Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Glenn's Aquaria Verzameling

het maken van mooie scherpe foto's kan het beste loodrecht door glas te fotograferen.
Als je in een hoek door glas fotografeerd krijg je onscherpte door breking van het licht.
Je zie soms duidelijk dat de kleuren naast elkaar komen te liggen. rood/groen/blauwe schaduwen.
Soms kan je niet anders, omdat hetgeen je wilt fotograferen op een rot plekje ligt.
De lenzen (mijn) lenzen schijnen daar gevoelig voor te zijn.
ik heb de canon EOS600 met de dubbele lenzen set 18-55 / 55-250

overzicht van mijn huidige opstelling.

Bovenin:
mijn 2,5m rif met overwegend mega grote leder koralen. fosfaat is nu (0,12) nog te hoog voor gevoelige koralen z.a. acro's en de calustrea

Links onder: (uiterst links onder zit mijn sump)
mijn onderbak met overwegend stekken van fijne en dikke gorgonen.
Staat gekoppeld aan het rif.
Deed voorheen dienst als refugium en zeepaardenbak met zeewier e.d.
Dit wordt strak een bak met een diep zandbodem (20cm) met lagen water,zeef, zand, water, zeef, koraalzand.
Ik wil hier een soort zuurstof arme omgeving creeren. Een All-in-One Biofilter.

Rechts onder :
De nieuwe steenkoraal stekkenbak. Tijdelijk verblijfplaats van gevoelige stekken die nog niet in het rif kunnen. Hier wissel ik wekelijks het water om de kwaliteit te waarborgen. Geen afschuimer. Bewust simpel en steriel gehouden om niet teveel onderhoud te hoeven doen.

Bijlagen

• IMG_9021.jpg
    IMG_9021.jpg
    66,1 KB · Weergaven: 49
Laatst bewerkt:
dank je jeff.

ik ben bezig te experimenteren met een bacterie cysten cultuurtje.
Eergisteren heb ik een halve dosis in de sump gegooid en de afschuimer uitgezet.
Gisteren was als gevolg van de uitgezette afschuimer (of de bacteie cultuur) de ruit wel sneller vuil.
Vandaag lijkt de groeneflap op het zand en de stenen minder.
water lijkt kristal helder en het lijkt wel of de kleuren een boost hebben gehad. (ik zal me wel verbeelden)

wordt vervolgt.....

Mooie opstelling zo glenn, hou wel van je praktische aanpak. Ben benieuwd hoe je al in one filter gaat werken.

Grtz ralph

dank je raph,

Zo heb ik alles lekker bij elkaar. Dat scheelt energie, kabels, slangen en ruimte.

ik ben zelf ook benieuwd of de filter gaat doen wat ik wil.
Ik wil van dat gevecht tegen fosfaat af, hopelijk kan ik het hiermee bewerkstelligen.

Mooie opstelling zo glenn, hou wel van je praktische aanpak. Ben benieuwd hoe je al in one filter gaat werken.

Grtz ralph

Hey glenn, betreft de bacterien deel ik jouw bevindingen. Weleens over gedacht om over Biopallets of Zeovit te filteren? Hiermee kan je op een kleiner oppervlak meer bacterien genereren.

Net heel je dagboek doorgelezen en wat een passie voor zeewater. Kom graag eens bij je kijken als het schikt. Grtz ralph

ik ben nog niet zover met deze materie, tot heden was alles puur natuur. Geen toevoegingen, geen waterwissel, geen bacterie culturen etc.
Het ging voor jaren goed ! todat ik de grenzen van het toelaatbare heb afgetast met zeepaarden, kweek en azooxanthellen koralen.
ik ga de mogelijkheden als substraat zeker onderzoeken. Misschien kan ik het deel laten uitmaken van de anox zandfilter.

betreft het bezoek laat ik later weten. nu ff niet omdat ik nog worsteld met fosfaat en flap.
ik zal wel meer foto's posten met de vorderingen. foto's zeggen meer dan woorden.:o

Hey glenn, betreft de bacterien deel ik jouw bevindingen. Weleens over gedacht om over Biopallets of Zeovit te filteren? Hiermee kan je op een kleiner oppervlak meer bacterien genereren.

Net heel je dagboek doorgelezen en wat een passie voor zeewater. Kom graag eens bij je kijken als het schikt. Grtz ralph

hier een leerzame link van de denitrificatie proces door bacterien

http://nl.wikipedia.org/wiki/Denitrificatie

dit stuk uit wikipedia gaat over fosfaat verwijdering in afvalwater reinigings systemen.

