Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquatlantis Evasion Colonne 75 ombouwen tot zeewater

Leonie

ZeewaterForum gebruiker
Hallo allemaal,

Ik heb een prachtig zoetwater bakje staan van zo'n 66 liter geloof ik, een Aquatlantis Evasion Column/Colonne. aquatlantis-aquarium-.jpg

Nu vind ik zoetwater toch nogal saai in vergelijking met mijn red sea max 130 en Dennerle marinus 30. Ik wil hem dus tot zeewater bak gaan ombouwen. Ik weet dat je dit aquarium ook in een zeewater versie kunt kopen, maar die skimmer schijnt er lawaaiig te zijn, en die verlichting is 2 x 8 watt, veel te weinig dus. Nu wil ik de verlichting wel ín de kap hebben omdat ik deze zeer mooi afgewerkt vind en de verdamping dan minder is. Hebben jullie een idee hoe ik dit het beste zou kunnen doen? Met led strips? En zou ik de bestaande lampen er dan helemaal uit halen of slechts vervangen door de zeewater variant?

Ik wil het liefst ook een sump maken onderin de kast om daar de skimmer en verwarming in te doen. Momenteel hangt er een Eheim professional externe pomp aan met ingebouwde verwarming, zou ik deze kunnen gebruiken? Ik heb ook nog nooit een aquarium gehad met een sump, heeft iemand een link naar hoe zoiets werkt? De pomp pompt het water dan rond van de sump naar de bak en weer terug? En hoe regel je de hoogte van het water in de sump?
Voor de afschuimer heb ik nog de originele afschuimer van de red sea max die waarschijnlijk wel voldoende is voor een bakje van 66 liter, en een losse verwarming heb ik ook nog wel (ik hoorde dat de verwarming in de eheim snel stuk gaat in een zeewaterbak toch?).

Graag hoor ik jullie adviezen.

Groetjes,

Leonie

Waarom reageert er toch nooit iemand op mijn onderwerpen, wel 50 x gelezen maar niemand die even de moeite neemt een reactie te tikken? Bijna iedereen heeft hier toch een sump? Even uitleggen hoe dat werkt is te veel moeite? Zucht.... Ik denk dat ik anders maar stop met dit forum want je kan wachten tot je een ons weegt...

Met alle respect maar als je zo reageert kan je inderdaad wachten tot je een ons weegt.

Ik denk dat er heus wel mensen zijn die je willen helpen maar niet iedereen zit elke dag op het forum of heeft tijd om je eea uit te leggen.

Zal het simpel houden, als je een sump wilt heb je een opvoerpomp nodig en een overloop. Door de overloop stroomt het water je sump in en vandaar wordt het weer opgepompt naar je bak. Aangezien je geen overloop in deze bak zal hebben zitten zal je dus hier iets voor moeten maken. Wat kan ik niet beantwoorden, laat ik over aan degenen die dit al eerder hebben aangepakt.

kunt werken met een hevelsysteem/overflowbox, 'lees' even op het forum hier staat genoeg op.
je 'kunt' wel werken met een overloop alleen zul je gat in je bodem moeten boren en een overloop vak bouwen. (ook hier over staat genoeg op het forum)
denk alleen niet dat een overloop geen optie is en een overflowbox is best onvoorspelbaar met de capaciteit van het hevelen maar zeker niet om er niet over na te denken.

en je hebt pas net een dag je dagboek op het forum staan, misschien kun je de specifieke vragen stellen bij techniek. heb je meer kans op antwoorden dan zo in je dagboek te plaatsen is mij ook verteld en het is zeker waar!!

succes en ben benieuwd naar je foto's!!

Bedankt allebei, ik bedoelde meer dat het bericht al vaak zat bekeken is maar dat blijkbaar niemand even de moeite neemt om een berichtje te tikken. Op mijn andere topics komen ook al bijna nooit reacties, dan gaat de lol er toch wel een beetje af.

zie dat er toch nog best wel wat reacties zijn als ik zo je ander topics lees. er zijn echt wel mensen die het lezen maar die houden dan het hele forum bij, en als die zovaak dezelfde vragen van verschillende mensen zien en lezen. dan kunnen ze ook denken, eerst maar wat meer op het forum laten kijken. en dan reageren ze niet.

maar weet je al wat je plannen zijn? hoe je het zou willen doen want ik begrijp, je wilt echt een sump?

als je het op de volgende manieren wilt doen moet je soms wel keuzes maken met betrekking tot het verbouwen van je meubel.

bij een ingebouwde overloop moet je een gat boren in je meubel en in je aqua, dit is nog niet zo'n moeilijk gevalletje, maar je opvoer moet ook door een gat via de achter of zijkanten naar boven komen.

bij een overflowbox heb je ook de overlooppijp via de achterkant van je aqua lopen en door je meubel waar die waarschijnlijk niet makkelijk tegen de muur te plaatsen is.

er zijn nog tal van opties, bekijk het nano forum eens. er zijn ook genoeg aquarianen met een box in hun bakkie waarin de eiwitafschuimer zit met opvoerpomp en dergelijke.

nogmaals veel dagboeken doorspitten dat helpt echt, ook krijg je er steeds meer ideen van.

