Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

ik ben bezig met het introduceren van een koolstof bron om met name het nitraat te reduceren.
Na wat gelezen te hebben lijkt het mij in de huidige situatie waar ik in verkeer nuttig om hiermee te gaan experimenteren.

Azijn bent ik al mee bezig en het lijk te werken. Nitraat in 1 week van 25+ naar 5+

Ik ben mij aan het inlezen over de verschillende methoden. Daarbij komt VSV ter sprake Vodka, Sugar, Vinegar.
Het gaat dus om deze middelen te gebruiken als een gevarierde koolstofbron om een diversiteit aan bacterie stammen een boost te geven.
Het effectief opgeloste ingredient: in Azijn ~8% Azijnzuur, in vodka is 40% ethanol, in suiker = 100% sacharose.
na wat rekenwerk kom ik tot de volgende verhouding aanwezige koolstof.

verhouding percentage koolstof bij:
1ml azijn(8%)=0,032ml : 1gram suiker=0,42gr(~13,2*azijn) : 1ml Vodka (40%)= 0,21ml

Hieruit kan ik concluderen dat suiker het hoogste gehalte koolstof heeft.

Het is toch wel de bedoeling alle 3 toe te passen om juist een grotere diversiteit aan bacterie stammen te stimuleren i.p.v. een beperkte aantal stammen die reageren op één van de drie stoffen.

Laatst bewerkt:
Hier heb ik een citaat gevonden die waar ik mee kan leven.

" I aim for nitrate (NO3) levels below 5 mg/L and phosphate (PO4) below 0.05 mg/L."

Alleen weer niet een ondergrens, vermoedelijk omdat het werkelijk tekort nog niet echt ondervonden wordt in de meeste aquaria en men meestal toch worsteld met een teveel aan fosfaat en nitraat. Ook zijn de meeste test setje niet toerijkend om te meten onder de 0,1mg/l (m.u.v. Redsea Pro Fosfaat test)

vandaag een fosfaat meting gedaan omdat ik zie dat een aantal koralen toch met de kleur weer lichter ging worden.
Fosfaat = 0,00 > 0,02
Dit is duidelijk te zien aan de alveopora en trachyphyllia en Helio Fungia die lichter worden, maar ook de rode montiplaat en confusa willen niet herstellen of het herstel doorzetten.

oh ja, heel belangerijk ! Xenia begint weer weg te kwijnen ! (na een eerdere herstel)

ik ga zo het fosfaat doseren naar een target van 0,08, er word teveel verbruikt

Laatst bewerkt:
Vandaag bij de gebruikelijk meetronde de volgende metingen gedaan:

PO4= 0,08
NO3= 5
KH= 12,2
SG= 33,3
Mg= 1500
Ca= 480
PH= 8,08
ORP= 311
Fe= <0,05

Met de fosfaat ben ik blij dat ik exact kan doseren. De PO4 was gisteren ~0,01mg/l (veel te laag) en na een berekende dosering van 2x6ml van een zelfgemaakte stamoplossing kwam ik vanmorgen precies op 0,08mg/l uit. Ik moet nu alleen nog proberen mijn voer regime en fosfaat dosering tegenover het verbruik van de koralen te balanceren. Dat is niet zo makelijk als het lijkt.
Vanuit een tekort situatie absorberen de koralen veel meer voeding dan wanneer ze een stabiel niveau hebben bereikt. wat de situatie geeft dat je op een gegeven moment overdoseerd. ik moet nu eigenlijk met een kortere interval meten en afgepast doseren, totdat ik het stabiel verbruiks niveau heb bepaald.

Bovenstaande is ook van toepassing op Calcium, Magnesium en Nitraat.
Momenteel staat mijn PO4 reactor uit en controlleer ik het nitraat d.m.v. NP pellets + een Azijn/suiker mix. Mijn Nitraat lijkt nu stabiel maar ik wil hem toch richting 2,5mg/l sturen. De kans is dat volgende week mijn nitraat lager is omdat de koralen dit gaan verbruiken. Ik heb het idee dat mijn te lage fosfaat de beperkend factor is in het opname van de aanwezige nitraat, waardoor ik nu met kunstgrepen(NP pellets+VS) moet bijspringen.

