Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Temperatuur vraagjes

Frank denk ff na .
Temperatuur wisseling .
Verandering van het soortelijk gewicht .
Warmer water kan minder zuurstof vasthouden .
Dan hoor ik wel zeggen " jah eiwitafschuimer bla bla "
Het water kan simpel weg niet meer zuurstof vasthouden bij hogere temperaturen .
Bevat water van pak hem beet 24 graden 10 mg/l O2 .
Dan heeft water van 28 graden nog maar 5 mg/l O2
Jouw aquarium , tenminste de aërobe bacteriën , hebben zich aangepast,
Aan jouw omgeving met die hoeveelheid zuurstof.
Ze gaan dus dood aan zuurstof te kort.
Waar die bacteriën verschijnen ? Verschijnt flap
Groetjes Rob charite

Ik wist niet dat bij slechts een verhoging van 4 graden het O2 gehalte zo snel minder zou worden. Weer wat geleerd :). Dan snap ik ook de gevolgen die dit met zich mee brengt. De flap zal het probleem niet worden, daar heb ik wel een oplossing voor.

Ik heb het ff voor je terug gezocht :-)
De oplosbaarheid van zuurstof bij 25oC en een druk van 1 bar ligt bij 40 mg O2 per kilogram water. In lucht met een normale samenstelling is de zuurstof-partiaaldruk circa 0,2 atm. Dit zorgt ervoor dat zich in water dat in contact met lucht (met een luchtdruk van 1 bar en dus een zuurstof-partiaaldruk van 0,2 bar) staat, 40.0,2 = 8 mg O2/kg oplossen.
De oplosbaarheid van zuurstof is sterk afhankelijk van de temperatuur en neemt bij hogere temperaturen af. Ook het gehalte aan opgeloste substanties heeft een averechtse werking op de oplosbaarheid van zuurstof – stijgt het, neemt de oplosbaarheid af. Zo heeft zuurstof in bijvoorbeeld zeewater, afhankelijk van de temperatuur, een circa 1-3 mg/L lagere oplosbaarheid dan in zoetwater.
Groetjes Rob Charite

Ik heb het ff voor je terug gezocht :-)
De oplosbaarheid van zuurstof bij 25oC en een druk van 1 bar ligt bij 40 mg O2 per kilogram water. In lucht met een normale samenstelling is de zuurstof-partiaaldruk circa 0,2 atm. Dit zorgt ervoor dat zich in water dat in contact met lucht (met een luchtdruk van 1 bar en dus een zuurstof-partiaaldruk van 0,2 bar) staat, 40.0,2 = 8 mg O2/kg oplossen.
De oplosbaarheid van zuurstof is sterk afhankelijk van de temperatuur en neemt bij hogere temperaturen af. Ook het gehalte aan opgeloste substanties heeft een averechtse werking op de oplosbaarheid van zuurstof – stijgt het, neemt de oplosbaarheid af. Zo heeft zuurstof in bijvoorbeeld zeewater, afhankelijk van de temperatuur, een circa 1-3 mg/L lagere oplosbaarheid dan in zoetwater.
Groetjes Rob Charite

Kijk, dat is nu te betitelen als echte informatie topjes

Back
Bovenaan