Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zes meter's Angel's reef

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bizar mooi, super om ook scholen te zien! :biggrin:
Dank je Frank,het mooiste schooltje zijn toch de achillessen,als ze met ze drieen door de bak gaan besef pas hoeveel ruimte deze dieren nodig hebben om tot volle ontplooing te komen.

Team OHC.

geweldig pieter ook de grote naso,s deze horen echt in deze bak
ongeloofelijk de inzet die jij en richard hebben voor deze top bak
ik hoop nog lang te mogen genieten van deze bak en de kennis die jullie delen
vriendelijke gr robert
Dank je Robert jouw bak is ook schitterend,blijf het volgen.De 2 naso's zijn wel beesten met een gebruiksaanwijzing......in gevangenschap zijn ze alleen maar gevoerd met grote granulaat korrels en weigeren vervangend voer en eten niet met de pot mee dus 2 keer per dag voor deze jongens apart granulaat.

Pieter

Dank je Martin,dat geldt ook voor jouw bak,nog niet over naar LED?
nog niet denk er wel aan maar devoor uitgang gaat zo snel dat ik denk wat je nu koopt je er over 2 jaar spijt van hebt dat je niet even gewacht hebt en dan het is een flinke inverstering die ik met de wetenschap hoelang doe ik dit nog toch zal moeten afwegen gr martin

nog niet denk er wel aan maar devoor uitgang gaat zo snel dat ik denk wat je nu koopt je er over 2 jaar spijt van hebt dat je niet even gewacht hebt en dan het is een flinke inverstering die ik met de wetenschap hoelang doe ik dit nog toch zal moeten afwegen gr martin
We worden allemaal een dagje ouder,als ik wacht tot mn 70e zal er ongetwijfeld veel mooiere LED te koop zijn.....ik zou als ik jou was gewoon een aantal HQI laten hangen en deze inpakken met LED,denk dat je dan voor jouw bak het mooiste resultaat bereikt heb.Deze combinatie kan heel mooi zijn.

Pieter

Hee JW altijd welkom,ook wij moeten nog een keer A,dam aandoen om dat wereldberoemde
rifje te komen bezichtigen,btw hoe is het met Rif?

Pieter.

Hoi Pieter, Rif groeit als koraal ! Lijkt mij leuk jullie te mogen ontvangen hier in 020 gebied.;)

groetjes
jw

Hallo,

Ik heb het dagboek net 'ff' gelezen :biggrin: ziet echt mooi uit allemaal!!! Erg mooie opbouw waardoor de koralen echt
mooi uitkomen!
Ik zou de bak wel een in het echt willen komen bewonderen.

Gr. Jeroen

De kogel is door de kerk;we gaan definitief over op Orphek led.....we zijn er toch van overtuigd geraakt dat deze het mooiste licht geven.Er zijn bij Arie Aqua 10 nieuwe Orphek's tegelvorm(vierkant) met 100 led units besteld die per stuk een vierkante meter kunnen uitlichten.Die gaan we wel wat dichter bij elkaar hangen om overgangen qua lichtval te voorkomen.Waarschijnlijk mixen we nog 6x 400w HQI er doorheen.Over pakweg 14 dagen gaan ze boven de bak.

Team OHC.

Dat is nog eens een investering.
ben benieuwd hoe je koralen het gaan doen.
Zijn wel erg goede leds toppie

Goede keuze denk ik Pieter,goed dat je ze laat overlappen om alzo wat meer intensiteit te bekomen,LED werkt zeker maar je mag niet de fout begaan van het minimum te willen hangen boven een bak,zijn deze dan ongv 200 watt per armatuur.

Wel goed dat ze ook een beetje op maat van de klant bouwen,wist ik niet.

De kogel is door de kerk;we gaan definitief over op Orphek led.....we zijn er toch van overtuigd geraakt dat deze het mooiste licht geven.Er zijn bij Arie Aqua 10 nieuwe Orphek's tegelvorm(vierkant) met 100 led units besteld die per stuk een vierkante meter kunnen uitlichten.Die gaan we wel wat dichter bij elkaar hangen om overgangen qua lichtval te voorkomen.Waarschijnlijk mixen we nog 6x 400w HQI er doorheen.Over pakweg 14 dagen gaan ze boven de bak.

