Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

1800liter floating rif

coone

Fish-lover
Ik hou al van kindsaf aquariums, begonnen met goudvissen, naar tropisch zoet & cichliden gegaan om mij dan in het zee-aquarium gebeuren te storten.
Toen ik vanonder moeders vleugels ben vertrokken de zee-aquarium verkocht & enkel mijn juwel rio400 cichliden bak gehouden.

Gelukkig bleef het zee-virus kriebelen, alleen had ik op mijn appartement geen plaats om een 2de grote aquarium te plaatsen dus maar herbegonnen met een AquaMedic Blenny (80L nano)

Nu een aantal jaar later huis gekocht dat we aan het verbouwen zijn & in de verbouwingsplannen een groter aquarium gepland.
De muur die ik tot mijn beschikking heb is 3m15 lang (nog niet zeker of ik die volledig ga gebruiken) & zit in een insprong van 60cm diep. Die locatie is ideaal omdat daar net onder de kelder zit waar dan ook de sump (ga mijn rio400 ombouwen tot sump) & rest van techniek gaat geplaatst worden.

Dit gaat allemaal nog niet voor direct zijn (eerst moeten rest van verbouwingen gedaan zijn & dan zien we wel of we nog budget hebben :). Maar toch al dit dagboek om te zien of mijn gedachten correct, haalbaar en beter kunnen (meerdere mensen zijn slimmer dan 1 :) )
 
Re: 3meter+ floating rif

Omdat dit project toch een serieus budget vraagt, ben ik al langere tijd de 2dehands markt aan het afspeuren de droomtechniek goedkoper te vinden.
Nu heb ik al het volgende:

Bubble King deluxe 300 intern afschuimer
3 * Tunze 6125 stromingpompen
GHL Profilux 3.1N ex
Tunze niveau-regelaar

Dus dan heb ik nog de opvoerpomp(en), verlichting & een koeler nodig

Ook ben ik van plan om voor het DSR-systeem te gaan. Heb hier al veel goed over gelezen & vooral het niet moten sleuren met bidons spreekt mij aan.

Van inrichting wil ik een zwevende constructie (proberen) maken à la Mr kang met sps-koralen & vooral dokters als vissen
 
Re: 3meter+ floating rif

dubbele post
 
Re: 3meter+ floating rif

Mijn eerste ontwerp van de sump.
Als ik fouten heb gemaakt, of er verbeteringen mogelijk zijn, stel ze gerust.
Wil dit vn de eerste keer allemaal correct hebben :)
sump1.jpg
 
Re: 3meter+ floating rif

Mijn eerste ontwerp van de sump.
Als ik fouten heb gemaakt, of er verbeteringen mogelijk zijn, stel ze gerust.
Wil dit vn de eerste keer allemaal correct hebben :)
Bekijk bijlage 443571

ik zou een aantal schotten weghalen de nummers 1, 2 en 5, gezien vanaf links. Hoe minder schotten des te meer vrijheid heb je om bijvoorbeeld het wierenfilter toch iets groter te maken als verwacht of toch nog een extra wervelbedfilter. De laatste twee schotten zou ik omdraaien zodat er minder luchtbellen in je opvoerpomp komen, zo is het mij in ieder geval verteld en is het ook bij mij.
 
Re: 3meter+ floating rif

ik zou een aantal schotten weghalen de nummers 1, 2 en 5, gezien vanaf links. Hoe minder schotten des te meer vrijheid heb je om bijvoorbeeld het wierenfilter toch iets groter te maken als verwacht of toch nog een extra wervelbedfilter. De laatste twee schotten zou ik omdraaien zodat er minder luchtbellen in je opvoerpomp komen, zo is het mij in ieder geval verteld en is het ook bij mij.

Uhu, heb inderdaad een paar schotten in verkeerde volgorde geplaatst.
Dacht wel altijd hoe meer schotten hoe minder kans op bellen?
 
Re: 3meter+ floating rif

Ik zou het wierenvak voor de afschuimer plaatsen. Er gaat daar veel klein grut in leven dat al een deel van je "vuil" zal verbruiken.
 
Re: 3meter+ floating rif

Ik zou het wierenvak voor de afschuimer plaatsen. Er gaat daar veel klein grut in leven dat al een deel van je "vuil" zal verbruiken.

Maar maak ik dan een deel van de goeie dingen uit de wierenbak niet "kapot" in de afschuimer?

2de ontwerp: (tips of aanpassingen altijd welkom :) )

sump2.jpg
 
Re: 3meter+ floating rif

Maar maak ik dan een deel van de goeie dingen uit de wierenbak niet "kapot" in de afschuimer?

