Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zes meter's Angel's reef

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goede keuze denk ik Pieter,goed dat je ze laat overlappen om alzo wat meer intensiteit te bekomen,LED werkt zeker maar je mag niet de fout begaan van het minimum te willen hangen boven een bak,zijn deze dan ongv 200 watt per armatuur.

Wel goed dat ze ook een beetje op maat van de klant bouwen,wist ik niet.
De tegelvorm is een nieuw product van Orphek.

Team OHC

Pieter,

Waarom ga je niet voor de 100W LED pendants van Orphek? Deze zijn het beste vergelijkbaar met HQI en veel makkelijker om er meerdere te plaatsen. Ik heb 6 PR-156w's boven mijn bak hangen zo uitgelijnd dat de zij en achterwanden niet belicht worden en op het oog is het wel mooi maar naar mijn smaak nog wat te weinig licht. Ik overweeg om er 4 keer van die 100 watt pendants (of wellicht toch te 50w) bij te zetten. Mijn display is +/- een derde van die van jou (2,76 x 1,20 x 0.75).

De meeste mensen kiezen voor 1/4 of zelfs 1/5 deel van het wattage van hun oorspronkelijke T5/HQI verlichting, dit is naar mijn ervaring veel te weinig, ik zou eerder voor 1/3 of zelfs 1/2 gaan.

Groet

Marc ("Ja ik leef nog")...
Fijn om te horen dat je nog leeft Marc.8 van deze 100 watt pendants komen erbij omdat voor de geplande 8 400 watt HQI geen ruimte meer boven de bak is.

Team OHC.

Die koralen zijn wel wat licht gewend, ze zullen niet snel 'verbranden' ...maar pas wel op. Die LED's lijken voor het oog misschien wat minder licht te geven, maar ze kunnen de fotosynthese behoorlijk op hol jagen. Een Quantummeter (PAR) kopen of huren zou misschien niet zo gek zijn, dan kan je meten hoeveel 'fotsynthese-licht' er nu boven hangt en daar de LED's op afstellen.

Je zou het bij zo'n bak zelfs bijna aan de leverancier moeten kunnen vragen; of die het voor je meet en afstelt.
Daar zijn we mee bezig Frode.De bedoeling is om hier geen kermistent van te maken met al die kleurtjes,dat is een ding wat zeker is.

Team OHC.

Fijn om te horen dat je nog leeft Marc.8 van deze 100 watt pendants komen erbij omdat voor de geplande 8 400 watt HQI geen ruimte meer boven de bak is.

Team OHC.
Ik ben heel benieuwd Pieter. Hierbij twee plaatjes van de indeling van de chip die in de nieuwe DIF100 zit.

Wat de tegels betreft: zijn die echt zó snel leverbaar?

Het zal even wennen zijn met led, maar ik weet zeker dat het schitterend zal ogen. Overweeg wel om per tegel enkele rode (zeg 3) leds te plaatsen en enkele UV-leds. Kermiseffect valt wel mee en de schemerfases... Onovertroffen!!!

Bijlagen

• new DIF100 XP chip 20120424 (1).png
    new DIF100 XP chip 20120424 (1).png
    14,1 KB · Weergaven: 24
  • new orphek dif 100 led.jpg
    new orphek dif 100 led.jpg
    67,7 KB · Weergaven: 27
Ik ben heel benieuwd Pieter. Hierbij twee plaatjes van de indeling van de chip die in de nieuwe DIF100 zit.

Wat de tegels betreft: zijn die echt zó snel leverbaar?

Het zal even wennen zijn met led, maar ik weet zeker dat het schitterend zal ogen. Overweeg wel om per tegel enkele rode (zeg 3) leds te plaatsen en enkele UV-leds. Kermiseffect valt wel mee en de schemerfases... Onovertroffen!!!
Tanne nog bedankt voor voor het bezoek vanavond,we zijn om,we gaan voor 18xDIF100XP pendules zoals in het bovenstaande schema staat.Dus geen ventilatoren en schakelkasten......

Team OHC.

Tanne nog bedankt voor voor het bezoek vanavond,we zijn om,we gaan voor 18xDIF100XP pendules zoals in het bovenstaande schema staat.Dus geen ventilatoren en schakelkasten......

Team OHC.

Als die hangen is het een hele goede reden om de bak nog eens komen te bekijken (nou ja, elke koraaltje en visje in d ebak is al een goede reden...).

