Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

al een jaar te hoge nitraat, hulp gevraagd,

Alleen Wodka 40% gebruiken.

over de startdosering is veel geschreven, de meningen hierover zijn dan ook verdeeld. Ik ben altijd als volgt begonnen:

dag 1: 0,1 ml/100L
dag 2: 0,1 ml/100L
dag 3: 0,2 ml/100L
dag 4: 0,3 ml/100L

hiermee doorgaan tot je op 1 ml/100L zit, dat een week volhouden.
daarna elke week verhogen met 1 ml/100L totdat je een verlaging in No3 meet.
bij de gewenste Nitraatwaarde verhoog je niet meer maar houd je die dosering vast, later kun je weer verlagen om te kijken wat er gebeurd.

zorg wel dat je Fosfaat meetbaar houdt (de 0,06 die je nu hebt is prima) anders werkt het trucje niet en de Wodka verlaagt ook het Fosfaat. Eventueel moet je Fosfaat doseren. DSR-fosfaat+ is hiervoor prima geschikt en betaalbaar.

verder gewoon de dingen doen die je altijd doet, regelmaat is erg belangrijk.
 
Ik zou wanneer je met de Wodka begint wel de biopellets uit de sump halen, je wilt een langzame gecontroleerde No3 daling en met biopellets erbij kan het ineens veel te hard gaan.

De pellets kun je drogen en bewaren, zo kun je ze later opnieuw gebruiken mocht je dat willen.
In geen geval de reactor met stilstaand water erin laten staan, want als je 'm dan weer inschakeld help je je hele bak om zeep..:(
 
Ik heb dit ook een tijd gehad. Ik heb een stuk gelezen dat je fosfaat nodig hebt om nitraat later te krijgen. Door lamgzaam wat fosfaat toe te voegen en wat wodka was ik er so vanaf.

Sent from my Lenovo TB3-850F using Tapatalk
 
Ik heb dit ook een tijd gehad. Ik heb een stuk gelezen dat je fosfaat nodig hebt om nitraat later te krijgen. Door lamgzaam wat fosfaat toe te voegen en wat wodka was ik er so vanaf.

Sent from my Lenovo TB3-850F using Tapatalk

Idd goed gelezen ;-)
 
Detritus hebben we allemaal, moet je regelmatig afhevelen maar er zou wel erg veel ergens moeten liggen om je Nitraat zo snel te laten stijgen.

zitten er ergens blauwe sponzen in je aquarium? Zo ja verwijderen.

1 koop zelf een osmoseapparaat met DI-filter en maak daar je water mee, ververs 50L per week en niet meer, teveel verversen komt de bacteriehuishouding niet ten goede.(Kost je €75 en die heb je sowieso weer snel terugverdient het water uit de lfs is ook niet gratis.)

2 koop nieuwe jerrycans om dit water in op te vangen, bij een automatrialenzaak kun je jerrycans Demiwater kopen (€10), zo koop je een schone jerrycan het Demiwater kun je ook gewoon gebruiken. (Mogelijk zijn de jerrycans waarmee je nu water haalt een Nitraatbron)

3 start met Wodkadoseringen (En wodka alleen. Is namelijk veel sterker dan Azijn! neem Wodka van 40% merk is onbelangrijk)

Dit zou ik doen in jou geval, het kan niet anders of bovenstaande moet je binnen 6 weken resultaat geven.

Wodka is dan wel sterker maar ook meteen een stuk duurder. Wodka is 40% (koolstofbron) Natuurazijn is 5% (koolstofbron), dat is dus een factor 8 verschil maar het prijsverschil tussen wodka en azijn ligt een stuk hoger dan een factor 8. Verder heeft natuurazijn als voordeel dat het cyanobacteriën niet lijkt te bevorderen wat wodka wel doet. Qua dosering is het aanhouden wat de wodka-methode voorschrijft alleen dan met een factor 8 verhogen (om het verschil tussen 40% en 5% te compenseren). 'Nadeel' van natuurazijn is alleen dat dit tijdelijk je pH verlaagt als je het doseert waardoor je als je grotere hoeveelheden moet doseren beter alleen (gespreid over de dag) kunt doseren als het licht brand zodat het niet gecombineerd wordt met de CO2 gerelateerde pH daling die plaats vind als het licht niet meer brandt.
 
Oke ik weet nu wat me te doen staat, ik heb vandaag mijn sump afschuimers stromingspompen schoongemaakt en filter watten geplaatst.
Morgen ga ik vodka halen en er mee beginnen, ik haal me werfelbed met pellets er uit.

Ik hoop dat het deze keer gaat werken, heb vandaag het osmose water en natuurlijk zeewater getest en 0 nitraat.
Nu weet ik natuurlijk niet of dat altijd zo is geweest.
Ga zelf nu een osmose apperaat kopen zodat ik daar zeker van kan zijn.

Verder ziet me bak er goed uit , koralen doen het goed (geen sps) en me vissen doen het super.
Er zit geen alg in me bak en ik moet om de 3 dagen me ruit schoonmaken ivm groen worden.

Bedankt voor jullie advies en ik hou het in deze post bij wat ik ga doen.
 
Erg interessant topic dit, problemen als deze kunnen erg frustrerend zijn lijkt me.

