Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Frank's Skimmerless Reef

Ik blijf het toch knap vinden Frank wat je allemaal uitprobeert,misschien levert het allemaal niet veel op maar je hebt tenminste een eigen visie.

Moet wat hé, hahaha...
biggrin.png

Weet je wat het is... Je hebt schapen en herders... persoonlijk ben ik liever de herder als het schaap... :biggrin:

Hier nog een leuke quote in mijn dagboekje op Reefcentral van Chinchai toen hij las dat ik de led had verwijdert boven de bak,moest er toch even om lachen:)

Misschien dat we binnen een jaartje nog eens iets proberen maar nu even niet:)

[TABLE="class: tborder, align: center"]
<tbody>[TR]
[TD="class: alt2"]chingchai
Premium Member
is.gif

[TD="class: alt1"]<!-- message -->Luc. So we have the same likeness.
LED is just for fun.

<!-- / message --><!-- sig -->__________________
Ching (low profile)
" Life is too short to drink bad wine "
click on my homepage to see my tank on-line
<!-- / sig -->[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

Hahaha... Het klopt wel wat Chinchai zegt. Maar doe mij maar een lekker whiskey'tje :cool:

Laatst bewerkt:
Ik was zelf voor m'n nano al bezig met led verlichting en ik ben blij dat ik dit lees voordat ik de led's besteld heb.
Is het dan geen goed idee om verschillende soorten witte led's te gebruiken? (Warm , neutraal en koud wit)?
Ik zie ook dat de led's die het dichtste bij 400 komen uv-leds zijn?

Zelf heb ik ook UV leds (violet) in mij DIY armatuur.

Zoals Frode al stelde en laat zien middels de grafiek zou het beter zijn deze ook toe te voegen.

Laatst bewerkt:
Hey Luc en Frode,

Dat is zeker zo. Frank is een echte knutselaar, alle lof daaromtrent!

Greetings B

;) .... Ach ik probeer alleen maar wat centjes op de bank te houden door veel zelf te doen :biggrin:

100% mee eens; theorie is één, maar het in de praktijk brengen en toetsen is twee. En twee is meer dan één ;)

Precies.. hahaha...

Onze huidige witte LEDs komen dus niet zozeer dat stukje rood tekort (hoewel er best een beetje bij mag tussen 650 en 670 nm), en zeker geen groen, geel en oranje, maar vooral het blauwe deel tussen 400 - 450 nm. Wij zien dat deel van het spectrum zelf nauwelijks.

Ik vindt een meer blauwe tint aan de bak ook mooier... alleen dan ziet de bak er op de foto ook zo blauw uit :p ;)

Ik vindt een meer blauwe tint aan de bak ook mooier... alleen dan ziet de bak er op de foto ook zo blauw uit :p ;)

Het grappige is dat we nu kennelijk in verhouding te weinig richting 400-420 hebben, en dat zien we veel minder, waardoor de totale indruk van de iedale verlichting die ze in het artikel voorstellen juist wat minder blauw oogt is.

Hoe onze fototoestellen daarmee omgaan is ook weer spannend...

Waar het mij iig bottom line om gaat is om de licht afstemming zo te maken dat ik een breed spectrum krijg waarbij ik de natuurlijke leefomgeving zo veel mogelijk naboots met gebruikmaking van verschillende leds. Los van alle theorieën en artikelen die er gepubliceerd worden waarbij er wordt geclaimed en wetenschappelijk wordt onderbouwd dat alleen blauwe en witte leds voldoende zou zijn. Want dat is gewoonweg niet zo. Vooralsnog voldoen T5 en/of HQI vele malen beter dan welke led dan ook tot nu toe. Dit is ook heel simpel te onderbouwen zonder dat je een raketgeleerde hoeft te zijn door een reflectie te maken met natuurlijke omstandigheden.

De meeste koralen die wij houden zijn terug te vinden op dieptes van 0-25 meter. Er zijn idd koralen die dieper leven maar deze hebben minder behoefte aan licht (blauw/violet) en bezitten daarom weinig tot geenzoöxanthellen, maar dat terzijde. Het licht wat het water penetreert van 0-25 meter ligt tussen de 300-700nm. Als je nu de spectrums van de verschillende T5's en HQI erbij pakt dan zie je al vrij snel dat deze precies dat doen (tussen de 300-700nm) wat vergelijkbaar is met zonlicht. Daarom is en blijft T5 en/of HQI nog steeds de betere verlichting om boven je bak te hebben. Dit is gewoon een praktisch feit, en hier kunnen de gemanipuleerde artikelen voor led armaturen promotie helaas niet tegenop.