Ja ik ben een beetje aan het lezen maar het is me nog niet helemaal duidelijk hoe die systemen precies werken. Mijn aquarium staat zoiezo een stuk van de muur af omdat ie in een inham in de muur staat dus erachter heb ik nog wel wat ruimte maar waarom moet er een gat in het meubel en aquarium? Nu gaan de buizen gewoon aan de achterkant het aquarium in, want daar is hij iets open. Heb je misschien een schema wat de verschillende systemen iets duidelijker maakt?

Het begint met een overloop in je bak, deze kan op verschillende manieren worden gemaakt, hiervoor moet je echt even wat dagboeken doorspitten. Hierdoor loopt het water in je sump.
Hierin plaats je je thermometer (merk maakt niet zoveel uit, als hij maar goed functioneerd), eitwitafschuimer (de redsea max afschuimer kan je denk ik hier niet voor gebruiken, maar correct me if I'm wrong) en eventuele andere extra filtratie opties die je wenst.
Uiteindelijk aan het eind van je sump krijg je weer de opvoerpomp, deze bepaalt de doorstroom in je sump en moet dus krachtig genoeg zijn.
Het niveau in je sump regel je doormiddel van de glazen schotten die je plaatst in je sump. Dit is belangrijk omdat je hierdoor een stabiel waterniveau krijgt voor de eiwitafschuimer (elke schuimer heeft zijn eigen waterhoogte nodig).

Ik zou de eheim professional pomp niet gebruiken en zeker niet het verwarmingselement, deze zijn volgens mij niet gemaakt voor zoutwater. Bovendien heb je de filters daarin ook niet nodig.

Wat zijn de maten van de kap en hoe ziet hij eruit? Het is lastig verlichtingsadvies te geven zonder extra kennis. Ik denk dat je met LEDs de meeste kans maakt omdat dit simpelweg het makkelijkst modulair is te maken en klein van formaat is. Als je de bestaande kap niet wil gebruiken kan je er simpelweg een hqi lamp bovenhangen.

Ik hoop dat dit je enigzins op weg heeft geholpen. Voor de rest kan ik je aanraden veel dagboeken te lezen en de search functie op het forum te gebruiken.
Daarbij is geduld een schone zaak, er lezen veel mensen het forum, maar ook een hoop mensen hebben ook nog niet zoveel ervaring net zoals jij.

Als je aanvullende vragen hebt, post ze dan en probeer zelf zo volledig te zijn met de informatie.

Succes.

ja heb wel wat voorbeelden, wist trouwens niet dat ie open was aan de achterkant, kunt anders ook ff wat foto's posten van je bak nu en de onderkast dan wordt het voor anderen ook wat duidelijker en makkelijker om mee te denken en krijg je waarschijnlijk wat meer reacties.
die gasten hier van het forum zijn foto geil dus ze kikken op foto's hoe je alles hebt enzo krijgen ze visueel iets meer.

overflow_box.jpg

dit is een overflow box die hang je aan de achterkant van je aqua.
dan moet je een leiding naar je sump laten gaan dus via de achterkant van je meubel. en de opvoerpomp komt dan ook weer via de achterkant retour je aqua binnen. (zorg hiervoor wel dat je goed gebruik maakt van een skimmer in je bak, dus dat het opervlakte water word afgevoerd anders blijven hier veel eiwitten op liggen en krijg je een dikke vieze smurrie laag die behoorlijk kan gaan stinken.

met een overloop systeem hoe je niet via de achterkant je meubel in maar kun je het via de bodemplaat waar je aqua opstaat naar binnen toe, dit voordeel is dat het iets netter uit ziet, maar neemt wel wat meer ruimte in beslag van je aqua omdat je een stukje glas erin moet (laten) kitten om een overloop te creeeren.
volgende foto's zijn van mijn eigenbak hoe ik het heb gedaan.
P5117185.jpgP5087167.jpg

ik heb de overloop wel bedekt met kunstmatig rif dan heb je niet zo'n lelijke glasplaat waar je tegen aan kijkt.
maar let wel. bij een gewoon overloop systeem gaat het water wat erin komt ook weer uit. met een overflowbox heb je het risico dat hij verstopt raakt of dat er lucht in het systeem komt waardoor hij niet meer overhevelt en dan kun je dus je bak vol blijven pompen. zorg er dan voor dat je niet meer water erin kunt pompen vanuit je sump dat ie niet overloopt. dan is het altijd veilig. en zorg er oook voor dat als de stroom uit valt je het water kunt opvangen in je sump wat er dan nog uit je bak hevelt.

Hmmm nou ik denk dat ik die sump maar laat zitten want dit gaat mij echt ver boven mijn pet :). Zo technisch ben ik niet en ik kan dat niet allemaal bouwen. Ik dacht dat het meer een kwestie was van water eruit, door de sump en water weer terug erin pompen en dan een oppervlakte skimmer erop (zoals die van dennerle die alleen zorgt dat er geen laag op het water komt).
Anders misschien toch maar een glazen plaat met overloop erin lijmen en gaten voor twee opvoerpompen en daarachter zo'n media rack met tunze 9002 skimmer :).

