bewerkt:
Beste leden,

nu ik al een tijdje aan het dubben ben over welke methode ik mijn bak wil onderhouden kwam ik van ATI de vloeistoffen tegen welke werkt met 2 flessen waar alle benodigde supplementen in zitten.
Dosering werkt met 2 testen kh en ca gebruik.
Dit lijkt me zeer weinig werk en ideaal om te doen.
Daar er nog twijfels bestaan hoop ik dat iemand dit gebruikt en zijn ervaringen wilt delen.

Alvast dank.
 
Is er ook iemand die sinds het gebruik van Ati EP last heben van zware metalen, ik lees geregeld dat de ICP test van ati aangeven dat er zwate metalen in de bak zitten, nu heb ik hier zelf ook last van maar ik heb doseer ati EP al vanaf het begin heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Ben heel benieuwd naar jullie ervaringen.
 
Bovenaan