Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Ati essentials pro

Leuke site.
Maar als alles goed is hoeveel ml moet ik dan toevoegen. Per dag.
Doe nu voornamelijk water wissels
Dus begrijp er niet zoveel van.
Vandaar de vraag
 
Leuke site.
Maar als alles goed is hoeveel ml moet ik dan toevoegen. Per dag.
Doe nu voornamelijk water wissels
Dus begrijp er niet zoveel van.
Vandaar de vraag
Als je de vorige link volgt en dan naar FAQ gaat, daar staat bij hoeveel je per 100l moet doseren bij een bepaalde kh daling per dag. Niemand weet wat jou aqua verbruikt. Dus als je overschakelt regelmatig je kh meten en aanpassen.
 
Leuke site.
Maar als alles goed is hoeveel ml moet ik dan toevoegen. Per dag.
Doe nu voornamelijk water wissels
Dus begrijp er niet zoveel van.
Vandaar de vraag
Door je kh een aantal dagen achtereen te meten kijken wat jou bak verbruikt per dag dat vul je in op de calculator van ati en die geeft aan wat je onderhoud dosering moet zijn . vervolgens 1 a 2 x per week kh meten en weer invullen en zo verder groetjes henk
 
Hier ook te spreken over de ATI Pro.
Gebruik ook de CNP van ATI, voeg wat N toe omdat mijn NO3=1 en C ivm mijn PO4=0,11

echter ben ik nu ruim 5 weken bezig met ook de CNP, merk geen verschil in de metingen of ik nu meer of minder toevoeg van N en C.
Nu een week geen toevoeging van C en N, metingen PO3 en PO4 blijven gelijk.

De C vloeistof nog eens bestudeert, heeft geen smaak of geur, dus geen suiker of azijn cq alcohol.
Toch benieuwd of er meerdere zijn deze gebruiken en de ervaringen.

gr,
 
Beste,


heb eens een po4 en no3 meting gedaan, osmose met een kleine druppel N van de ATI CNP.
lijkt mij dat N nitraat is, C de koolstof en P de phosphor

wat blijkt nu, meet bij no3 test niets en bij de Po4 test Salifert donker blauw.
daar ik een lage no3 heb en een te hoge po4, doseer ik C en N volgens de calculator.
Maar nu snap ik waarom mijn PO4 te hoog blijft, door de N vloeistof.

Rara politiepet, heb twee keer gemeten en wel tien X gekeken of ik wel de juiste test gebruikte.
klopt, dus ben ipv nitraat phosfaat aan het doseren 🤭

benieuwd of iemand ook eens kan testen.
zal morgen eens de C gaan meten.

gr
 
De "N" staat voor nitrogen (oftewel stikstof) en dit voeg je toe bij een te laag nitraat gehalte.
Er valt gewoon op de ATI website te lezen wat er in de N-fles zit, namelijk:
"Low molecular nitrogen compounds, ammonium, nitrate, selected amino acids and vitamins"

Hoeveel en in welke verhouding vertellen ze natuurlijk niet. Hoeveel je ergens aan moet toevoegen om het nitraat te meten is dus ook onbekend. Of er bestanddelen uit de toevoegingen in hoge concentratie foutieve meetwaarden huis tuin en keuken testsetjes veroorzaken is ook niet te zeggen.
Daarbij, eenmaal gedoseerd in het aquarium kan uit verschillende bestanddelen uiteindelijk ook weer nieuw nitraat gevormd worden.

Ik doseer een beetje "N" en dit heeft mijn nitraat verhoogd van 0.1 naar 1.5 a 2 mg/L.
 
Oke dank voor je toelichting.
ik doseer ook al een periode de N en meet geen verschil NO3 blijft gelijk.
toen gestopt met de dosering, NO3 blijft nog gelijk daal of stijgt niet.

Erbe is bij jou de N vloeistof ook licht bruin van kleur.
en wat doseer jij.

ik zat op 5,25 ml op 700 liter.

zal ATI eens vragen hoe dit nu zit, of de N vloeistof de PO4 waarde beïnvloed.

gr,
m
 
Ja, ook licht bruinig...