Nu is het ook nog zo dat niemand precies kan pinpointen dat koralen bijv. precies 453nm of 662nm nodig hebben voor chlorophyllische processen. De natuur zit simpelweg niet zo gemakkelijk in elkaar. Net als een mens is niet elk koraal hetzelfde. Omdat het vaak om een indicatie gaat waar chlorophyllische processen plaatsvinden is het juist belangrijker om het spectrum te verbreden door gebruikmaking van diverse leds. Dit kan door sommige als onzinnig worden gezien, maar hun geest is naar mijn mening vertroebeld door manipulerende led promotie artikelen.

Mijn doel is gewoon om er nu voor te zorgen dat ik middels verschillende soorten leds; groen, blauw, koningsblauw, violet, oranje en witte leds zoveel mogelijk het natuurlijke licht na boots wat tussen die 300-650nm ligt met pieken in de chlorophyllische gebieden (A, B & C). De nadruk ligt op het blauwe gedeelte omdat hier in de natuur koralen ook hier het meeste van ontvangen, rood is hierbij van minder belang (vanaf 650nm) want rood licht is na 1-5 meter diepte niet meer waarneembaar en dus verwaarloosbaar. Door gebruikmaking van verschillende leds voldoe ik ten alle tijden aan de verschillende behoeftes van alle koralen wat vergelijkbaar is met natuurlijk zonlicht, precies dat wat T5 en/of HQI al jaren doen. De bak krijgt hierdoor ook een meer natuurlijke uitstraling en wordt daardoor geen lelijk paars/roze bak wat je veelal ziet bij de huidige armaturen die op de markt zijn.

Onze huidige witte LEDs komen dus niet zozeer dat stukje rood tekort (hoewel er best een beetje bij mag tussen 650 en 670 nm), en zeker geen groen, geel en oranje, maar vooral het blauwe deel tussen 400 - 450 nm. Wij zien dat deel van het spectrum zelf nauwelijks.

Daar waar wij verschillen in mening Frode is dat jij groen en oranje van minder belang vindt en de 650nm (rood) en hoger belangrijk. Deze mening deel ik dus niet. Slecht een héél klein gedeelte van het rode vindt ik belangrijk en dat is bijna verwaarloosbaar want dit wordt verkregen uit oranje en de witte leds. Waar het mij juist om gaat zijn de additionele aanvulling van groen en oranje, daar waar de chlorophyllische processen aanvangen (groen, ook tbv carotenoïds) en beginnen te pieken (oranje), niet waar ze al beginnen af te lopen (rood). Als je vuur wilt maken zul je ook een vonk/ontstekking nodig moeten hebben om het vuur aan te krijgen, met alleen brandstof en lucht kom ik er niet.

Nu kunnen we onze mening wel gaan onderbouwen met diverse indrukwekkende grafiekjes. Maar als je ze allemaal goed bekijkt wijken ze allemaal af. De een geeft de piek meer in het oranje en de andere meer in het rood (bij rood veelal fabrikanten voor product promotie). Dus dat maakt mij de pis ook niet een beetje lauw :biggrin:.

Gelukkig zijn we het toch weer over iets eens :p.... over het blauwe/violet gedeelte :biggrin:.

Laatst bewerkt:
Door gebruikmaking van verschillende leds voldoe ik ten alle tijden aan de verschillende behoeftes van alle koralen wat vergelijkbaar is met natuurlijk zonlicht, precies dat wat T5 en/of HQI al jaren doen. De bak krijgt hierdoor ook een meer natuurlijke uitstraling en wordt daardoor geen lelijk paars/roze bak wat je veelal ziet bij de huidige armaturen die op de markt zijn.

