Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

1000 en 1 methoden - wat zijn nu de verschillen?

Ok helder , werk jij er zelf ook mee Marc?
Zie met name de bakken waar het "luxere" segment sps/acro in staat er heel goede resultaten mee geboekt worden.
Ongeveer 2 jaar nu . Gelijk gestart met de calciumreactor. Een calciumreactor heeft als eigenschap om je ph in je tank iets te verlagen. Voor meer info zie pagina 10 in mijn dagboek.
 
Over kalkwasser lees ik de laatste tijd ook meer en allemaal goeie berichten.
Ik vraag me alleen af hoe je zoiets zou kunnen conbineren met bv ati ess....
Het lijkt me dat je een zwaar overschot aan ca zou krijgen en zou je dan ess2 gaan terugschroeven dan mis je toch snel mg en andere sporenelementen..
Of zie ik dat verkeerd?

Klopt. Ik had nog niet verzonnen hoe dat er hier in te fietsen heb er zelf geen ervaring mee namelijk.

Dat zie je verkeerd ... kalkwasser is calciumhydroxide welke enkel Kh en Ca oplevert zonder restproducten. Je kan simpel een deel van je Kh/Ca huishouding laten doen door ATI en een deel door kalkwasser. De potentie van kalkwasser is laag dus je moet al heel veel toedienen om je Kh en Ca te doen stijgen maar het ph voordeel en anderen gaan reeds werken.

1 liter kalkwasser saturated = 112 dkh en 800 ppm calcium. Als je bv 1 liter kalkwasser doseert op 700 liter per dag dan krijg je +0,16 dkh en +1 ppm calcium. De voordelen voor je ph zijn moeilijker in te schatten omdat de omgeving dit gaat beïnvloeden (Co2 in de ruimte). De factor tijd gaat meespelen dan. Dus vaker kleinere hoeveelheden doseren is dan beter dan een enkel dosis over een lange tijd.

Op pagina 10 van mijn dagboek heb ik daar een heel stukje over geschreven hoe ik dat implementeer in mijn setup, mocht je daar iets meer over willen weten.

Zo erg verkeerd zag Jack het dus eigenlijk niet…

Ik begrijp dat je dit wil benoemen voor de compleetheid van het verhaal maar wat je hier schrijft geeft een negatieve indruk (jouw mening) en dat is een beetje kort door de bocht en niet terecht. Falen techniek en overdosering zijn bij alle methodes een risico. Je hoeft ook niet met koraalskelet te werken. Er zijn "veilige" substraten om te gebruiken welke enkel calciumcarbonaat leveren zonder al de sporenelementen .....

Duidelijk. Schrijf jij dan even een kort stukje met juiste interpuntie (komma’s, punten en enters enzo) wat beter klopt? Dan plak ik dat erin.
 
oeh.....🤭
 
Duidelijk. Schrijf jij dan even een kort stukje met juiste interpuntie (komma’s, punten en enters enzo) wat beter klopt? Dan plak ik dat erin.
Sorry, een verhaaltje maken over dit onderwerp met juiste interpunctie lukt mij helaas niet ;) ..... het zou een heel groot verhaal moeten worden om het qua feiten compleet te krijgen en voegt niets toe in je verhaal welke enkel de verschillende commerciële methodes qua KH/Ca dosering behandeld .....
 
Laatst bewerkt:
Sorry, een verhaaltje maken over dit onderwerp met juiste interpunctie lukt mij helaas niet ;) ..... het zou een heel groot verhaal moeten worden om het qua feiten compleet te krijgen en voegt niets toe in je verhaal welke enkel de verschillende commerciële methodes qua KH/Ca dosering behandeld .....
Zou toch wel een mooie aanvulling zijn Marc...
 