Ben heel benieuwd hoe dit gaat worden :cool:

Soms zet je wel eens vraagtekens bij het houden van een zeeaquarium.......Na een lang weekend in de Ardennen kom ik een Dinsdag morgen in de zaak en ja hoor:confused:de 30.000 ltr. opvoer staat een partij lucht in de bak te spuiten en de Acro's staan me daar een partij te schuimen zodat er een dikke laag op oppervlakte staat.De eerst reactie was...Lekkage!!!!???Nergens water dus naar de filterruimte en ook geen lekkage en ja hoor,het filter helemaal leeg en de andere bakken half gevuld.Dat betekend dat er ergens 1200 ltr zeewater is weggelopen.Ra ra,ik zou het niet weten.......:confused::confused:en op dat moment geen 1200 ltr zeewater klaar staan(wel osmose water)dus 150 ltr.in het filter gedumpt en de afschuimer afgezet(extra 350 ltr)zodat het systeem net zonder lucht bleef draaien,direkt zeewater gemaakt en s'avond's de rest aangevuld.Het blijft een raadsel,de enige verklaring die ik ervoor kan vinden is dat Richard een zondag 1500 ltr. heeft ververst en 3 kg.biopallets in de reactor heeft bijgevuld maar deze zijn volgens de procedure(eerst in heet water en 10 dagen in zoet water laten staan)toegevoegd en dat de afschuimer waarvan de beker op de riolering is aangesloten daarna
volkomen over zijn nek is gegaan......

Wat betreft de Orphek pendules,3 zijn er onderweg nl 16,18 en 22.000 kelvin.Voordat de bulk komt kunnen we eerst kijken welke hier het beste toepasbaar is.

Pieter

Grote bak, groot genot...maar ook grote problemen als er wat mis gaat he...
Ik hoop dat de koralen (en vissen) het goed doorstaan Pieter!

Balen Pieter! Misschien voor de zekerheid wat extra nieuwe kool? Wanneer verwacht je de Orpheks?

Grote bak, groot genot...maar ook grote problemen als er wat mis gaat he...
Ik hoop dat de koralen (en vissen) het goed doorstaan Pieter!
Voorlopig geen schade zichtbaar Frode,de koralen hebben de dag daarna nog staan te slijmen maar sinds een woensdag staan alle poliepen weer goed open,alleen het zoutgehalte is nu wat aan de lage kant omdat de automatische bijvul tijdens die periode extra osmosewater heeft staan bijpompen maar dat is langzaam omhoog te halen.

Pieter

Balen Pieter! Misschien voor de zekerheid wat extra nieuwe kool? Wanneer verwacht je de Orpheks?
Richard had een zondag vers kool ingezet neem aan Tanne dat het nu nog volledig werkt.De Orpheks verwacht ik over een dag of tien.Een ding weet ik wel zeker,ga de HQI opslaan en niet verkopen......Hoop wel dat de pendules aan mn verwachtingen gaan voldoen want ik vindt de Orpeks die er nu boven hangen en dat geldt voor mij voor alle led boven deze bak veel te vlak licht....

Pieter

Tsjonge, jonge ! Een sterk hart is geen luxe bij die bak van jullie. Gelukkig valt het achteraf mee. Maar 1200 liter water foetsie ??
Alsof de duvel ermee speelt. Het houd het leven wel spannend. :eek:

Dag Pieter,

heb je de Orpheks pendants al binnen?

Dag Pieter,

heb je de Orpheks pendants al binnen?
We verwachten ze elk moment Mark,het zou mooi zijn om van het weekend deze te testen.

We hebben weer vier zakken met wieren,modder,zand en veel leven erin laten over komen van de west kust van Sumatra om de DSB anex wierenfilter weer een boost te geven.

Pieter.

De eerste drie Orphek pendules hangen boven het linkerdeel van de bak even samen met de 2 nilussen die eraf gaan als de rest van de pendules binnen zijn.Door het geconcentreerde licht geven deze pendules verrassend veel diepte straling en mooi licht,een beetje vergelijkbaar met HQI.De twinkeling in het water is veel meer dan bij HQI wat op zich heel mooi is,aangezien de 2 nilussen voorlopig voor de pendules hangen wordt deze schittering voor een groot deel teniet gedaan omdat de nilussen vlakker licht uitstralen.We hebben boven de bak 3 verschillende pendules hangen nl.16,18 en 20.000 k. met alle drie verschillende lenzen die heel makkelijk te wisselen zijn.We hebben nu bijbesteld 8 pendules 16.000 k met lenzen 45 gr.en 8 pendules 18.000 k met lenzen 90 gr.100w per stuk.Straks als alles hangt wordt de verlichting dimbaar aangestuurd via de profilux waarvoor al op elke lamp een aansluiting zit,dus geen ventilatoren en schakelkasten meer....

Team OHC.

Ben wel benieuwd naar wat foto's.

nog even een foto van de nieuwe orphek.

Het is moeilijk om een goeie foto te maken, zonder dat het erg blauw lijkt.
In werkelijkheid is het veel minder blauw.

Bijlagen

• IMG_0432.jpg
    IMG_0432.jpg
    61,1 KB · Weergaven: 42
  • IMG_0433.jpg
    IMG_0433.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 45
  • IMG_0434.jpg
    IMG_0434.jpg
    85,9 KB · Weergaven: 68
Status
Niet open voor verdere reacties.