Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Aankoop van eerste aquarium: compleet nano reef (vissen en koralen incl.)

rubendel212

New member
hallo,

Mijn naam is Ruben en heb momenteel nog geen ervaring met het houden van een zeeaquarium. Ik heb echter wel al heel wat info opgedaan online en ga nu de stap zetten om een nano reef aan te kopen. Op het internet heb ik al meermaals een compleet nano reef zien passeren met vissen en koralen inbegrepen. Dit leek mij in eerste instantie zeer interessant omdat dit meestal mensen zijn die echt alles verkopen. Dan heb ik direct een complete set die goed draait en met de nodige accesoires. De reden dat ik zo'n volledig aquarium zou aanschaffen is vooral voor het budget. Ik heb al enkele berekeningen gemaakt en bij het aankopen van het aquarium die ik nu op het oog heb (red sea max nano met meubel) zou het bij de aankoop van een compleet aquarium al snel enkele honderden euro's goedkoper zijn. Nu vroeg ik mij af:

1) Is het aan te raden een compleet aquarium aan te kopen of start ik toch beter van 0?
2) iemand ervaring met het kopen van een compleet aquarium
3) Waar moet ik zeker op letten als ik zo iets overkoop?
4) Wat met de verhuis? De vissen zou ik in plastic zakken doen zoals het wordt gedaan in de winkel. maar de koralen zitten voornamelijk op 1 grote steen en enkele kleine steentjes. Ik dacht eraan om de kleinere steentjes in kleine potjes te bewaren met deksel maar dan zit ik nog met de grote steen. Ik zou dit in een grote emmer kunnen doen met deksel maar vrees dat ik dan aquariumwater zal te kort komen om alles te vervoeren in het oorspronkelijke water.

Daarnaast heeft het aquarium dat ik nu zou aankopen en te groot visbestand voor een nano aquarium en enkele ongepaste (vissen die een grote bak vereisen) vissen. Brengt dit extra gevaren met zich mee? De extra vissen zou ik proberen te verkopen of eventueel wegschenken. Liever een goed draaiend en proper aquarium dan kans op ziektes en sterfte.

verdere tips en tricks hieromtrent zijn zeker welkom!

Alvast bedankt!

Ruben

Laatst bewerkt:
Het lig er aan hoeverre je al thuis bent in de 'zeeaquaria'. Ik heb zelf in eerste instantie een bakje overgenomen met koraal en wat kleine gewervelden van iemand. Maar ik wist helemaal niks van zeeaquaria af! Ik dacht, dit doe ik wel even. Ik neem het bakje over en zorg ervoor dat alles in leven blijft, hoe moeilijk kan het zijn. Ik heb dit allemaal weer verkocht en ben op 0 begonnen met een nieuwe bak. Alles zelf doen, van voor af aan, zo leer je echt heel erg veel. Je leert om de balanceren, de problemen op te vangen. Budgettair gezien is dit veel een veel hoger, echter wat heb je aan een kant en klare bak als alles binnen een half jaar dood is uit onkunde?

Vanaf 0 beginnen is, zeker voor en beginner, veel makkelijker.
Wat vaak vergeten wordt bij een overname van een complete set is dat je na het plaatsen van alles, je weer in een soort opstart terecht komt omdat er altijd een onbalans volgt (vers water, troebeling en loskomen van vuil, shock van vissen en koralen met stip of weefselverlies tot gevolg)

• Like
Reactions: MvB
Ik ben 10 jaar geleden ook begonnen door een complete bak met alles er op en er aan over te nemen van iemand. Het grote voordeel zijn inderdaad de ‘lagere’ kosten. Daarnaast neem je (mits de vorige eigenaar alles goed op orde had) een goed draaiende bak over met alle benodigde toebehoren.

Ook ik begon met 0 ervaring. Uiteraard zijn er wel wat koralen die het niet hebben overleefd. En ook ik ben een aantal keer gigantisch hard op m’n bek gegaan. Echter was dit waarschijnlijk ook gebeurd als ik helemaal ‘nieuw’ was opgestart. Dus... prijstechnisch is het interessanter om een complete bak over te nemen i.p.v. nieuw te beginnen. Maar....... het is ook wel heel leuk en interessant om helemaal op nieuw op te starten.

Wat Patrick zegt: je start in feite toch opnieuw alhoewel je wel goed ingedraaid steen hebt. Bij een verhuizing staat alles even op zijn kop biologisch gezien (anaerobe bacteriën worden bij omwoelen en uitscheppen 'geraakt' door zuurstof) en dat moet zich weer even settelen. Hoe dit precies werkt weet ik ook niet hoor!
Feit is dat als je begint je je moet afvragen of je plek hebt voor een grotere bak (en financiën als je goede apparatuur erbij wenst) want met een bak met apparatuur erbij die je tweedehands koopt, is de kans wel heel erg groot dat je apparatuur na verloop van tijd wilt gaan veranderen. Betere kwaliteit, minder lawaai, meer debiet van je pompen, en soms speelt esthetiek ook een rol. Dus weet heel goed tevoren welke apparatuur erbij zit en of je deze wilt gaan gebruiken of niet. Mijn ervaring is dat je veel wilt gaan veranderen. En als je dan bij wijze van spreken niks gebruikt van de bijbehorende apparatuur dan is de meerprijs daarvan los ten opzichte van je bak toch uiteindelijk verloren geld.

Het heeft dus zin om je heel goed in te lezen en veel aquarianen te spreken over de verschillende soorten en vormen van bakken en apparatuur. Wat zijn de voordelen, wat de nadelen.

Waarschijnlijk heb je ondertussen al een bak staan!?

PS: voor praktische zaken als verhuizen raad ik je aan op Youtube te kijken naar Gallery Aquatica / Cam the Fishguy, een marien bioloog die in Oost-Australie aquaria onderhoudt voor klanten.

Back
Bovenaan