Het overdreven paars/blauw van een aantal armaturen, wat ik ook verre van natuurlijk vind, wordt mijnsinziens vooral veroozaakt door de verhouding blauw/rb : wit/warm wit
Hier hangt een Vertex Illumina met een verhouding blauw:rb:wit van 1:1:1. Doordat de verschillende led kleuren afzonderlijk aan te sturen zijn, zijn ook de kleuren van overdreven blauw tot "Orphek-paars" mogelijk. Echter met blauw en rb op 100% "blaas' je met deze verhouding witte leds overal overheen en kun je, als je dat wilt, een lichtkleur krijgen vergelijkbaar met 14000 of zelfs 10000K HQI. Voor dat effect is volgens mij geen extra groen, rood of oranje nodig, dat zit "gratis" in het spectrum van een witte led.
In mijn armatuur zitten als aanvulling uv modules (eigenlijk violet de leds pieken rond 410nM) Deze leds leveren nauwelijks een bijdrage aan het kijklicht, afgezien van enig fluorisentie effect, maar dat is bij blauw en rb vele sterker. Ook op 100% zien je ze nauwelijks brand. De claim van Vertex is dat ze zouden bijdragen aan de pigmentering van de koralen. Ik ga binnenkort eens kijken of ik verschil waar neem als ik 1 van deze 2 modules voor langere tijd uitschakel.
In leds met echt UV, een golflengte van minder dan 400nM zie ik, voor mijzelf met een openbak, geen toepassing. Dat zou betekenen dat ik met een zonnebril en zonnebrandcreme op de bank moet gaan zitten. :biggrin:
Ik kan rustig zeggen dat ik waar het de claims van de diverse fabrikanten op led-gebied betreft, ik behoorlijk critisch ben en alle mooie reclamefotos met de nodige sceptisch heb bekeken. Waardoor ik mij uiteindelijk wel heb heb laten overtuigen, waar het de toepasbaarheid van led betreft, het volgende dagboek. Een eenvoudig zelfbouw projectje, waarbij de ervaringen/resultaten, zonder vertroebeling door enig commercieel belang, zijn gedeeld. Zonder dat daar alle mogelijke koraalsoorten in de bak staan, voor mij een indrukwekkend resultaat met een relatief eenvoudige opstelling. werd bereikt.
Ik ben benieuwd wat je bevindingen met het toevoegen van andere led soorten zullen zijn, met name richting van bv buttons die het veel ledbakken minder goed doen. Ik ga het volgen.

Laatst bewerkt:
[TABLE="width: 100%"]
<tbody>[TR]
[TD]Persoonlijke informatie en bevindingen omtrent licht

Wavelength and Light

[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]By definition, wavelength is the distance between two similar points on a wave of energy while light is the energy from the sun, a lamp, etc, that makes us possible to see things. Visible light, light that is visible to the human eye, has a wavelength in a range from 380nm to 750nm approximately.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]
VisibleSpectrum.png
[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD][TABLE="width: 100%"]
<tbody>[TR]
[TD="width: 30%"][TABLE="width: 100%"]
<tbody>[TR]
[TD="width: 40%"]Color[/TD]
[TD="width: 60%"]Wavelength[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Violet[/TD]
[TD]380–450 nm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Blue[/TD]
[TD]450-495 nm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Green[/TD]
[TD]495-570 nm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Yellow[/TD]
[TD]570-590 nm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Orange[/TD]
[TD]590-620 nm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Red[/TD]
[TD]620-750 nm[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
[/TD]
[TD="width: 70%"]White light can be dispersed into the above visible spectrum, which contains many colors in different wavelengths. The spectrum is continuous, with no clear boundaries between one color and the next. We can just specify the color ranges by approximation as had in the table on the left.

This spectrum extends on both sides to become a complete electromagnetic spectrum, containing also light that is not visible to us as well. Below 380nm, it comes immediately the ultraviolet, while above 750nm, it is the infrared.[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]
[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

Wavelengths for Corals [TABLE="width: 100%"]
<tbody>[TR]
[TD="width: 15%"]Wavelength[/TD]
[TD="width: 20%"]Color[/TD]
[TD="width: 6%"]OK?[/TD]
[TD="width: 59%"]Application[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Below-400nm[/TD]
[TD]Ultraviolet to Violet[/TD]
[TD]△[/TD]
[TD]Wavelengths below 400nm have excessive energy and can damage tissues. However, some corals produce colored pigments (blue, purple, pink) in their zooxanthellae cells for protection from the UV light.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]400-500 nm[/TD]
[TD]Violet to Blue[/TD]
[TD]○[/TD]
[TD]Wavelengths between 400nm and 480nm are the most important ones for photosynthesis of the brown algae in corals.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]500-600 nm[/TD]
[TD]Green to Yellow[/TD]
[TD]△[/TD]
[TD]In most cases, wavelengths from 500nm to 600nm lower the efficiency of photosynthesis. But some corals may still need them.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]600-680 nm[/TD]
[TD]Orange to Red[/TD]
[TD]△[/TD]
[TD]Wavelengths between 600nm and 660nm are the most important ones for photosynthesis. However, they are easily absorbed by ocean water and therefore suitable for some corals only.[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Above 700nm[/TD]
[TD]Red to Infrared[/TD]
[TD]×[/TD]
[TD]Wavelengths above 700nm carry to little energy and do not effectively simulate photosynthesis.[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