Sorry, een verhaaltje maken over dit onderwerp met juiste interpunctie lukt mij helaas niet ;) ..... het zou een heel groot verhaal moeten worden om het qua feiten compleet te krijgen en voegt niets toe in je verhaal welke enkel de verschillende commerciële methodes qua KH/Ca dosering behandeld ....
Ook goed. Ik houd je opmerking iig in het achterhoofd, voor als ik nog eens door de tekst loop in de toekomst.

Terugkomend op techniekfalen. De gevolgen ervan bij een calciumreactor kunnen grote impact hebben op de pH (verlaging) en dit is wel gevaarlijker/sneller gevaarlijk dan bijv. overdoseringen met andere toevoegingen.

De pH daling legt in ene alle koraalgroei plat. Dit an sich kan al snel dodelijk zijn voor koralen. Echter ontstaat er ook een CO2 overschot waar vissen op zijn minst flinke stress van zullen ondervinden.
Tegelijk zullen de overige elementen nog harder gaan stijgen (behalve KH dan, want dat wordt verbruikt door de pH daling) door het wegvallen van het verbruik.

De gevolgen van techniekfalen bij een calciumreactor zijn dus snel omvangrijker dan bij een carbonaat dosering.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind deze topic heel interessant.
Het zal misschien aan mij liggen maar ik begin het overzicht en de bedoeling hiervan kwijt te raken.
Mijn vraag is:
is hier de bedoeling om alleen een overzicht te maken van de verschillende methodes en daarna zelf op onderzoek gaan of dieper in de materie te duiken en op een rij te zetten wat je met iedere methode kan en de mogelijke combinaties tussen de verschillende methodes?
Of wil dit topic een plek zijn waar je ook vragen stelt over de verschillende methodes?
 
Ook goed. Ik houd je opmerking iig in het achterhoofd, voor als ik nog eens door de tekst loop in de toekomst.

Overigens zorgt een overdosis bij een calciumreactor voor een pH verlaging en dit is wel gevaarlijker/sneller gevaarlijk dan overdoseringen met andere toevoegingen.

De pH daling legt in ene alle koraalgroei plat. Dit an sich kan al snel dodelijk zijn voor koralen. Echter ontstaat er ook een CO2 overschot waar vissen op zijn minst flinke stress van zullen ondervinden.
Tegelijk zullen de overige elementen nog harder gaan stijgen (behalve KH dan, want dat wordt verbruikt door de pH daling) door het wegvallen van het verbruik.

De gevolgen van een op hol geslagen calciumreactor zijn dus groter en omvangrijker dan bij een op hol geslagen carbonaat dosering.
Oei als je dit soort zaken gaat opschrijven dan verplicht je me om het stuk wel te gaan schrijven. Waar baseer je deze uitspraken eigenlijk op? Een op hol geslagen calciumreactor? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Je beeld en interpretatie zijn niet geheel overeenkomstig met de werkelijkheid .....

Maar misschien beter on-topic blijven. Al je vermelde methodes zijn prijzig en zijn qua inhoud van de flessen geheel uit verhouding met het prijskaartje. Het argument : research mag je meenemen maar dat zou ik niet overschatten. Elke leverancier vist in dezelfde vijver met reeds bekende info. Je kan ook kiezen voor het zelf maken. Basis, benodigdheden en uitleg zijn hier te vinden:

https://reefsecrets.org/index.php/c...ling-methode-toevoegingen-aan-het-zeeaquarium

Natrium (bi) carbonaat en calciumchloride (kies Bromide vrije versie) zijn eenvoudig bij de groothandel te halen. Tevens magnesium sulfaat/chloride. Calculators zijn eenvoudig online te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Oei als je dit soort zaken gaat opschrijven dan verplicht je me om het stuk wel te gaan schrijven. Waar baseer je deze uitspraken eigenlijk op? Een op hol geslagen calciumreactor? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Je beeld en interpretatie zijn niet geheel overeenkomstig met de werkelijkheid .....