Misschien is het al gevraagd hier, maar met welke testset meet je de nitraat? (voor de volledigheid)
 
Ik meet het met salifert /colombo/ en laat het door lfs meten, alle veel te hoog
 
Ik heb zelf al een lange tijd last van een nitraat van rond de 10. Mijn fosfaat is met Hanna phosphorus checker gemeten op 0,013
Ga nu eens kijken voor Kordon Amquel Plus. Kijken hoe dit werkt.
Misschien ook iets voor jou om te proberen?
 
Hoe gaat het op het moment Jan?

Op dit moment zit ik na 20dagen op 3ml vodka op 450liter, meet iedere week 2 keer en tot nu toe nog 50.

Nu heb ik eens alle opties door genomen waar het nitraat vandaan kan komen, en toen bedacht ik me dit, me overloop!!.

Mijn bak is 60 hoog , overloop 55 hoog.
Ik heb daar 2 x 32mm pvc buis geplaatst, waarvan 1 net onder de overloop, en 1 net onder de bak hoogte zeg maar op 58 .

Dus het water kom door de overloopkam heen en gaat gelijk de afvoer in, maar het lijkt mij dat al dat water in de overloop van 25x15cm en 55 hoog niet in beweging komt onder, met als resultaat vervuiling nitraat etc.

Of zie ik dit verkeerd.
 
Naar mijn inzien kun je het wodka vele malen hoger zetten. Ik zit nu op 10ml na 3 weken en mijn nitraat is iets verminderd.

Betreffende je overloop. Dit zou in principe kunnen. Ik gooi er om de zoveel tijd eens een slang in met waterwissel...om idd te voorkomen dat er ophoping ontstaat.
 
Ik ga het met 1ml per weekverhogen op 450 liter.

Mijn overloop staat altijd vol met water natuurlijk, is het een idee om de afvoer pijp in de overloop een cm of 5 boven de aquarium bodem te plaatsen.
Dan blijft er niet veel water in de overloop.
Wie kan mij hier eens raad geven, ik heb echt sterk het vermoeden dat er vuil in de overloop zit.
Me bak is 15cm in de muur gebouwd zodat ik niet in me overloop kan kijken, nooit bij stil gestaan.
 
Ik zou je pijp niet aanpassen. Zal eerder voor meer problemen zorgen.

Heb wel bij mensen gezien die onderin de overloop ook een kam hadden geplaatst. Hierdoor was er stroming in de overloop en bleef hier niets in achter.
 
Je hoeft niet te zagen. Slang erin en afhevelen. Hoewel ik persoonlijk niet denk dat daar je probleem zit. Maar met een kleine moeite weet je het zeker :)
 
Ik heb al zoveel gedaan om het nitraat te verlagen, ben ook over een langere tijd wat koralen er door verloren, zoals sps lps .
De leders groeien de bak uit, maar de lps hebben het moeilijk.
Soms wil ik de handdoek in de ring gooien.

Ik laat me ook van alles aan smeren in de lfs, honderden euro om nitraat te verlagen vind ik absurd.
 
Ik heb een vergelijkbare bak en vergelijkbare vis bezetting. En ik heb nooit last van nitraat. Sterker nog, ik voeg het toe om mijn LPS levend te houden.

Ik gebruik geen biopellets en heb maar 1 afschuimer die niet eens 24x7 draait.

Je leders houden van (lees: verbruiken) een beetje nitraat.

Als het (direct) niet komt door het voeren of het water dat je inbrengt dan zie ik nog maar 1 bron: vissenpoep.

Ik zou dan haast zeggen dat je bak sneller vervuilt dan ie kan verwerken. Een groot verschil met mijn bak is dat ik bijna 2x zoveel en "echt" levend steen heb.

Daarvan is aangetoond dat het best behoorlijk wat poreuzer is dan RRR. Dus meer oppervlakte on bacteriën op te hechten. Zou het nitrificerend vermogen van je dak niet gewoon te laag kunnen zijn?
 
Bruissteentje met luchtpomp onderin de overloop hangen. Of inderdaad afhevelen.

Gr. Wim
 
Ik heb al zoveel gedaan om het nitraat te verlagen, ben ook over een langere tijd wat koralen er door verloren, zoals sps lps .
De leders groeien de bak uit, maar de lps hebben het moeilijk.
Soms wil ik de handdoek in de ring gooien.

Ik laat me ook van alles aan smeren in de lfs, honderden euro om nitraat te verlagen vind ik absurd.
Laat je niet gekmaken. Hier krijg ik het nitraat niet omhoog ondanks royaal voeren (4x per dag). No3 0.25.
Een redelijke hoeveelheid cheatomorpha en een lage dosis azijn. C.a. 5ml per dag.
Verder 100% levendsteen en veel woelers in de bodem.. waterwissels.. 1x per maand? Vervelend dat het je niet mee zit.. wie weet kan je nog wat met deze video over azijn. Van reef2reef, youtube, episode 20 "what is carbon dosing"? Po4 daarentegen stijgt hier snel en moet ik echt naar beneden halen met diakat B.. anders krijg ik gelijk te maken met flap.

https://youtu.be/e5Eki8gfESs

groetjes, Tim
 
Ik denk dat er ook wat anders aan de hand is aangezien lps niet zomaar afsterft aan alleen een nitraat van 50 sps daaren tegen weet ik niet heb ik nog niet zolang

Verstuurd vanaf mijn D5803 met Tapatalk
 
Bovenaan