Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Temperatuur vraagjes

MarjanH

it's a way of life...
Ik draai inmiddels wat jaartjes mee in onze hobby, maar ik zit met twee vragen over de temperatuur (via de zoekfunctie kon ik het niet zo snel vinden, maar ik weet dat het wel al vaker aan de orde is geweest).

Door een wijziging in de techniek (minder pompen ín de bak) is de temperatuur van mijn aquariumwater gedaald naar 23,7 (dit is de temperatuur overdag). Deze stond voorheen tussen de 24,8 en 26,2 (met naar de zomermaanden toe uitschieters tot 27,3).
De temperatuur daalt bij mij in de nacht naar 22,4.

De schommeling baart me geen zorgen, ook de lage temperatuur niet, maar wat is nou de minimale temperatuur die je echt wel zou moeten behouden?

De tweede vraag die ik heb, is wat doet de temperatuur eigenlijk met de koralen? Zo heb ik (en velen waarschijnlijk) de ervaring dat als de temperatuur aardig hoog oploopt, er vaak een plaag cyano ook ontstaat.
Nu ik echter enkele weken al met deze lagere temperaturen draai (in vergelijking met de temperatuur die ligt tussen de 24,8 en 26,2, dus niet vergeleken met de hogere zomertemperatuur), lijkt het wel alsof mijn koralen meer kleur hebben, verder openstaan en een betere groei ook vertonen.

Doet temperatuur dat dus ook? Of moet ik dat toch ergens anders in zoeken? (een combi van verschillende oorzaken zou ik begrijpen uiteraard - maar ik heb verder weinig tot geen wijzigingen in dezelfde periode doorgevoerd)

Mijn temperatuur ligt na wat technische aanpassingen ook op de 23 graden. Koralen en vissen lijken het prima naar hun zin te hebben en de buttons kleuren goed. In hoeverre dat met de temperatuur of met de nieuwe verlichting en voederregime te maken heeft is natuurlijk niet zo te zeggen..

Metabolische processen verlopen sneller bij hogere temperaturen. Anders gezegd groeien koralen de bak uit bij 27 graden en staan 'stil' 23 graden. Beetje zwart/wit maar de gedachte mag duidelijk zijn.
Ik hanteer een ondertemperatuur van 24 graden (die wordt in de winter makkelijk gehaald) en een boventemperatuur van 27~28(*) graden in de zomer. In de winter hangt de maximumtemperatuur zo rond de 25~25,5. In de zomer is dat zo ongeveer het minimum. Lente en herfst schommelen daar natuurlijk weer tussenin.
Temperatuurschommelingen over 24 uur van 2 graden zijn geen enkel probleem gebleken tot op heden, waarbij ik de genoemde onder (24) en boven (28) wel respecteer.

Cyano is niet specifiek gebonden aan de hoogte van de temperatuur, maar eerder aan de snelheid van temperatuurschommelingen. Met name in de zomerperiode speelt dit een rol.

(*): In de zomer is boventemperatuur formeel gestelt op 27 graden, maar aangezien de koeler naast het aquarium in de woonkamer staat (geen alternatief) en nogal eens aanspringt onder etenstijd wordt de max. temp. rondom die tijd tijdelijk verhoogd en later weer teruggesteld.

Laatst bewerkt:
Interessant topic kan dit worden :). Mijn bovengrens ligt op 27 graden, dan springt de koeler aan, en de ondergrens op 24 graden. 28 graden vind ik al aan de hoge kant, bepaalde garnalen en koralen (bijvoorbeeld Hystrix is vrij gevoelig voor hoge temperaturen) kunnen het dan al vrij moeilijk krijgen.

Hmm, de groei en mooiere kleuren die ik dus sinds een paar weken waarneem heeft dan niets van doen met wat ik juist dacht die lagere temperatuur. De temperatuurdaling is er namelijk sinds de waarneming van de betere groei, alsook de mooiere kleuren en voor zover ik heb kunnen nagaan is er niets anders gewijzigd.
Ik ga even verder peinzen, misschien zie ik wat over het hoofd.

Ik ben wel benieuwd naar de ondergrens waarop koralen het op gaan geven.
Ik lees 23 graden dat ze stil staan, is nog geen dood gaan.
Weet iemand bij welke temperatuur als ondergrens ze af gaan sterven?

Groeten,
Mario

Dat hangt heel erg van het koraal af. Trachyphyllias bijvoorbeeld blijven tot 15 graden nog in leven.