Maar misschien beter on-topic blijven. Al je vermelde methodes zijn prijzig en zijn qua inhoud van de flessen geheel uit verhouding met het prijskaartje. Het argument : research mag je meenemen maar dat zou ik niet overschatten. Elke leverancier vist in dezelfde vijver met reeds bekende info. Je kan ook kiezen voor het zelf maken. Basis, benodigdheden en uitleg zijn hier te vinden:

https://reefsecrets.org/index.php/c...ling-methode-toevoegingen-aan-het-zeeaquarium

Natrium (bi) carbonaat en calciumchloride zijn eenvoudig bij de groothandel te halen. Tevens magnesium sulfaat/chloride.
Ik haak enkel in op wat jij eerder zei.
Je had het over techniekfalen wat bij alle techniek op kan treden en daarmee methode onafhankelijk zou zijn.
Daar snij jij weer de bocht af.
 
Ik vind deze topic heel interessant.
Het zal misschien aan mij liggen maar ik begin het overzicht en de bedoeling hiervan kwijt te raken.
Mijn vraag is:
is hier de bedoeling om alleen een overzicht te maken van de verschillende methodes en daarna zelf op onderzoek gaan of dieper in de materie te duiken en op een rij te zetten wat je met iedere methode kan en de mogelijke combinaties tussen de verschillende methodes?
Of wil dit topic een plek zijn waar je ook vragen stelt over de verschillende methodes?
Het doel van dit topic staat heel erg duidelijk vermeldt in de eerst post.
Dat neemt niet weg dat hier natuurlijk ook gewoon de mogelijkheid is om verder te discussiëren/nuanceren.

Ik heb ook heel duidelijk gezegd dat ik niet alle ins en outs van alles ken, nog dat ik alle merken/methodes/opties/smaken overzie.
Dit is dus zoals aangegeven bedoelt als een levend topic en ik ben ook heel erg blij dat het hier zo levendig is.

Jack geeft een suggestie om iets toe te voegen over kalkwasserdosering.
Marc is het niet helemaal eens met hoe ik het calciumreactor stukje opschrijf, ik ben het vervolgens niet geheel eens met zijn informatie....
Of en tot welke veranderingen deze suggesties leiden in de eerste posts, daar ben ik/zijn we in deze discussie nog niet over uit.

Dus ben je de draad kwijt, dan ga je terug naar posts #1 en #2. Simpel.
De gegeven suggesties en feedback zijn in ieder geval hartstikke on topic.
 
Ik haak enkel in op wat jij eerder zei.
Je had het over techniekfalen wat bij alle techniek op kan treden en daarmee methode onafhankelijk zou zijn.
Daar snij jij weer de bocht af.
ah op die fiets ...... ik pas even voor deze discussie omdat het grootste deel van de geïnteresseerden in dit topic daar niets aan hebben ..... zal insteken langs een andere kant : leuk al die verschillende methoden maar als starter/zoekende zijnde ..... wat heb ik er aan? Krijg ik andere resultaten als ik methode A of B gebruik? Draait een bak op triton beter/anders dan op ATI? Heeft een methode zonder waterwissels en het ontkennen van sporen elementen zoals DSR een kans van slagen of gaat mijn bak onderuit? Krijg ik ook goede resultaten met alles in 1 flesje zoals die reefelixer?
 
Ook goed. Ik houd je opmerking iig in het achterhoofd, voor als ik nog eens door de tekst loop in de toekomst.

Terugkomend op techniekfalen. De gevolgen ervan bij een calciumreactor kunnen grote impact hebben op de pH (verlaging) en dit is wel gevaarlijker/sneller gevaarlijk dan bijv. overdoseringen met andere toevoegingen.

De pH daling legt in ene alle koraalgroei plat. Dit an sich kan al snel dodelijk zijn voor koralen. Echter ontstaat er ook een CO2 overschot waar vissen op zijn minst flinke stress van zullen ondervinden.
Tegelijk zullen de overige elementen nog harder gaan stijgen (behalve KH dan, want dat wordt verbruikt door de pH daling) door het wegvallen van het verbruik.

