Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

1800liter floating rif

Re: 3meter+ floating rif

Ik heb het nu 3 keer gelezen maar snap er niks van wat je bedoeld :rolleyes:

Wellicht even een schets plaatsen dat is duidelijker denk ik.


Thanks mannen voor de positieve reacties!!!

Door verschillende closed loop projecten te zien, begin ik ook te twijfelen om dit te doen (& dan vooral om die stomme pompjes in het aquarium weg te krijgen).
Als ik nu 4 uitstromen in de zijkant van de overloop steek (die op korte kant komt)(dus 1 linksonder, 1 linksboven, 1 rechtsonder & 1 rechtsboven) & dan 1 uitstroom van bovenuit rechts iets voorbij midden bak, 1 uitstroom van bovenuit links iets voorbij midden bak & dan op 3de pomp 2 uitstromen (links & rechts) aan einde van bak. Zou ik dan genoeg stroming op de juiste plaatsen kunnen krijgen?

Sorry voor de verwarrende uitleg :)

Buizen langs achteraan om in achterwand aquarium uit te komen is geen optie & zo wat uitstromen die uit het zand komen piepen, vind ik niet mooi
 
Re: 3meter+ floating rif

Ik heb het nu 3 keer gelezen maar snap er niks van wat je bedoeld :rolleyes:

Wellicht even een schets plaatsen dat is duidelijker denk ik.

Snap het zelf al niet meer :eek::biggrin:

Morgen nog eens de sketchup opstarten
 
Re: 3meter+ floating rif

Ik heb ook geprobeerd het van achter naar voor te lezen maar dat verhelderde het beeld ook niet :p:)

Wat ik wel een beetje begrijp eruit is dat je ze op verschillende hoogte wil maken. Dit kan nadelig zijn in je effectieve flow omdat je een onder en een bovenstroom gaat creëren die elkaar gaan tegenwerken.

Nog een ding waar je rekening mee moet houden is dat je over de totale oppervlakte voldoende oppervlakte beweging creëert zodat je geen kam laag krijgt.
 
Re: 3meter+ floating rif

Vlug wa in paint gemaakt (gaat rapper dan sketchup :)

cloedloop1.jpgcloedloop2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Re: 3meter+ floating rif

Hoi coone,

Is het een close loop of via de opvoerpomp? Ik zie geen buis waar het water word aangezogen.:rolleyes: details.
Als het via de opvoer is zal u bak worden leeg getrokken tot de laagste buis bij stroomuitval.
Op de uitlopen kan je stukjes zetten die draaien en zo de stroming in de bak veranderen.
Maar dit wist je allemaal al denk ik.
 
Re: 3meter+ floating rif

Vlug wa in paint gemaakt (gaat rapper dan sketchup :)

Bekijk bijlage 453453Bekijk bijlage 453449
Als het tweede plaatje het bovenaanzicht is dan heb je dus twee uitstromers aan de achterkant en twee aan de voorkant?
Dan kijk je recht tegen de buizen aan.

En het eerste plaatje heeft 4 uitstromers, twee boven en twee beneden.
Komen de pompen achter het zwarte schot of pomp je vanuit een sump het water terug?
Hou er rekening mee dat een aanvoer met pomp uit de sump naar de bak een afvoer wordt op het moment dat de stroom uitvalt. De twee laagste buizen bepalen dan je rest water niveau bij stroomuitval. Als je met een sump werkt waar de pompen in komen zal de sump waarschijnlijk overlopen maar je bak zal zeker bijna droog komen te staan.
 
Re: 3meter+ floating rif

Als het tweede plaatje het bovenaanzicht is dan heb je dus twee uitstromers aan de achterkant en twee aan de voorkant?
Dan kijk je recht tegen de buizen aan.

En het eerste plaatje heeft 4 uitstromers, twee boven en twee beneden.
Komen de pompen achter het zwarte schot of pomp je vanuit een sump het water terug?
Hou er rekening mee dat een aanvoer met pomp uit de sump naar de bak een afvoer wordt op het moment dat de stroom uitvalt. De twee laagste buizen bepalen dan je rest water niveau bij stroomuitval. Als je met een sump werkt waar de pompen in komen zal de sump waarschijnlijk overlopen maar je bak zal zeker bijna droog komen te staan.