Ik heb mijn dosis volgens voorschrift in enkele stappen opgebouwd naar 1 ml/100L/dag verdeeld over twee doseermomenten, 1 's ochtends en 1 's avonds. Voor mijn systeem van 240 liter is dat 2,4 mL (2x1,2mL) per dag. Dit is dus gewoon volgens de gebruiksaanwijzingen van ATI.

Dit verhoogde mijn nitraat van 0,1 naar ~1,4 (check met labtest). Mijn doel was een nitraat van 2, dus nu ik de dosering opgehoogd naar 2,6 mL per dag en wacht ik tot mijn volgende labtest doe om te zien wat voor verschil dit uit maakt. Ik verwacht dat ik de dosering nog iets verder op zal moeten hogen.
 
Hi
dank voor je toelichting, de calculator geeft voor mij 5.25 ml ook in de ochtend de helft doseren en in de avond.
Ook een ATI test laten uitvoeren, tevens gelijk zelf gemeten om deze te vergelijken met ATI.

NO3 1.6 en PO4 0,13. Mijn meting NO3 2 met salifert en PO4 0,11 met hanna.
laatste nu omlaag dmv rowa inmiddels 0,075

Enige wat ik wat bemerkte bij mijn N doseringen dat de ruit en stenen wat groen werden, verder in meting NO3 niets, N weer afgebouwd om te bekijken wat dit met de meting doet, geen verschil.

heb afgelopen week een beetje dsr NO3 toegevoegd, meting na een uur uitgevoerd, een verhoging waarneembaar.
Zal nu eens bijhouden wat mijn PO4 gaat doen als ik tijdelijk stop met N, hierna weer N opbouwen, dan wederom een test.

Vraag inmiddels uitgezet bij ATI mbt po4 en vloeistof N.
Houd je op de hoogte.

gr
m
 
Oke, maar ATI gaat het antwoord ook niet hebben...

1) Wat ATI je aanraadt is N en C te doseren om P te verlagen. Door C te doseren verlaag je N en P. Wellicht verwacht je dan ook helemaal geen nitraat verhoging te meten?
2) De Salifert nitraattest is waardeloos in het lage meetbereik (< 5mg/L). Dus dat je het met Salifert niet meet betekend niet dat het er niks gebeurt.

Je hebt nu met rowaphos bereikt wat je in eerste instantie met ATI N en C voor ogen had. Je bent verschillende methodes vlak na elkaar aan het toepassen zonder de eerste (mogelijkerwijs, in mijn ogen) echt de kans te geven.

C en N toevoegen heeft als doel afvalstoffen (nitraat en fosfaat) in verhouding te brengen en biologisch te laten afbreken d.m.v. bacterie groei. Dit is per definitie een traag proces. Tevens een proces waarvan de nuance nauwelijks te volgen is. Dit omdat het veeeel ingewikkelder is dan wij kunnen overzien en we het al helemaal niet kunnen meten met onze huis tuin en keuken testsetjes.
Het enige wat wij doen, is dit proces proberen te sturen wat er onderliggend allemaal gebeurt zien we niet. We kunnen alleen het resultaat zien op (voldoende) termijn.

Uiteindelijk gaat het erom. Kies een methode en houd daaraan vast. Vermijd verandering en houdt het voor jezelf zo overzichtelijk mogelijk. Deze hobby is een geduldoefening.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Erbe,

Duidelijk, geduld is ook hierin belangrijk.
Reden dat ik via een andere methode ben gaan ingrijpen is dat.
A. De waardes te ver uit de lijn begonnen te lopen, werkte eerst met NO3POX4 redsea
B. Ik na een periode van 5 weken geen veranderingen zag in NO3 muv stijging PO4.

Reden dat ik De ATI N,C,P ben gaan gebruiken is dat ik alles onder een noemer wil hebben, erg te spreken over de ATI Pro.
Dus stoppen nopox en als vervanger ATI Nutrients.

Wat ik ATI heb gevraagd is wat voor invloed N heeft op PO4 en of het klopt dat N een hoge PO4 waarde heeft.
Verder heb je gelijk wat betreft om een systeem te hanteren, vroeger deed ik dit via een kalk reactor en VSW 😀
en per week 100ltr NSW verversen.