Hoi Rob,

Bedankt voor je snelle reactie.
Hoe kom je op die 20 graden? zelf waargenomen of uit literatuur? anders?
Zijn er mensen die persoonlijk ooit "tegen de lamp" zijn gelopen ermee?

De reden waarom ik de ondergrens zou willen weten is als volgt.
Ooit 15 jaar geleden begonnen met een kameleon hobby, we incubeerden bij 28 graden.
Vervolgens werd het 24 en nog verder zoeken voor resultaat met bepaalde soorten.
Op een gegeven moment is het de laatste jaren zelfs zover gekomen dat ik zeer goede resultaten boekte door de eieren in koelkasten te leggen in plaats van broedstoven we gaan nu gerust een week of 6 zelfs naar 6 graden.(beter resultaat voor bepaalde soorten)
Voor de reproductie te verbeteren (sperma productie) zelfs tot rond het vriespunt (voor wat extremere soorten)
Zelfs -10 graden blijken bepaalde soorten nog te overleven. Veel diersoorten hebben een koude trigger (diapause) nodig.

Nu ik aan zee ben begonnen valt het me op dat over hoge temperatuur veel wordt geschreven, te lage echter niet.
Natuurlijk is de zee stabieler en zal het ziet zo extreem zijn als met de kameleons.
Kweken is bij zee-aquriums echter ook vrij laag.

Zijn er ergens metingen te vinden van zee water temperaturen, locaal op een rif, dag nacht in de koelste tijd van het jaar?

Groeten,
Mario

Ik zou in ieder geval niet met je koralen in de vriezer gaan experimenten haha.

Ik het wel eens een temperatuur probleem ervaren maar dat was een te hoge temperatuur. Bijna 30 graden, heeft nogal wat schade opgeleverd. Bij een verhuizing is het laagste ooit bij mij 22 graden geweest zonder gevolgen. Maar dat zat me totaal niet lekker en ik heb de temperatuur toen in 2 dagen weer naar 25.5 gebracht waar mijn bak op draait.

In de natuur zakt de temperatuur van het water ook.

Ik ben eigenlijk ook wel eens benieuwd naar de ondergrens van de temperatuur. Mijn laagst gemeten temperatuur in gedurende de winter was 22 graden, ook hier geen problemen waargenomen. Daarom heb ik ook geen verwarming in mijn bak. Gezien de natuur en de temperatuur verschillen tussen dag en nacht, kan ik er niet zo mee zitten als dit 2 graden schommelt in mijn bak.

Laatst bewerkt:
@ Rico

Dat is al een stuk lager dan ik had durven denken, goed om te weten.
Is er onder weleens geprobeerd?

En acropra's?

Goed om te weten ja maar ik zeg er met klem bij dat ik 2 dagen met knikkend knieën gezeten heb. 24 is bij mij echt wel de ondergrens.

Mijn bak draait altijd rond de 25.5. Bij 26 gaat de koeler aan naar 25, en onder de 25 gaat de verwarming aan naar 25.5. Zomer of winter maakt me niet uit.

Temperatuur te hoog is idd wel duidelijk als je hier leest.

@ Rico
Vriezer is heel extreem, naja zeewater bevriest minder snel dan zoet water :P
Dat onderbuik gevoel qua verhuizen, is naar wat je gelezen hebt?

Zelf hier pas 3 weken aan de gang, nog echt onervaren wat betreft zee aquaria.
Bak geheel overgenomen, 40 koralen ongeveer, 1 moeten stekken, denk dat ik em gekilled heb, doordat mijn handen eerst andere vast hadden, ik geneteld ben? (slijmlaag aan handen) en toen de stam vastgepakt heb, beginners foutje.... alle water waarden nog binnen de grenzen goed gelukkig.

Ik heb een ge-isoleerde schuur je weet nooit hoe een hobby uitbreidt ;-)

Ik heb heel veel gedoken in de rode zee ook in de winter daar zakt de temperatuur tot 20 graden snachts

Goed om te weten ja maar ik zeg er met klem bij dat ik 2 dagen met knikkend knieën gezeten heb. 24 is bij mij echt wel de ondergrens.
Als ik beneden kom zit de temp regelmatig tegen de 23 aan en zodra het licht weer uitgaat zit het rond de 25.
Nog geen problemen van ondervonden en alles groeit nog steeds als kool.