2de ontwerp: (tips of aanpassingen altijd welkom :) )

Bekijk bijlage 444332

Ik zie het belang van plaatsing van een wierenvak voor de afschuimer niet echt. Zeker als je beseft dat het water dat de afschuimer passeert in het beste geval maar voor 15% wordt ontdaan van AFSCHUIMBARE vuil. Er gaan dus nog voldoende langs heen voor evt. klein leven in het wierenvak. Daarnaast heeft een wierenvak voor je afschuimer wel een nadeel: stukken wier in het naaldrad van de afschuimerpomp. :)
 
Re: 3meter+ floating rif

Weet je zeker dat maar 15% van het vuil eruit wordt gehaald door de afschuimer?
Ik vind dat wel weinig maar het kan best, ik heb dat nog niet opgezocht.
 
Re: 3meter+ floating rif

Ik zie het belang van plaatsing van een wierenvak voor de afschuimer niet echt. Zeker als je beseft dat het water dat de afschuimer passeert in het beste geval maar voor 15% wordt ontdaan van AFSCHUIMBARE vuil. Er gaan dus nog voldoende langs heen voor evt. klein leven in het wierenvak. Daarnaast heeft een wierenvak voor je afschuimer wel een nadeel: stukken wier in het naaldrad van de afschuimerpomp. :)

Was mijn gedacht ook beetje (alleen dacht ik dat de afschuimer het wier kapot maakte & niet omgekeerd :) )
Beste zou volgens mij zellfs zijn dat ik de wieren na de opvoerpomp plaats, maar dan wordt de constructie wel heel ingewikkeld
 
Re: 3meter+ floating rif

Was mijn gedacht ook beetje (alleen dacht ik dat de afschuimer het wier kapot maakte & niet omgekeerd :) )
Beste zou volgens mij zellfs zijn dat ik de wieren na de opvoerpomp plaats, maar dan wordt de constructie wel heel ingewikkeld

Na de opvoerpomp kan wel en wordt ook gedaan, maar dan moet je wierenvak boven je aquarium komen te staan. :biggrin:
 
Re: 3meter+ floating rif

Na de opvoerpomp kan wel en wordt ook gedaan, maar dan moet je wierenvak boven je aquarium komen te staan. :biggrin:

zie ik constructiegewijs ni echt zitten :)

Voor de rest geen opmerkingen over de sump?

Toch maar eens prijzen gevraagd voor een plexi-aquarium
 
Re: 3meter+ floating rif

Foto's van al wat aangekochte techniek

De huidige Malawi-bak die gaat omgebouwd worden tot sump, wierenbak of stekkenbak
IMG_0007.jpg

De Profilux 3.1N ex die nu op mijn huidige zeebak aangesloten is.
Doseerpomp & sms-module
IMG_4552.jpg

En de Bubble King 300 intern
IMG_4554.jpg

Nu vooral bezig met prijsaanvragen voor de aquarium zelf.
Manmanman, wat zit er toch een verschil op die prijzen & vooral op de verhalen die worden verteld.
Begin toch meer & meer te denken aan een plexi-bak!
 
Re: 3meter+ floating rif

dat gaat mooi worden daar!

ben benieuwd wanneer je je scape klaar hebt :biggrin: ben zelf ook grote fan van de Mr Kang scape en heb dat ook een beetje proberen te integreren in mijn bakje :eek:

veel succes :biggrin:
 
Re: 3meter+ floating rif

dat gaat mooi worden daar!

ben benieuwd wanneer je je scape klaar hebt :biggrin: ben zelf ook grote fan van de Mr Kang scape en heb dat ook een beetje proberen te integreren in mijn bakje :eek:

veel succes :biggrin:

De scape ben ik voor de moment nog het meeste bang voor :)
 
Re: 3meter+ floating rif

Even iets op papier gezet hoe kelderinstallatie eruit gaat komen te zien.
Moet enkel nog 2 afsluitbare leidingen van bovenste sump naar linkse stekkenbak & 2 afsluitbare leidingen van linkse stekkenbak naar onderste wierenfilter tekenen (zodat ik stekkenbak kan afsluiten van systeem) & dan nog 2 retourleidingen van opvoerpompen terug naar aquarium.
Alleen leidingen met bochten in krijg ik ni echt schoon op papier :)

kelder.jpg
 
Re: 3meter+ floating rif

Soow! Los op Autocad?
Met google sketch is het iets makkelijker :). Maar denk dat ik er langer aan bezig gezeten heb dan effectieve installatie in beslag gaat nemen :)
 
Laatst bewerkt:
Re: 3meter+ floating rif

Niemand opmerkingen/verbeteringen/tips/mogelijkheden/uitbereidingen/onmogelijkheden voor de sump/kelderinstallatie? :)
 
Bovenaan