Bezint eer gij begint!

Misschien kan je beter kijken voor een (2e hands) bak. 1 die gelijk klaar is. Scheelt je een hoop gepuzzel en als je wat dit betreft niet zo handig bent .....

Tis ook wel weer een uitdaging natuurlijk.

Hallo Leonie, zelf heb ik een Aquatlantis Corner 100 (zie mijn dagboekje) omgebouwd naar een zeeaquarium.

Dit heeft me veel hoofdbrekens en geld gekost, helaas had ik geen andere keuze omdat de hoek waar het aquarium in moest passen (veranda) te klein is om een rechthoekige bak te herbergen met voldoende liters, dus moest ik wel naar een hoekbak grijpen.
Dus moest ik de moeilijke weg bewandelen van ombouw, gelukkig ben ik nogal handig en kan ik rekenen op hulp van enkele vrienden.

Het is te doen... maar idd "bezin eer je begint", je zal snel moeten denken over aanpassing van de verlichting, de afschuimer, oppervlakte afschuiming van het vet, etc.

Ik geef je ook de raad koop een kant en klaar bak waar alles al op zit, uiteindelijk ben je beter en goedkoper af op het einde.
Er zijn hier voldoende mensen die stoppen en dan kan je een bak op de kop tikken die een fractie van de nieuwprijs kost.

Moest je toch beslissen met je Aquatlantis verder te gaan dan heb je zeker een volger bij, succes!

Danny

Laatst bewerkt:
Bedankt allemaal voor het advies, maar ik vind deze bak nou juist zo mooi en daar ging het me een beetje om :). Ik weet dat aquatlantis deze versie ook in het zeewater heeft, en dan zit er een soort biobox in met afschuimer en stromingspompen, ik ga 's kijken of die niet los te krijgen is dan hoef ik alleen de verlichting nog maar aan te passen.

Is zeker te verkrijgen apart, zoek eens op "Aquatlantis Biobox SW".

Ook de skimmer is apart te verkrijgen, indien je al de gewone Biobox bezit.

Mvg, Danny

ik denk dat een 2 de handsje idd goedkoper is dan ombouw

Helemaal mee eens, maar zo'n biobox is inderdaad ook een handige oplossing en zijn zeker los te koop. kun je toch nog je bakkie houden;)

maar vraagje aan jou dan he:
Weet je al wat je wilt gaan houden qua vis en koralen?
Koralen: denk dan goed na over je verlichting; neem je geen steenkoralen en dergelijke dan kun je makkelijk af met een paar T5jes compact.
vissen: kijk goed naar de capaciteit van het eiwitafschuimertje wat in die box zit. er zullen geen grotere vissen of groepjes in kunnen omdat je volume niet groot genoeg is en de beperkte zwemruimte.

zoals poehbeer altijd zegt: DENK DENK DENK DENK!!:P

Nee ik was alleen van plan er wat leders in te houden en wat kleinere visjes. Die kleine soorten zeepaardjes zijn heel lastig te verkrijgen geloof ik he? Anders zou ik er een klein zeepaardenbakje van maken. Maar nu is het plan: 2 van die kleine zeenaalden, misschien 2 haaievingoby's, wat sexy shrimps, pompomkrab etc. Misschien doe ik m'n nanootje van 30 liter dan wel weg, dan verhuis ik gewoon alles naar deze bak als ie er klaar voor is. Of heeft iemand nog leuke suggesties voor iets wat een speciaalbak nodig heeft met niet al te veel liters? Koffervisjes en dat soort spul hebben meestal een grotere bak nodig toch? Of misschien kleine soorten murenes?
Ik heb van slotticar een link gehad voor een biobox met afschuimer, filter en stromingspomp van 1120 liter per uur, top! Ik denk dat dat hem dan zoiezo wordt. Zijn die compact lampen er ook in een hoger wattage? Dan kan ik gewoon de lampen vervangen, en er misschien nog een led strip bij plakken voor wat extra licht. De lampen die er nu in zitten zijn 287mm lang en 16mm doorsnede. (8 watt T5).

Heeft iemand enig idee waar ik aan de zeewater variant van deze lampen zou kunnen komen? En heeft iemand een suggestie over welke (led) lamp ik zou kunnen bijplaatsen voor voldoende licht? Ik sta te trappelen om hem om te bouwen maar hier zit ik nog mee...

Ik heb nog even wat onderzoek gedaan, en nu zag ik dat o.a. Desert's Ocean T5 (of PL) compact lampen heeft:

24w 10000K
24w actinic bleu
24w Duocolor (wit 7200K + actinic bleu)
lengte lamp = 315mmNu wil ik eigenlijk twee van deze lampen in de kap gaan bouwen. Maar wat voor soort armatuur heb ik dan nodig? En hoe bevestig ik dat in de kap? Kan dat ook met die klemmen waarmee de T5 lampen normaal in vast hangen?

Het zou heel fijn zijn als iemand me hiermee kon helpen :).

Back
Bovenaan