Team OHC.

Spannend. Ben heel benieuwd hoe dat gaat worden!

Team OHC.

Wat zijn de maten van deze armaturen Pieter??

En ga je ook met lenzen werken??

Ik ben heel benieuwd hoe het oogt!!thumbs up

Even wat foto,s als test met 2 orphek's Type PR-156-WX-plus

Foto 1 is 2x led en een 400w met 14.000K plus van aqua-connect.
foto 2 is het verschil tussen led met 400 watt links en rechts is 1000 watt met 6 x T5 54 w
Foto 3 is 2x led en een 400w met 14.000k van HIT

mvg Richard

zal mijn eigen mening weg laten..

Bijlagen

• IMG_0246.jpg
    IMG_0246.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 57
  • IMG_0248.jpg
    IMG_0248.jpg
    70,9 KB · Weergaven: 48
  • IMG_0249.jpg
    IMG_0249.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 54

foto 2 is het verschil tussen led met 400 watt links en rechts is 1000 watt met 6 x T5 54 w

mvg Richard

De verschillen tussen de foto's zeggen niet zo veel, tenzij je iso-waarde, sluitertijd en diafragma bij alle foto's gelijk hebt gehouden. Anders zien wij nu vooral de pogingen van de camera om steeds het zelfde plaatje te maken onder verschillende belichtingsomstandigheden ;)

Alleen foto twee geeft dan wat informatie ...

mvg Richard

Ja,maar dit wordt hem niet,dit is veel te weinig licht.....dit zijn 120 ledunits en er komen er 300 boven dit stukje rif.

Pieter

Ja,maar dit wordt hem niet,dit is veel te weinig licht.....dit zijn 120 ledunits en er komen er 300 boven dit stukje rif.

Pieter
En nog even vergeten te vermelden dat we alleen voor wit en wat blauw gaan,dit is veel te paars......LICHT MOETEN WE BOVEN DE BAK HEBBEN.De kleurtjes gaan er uit dan oogt het geheel veel helderder.

Pieter

En nog even vergeten te vermelden dat we alleen voor wit en wat blauw gaan,dit is veel te paars......LICHT MOETEN WE BOVEN DE BAK HEBBEN.De kleurtjes gaan er uit dan oogt het geheel veel helderder.

Pieter

Die koralen zijn wel wat licht gewend, ze zullen niet snel 'verbranden' ...maar pas wel op. Die LED's lijken voor het oog misschien wat minder licht te geven, maar ze kunnen de fotosynthese behoorlijk op hol jagen. Een Quantummeter (PAR) kopen of huren zou misschien niet zo gek zijn, dan kan je meten hoeveel 'fotsynthese-licht' er nu boven hangt en daar de LED's op afstellen.

Je zou het bij zo'n bak zelfs bijna aan de leverancier moeten kunnen vragen; of die het voor je meet en afstelt.

Pieter,

Waarom ga je niet voor de 100W LED pendants van Orphek? Deze zijn het beste vergelijkbaar met HQI en veel makkelijker om er meerdere te plaatsen. Ik heb 6 PR-156w's boven mijn bak hangen zo uitgelijnd dat de zij en achterwanden niet belicht worden en op het oog is het wel mooi maar naar mijn smaak nog wat te weinig licht. Ik overweeg om er 4 keer van die 100 watt pendants (of wellicht toch te 50w) bij te zetten. Mijn display is +/- een derde van die van jou (2,76 x 1,20 x 0.75).

De meeste mensen kiezen voor 1/4 of zelfs 1/5 deel van het wattage van hun oorspronkelijke T5/HQI verlichting, dit is naar mijn ervaring veel te weinig, ik zou eerder voor 1/3 of zelfs 1/2 gaan.

Groet

Marc ("Ja ik leef nog")...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan