Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Acreichthys tomentosus (Vijlvis) vraag

Marcel oosterhof

ZeewaterForum lid
Iedereen heeft wel een favoriete vis, voor mij is dat een vijlvis de bijzondere verschijning spreekt me aan ik heb er over gelezen en het blijkt dat deze vis verschillende kleuren aan kan nemen afhankelijk van zijn gemoedstoestand wat mega gaaf !! Dat ze glasanemonen eten is ook een leuke bijkomstigheid

Maar …..

Ik lees ook horrorverhalen over vijlvissen die je koralen aanvreten ze staan in veel omschrijvingen bekend en soms ook berucht als zijnde niet reefsafe

Dat is natuurlijk wel een dingetje
Ik heb hier een paar vragen over.

- ten eerste is dit een vis die geschikt is voor een 200 liter aquarium
- kun je dat reefsafe zijn niet beïnvloeden door hem goed te voeren ?

Zijn er mensen die goede ervaringen hebben met een vijlvis ?

Iedere vijlvis zal anders zijn maar mijn Tomentosus zal een Duncanopsammia in no time slopen (opeten). En dat zal echt niet het enige koraal zijn dat niet veilig is. Maar ik heb voornamelijk SPS koraal en daar blijft hij tot nu toe vanaf.
  • het voordeel is dan wel dat ik in de showbak geen aiptasia zie zitten terwijl er in de sump 10-tallen van deze rakkers zitten.
Door goed te voeren zal de neiging om aan koralen te pikken lager zijn maar waarschijnlijk niet wegnemen.

Ik voerde die van mij ook goed en at ook goed mee. Maar begon bij mij na een aantal maanden toch m'n buttons te slopen. Dus helaas is deze weer terug naar de winkel verhuisd.
Dit gebeurde na dat alle glasanemonen zijn opgepeuzeld, want dat deed hij/zij wel heel goed.
De wurdermani's doen hier trouwens weinig mee in mijn bak.
Zie de glasanemonen toch weer terug komen , dus ga het proberen met Berghia's.
Wel een heel leuk visje met leuk gedrag. En verandert niet zo zeer van kleur vanwege gemoedstoestand. Maar echt als schutkleur, neemt dus de kleur aan van de achtergrond.
En kan letterlijk van bijna zwart tot bijna wit binnen no time veranderen van kleur.
Hoewel zwart en wit geen kleur zijn, maar je begrijpt vast wat ik bedoel.😂

Vr Gr Bart

Ik heb in mijn vorrige bak (ondertussen alweer 5 jaar geleden ) jaren een Acreichthys Tomentosus gehad.

In principe gekocht ter bestrijding van glasanemonen, wat hij overigens super heeft gedaan.
Tot mijn verbasing kwam ik er ook achter wat een fantastisch mooie vis dit eigelijk was. Ze kunnen idd van kleur veranderen en ze hebben een hele bijzondere manier van zwemmen/voort bewegen, wat het toch wel 1 van mijn favoriete vissen maakte.

Bij mij pikte hij wel eens aan een koraaltje maar dit was echt minimaal.
ik had destijd een bak van 100x40cm en dat was ruim voldoende, het zijn immers zeer rustige zwemmers.

Na de overgang naar mijn nieuwe bak is deze helaas gensneuveld, maar nu ik dit zit te typen zit er echt aan te denken een nieuwe aan te schaffen.

Ze laten zich overigens makkelijk vangen (ze zwemmen wat onhandig en langzaam), wat de keuze om hem eens 'uit te testen' wellicht wat makkelijker maakt;)

Zeker geen verkeerde smaak hoor Marcel.
Lijken mij ook heel tof. Maar…

Waarom ik er nog geen heb of heb gehad. Ik heb een SPS bak met heel veel stroming, dat is niet bepaald hun biotoop. De tomentosus heet niet voor niets zeegras vijlvis in het Nederlands.

Verder zijn er vele soorten vijlvissen en dan zou ik niet gaan voor een A. tomentosus, maar voor een van de volgende:
- Acreichthys radiatus (blijft klein, leeft tussen zachte koralen, ook regelmatig als nakweek verkrijgbaar)
- Pervagor janthisoma (wisselende berichten over reesafeheid, wordt wat groot voor 200L)

Ik heb er ook één gehad, prachtig visje maar vond ‘m niet echt geschikt voor een rifbak. De vis zwemt wat traag en bij het voeren was hij daardoor vaak veel te laat, bijna alle andere vissen zijn sneller.

Is wel een leuke vis voor een speciaalbak vol wieren. (Of in je refugium)

Back
Bovenaan