Note: Red light will only penetrate natural water at a depth of 1-5 meters. Most corals we own live between 1-20 meters. Corals that are exposed to too much red light will turn brown and eventually ejecting there zoo-x.

Note: http://link.springer.com/article/10....LI=true#page-1
Note: http://www.advancedaquarist.com/2009/5/aafeature/
Note: http://www.advancedaquarist.com/2003/11/aafeature
Note: http://www.advancedaquarist.com/2008/12/aafeature1

chrola-e1336595447762.jpg

This diagram shows the depth that light will penetrate in clear ocean water. Because red light is absorbed strongly, it has the shallowest penetration depth, and blue light has the deepest penetration depth

light_spectral_absorption_water.jpg

Fluorescent Pigment by lightning

In this article, we see that red light apparently fails to promote coral coloration as efficiently as either green or blue bandwidths. Everything above 620nm (red) has little to no use.

http://www.advancedaquarist.com/2009/1/aafeature1
http://www-personal.usyd.edu.au/~cox/pdfs/nat_preprint.pdf

Green Light and Corals
An overlooked aspect of reefkeeping is the effect of green light on corals. Green light can produce similar effects as when blue light is used. Some corals have proteins that produce fluorescent light when in the presence of blue light, and some corals have proteins that produce fluorescent light when exposed to green light. In other words, by illuminating your aquarium with blue light and without green light, you may not be seeing all of the colors and patterns in your corals. Often a coral that looks rather drab in blue light will shine with striking colors when under green light.

http://jeb.biologists.org/content/206/22/4041.full
http://www.advancedaquarist.com/index_html/2012/7/lighting
http://theartfulamoeba.com/2011/05/05/hot-rhodopsin/
http://books.google.nl/books?id=vKMeiTu18p0C&pg=PA112&lpg=PA112&dq=zooplankton+light+500+nm&source=bl&ots=eErtm5cGr3&sig=IiCvNOGKIxrcfaFA3Y_I7pGl3F0&hl=nl&sa=X&ei=fyihUJrqGOmd0QXI0oDgCQ&ved=0CB8Q6AEwAA#v=onepage&q&f=false

ATI combi.jpg

Vanwege het succesvoller koralen houden onder T5 heb ik hierboven een tekening geplaatst van de ATI T5 lampen. In de vierde grafiek heb de drie spectrums samengevoegd zodat er een totaal spectrum zichtbaar wordt indien deze lampen gecombineerd worden. De vijfde grafiek is grafiek vier gespiegeld en gecombineerd met de grafiek van spectrum van licht penetratie in zeewater.

http://www.danireef.com/2009/03/05/the-light/

Laatst bewerkt:
En, wat zijn dan je conclusies ...

:biggrin:... Ben gewoon wat informatie bij elkaar aan het zoeken. Ik was ook niet van plan een onderzoekssamenvatting te maken oid. Ik was gewoon voor mezelf wat "need to knows" bij elkaar aan het zoeken en hiervan wat naslagwerk in mijn dagboek aan het achterlaten. Mijn doel uiteindelijk is om mijn verlichting beter af te stemmen met gebruikmaking van gekleurde leds. Ik heb het idee dat hierin meer winst valt te behalen, want zoals je weet ben ik nooit overtuigd geweest van enkel blauw met witte led armaturen.

Mijn enige conclusie tot dusverre is dat ik géén rode leds erbij plaatsen. De CW Cree's geven dit deel van het spectrum al meer dan voldoende voor een bakkie met een waterdiepte van slechts 60cm. Vermeerdering van het rode spectrum zou zelfs diverse negatieve gevolgen met zich mee kunnen brengen. Oranje (590-620 nm) zou dan een vele beter keuze zijn. Deze lichtfrequentie is ook veel meer van terug te vinden bij koraalriffen op 5-20 meter diepte. Koralen gebruiken ook een deel van dit spectrum voor diverse chemische processen waardoor dit een bijdrage levert aan de flour kleur rood van koralen.