Ik heb heel veel gedoken in de rode zee ook in de winter daar zakt de temperatuur tot 20 graden snachts
Dit heb ik vorig jaar ook gemeten :)
Laagste wat ik daar heb gemeten was 22 graden maar dat was niet midden in de nacht, tegen middennacht aan.

Het allerlaagste wat ik gemeten heb was 16 graden maar dat was tijdens een duik gemeten in een thermocline.
Ook heel apart :)

Metabolische processen verlopen sneller bij hogere temperaturen. Anders gezegd groeien koralen de bak uit bij 27 graden en staan 'stil' 23 graden. Beetje zwart/wit maar de gedachte mag duidelijk zijn.
Ik hanteer een ondertemperatuur van 24 graden (die wordt in de winter makkelijk gehaald) en een boventemperatuur van 27~28(*) graden in de zomer. In de winter hangt de maximumtemperatuur zo rond de 25~25,5. In de zomer is dat zo ongeveer het minimum. Lente en herfst schommelen daar natuurlijk weer tussenin.
Temperatuurschommelingen over 24 uur van 2 graden zijn geen enkel probleem gebleken tot op heden, waarbij ik de genoemde onder (24) en boven (28) wel respecteer.

Cyano is niet specifiek gebonden aan de hoogte van de temperatuur, maar eerder aan de snelheid van temperatuurschommelingen. Met name in de zomerperiode speelt dit een rol.

(*): In de zomer is boventemperatuur formeel gestelt op 27 graden, maar aangezien de koeler naast het aquarium in de woonkamer staat (geen alternatief) en nogal eens aanspringt onder etenstijd wordt de max. temp. rondom die tijd tijdelijk verhoogd en later weer teruggesteld.

Hoi michel,

Hoe kom je erbij dat de groei stopt bij 23 graden? Is dit wetenschappelijk onderbouwd of is dat iets wat je zelf hebt opgemerkt? Misschien dat ik dat wel eens ga proberen mijn temperatuur naar 27 graden brengen voor een tijdje, ben erg benieuwd of dat dit een positieve werking heeft op de groei.

Hoi michel,

Hoe kom je erbij dat de groei stopt bij 23 graden? Is dit wetenschappelijk onderbouwd of is dat iets wat je zelf hebt opgemerkt? Misschien dat ik dat wel eens ga proberen mijn temperatuur naar 27 graden brengen voor een tijdje, ben erg benieuwd of dat dit een positieve werking heeft op de groei.

Dit zul je zeker merken,tot 29 graden staan hebben ze geen last.
Wel de temp naar 25 graden brengen s'nacht.
Dit kun je het best doen met twee verwarmings- staven,en een tijdschakelaar

Wel kun je flap verwachten:mad:

Uit eigen ondervinding heb ik de beste groeispurts in de zomer ondervonden

Dit zul je zeker merken,tot 29 graden staan hebben ze geen last.
Wel de temp naar 25 graden brengen s'nacht.
Dit kun je het best doen met twee verwarmings- staven,en een tijdschakelaar

Wel kun je flap verwachten:mad:

Uit eigen ondervinding heb ik de beste groeispurts in de zomer ondervonden

Okay, ik zal morgen eens mijn bak op gaan warmen. Ik moet zeggen dat de groei er nu ook wel in zit, maar het is altijd wel interessant om zoiets simpels en zonder te veel risico uit te proberen.

Maar waarom zou ik flap kunnen verwachten, zorgt de opwarming voor een verschuiving in de bacterie huishouding?

Frank denk ff na .
Temperatuur wisseling .
Verandering van het soortelijk gewicht .
Warmer water kan minder zuurstof vasthouden .
Dan hoor ik wel zeggen " jah eiwitafschuimer bla bla "
Het water kan simpel weg niet meer zuurstof vasthouden bij hogere temperaturen .
Bevat water van pak hem beet 24 graden 10 mg/l O2 .
Dan heeft water van 28 graden nog maar 5 mg/l O2
Jouw aquarium , tenminste de aërobe bacteriën , hebben zich aangepast,
Aan jouw omgeving met die hoeveelheid zuurstof.
Ze gaan dus dood aan zuurstof te kort.
Waar die bacteriën verschijnen ? Verschijnt flap
Marjan ?
Die 20graden is geent. Op ervaringen van andere .
Zooxanthellen zijn ingericht om te functioneren bij bepaalde ideale omstandigheden .
Als op een gegeven moment het koraal meer verbruikt dan dat de zooxanthellen
Produceren ?
Gaat het koraalmlangzaam dood .
Groetjes Rob charite

Back
Bovenaan