Het overshot aan Fosfaat en nitraat is onstaan door in de eerste week van oktober 2012, voor mij ongekend overvloedig voeren van LPS voer, toen ging de fosfaat naar 0,16 en de nitraat naar 25+. Dit heb ik gedaan omdat ik een tekort aan fosfaat (0,00<0,02) en nitraat (<0,2)had en dus handmatige fosfaat en nitraat moest doseren in mijn rif.
Nu is dit dus weer veranderd in een situatie met een te kort aan fosfaat en kleine overschot aan nitraat.

Laatst bewerkt:
Vanmorgen een van de Tunze 15000 streamers verwijder omdat hij al 2 weken niet meer actief was. Hij was aan maanden aan het piepen en deed het soms wel soms niet. Meerdere malen al ontkalkt met azijn. Zelfs de rotor,driver en trafo uitgewisseld hielp niet.
Het probleem zit toch in het motorhuis.
Nu was ik hem zat.

m.v.g. Glenn

Na demontage zag ik dat de lager toch wat kalk aanslag had. Ik doe nog een laatste poging met de pomp. Alles in azijn gezet

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1352371642076.jpg
    uploadfromtaptalk1352371642076.jpg
    57,9 KB · Weergaven: 63
  • uploadfromtaptalk1352371660487.jpg
    uploadfromtaptalk1352371660487.jpg
    46,9 KB · Weergaven: 62
  • uploadfromtaptalk1352371674885.jpg
    uploadfromtaptalk1352371674885.jpg
    28,9 KB · Weergaven: 62
Blijkbaar heeft het grondig reinigen van de lager geholpen. Staat nu vrolijk te blazen.
Heb hem weer terug geplaatst op zn plek, echter ik ben sceptisch. Heb hem de laatste half jaar al 4 keer gereinigd.
Wacht nog ff met terug bouwen bedrading e.d.. De draad slingert door de woonkamer.

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1352391304273.jpg
    uploadfromtaptalk1352391304273.jpg
    46,9 KB · Weergaven: 61
Glenn,
Je kunt beter een foto posten van je bak.
Was al een tijd niet meer bij je geweest maar hij staat er erg mooi bij...
Mooi ook om te zien als je stroming uit gaat op een timer en je andere koralen er op dat moment bij staan...
Super!
En natuurlijk nog waanzinnig bedankt voor het helpen met mijn led!
Krijg lampjes op gestuurd!!

Hoi dennis,
Ik post regelmatig foto' s als ik een verandering ziet ,of zelf wat aan de bak veranderd die ik de moeite waard vind.
De stroming is100% random, waardoor ik nagenoeg geen dooie hoeken heb.
Met die Orphek Armatuur gaan wel verder als de ledjes er zijn.

Glenn,
Je kunt beter een foto posten van je bak.
Was al een tijd niet meer bij je geweest maar hij staat er erg mooi bij...
Mooi ook om te zien als je stroming uit gaat op een timer en je andere koralen er op dat moment bij staan...
Super!
En natuurlijk nog waanzinnig bedankt voor het helpen met mijn led!
Krijg lampjes op gestuurd!!

m.v.g. Glenn

Vandaag weer een nieuwe aanwinst, die ik echt niet kom laten staan.
Fluo groene sinularia die naar de stam toe overloop in rose/wit.
Hij zit net in de bak en moet nog een permanente plek krijgen.

m.v.g. Glenn

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1352570041311.jpg
    uploadfromtaptalk1352570041311.jpg
    87,3 KB · Weergaven: 56
Laatst bewerkt:
Nu maar eens kijken hoe hij er bij staat in kleur als hij volledig open staat.. Ben benieuwd...

Hier heb ik een citaat gevonden die waar ik mee kan leven.

" I aim for nitrate (NO3) levels below 5 mg/L and phosphate (PO4) below 0.05 mg/L."

Alleen weer niet een ondergrens, vermoedelijk omdat het werkelijk tekort nog niet echt ondervonden wordt in de meeste aquaria en men meestal toch worsteld met een teveel aan fosfaat en nitraat. Ook zijn de meeste test setje niet toerijkend om te meten onder de 0,1mg/l (m.u.v. Redsea Pro Fosfaat test)

He glenn ik ben niet zo te spreken over die Redsea testen klop geen bal van fosfaat durf ik niet te zeggen maar ijzer ,nitraat is puin van dit merk een mail sturen help niet naar die gasten geven gewoon geen antwoord.Als je ooit nog eens een stek heeft van die dikke gorgoon moet je een gil geven.;)

Hey Glenn,

Goeie deal met die koralen:cool:topjes

Back
Bovenaan