- Fosfaat kan door actief slib onder bepaalde condities biologisch verwijderd worden:
fosfaat accumulerende bacteriën (afgekort tot PAO, wat staat voor Phosphate Accumulating Organisms) kunnen fosfaat opslaan als polyfosfaat. Dit vermogen tot fosfaatopslag kan in een rioolwaterzuiveringsinstallatie gebruikt worden voor de verwijdering van fosfaat. Wanneer PAO's zich in zuurstofloos en nitraatarm water bevinden, komen deze bacteriën in een stress-situatie die ervoor zorgt dat grote hoeveelheden fosfaat door de bacteriën worden afgegeven aan het water/slib mengsel. Deze fase noemt men de hongerfase. Wanneer het actief slib nadien wordt belucht, er door het slib nitraat wordt geproduceerd en de PAO's bijgevolg een overvloed aan zuurstof, nitraat en voedingsstoffen hebben, zullen de PAO's niet alleen de eerder afgegeven hoeveelheid fosfaat terug opnemen, maar ook een overmaat aan fosfaat. Deze fase wordt de feestmaalfase genoemd. Het volledige proces waarbij de afwisseling van anaerobe en zuurstofrijke omstandigheden wordt toegepast voor de groei van fosfaat accumulerende bacteriën noemt men biologische fosfaatverwijdering of kortweg bio-P.
De toepassing van bio-P vereist speciale aanpassingen aan de waterzuiveringsinstallatie: aan het begin van de biologische zuivering moeten er selectortanks en anaerobe tanks aanwezig zijn om zuurstof- en nitraatarme condities te verkrijgen.

- Dit is niet overal mogelijk.
Fosfaat wordt dan verwijderd met behulp van een chemische reactie met ijzer of aluminiumen door de slechte oplosbaarheid van IJzer(III)fosfaat en aluminiumfosfaat slaan deze stoffen neer en kunnen ze worden afgescheiden in de nabezinktank.

Laatst bewerkt:
Intressant onderwerp inderdaad, ga dit artikel eens aandachtig doorlezen.

En qua bezoek, mag best nog even duren hoor. Verwacht deze week een kleine, dus zelf ook even andere prioriteiten.

Succes met de voortgang, maar dat gaat volgens mij wel goedkomen.

Grtz Ralph

Oh, dat is leuk. Veel sterkte voor jou en je vrouw met de bevalling. Het worden drukken maanden voor jullie.
Die van mij zijn inmiddels bijna volwassen.

Intressant onderwerp inderdaad, ga dit artikel eens aandachtig doorlezen.

En qua bezoek, mag best nog even duren hoor. Verwacht deze week een kleine, dus zelf ook even andere prioriteiten.

Succes met de voortgang, maar dat gaat volgens mij wel goedkomen.

Grtz Ralph

Alles ziet er al weer een stuk beter uit..
Hoe gaat het nu met je Sps stekken?

Vandaag ronde gedaan in denhaag, maar er is niet echt veel leuks te koop vandaag.
Bij jaap in rijswijk viertal leuke stekken gehaald.
Hamerkoraal (met koppen), Orange Monti, MintGroene Monti, Bruine Acro met bluetip, MintGroene Montiplaat.
Jaap je bent een kei ! bedankt voor de stekken.

Grappige hieraan is dat die Bruine Acro met Bluetip 2-3 jaar geleden zelf bij mij vandaan.

foto1-2 De picasso helpt een handje met groene flap opruimen.
foto3 rode gonio staat vol open
foto5 vrouwtjes mandarijn pitvis van robt

Bijlagen

• IMG_9144sm.jpg
    IMG_9144sm.jpg
    84 KB · Weergaven: 15
  • IMG_9114sm.jpg
    IMG_9114sm.jpg
    62,9 KB · Weergaven: 15
  • IMG_9189sm.jpg
    IMG_9189sm.jpg
    73,7 KB · Weergaven: 13
  • IMG_9192sm.jpg
    IMG_9192sm.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 14
  • IMG_9179sm.jpg
    IMG_9179sm.jpg
    73,5 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
De meeste sps stekken doen het goed. Van sommige ben ik de groene kleur kwijt, maar dat komt door te weinige verlichting. Nu heb ik met de 70l stekkenbak alles op orde. Er hang nu een 55W T5 compact boven. Het was eerst tijdelijk een 11Watje.

QUOTE=dakine;837268]Alles ziet er al weer een stuk beter uit..
Hoe gaat het nu met je Sps stekken?[/QUOTE]

Back
Bovenaan