Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Hoi Glenn.
Denk jij dat er een verband kan bestaan in gebruik van mangaan en cyano?
Iknheb sinds gebruik van mangaan cyano in de bak als ik er zo even over terug denk.
Heb nooit echt eerder cyano gehad.kijken als ik mangaan van de doseerpomp haal of de cyano minder wordt.

Het is niet zozeer dat je het krijgt , maar of je bij gebruik van Mn wat bemerkt, meer of minder.

greetings, GlennF

Hi Glenn,

Of het vergelijkbaar is kan ik niet beantwoorden, ik zal daarom deze week dagelijks de Fe Trace gaan toevoegen.
Ik kan wel melden dat ik het opzwellen van het weefsel bij Fe Trace niet zo enorm heb gezien als met Mangaan.

Bij Trace heb ik de indruk dat dit vooral zijn uitwerking had op Trachyphyllia / Welsophyllia / Scolymia
Bij Mangaan zie ik het terug in de toorts / druifjes / anemoon / lobo

Cyano (lees rode flap) heb ik inderdaad nog steeds een beetje last van, ik zuig het trouw af, licht voor drie dagen uit durf ik nog niet zo goed vanwege mijn doopvont.
De flap is inmiddels wel van plaats veranderd, op het zand krijgt het niet de kans meer, denk dat dit mede door de stroming en de zandhapper komt.

Het begint zich nu op de voeten van sommige koralen en het levend steen te vormen.

groet
Adri

Is dat vergelijkbaar met wat je ziet met Fe Trace ?

Je zou moeten kijken of deze een uitwisselbaar effect hebben. Door ze een week om en om te gebruiken.
Of dat ze elkaar juist versterken.

Let ook op je aangroei op stenen en je cyano ontwikkeling in de bak.

Verder opletten op je groei en opname van fosfaat en nitraat bij gelijk blijvende dosering.

greetings, GlennF

Flap begint nu toch wel weer een plaag te worden.

Ik ga niet langer lopen kloten, ik gooi er wel weer een kuurtje chemiclean tegenaan.

Heeft de vorige keer ook erg goed geholpen, de dieren en koralen hebben er totaal geen last van
en daarnaast is het me ook opgevallen dat het water veel helderder is en de koralen veel beter uit staan.

Waarom zal ik nog langer moeilijk lopen doen met afzuigen en dergelijke.

Ik durf geen licht uit periode toe te passen omdat ik niet weet hoe mijn doopvont hier op gaat reageren.

Nu nog op zoek naar iemand die nog een doosje chemiclean in de aanbieding heeft en anders bestel ik het wel in Amerika.

groet
Adri

Door steeds een "nuke" te doen lost het de oorzaak van je probleem niet op.

Ik doe regelmatig het licht uit in de stekkenbak waar ik soms wel een probleem heb. Dit wordt veroorzaakt door acro's met RTN .
Dit veroorzaakt een plaatselijk overschot aan organisch materiaal.
Dat is zeer duidelijk te zien.
Door de licht uit en blaas en filter procedure krijg de bak weer een reset..en ff rust.
Ik heb nog niet gezien dat koralen daar slecht op reageerden, anders dan degene die al daarvoor door led aan het creperen waren.
Na de procedure zie ik ook dat die koralen weer ruimte hadden, want de cyano taste ook die en andere koralen aan .......

greetings, GlennF

Heey Adri,

Ik heb hier ook twee dagen het licht uitgehad met een doopvont, kan prima hoor.
Ik heb Chemiclean gebruikt in mijn nano, werkte toen goed. Maar pas op, het kan ook meer kapot maken dan je lief is. Het is antibacterieël en dood dus naast de cyano ook goede bactierën.
Ik zou toch eerst de licht uit periode met daarna weer langzaam de verlichtingsduur opbouwen + bacterieën aanraden voordat je chemisch gaat ingrijpen.

Groetjes Youri

Hey Adri jammer dat je weer flap hebt ik denk dat chemeyclaen niet meer helpt na een paar keer gebruik wordt je bak resistent tegen dat goedje en helpt het niet meer je kunt het ook met bacterien en minder licht proberen Ik gebruik zeobak en biodogest en een fase van minder licht daarbij ook afzuigen en het gaat gewoon weg gr jaap

Door steeds een "nuke" te doen lost het de oorzaak van je probleem niet op.

Ik doe regelmatig het licht uit in de stekkenbak waar ik soms wel een probleem heb. Dit wordt veroorzaakt door acro's met RTN .
Dit veroorzaakt een plaatselijk overschot aan organisch materiaal.
Dat is zeer duidelijk te zien.
Door de licht uit en blaas en filter procedure krijg de bak weer een reset..en ff rust.
Ik heb nog niet gezien dat koralen daar slecht op reageerden, anders dan degene die al daarvoor door led aan het creperen waren.
Na de procedure zie ik ook dat die koralen weer ruimte hadden, want de cyano taste ook die en andere koralen aan .......

greetings, GlennF

Hi Glenn,
ik weet je mening ten op zichten van het gebruik van een chemisch middel.
Misschien heb je wel gelijk dat het een "nuke" is al denk ik daar zelf iets anders over.
Omdat ik de vorige twee keren de bak er alleen maar op vooruit heb zien gaan bij het gebruik van chemiclean.

Heey Adri,

Ik heb hier ook twee dagen het licht uitgehad met een doopvont, kan prima hoor.
Ik heb Chemiclean gebruikt in mijn nano, werkte toen goed. Maar pas op, het kan ook meer kapot maken dan je lief is. Het is antibacterieël en dood dus naast de cyano ook goede bactierën.
Ik zou toch eerst de licht uit periode met daarna weer langzaam de verlichtingsduur opbouwen + bacterieën aanraden voordat je chemisch gaat ingrijpen.

