Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aquarium van Gunstn 1100L

Mooi ontwerp!

Hoe kijk je aan tegen het hebben van horizontale buizen? Ik zit met dit plan in mijn maag omdat over een periode van 2 jaar de buizen nog wel eens kunnen begroeien aan de binnenkant. Stanspijpen kan ik makkelijk schoonmaken, maar horizontale buizen met bochten erop word lastiger.

Ik ben allemaal bang dat dit geen goed idee is tenzij ik er koppelingen tussen maak zodat ik die buizen eruit kan halen en schoon kan maken.

Ben benieuwd naar je mening :)

(koppelstukken)
1735824213079.png

Mooi ontwerp!

Hoe kijk je aan tegen het hebben van horizontale buizen? Ik zit met dit plan in mijn maag omdat over een periode van 2 jaar de buizen nog wel eens kunnen begroeien aan de binnenkant. Stanspijpen kan ik makkelijk schoonmaken, maar horizontale buizen met bochten erop word lastiger.

Ik ben allemaal bang dat dit geen goed idee is tenzij ik er koppelingen tussen maak zodat ik die buizen eruit kan halen en schoon kan maken.

Ben benieuwd naar je mening :)

(koppelstukken)
Bekijk bijlage 646027
Hey

Bedankt.
Ik zit zelf nog wat in twijfel.
Bij mijn huidige opstelling heb ik men buizen laten afhellen naar sump, maar het ziet er niet uit.
1735841742802.jpeg

Bij mijn huidige opstelling zitten er meerdere koppeling tussen, zodat alles makkelijk uit elkaar gehaald kan worden.
Ook bij de nieuwe opstelling zal ik dit zo doen.
Net voor de buizen uit het meubel komen, en net voor ze de muur ingaan zal ik er koppelstukken op steken.(Ongeveer op de locaties die je aangeeft in de screenshot)
Los van het kuisen, moet ik dit doen zodat als er ooit iets mis gaat met de SPS bak deze weer buiten kan via het raam.

Dat is een mooi leidingwerk om zonder kranen of wat dan ook te gaan werken . gewoon open buizen .
Het is wel de bedoeling om met kranen/koppelstukken te gaan werken, maar heb de cad skills nog niet om dit te tekenen :p

Het is wel de bedoeling om met kranen/koppelstukken te gaan werken, maar heb de cad skills nog niet om dit te tekenen :p
Ja , dat doet iedereen , maar het kan in dit geval zeker zonder en heb je een veel veiliger systeem .
Het systeem loopt hetzelfde zoals bij mij .
De enige regeling die je nodig hebt is de juiste PVC diameter intake in je overloopvak i.v.m. het gewenste debiet dat je de buizen wil laten trekken (dat doe je d.m.v. een knie (durso achtig) en dan verloopringen en dunner pvc buisje richting bodem overloopvakbodem)
Dan vacuum laten trekken . Start altijd zonder problemen , vissen die in de overloop geraken en in de PVC kunnen , worden zo ongehavend in je sump gegooid .

**aangevuld met schets**

Bijlagen

• DSC03498.JPG
    DSC03498.JPG
    74 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info, dit systeem kende ik nog niet.
Ik zal er eens over nadenken.

Ik zal aquarium laten bouwen, zal dus betrouwen op hun ervaring.
Mijn tekeningen zijn meer om te kijken als er overal genoeg plaats is.

Momenteel is dit het plan:

De linkerkraan zou een gate valve zijn met draaibediening, maar vond niet onmiddelijk een model.
742ae28a-ec76-4d8e-b49a-49298dd7b880.PNG

5e82615c-ae6b-4df5-90f4-d5750f45866b.PNG

Laatst bewerkt:
Na wat nadenken zijn 2 rif aquariums misschien wat teveel van het goeie, de living zou ook zeer klein worden.
Ben nu aan het spelen met het idee om de SPS te vervangen door een groter aquarium, ingebouwd in de muur.
En in plaats van SPS only, naar mixed reef te gaan.
Hiervoor zou ik de deur moeten verplaatsen, aangezien het een stijlmuur is valt dit mee.

Aquarium v2.jpg

Aquarium zou ongeveer 2.2 meter lang kunnen zijn.
Het eerste stuk zou 80 cm diep zijn over een lengte van 60cm.
Het 2de stuk zou 100cm diep zijn, over een lengte van 1.6 meter.
Om gewicht te beperken zou ik 50 of 55cm hoog gaan.

Schermafbeelding 2025-04-09 225632.png

Aquarium v3.png

De SPS bak draait 2 jaar 🥳

sgCwvnB.jpeg

1duefCI.jpeg

Om de maandelijkse pijn wat te verzachten, heb ik zonnepanelen gekocht.
2 panelen van 440WP, met een omvormer van 800Watt(maximum toegestaan voor een omvormer die op stopcontact zit)

Had al 2 panelen van samen 700Watt.
Op zonnige dagen zou het net genoeg moeten zijn voor aquariums + airco.

20250501_205524.jpg

Na meer dan een jaar manueel bryposis proberen te bestrijden, heb ik het opgegeven.
Gisteren Blue Life Flux RX gedoseerd.
Hiervoor moeten Skimmer & refugium uit, hierdoor is PH gekeldert.
Hopelijk komt de bak er goed door.

2025-05-09 18_42_43-APEX Fusion — Mozilla Firefox.png

Zet je er een bruissteen in ipv je skimmer?

Als het een dag is zou ik dat niet doen maar bij meerdere dagen skimmer uit zet ik meestal een bruissteentje in.

Echt onderbouwen kan ik het niet. Het is meer het idee dat de beluchting van mijn skimmer overgenomen word door iets anders.

Ik voel me er goed bij. Meer feiten heb ik niet.

Zet je er een bruissteen in ipv je skimmer?

Als het een dag is zou ik dat niet doen maar bij meerdere dagen skimmer uit zet ik meestal een bruissteentje in.

Echt onderbouwen kan ik het niet. Het is meer het idee dat de beluchting van mijn skimmer overgenomen word door iets anders.

Ik voel me er goed bij. Meer feiten heb ik niet.

Had ik nog niet aan gedacht.
Maar mijn luchtpomp is te klein denk ik, 200l/h, mijn skimmer doet 2500l/h.
Ik zal de ventilatie een paar dagen hoog zetten, zodat er minder co² in de lucht zit.
En de stromingspompen wat harder zodat er meer uitwisseling is met de lucht.

Eerste slachtoffer is te betreuren.
Seriatopora kolonie van +- 20cm in kleine bak is voor de helft wit.
Acropora geven gelukkig nog geen kik, en seriatopora groeit gelukkig snel.

De algen beginnen hun structuur te verliezen, en verliezen snel kleur.
Skimmer heb ik terug aangezet.

20250511_194256.jpg

Back
Bovenaan