Als je de spectrum diagrammen van T5 (bijv. aquablue special) en HQI erbij pakt dan zie je in dit deel van het spectrum ook pieken. Dit is dan ook voor mij een tamelijk interessant gegeven want vooralsnog behalen de T5 en/of HQI verlichte bakken over het algemeen beter prestaties als de bakken onder de blauw met witte led armaturen. En dat is voor sommige jammer, maar helaas gewoon een feit.

Opmerkelijk vond ik wel tijdens het zoeken van informatie dat de nieuwste groeilampen voor planten ook steeds meer worden uitgerust met oranje leds...

Vandaag heb ik mijn zeosump gedeelte verwijderd. Hiervoor in de plaats komt een simpele DIY zeoreactor. De reden dat ik het zeo gedeelte in de sump heb weg gehaald is omdat ik naar mijn mening niet voldoende spoeling kon genereren.

Nu heb ik even iets simpels in elkaar gezet wat ook goed werkt. De aquabee 3000 gaat voor de spoeling zorgen. De constante water doorvoer door de reactor wordt verzorgt door een aftakking van de opvoerpomp (OR2500). Middels quickconnect fittingen en een stuk CO2 slang wordt de opvoerpomp met de reactor verbonden. De CO2 slang is ideaal om de hoeveelheid water te minimaliseren zonder gebruikmaking van een kraan. Door een CO2 slang kan ook maar een maximale hoeveelheid water, de hoeveelheid die er doorheen gaat wordt bepaald door de druk van bijv. de pomp. Een opvoerpomp produceert lang niet zoveel druk dat dit enkele honderden liters kan zijn. Als ik het nu moet schatten loopt er zo'n 150/200 liter per uur door de reactor heen, dit mag overigens ook maar maximaal 400 liter zijn.

In totaliteit was ik nu 50 euro kwijt om dit te maken, 20 euro pvc en 30 euro voor de pomp (2de hands). (50cm buis 110mm, einddeksel 110, 1 mtr 20mm buis, 3x bocht 20mm, 3x puntstuk, 2x pvc bout, 2x 100mm einddeksel, 2x quickconnect fitting, 1mtr CO2 slang)

Hieronder enkele foto's. Op de ingang van de spoelpomp is nog een pvc pijp aan gemaakt in de vorm van een U. Deze steekt boven de reactor uit. Dit is gedaan dan anders het water wat in de reactor wordt gepompt via de spoelpomp eruit loopt. Hiervan was ik even vergeten een foto van te maken....:biggrin:

Afbeelding 039.jpg

Bijlagen

• Afbeelding 043.jpg
    Afbeelding 043.jpg
    52,9 KB · Weergaven: 36
  • Afbeelding 041.jpg
    Afbeelding 041.jpg
    27,8 KB · Weergaven: 38
  • Afbeelding 042.jpg
    Afbeelding 042.jpg
    48,7 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Ha die Frank,
Niet te moeilijk denken en simpel houden. De enigste belangrijke factor is dat er voldoende verdeelde doorstroming is.
En dat heb je nu verwezelijkt. Top.
Alex

Ha die Frank,
Niet te moeilijk denken en simpel houden. De enigste belangrijke factor is dat er voldoende verdeelde doorstroming is.
En dat heb je nu verwezelijkt. Top.
Alex

Thanks Alex!! :biggrin:

Ik wou al eerst zo'n zeomatic nabouwen. Zo'n ding heb ik ook zo nagemaakt :biggrin:... Maarja, dan zit ik weer met een extra pomp... het is maar 10 watt... maar als je zo met alles denkt dan zijn alle kleine watt'jes toch een heleboel watt'jes.

Het is net wat ik je destijds al zei, geld uitgeven is héél gemakkelijk in deze hobby, echter geld behouden en een mooie bak krijgen is juist de uitdaging.

Van de week heb ik een 150w, 10k, HQI armatuur gekocht van Erwin. Deze is vandaag binnen gekomen. En tja... wat moet ik ervan zeggen...