Rechtse afbeelding is idd bovenaanzicht. Had gedacht om de buizen boven water te laten lopen & dan gewoon de 4 zwarte uitstromers onder het wateropppervlak te doen.

Closed loop-pompen komen in sump te zitten voor het lawaai (sump staat in kelder)
Bij de closed loop maakt dit toch niets uit, vermits dat water nergens naartoe kan behalve in de buizen blijven zitten van de cklosedloop?

Afvoer voor het filtersysteem maken we gewoon hoog genoeg zodat het afgevoerfde water allemaal bij kan in de sump

Of mis ik iets?
 
Re: 3meter+ floating rif

Rechtse afbeelding is idd bovenaanzicht. Had gedacht om de buizen boven water te laten lopen & dan gewoon de 4 zwarte uitstromers onder het wateropppervlak te doen.

Closed loop-pompen komen in sump te zitten voor het lawaai (sump staat in kelder)
Bij de closed loop maakt dit toch niets uit, vermits dat water nergens naartoe kan behalve in de buizen blijven zitten van de cklosedloop?

Afvoer voor het filtersysteem maken we gewoon hoog genoeg zodat het afgevoerfde water allemaal bij kan in de sump

Of mis ik iets?
Ja klopt.
Als je closed loop echt ook helemaal closed is dan maakt het inderdaad niet uit en kan het wel.
 
Re: 3meter+ floating rif

Weer een stapje verder.
Wel wat verschoten van de lengte :)
Hoogte muur wordt wel wat minder vermits vloer nog een 15cm hoger komt

muur.jpg
 
Re: 3meter+ floating rif

Wat een lengte inderdaad, de Chinese muur is er niets bij :biggrin:



Weer een stapje verder.
Wel wat verschoten van de lengte :)
Hoogte muur wordt wel wat minder vermits vloer nog een 15cm hoger komt

Bekijk bijlage 455049
 
Re: 3meter+ floating rif

En weer een geweldig project om te volgen!
Krijg het nog druk met al die dagboeken te moeten volgen.
Zo ook die van Erik Caris nog. 😉
 
Re: 3meter+ floating rif

Gisteren naar coralandfishstore in Breda geweest.

Daar naast een koffie heel wat vriendelijke en duidelijke uitleg & opties gekregen, waardoor de aquarium nu wel zijn defenitieve vorm aan het krijgen is :)
 
Re: 3meter+ floating rif

Hoe gaat het met het project?

Voor de moment ligt het een beetje stil.
Eerst moet volgens de vriendin het huis af zijn :biggrin:

Wel de 2 wat zitten combineren natuurlijk, bij het leggen van de sanitair, een kraantje & afvoer voorzien in de kelder.

Volgende stap gaat binnen een maand of 1- 2 het installeren van de filters in de kelder zijn, waar dan in de stekkenbak mijn huidige vissen & koralen tijdelijk gaan onder gebracht worden.
 
Re: 3meter+ floating rif

Flauw dat ze haar huis belangrijker vind dat het af is dan het huis van de vissen. 😋

We zullen dan maar een tijdje netjes wachten dan maar.

Succes in ieder geval!
 
Re: 3meter+ floating rif

Flauw dat ze haar huis belangrijker vind dat het af is dan het huis van de vissen. ��

We zullen dan maar een tijdje netjes wachten dan maar.

Succes in ieder geval!

Missch heeft ze wel een beetje gelijk.
Huis nu zonder ramen & deuren, dus zou maar zonde zijn om een duif met een dure vis te zien wegvliegen :)
 
Re: 3meter+ floating rif

Missch heeft ze wel een beetje gelijk.
Huis nu zonder ramen & deuren, dus zou maar zonde zijn om een duif met een dure vis te zien wegvliegen :)

Leg je toch een kat aan je sump met een kettinkje [emoji5]
 
Re: 3meter+ floating rif

Leg je toch een kat aan je sump met een kettinkje [emoji5]

Sump komt in kelder, dus daar ga ik hopelijk ni teveel vogels zien (ook al zitten er nu geen ramen in) :biggrin::biggrin:
De katten kijken ook met teveel zin naar de aquariums, dus denk niet dat dat veiliger is :biggrin::biggrin:
 
Re: 3meter+ floating rif

Eindelijk nog eens een update: gaten naar kelder voor waterbuizen ook gemaakt :)
image1.jpg
 
Bovenaan