Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Alan's zeedagboek

Even mijn dagboek bijwerken.

Ik ben bij Erik's reef om een stekje tricolor geweest en ik heb mogen genieten van zijn prachtige bak.
Daarna ben ik even gestopt bij Reef Corner en heb een biochoeres cosmetes gekocht, mijn eerste lipvisje in de bak.
Enkele weken geleden heb ik een koeler gekocht van Bobo om de zomermaanden door te komen, over een te hoge temperatuur moet ik mij dan ook geen zorgen maken.
Ik denk dat ik ook eens een temp.controller ga aanschaffen want soms is de temperatuur ondanks de hqi's gezakt tot 23 graden deze week, nu is de temperatuur 26.3 graden dus dat is een schommeling van 3 graden .

Bijlagen

• IMG_1340.JPG
    IMG_1340.JPG
    314,1 KB · Weergaven: 11
  • IMG_1346.JPG
    IMG_1346.JPG
    364 KB · Weergaven: 7
  • IMG_1314.JPG
    IMG_1314.JPG
    350 KB · Weergaven: 8
  • IMG_1326.JPG
    IMG_1326.JPG
    364,2 KB · Weergaven: 7
Nog enkele foto's.

Mijn Salarias is enkele weekjes terug uit de bak gesprongen , dus dat is geen leuk nieuws.

Bijlagen

• IMG_1341.JPG
    IMG_1341.JPG
    524,6 KB · Weergaven: 26
  • IMG_1345.JPG
    IMG_1345.JPG
    358 KB · Weergaven: 8
  • IMG_1305.JPG
    IMG_1305.JPG
    386,2 KB · Weergaven: 11
En ben je nog zeker dat al je stekjes er nog staan na je weekendje???

:p

Mooie tricolor stek Alan :goed: !!

Even een paar foto's.
Gisteren waren mijn twee cinctussen een spelletje aan het spelen, om het langst
met een steentje op hun kop zitten. Snel mijn fototoestel genomen om een foto te trekken.
Vandaag een krab uit de bak gehaald en in de sump gelegd, de laatste tijd lagen de stekjes omver of waren ze spoorloos verdwenen.

Bijlagen

• IMG_1374.JPG
    IMG_1374.JPG
    238,7 KB · Weergaven: 3
  • IMG_1370.JPG
    IMG_1370.JPG
    197,3 KB · Weergaven: 1
  • IMG_1365.JPG
    IMG_1365.JPG
    287,1 KB · Weergaven: 1
  • IMG_1361.JPG
    IMG_1361.JPG
    438,3 KB · Weergaven: 4
Leuke krab, en 'tblijft een leuk en mooi bakje!!!
jammer dat ze wat schade aanricht zeker?(die krab dan hé!)
Ps Je hebt ook een pb

Ik denk dat ik eens een krabbenval ga zetten , er zitten nog enkele van die zwarte krabben in.
Ik heb ook een beetje groene flap in de bak , dus dat is niet zo goed.

Hier enkele foto's van de groene flap, ook een beetje rode.
Ik heb er nog niets tegen gedaan , buiten het proberen afzuigen wat niet goed lukt, maar ga of vers steen inbrengen of eens beginnen met zeobak en coralsnow. Het schijnt dat dit kan helpen.
De oorzaak van de flap weet ik niet , begin mei heb ik al mijn t5 lampen vervangen, de temperatuur schommelt nu meer, misschien iets anders wie weet.
Hopelijk is het rap weg.