Om even een indruk te geven van wat ik zie, heb ik even ter vergelijking een foto gemaakt van de rode montipora. Maak de komende dagen nog wel wat meer foto's van mijn bak.

Eerste foto (onbewerkt) is onder led (witte/blauwe/koningsblauwe/groene/oranje/uv) & T5 (ati bluespecial & blue plus), Verbruik 273 watt

De tweede foto (onbewerkt) is onder led (blauwe/koningsblauwe/groene/oranje/uv) & HQI,
Verbruik 290 watt

Kortom ik heb de witte leds en 2x39w T5 vervangen voor 150w HQI.

Het grappige is, dat de combi led & HQI het meeste, mooiste en natuurlijkste licht geeft. Het licht is beter verspreidt en alles wordt mooier belicht. Als ik hetzelfde resultaat zou willen behalen met led, dan zou ik meer leds moeten plaatsen, en daarmee gaat het verbruik natuurlijk ook omhoog.

Ik heb nu enkele weken led boven mijn bak gehad, en ik ben nu uiterst benieuwd naar wat de led/HQI combi de komende weken gaat doen...

Bijlagen

• Afbeelding 084.jpg
    Afbeelding 084.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 29
  • Afbeelding 028.jpg
    Afbeelding 028.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
Klaar met led als hoofdverlichting boven mijn bak....

Sinds dat ik deze nieuwe bak heb van ca 433 liter heeft deze op ca 200w led gedraaid (cree leds). Echter na 1 maand kreeg ik het idee dat mijn koralen iets tekort kwamen (dit zie je aan het koraal zelf). Om deze tekortkoming te verhelpen heb ik er 2x39w T5 bij gehangen. Na een week begon ik al verandering waar te nemen. De koralen begonnen beter te kleuren en ik kreeg iets wat meer poliep expansie. Een positieve stap in de goede richting, maar het was nog niet zoals het hoorde. De kleuren van de koralen waren niet juist. En dit merk je vooral op als je de blauwe leds uit zet en alleen T5 erboven hebt.

Recentelijk heb ik een stuk acro overgenomen van Marcel (verlichting HQI/T5). Deze was echt mooi turquoise/blauw van kleur. Echter met de dag zag ik de kleur afnemen naar een pastel kleur, waarbij het turquoise/blauw begon af te nemen en paars begon te worden. Ik begon me toen wat af te vragen...Hoe kan dat? Hoe kan het dat als ik naar verhouding net zoveel licht boven mijn bak heb als Marcel? Volgens de specialisten moeten blauwe en witte leds met een verhouding van 0,5w per liter toch voldoende moeten zijn....

Ik ben het vervolgens gaan weer gaan zoeken in het de behoeftestelling van koralen en lichtspectrums. Ik heb vervolgens mijn armatuur uitgebreid met diverse leds zoals groene, uv en oranje. Maar eigenlijk was ik ondertussen het experimenteren en het gekloot wel zat. Dus om de proef op de som te nemen heb ik vorige week een HQI armatuur gekocht via het forum.

Afgelopen vrijdag vond plots het plaatselijke verbleking plaats... Ik vond dit opmerkelijk dus ik dacht ik wacht even af wat het doet (vandaar latere topic). Alles duidt er nu op dat het een bacteriele infectie is door verzwakking van het koraal.

Maar door deze plaatselijke verbleking was ik er helemaal klaar mee om led als hoofdverlichting te hebben. Daarom heb ik zaterdag de 2x39w T5's vervangen door 1x150w HQI 10.000k, en heb ik het aantal witte leds boven de bak met de helft verminderd. Het aantal blauwe, groene en uv leds zijn hetzelfde gebleven.

Sinds dat ik de HQI boven de bak hangt neem ik dagelijkse een positieve verandering waar. De kleuren van de koralen intensiveren met de dag. Dit zijn mijn observaties tot nu toe;

Mijn gele sinularia begint nu eindelijk open te gaan (voorheen volledig ingekrompen onder led),
Mijn groene tafelacro is feller groen en fluoriserend aan het worden, koraal wordt voller van kleur
Mijn hystrix was onder de led flets geworden, deze wordt met de dag meer zuurstok roze, meer paarse poliep expansie
Het koraal van Marcel begint weer langzaam terug te kleuren naar turquoise/blauw
Mijn hamer koraal staat 2 keer zover uit als onder led.
Mijn lobo's vertonen dikker en meer vlees
En ga zo maar door.....

Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat bepaalde kleuren effecten, met name blauwe leds wat zorgt voor de fluorisatie van de koralen, de werkelijkheid doet verbloemen... Led is leuk voor bij-verlichting maar vooralsnog niet geschikt als hoofdverlichting zonder alternatieve lichtbronnen zoals T5 en/of HQI.

Waarschijnlijk zal ik binnen nu en enkele minuten wel afgeschoten worden door allerlei led fanaten. Zeker omdat ik altijd al een criticus ben geweest omtrent deze vorm van verlichting :biggrin:. Maar dit is mijn persoonlijke observatie geweest. En ik ben helaas niet de enigste die dit waar heeft genomen en terug stapt op de "traditionele verlichting"...

Tja Frank, ieder zijn ervaringen en keuzes. Maar zolang bakken als die van Tanne en Pieter (ohc) goed blijven draaien op alleen led, blijf ik overtuigd dat het kan. En ook de meeste van mijn wat makkelijkere koralen doen het goed onder alleen led. Nu mijn fosfaat en nitraat eindelijk naar acceptabele waarden zakken, zal snel genoeg blijken hoe mijn meer gevoelige koralen het gaan doen.

Jij hebt boven een bak die eigenlijk nog maar net draait, al veel geexperimenteerd met je verlichting en andere zaken ( je zeofilter b.v. ). Ik denk dat het moeilijk is om dan definitieve conclusies te trekken. Zoek eerst maar eens naar stabiliteit met techniek die je bevalt en waar je in vertrouwt ;)

Hoi Frank,
ik heb even in je dagboek gelezen, en als ik zie wat je de laatste maand allemaal in je bak gekipt hebt is het voor mij geen wonder wat er in jou bak gebeurd.
Ik zou niets meer toevoegen, alleen een grote waterwissel en wekkelijks 200gr. kool vervangen.
Gr. Erik

Het probleem met mijn stylo is gelukkig opgelost. Enkele dagen nadat dit uitsluitend dit koraal plaatselijk begon te bleken heb ik er een halt toe weten te roepen met Aqua-crobes en Coral-RX :). Schijnbaar had ik toch last van de zogenoemde vitro-bacterie, en hierbij kreeg ik ook nog eens cyano cadeau :mad:. De oorzaak is in grote waarschijnlijkheid dat ik het water van een gekocht koraal (soort van xenia) uit een winkel in mijn bak heb gedaan :(... Voel me eigenlijk best dom, omdat ik normaliter andere mensen juist adviseer dit niet te doen :o.

Zoals eerder gepost was ik al begonnen met zeo, hiermee ga ik gewoon mee verder. De doorstroom van mijn DIY zeoreactor heb ik afgelopen vrijdag aangepast. Door een gebruikmaking van een dikkere slang en een kraantje heb ik nu de doorstroom ingeregeld naar 240 liter per uur.

Vandaag heb ik even een meting gedaan.

NO3 = 0
NO2 = 0
PO4 = 0 < 0.03
PH = 8
KH = 7.6
MG = 1500
CA = 430
K+= 440
SG = 1.024
T = 24 graden

Dosering:

Zeobak 4 druppels
Zeofood 4 druppels
Zeostart 1 ml
Zeoym 1/2 afgestreken theelepel p/wk

Waterwissel om de 2 weken van 15 liter.

Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik nog even wat extra ledjes besteld via rapid led. Ik ga nu ook cyan/turquoise toevoegen aan mijn DIY led armatuur. Zodoende krijg ik een mooi breed spectrum waarin geen tekortkomingen zitten en wat vergelijkbaar is met het licht wat koralen op een diepte van 7,5 tot 20 meter in de natuur krijgen (pagina 35). Deze ledjes samen zorgen voor een spectrum dat begint bij 535 tot aan 410Nm.

Green; 535-520nm
Cyan; 520-490nm
Blue; 485-465nm
Royal Blue: 465-450nm
UV; 425-410nm

Green.jpgcyan.gifblue.gifUV.gif

i3ror9.gif

Laatst bewerkt:
Mooi om te lezen dat je vertrouwen of nieuwsgierigheid in de Leds weer terug is :biggrin:

Lees veel topic mee Frank, zeker één waar een kubus bij betrokken is :cool:

Back
Bovenaan