De gevolgen van techniekfalen bij een calciumreactor zijn dus snel omvangrijker dan bij een carbonaat dosering.
Ik ben het niet met jou eens.
Ik heb jarenlang met kalkreactor(s) gewerkt , nooit eentje gefaald, hoef je zelden bij te regelen en KH en CA zo stabiel als een rots.
Dat is met doseren toch wel anders. Grootste nadeel vind ik dat je bij elke minimale verandering in verbruik alweer de dosering moet bijsturen. Daarnaast is de kans veel groter dat een pompje het niet doet, fles leeg is, dosering verkeerd bijstuurd, fles verwisseld, doseerunit vergeet aan te zetten na onderhoud enz.
PH daling tgv CO2 is echt minimaal en nooit geen problemen mee gehad. Overigens, hoewel de theorie er is dat koralen het beter doen bij een PH van 8,3 dan bij bijvoorbeeld 8,1 heb ik overigens dat nog nooit kunnen vaststellen in de praktijk, dus waar maken we ons druk om.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het niet met jou eens.
Ik heb jarenlang met kalkreactor(s) gewerkt , nooit eentje gefaald, hoef je zelden bij te regelen en KH en CA zo stabiel als een rots.
Dat is met doseren toch wel anders. Grootste nadeel vind ik dat je bij elke minimale verandering in verbruik alweer de dosering moet bijsturen. Daarnaast is de kans veel groter dat een pompje het niet doet, fles leeg is, dosering verkeerd bijstuurd enz.
PH daling tgv CO2 is echt minimaal en nooit geen problemen mee gehad. Hoewel de theorie er is dat koralen het beter doen bij een PH van 8,3 dan bij 8,1 heb ik overigens dat nog nooit kunnen vaststellen.
Dat er bij jou nooit iets mis is gegaan is natuurlijk geen argument.

Waar ik het mee eens ben is dat techniekfalen geen onderdeel is van dit topic en er dus niet thuis hoort.
Ik heb het calcium reactor stukje wat aangepast door die zin te verwijderen. Ook heb ik naar suggestie van @Marcpardon "koraalskelet" genuanceerd.

@Jack ravensbergen, ik heb een stukje over klakwater toegevoegd.
 
Ik gebruik al jaar en dag een grote kalkreactor en ben hier ook zeer tevreden over.
Als media gebruik(te) ik koraalbreuk; het liefst grote stukken zodat de reactor niet te snel verzadigd met fijnstof.
Helaas wordt het steeds moeilijker om koraalbreuk te vinden aangezien hier tegenwoordig een cites verklaring op zit.
Gelukkig zijn er veel alternatieve media beschikbaar; maar deze zijn betreffende samenstelling niet gelijk aan koraalbreuk.
Als gevolg.. bij het overstappen naar een nieuw type media zal bepaald moeten worden of specifieke elementen nu sneller afnemen (denk aan elementen die alleen met een ICP test meetbaar zijn).
Helaas moet ik me hier nu weer in ga verdiepen.. hier kijk ik tegen op aangezien ik jaren lang een zelfde stabiele formule had.
 
Als gevolg.. bij het overstappen naar een nieuw type media zal bepaald moeten worden of specifieke elementen nu sneller afnemen (denk aan elementen die alleen met een ICP test meetbaar zijn).
Helaas moet ik me hier nu weer in ga verdiepen.. hier kijk ik tegen op aangezien ik jaren lang een zelfde stabiele formule had.
Dit is op zich een topic waard.
Nuttig voor de mensen die een kalkreactor willen blijven gebruiken.
Ik vind het zelf heel interessant.
Mocht je hierover bruikbare info kunnen vinden post hem maar als je wilt.
Ik zal het ook doen als ik iets hierover vind.
 