Nu gestopt met de reactor en wil minder water gaan verversen, eens per maand 200 liter op 800 liter NSW, later per 3 maanden.
Daarom de keuze ATI.

gr,
m
 
Ik heb nog weinig verbruikers. Nu heb ik zaterdag en grote stylo bijgeplaatst, 20x20cm ongeveer. Mijn kh was altijd 8.8, nu na een nacht met de stylo 6.4 en vandaag naar 5.8.
ATI kan met 7ml per 100 liter de kh met 1 verhogen. Mijn inhoud is grofweg 600 liter. Als ik het goed begrijp ga ik 42ml per dag verhogen en dan zit ik na drie dagen op 8.8, maar dan heb ik heb verbruik van deze drie dagen niet mee geteld. Moet ik dan het dubbele doseren? Help? :)
 

Bijlagen

  • 20200111_161557.jpg
    20200111_161557.jpg
    145,1 KB · Weergaven: 22
Ik heb de flessen binnen om te kunnen starten.
Echter is mijn KH nu veel te laag.
Moet ik deze eerst handmatig omhoog brengen alvorens te beginnen met de dosering?
 
Hi,

Meet de KH-waarde dagelijks in de begintijd om het Essentials pro- verbruik van uw aquarium te bepalen.Meet indien mogelijk altijd tegelijkertijd, op dezelfde afstand van de doseringen!

bedoeling is om je verbruik zo nauwkeurig mogelijk te bepalen, voeg de gegevens in de ATI calculator en je weet wat te doseren.

doseerde je al eerder en heb je een idee van het verbruik, je zou dan kunnen starten met gelijke doseringen, je kunt later bij sturen om het geheel zo stabiel mogelijk te houden.

Als je de dosering van fles 1 wat hoger inzet als je verbruik, stijgt je KH, controleer ook je CA, dit stuur je bij met fles 2.

suc6 en welkom bij de club.
ben er erg te spreken over, bij mij nu een enorme groei en kh verbruik, eerst bleef het hier een aantal weken redelijk stabiel, nu plots een enorme stijging in kh verbruik en nieuwe groeitoppen op de acros 😀

gr,
m
 
Ik heb nog nooit iets toegevoegd, alleen water ververst.
Echter is mijn KH plots 5.8 daar schrok ik van.
Wat ik dus het beste kan doen is de aanbevolen hoeveelheid doseren en iets meer van fles 1 tot mijn KH op streefwaarde is. Daarna terug brengen tot dagelijks verbruik?
 
Yep, maar ook weer niet te snel verhogen, zijn je koralen niet blij mee.
voorlopig even dagelijks je kh gaan bepalen en bijsturen volgens de calculator, dan komt het zeker goed.

wat voorn soort koralen heb je en hoeveel, schrikken zou ik niet zomaar gaan doen, ben hier herstellende van een nare ziekte en heb meer dan 1,5 jaar weinig aan mijn aquarium kunnen doen, toen ook een hele lage kh.

langzaam weer opgebouwd en zit nu weer op de goede weg richting groei en kleuring.
enkel nog een kleine strijd met PO4, maar die ga ik ook winnen.

gr,
m
 
Is het dan niet zo dat je op deze manier van de overige toevoegingen uit fles 1 overdoseerd?
 
Is het dan niet zo dat je op deze manier van de overige toevoegingen uit fles 1 overdoseerd?
Zou je kh verhogen , met een ander product bv een vloeibare kh verhoger , en niet meer als 0.5 per dag . Mvg jos
 
idd kan ook.
maar ik verwacht niet een overdosering, als het langzaam wordt opgebouwd.
bij overdosering van de overige stoffen in fles 1, moet je toch wel je best doen en extreem hoog doseren waarbij er dan geen verbruik zou zijn 🙂

gewoon rustig opbouwen, kh verbruik bepalen en de eerste periode zal je vaker dienen bij te sturen, zie dan geen reden dat er een overdosering zou zijn, daarbij opgeteld, schrijf je nog nooit iets te hebben toegevoegd, dus de overige elementen zullen ook een lager niveau hebben hierdoor, wiskundig gezien zou je dit dan ook herstellen.

kortom geen reden tot zorgen 😁
 
Bovenaan