Groetjes Youri

Hi Youri,
ik heb het zelf nog niet meegemaakt dat het iets kapot maakt, een juiste werkwijze is erg belangrijk bij het gebruik van Chemiclean.
Chemiclean onttrekt zuurstof aan het water dus je moet er voor zorgen dat dit weer wordt aangevuld. Ik doe dat door de beker van de afschuimer eraf te halen.
Wat betreft het om zeep helpen van de goede bacteriën daar ben ik niet helemaal zeker van. Op de verpakking staat duidelijk dat dit niet het geval is.
En zo heb ik de vorige keren ook geen stijging van nitraat en dergelijke gezien, je zou toch zeggen dat dit zou moeten als het ook de goede bacteriën om zeep helpt.
Bacteriën voeg ik al twee weken toe.

Hey Adri jammer dat je weer flap hebt ik denk dat chemeyclaen niet meer helpt na een paar keer gebruik wordt je bak resistent tegen dat goedje en helpt het niet meer je kunt het ook met bacterien en minder licht proberen Ik gebruik zeobak en biodogest en een fase van minder licht daarbij ook afzuigen en het gaat gewoon weg gr jaap

Hi Jaap,

het is niet anders. Ik ben op de hoogte van het resistent worden alleen is dit vaak het geval als een kuur niet goed word uitgevoerd en er toch nog iets van flap achter blijft in de bak.
Maar jullie hebben alle drie een punt dat het misschien beter is om eerst de lichtperiode te proberen.

groet
Adri

Hey Adri , ik heb hem ook al drie keer uitgevoerd en vind het ook heel goed spul maar net wat je zecht als er iets achterblijft ? Werkt het niet meer ook al willen we het graag , ik heb ook een beetje flap door de te hoge fosvaat die ik had. Maar ga er toch voorom met bacterien te werken , je moet het natuurlijk zelf weten er kan volgens mij ook niets kapot gaan dat heb ik ook nooit gehad in ieder geval suc6 met welke behandeling dan ook hopenlijk ben je er gauw vanaf gr jaap

Hi Jaap,

ik ga eerst de lichtperiode toepassen, mocht dit niet werken dan ben ik er klaar mee
en gaat er aan het einde van het weekend een kuurtje chemiclean doorheen.

Hoe gaat het trouwens met jou bak inmiddels, ben je het hoge fosfaat alweer te boven?

groet
Adri

Hey Adri , ik heb hem ook al drie keer uitgevoerd en vind het ook heel goed spul maar net wat je zecht als er iets achterblijft ? Werkt het niet meer ook al willen we het graag , ik heb ook een beetje flap door de te hoge fosvaat die ik had. Maar ga er toch voorom met bacterien te werken , je moet het natuurlijk zelf weten er kan volgens mij ook niets kapot gaan dat heb ik ook nooit gehad in ieder geval suc6 met welke behandeling dan ook hopenlijk ben je er gauw vanaf gr jaap

Hey Adri het gaat vast goedkomen met je flap. Bij mij gaat het ook weer wat beter fosvaat is diep aan het verdwijnen dus het punt zal een dezer dagen berijkt worden nu de zaak weer om op te bouwen , trouwens die stek die ik bij ww toen kocht hefft het wel overleeft dus een pluspuntje haha gr jaap

Wat een rot spul die flap:mad:. Wij hebben er ook last van. Ik hoop dat het werkt met de verlichting uit. Misschien dat wij dat ook eens moeten gaan proberen.

Verstuurd van mijn GT-I8190 met Tapatalk

Zonde Adri... Staat r allemaal zo mooi bij... maar goed het zal er allemaal bij horen, je bent niet de enige als ik t forum zo eens aflees ;-) De aanhouder wint!
Begin er zelf nu ook een beetje last van te krijgen, ga er denk ik een klein stromingspompje bijzetten (heb er nu 2) en weer wat microbelift van de startup doseren... Kijken of het allemaal helpt.

Succes ermee!

Ach, het hoort er allemaal bij, en gelukkig is er altijd wat tegen flap te doen.

Komt echt wel weer goed, kan me er niet druk om maken.

groet
Adri

Wat een rot spul die flap:mad:. Wij hebben er ook last van. Ik hoop dat het werkt met de verlichting uit. Misschien dat wij dat ook eens moeten gaan proberen.

Verstuurd van mijn GT-I8190 met Tapatalk

Zonde Adri... Staat r allemaal zo mooi bij... maar goed het zal er allemaal bij horen, je bent niet de enige als ik t forum zo eens aflees ;-) De aanhouder wint!
Begin er zelf nu ook een beetje last van te krijgen, ga er denk ik een klein stromingspompje bijzetten (heb er nu 2) en weer wat microbelift van de startup doseren... Kijken of het allemaal helpt.

Succes ermee!

Vanavond kwam er een zending uit Australië binnen bij Seaflower.

Stonden een hoop mooie stukken tussen maar helaas is mijn ruimte inmiddels beperkt, maar deze kon ik niet laten staan.

trachy.jpg

Een erg mooi Trachyphyllia vind ik zelf.

groet
Adri

Daarom kon ik hem ook niet laten liggen.

Verlichting is net uit en zie dat hij zich al gaat open vouwen, dus zal straks vol in de poliepen staan, denk ik.

groet
Adri

Wel een mooie adri...

greetings, GlennF

Even een nieuwe serie macro opnames.

macro-1.jpg
macro-2.jpg

macro-3.jpg
macro-4.jpg

macro-5.jpg
macro-6.jpg

macro-7.jpg