Ik ben het niet met jou eens.
Ik heb jarenlang met kalkreactor(s) gewerkt , nooit eentje gefaald, hoef je zelden bij te regelen en KH en CA zo stabiel als een rots.
Dat is met doseren toch wel anders. Grootste nadeel vind ik dat je bij elke minimale verandering in verbruik alweer de dosering moet bijsturen. Daarnaast is de kans veel groter dat een pompje het niet doet, fles leeg is, dosering verkeerd bijstuurd, fles verwisseld, doseerunit vergeet aan te zetten na onderhoud enz.
PH daling tgv CO2 is echt minimaal en nooit geen problemen mee gehad. Overigens, hoewel de theorie er is dat koralen het beter doen bij een PH van 8,3 dan bij bijvoorbeeld 8,1 heb ik overigens dat nog nooit kunnen vaststellen in de praktijk, dus waar maken we ons druk om.

Interessant! Ik dacht altijd dat een calciumreactor (je bedoelt een calciumreactor toch? niet een kalk(wasser)reactor?) ook een soort van continue dosering was, die je afhankelijk van je toename in groei ook elke week moet bijsturen om de juiste KH te behouden.

(dit raakt wel een beetje off topic overigens).
 
Interessant! Ik dacht altijd dat een calciumreactor (je bedoelt een calciumreactor toch? niet een kalk(wasser)reactor?) ook een soort van continue dosering was, die je afhankelijk van je toename in groei ook elke week moet bijsturen om de juiste KH te behouden.

(dit raakt wel een beetje off topic overigens).
IMG_0237.jpeg

Ik maak zelf gebruik van een dastaco. Deze "doseert" elke paar minuten Kh + Ca in het aquarium. Dit zorgt voor een zeer stabiele Kh en Ca huishouding. Immers elke minuut toevoegen geeft meer stabiliteit dan 1x uur doseren. Ik maak zelf geen gebruik van koraalskelet als vulling maar dit zou prima kunnen als je dit zou willen. Qua wekelijks bijregelen? Uhh .... nee .... kom nauwelijks aan de instelling. Misschien eens 1x per half jaar als ik een grote kolonie verwijder die een groot verbruiker was. Als je regelmatig onderhoud pleegt (en dan heb ik het over 1x per half jaar) dan is de kans op failure verwaarloosbaar .....

Als je niet kiest voor koraalbreuk maar voor argoniet of soortgelijk dan is de dosering enkel calciumcarbonaat (er zit vervuiling in maar verwaarloosbaar). Je moet dan wel een andere oplossing kiezen om de andere elementen te voorzien. Ik heb persoonlijk gekozen om alle andere elementen zelf te maken volgens het artikel op reefsecrets. Er zijn ook ondertussen al kant-en-klare toevoegingen om te gebruiken icm een kalkreactor. Fauna Marin heeft onlangs daar een productlijn voor ontwikkeld .... Koraalbreuk heeft als voordeel dat het geheel oplost. Argoniet ed heeft dat niet en slaat gedeeltelijk neer als stof in de reactor...

Een bijkomend voordeel naast de stabiliteit en gebruiksgemak is het feit dat je geen restproducten krijgt. Dus geen opbouw van NatriumChloride ....

Een klein nadeel is dat de ph in je aquarium iets lager word door het gebruik van Co2 in de reactor. Dit nadeel word door het gebruik van een naverbrander of tweede buis/reactor al een stuk minder. Denk aan 0,1 a 0,2 afhankelijk van de doorlooptijd door de reactor. Op zich niet erg maar ik heb er voor gekozen om dit te corrigeren met kalkwasser welke naar mijn mening meer voordelen heeft ;) Ik ben van mening dat een hogere Ph wel degelijk verschil maakt in gezondheid en groei ....
 
Laatst bewerkt:
Hee! ik kwam deze thread tegen en ik vroeg me af of er een reden is waarom de red sea methode er (nog) niet bij staat.
 
Bovenaan