Bijlagen

• IMG_1390.JPG
    IMG_1390.JPG
    513,1 KB · Weergaven: 37
  • IMG_1392.JPG
    IMG_1392.JPG
    439,8 KB · Weergaven: 6
  • IMG_1395.JPG
    IMG_1395.JPG
    546,2 KB · Weergaven: 9
Probeer is met minder verversen.....

mvg Joeri

Alan zei:
Hier enkele foto's van de groene flap, ook een beetje rode.
Ik heb er nog niets tegen gedaan , buiten het proberen afzuigen wat niet goed lukt, maar ga of vers steen inbrengen of eens beginnen met zeobak en coralsnow. Het schijnt dat dit kan helpen.
De oorzaak van de flap weet ik niet , begin mei heb ik al mijn t5 lampen vervangen, de temperatuur schommelt nu meer, misschien iets anders wie weet.
Hopelijk is het rap weg.

Joeri,
met minder verversen. Moet Alan dan proberen de voedigsstoffen voor de alg proberen uit het water te halen?

Ik heb zelf ook gedaan... maar ben er toch van overtuigd dat het alles met evenwich te maken heeft. Extra levend steen?

Is bij jou de pluisalg volledig weggegaan door niet meer of weinig te verversen?

Flap ontstaat vooral door een onbalans in nitraat/fosfaat verhouding de zgn Red Fieldratio....door minder verversen zal zijn nitraat een beetje stijgen wat het probleem eventueel zou kunnen oplossen(correct me if I'm wrong).....
Ik spreek hier dus NIET over algen Mathijs.Maar door minder verversen ging de rode pluisalg wel grotendeels weg,voor de laatste restjes rode pluisalg heb ik Algencontrol gebruikt.....op het busje staat evenwel dat het ook helpt tegen cynao's oftewel flap....maar dit zou ik echt als allerlaatste redmiddel gebruiken.
Wat ook goed werkt tegen cyano's is chemiclean.....evenwel zijn het allemaal chemische goedjes welke je beter niet gebruikt.
Alan vraag het is aan Karl vrijdag die heeft ook nog iets tegen cyano's dacht ik...
mvg Joeri

Er bestaan inderdaad enkele produkten, maar die gebruik ik voorlopig liever niet.
Ik wil het op een zo natuurlijke manier oplossen, maar misschien lukt dit niet.
Dus het is een onevenwicht bij de bacterieën,dan ga ik eerst proberen meer voeding voor de goede bacterieën dat er meer concurrentie is en dan gaat de flap misschien achteruit gaan. Lukt dit niet dan levend steen inbrengen voor nieuwe bacteriestammen. Van hetgeen ik er al over gelezen heb op het forum is de groene variant een hardnekkige soort. Ik vraag me af hoe het onevenwicht er komt.
@ Joeri, nitraat en fosfaat is 0 gemeten met salifert, misschien als het nitraat stijgt gaat het ook weg.

Laatst bewerkt:
sergio zei:
hoi

de stekken zijn idd al schoon gegroeid.
moet wel zeggen da je een mooie bak hebt en staat ook al redelijk vol.
ga je nog veel bij plaatsen of ga je alles laten uitgroeien?

groeten
Bedankt voor het compliment Sergio.
Er staan nog een paar koraaltjes op mijn verlanglijstje, dus nog enkele erbij en alles laten groeien.
Ook wil ik er nog een beetje meer steen in de rechter hoek achteraan.

Hallo,

Hier een update van mijn strijd tegen de cyano.
Sinds een drietal weken gebruik ik een stikstofbooster van bij reef corner
en prodibio biodigest en biotim.
Ik denk dat er nog een lange weg te gaan is maar ik hoop dat het toch wegtrekt.

Bijlagen

• IMG_1435.JPG
    IMG_1435.JPG
    594,6 KB · Weergaven: 28
  • IMG_1439.JPG
    IMG_1439.JPG
    480,9 KB · Weergaven: 14
Alan zei:
Hallo,

"The green green grass of homeeeeee...."

sorry ;)

Stikstofbooster?????Kan je dan nie beter minder verversen???Je NO3 zal stijgen en das ook stikstof.....ken de verdere werking van stikstofbooster ook niet mr lijkt me gewoon een middel om je NO3 te laten stijgen.....

mvg Joeri

Alan zei:
Hallo,

Back
Bovenaan