U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
heb wel eens gelezen dat doopvonten zich verplaatsen als ze zich niet happy voelen dus wellicht is dat hier ook gebeurd![]()
Hoi Ramon,Hey Annetje,
Wat een ellende allemaal... Maar zeker niet met dit dagboek stoppen hoor! Het is vervelend voor jou en je bak, maar niet om te lezen als tekst.
Het vertelt juist het horror verhaal dat iemand met heel veel geduld (volgens zeggen het BELANGRIJKSTE in deze hobby) en liefde voor de dieren toch nog in een ramp scenario terecht kan komen.
Gewoon pure pech en volledig buiten jouw macht om.
Wellicht dat anderen die hetzelfde overkomt (bij mij kan het bij wijze van spreken morgen ook gebeuren) hier moed uit kunnen putten en belangrijker, een bewijs dat ze niet altijd zelf debet aan de problemen zijn.
Zoals jij schreef: De zee geeft en de zee neemt. Dit oer oude cliche blijkt blijkbaar zelfs in de aquarium wereld nog geldig.....
Een ander cliche is: na regen komt zonneschijn. Wedden dat dit cliche ook in jouw bak geldig is!!!!!
Ramon
Kokerwormen, simpel maar prachtig!
Heb al een viltkokerworm, maar wil ook nog zo'n flinke rode/roze erin hier.
Zijn wel redelijk prijzig in de winkels he
Greez,
Hoi annetje,
Leuk bakkie hoor. Wel balen natuurlijk van die pluisalg enzo. Die porites is nou ook niet het meest makkelijke koraal.... Wat bedoel je met 'aardappel'?
Ik raad je aan voorlopig geen koralen bij te plaatsen eerst die algen weg. Richt je ook niet meteen op de lastige steenkoralen die komen later wel. Hoe groot is je vissenbestand? Wat voor vissen zitten erin? Welke koralen heb je?![]()
Hoi Teun,
Leuk om je na onze ontmoeting in Almere hier weer te treffen.
Ja, mijn Maxje gaat momenteel door een moeilijke fase.
Met name die rode pluisalg is erg moeilijk te bestrijden zonder chemische middelen.
De turboslakken die ik er speciaal voor heb gekocht lijken er ook niet veel raad mee te weten.
Ik heb 6 visjes rondzwemmen, een dwerglipvisje, een dwerg keizertje, twee Chinese pijlvisjes, een Yasha en een zandhapper.
En ja, vooral wat eenvoudig houdbare steenkoralen, in zo'n kleine bak zul je toch moeten kiezen tussen de 'leders' en de 'stenen'.
Met de aardappel bedoel ik de proites, in #235 heb ik daar een klein stukje over geschreven, waarin ik dit prachtige koraal vergelijk met een aardappel.
Heb jij een een dagboek wat ik ergens kan lezen?
Hoi Annetje, goed om te lezen dat je weer naar de positieven en bijzondere dingen van je aquarium kan kijken....
Mijn rsm lijkt inmiddels ook de strijd tegen flap en rode pluisalg te winnen. Bij mijn rsm vermoed ik wel een relatie tussen (teveel) reefpearls en de (pluis)algen. Die explodeerde in die weken nadat ik het gebruikte.
Wat ik gedaan heb:
- 1 bio-digest ampul per week
- Fosfaat en watten uit potfilter vervangen door N-P Pellets
- Fosfaat en Silicaatfilter van Rowa in een los zakje in de sump geplaatst
- Mespilla zeeëgel + extra turbo's ingezet...
De algen en flap zijn de strijd duidelijk aan het verliezen, ik begin me zelfs zorgen te maken over de toekomstige voedselvoorziening voor de 'groenen'
PS: Voor visueel effect hevelde ik de rode pluiszooi af door een gafzake en gooide het water terug. Het is natuurlijk voornamelijk optisch maar het ruimde altijd wel lekker op...
In grote lijnen doe ik het zelfde als jij doet, op dat egeltje na.
Dus wellicht gaat dat wonder zich ook in mijn Maxje afspelen.
Dit probleem moet en zal ik de baas worden.
Want de neiging om de bak leeg te kieperen bekruipt me af en toe. byby
Hoi Ramon, Geen zorgen hoor.Neeeeeeeeeee, niet doen!!! Zeker nu het tij gekeerd lijkt te zijn! Komt goed hoor!
Dat egeltje heb ik overigens ook en doet echt WONDEREN hoor...
Een ding: je moet er wel tegen kunnen dat je om de zoveel tijd een omgekukeld koraaltje weer recht/terug moet zetten...
Maar een ontzettend goede algeneter (alle soorten), echt niet normaal...
Een klungelige groet,
Ramon
Hoi Helene,Hoi Annetje
Sterkte met het herstel, hopelijk ben je gauw weer opgeknapt.
Leuk dat het met Max eindelijk weer de goede kant op gaat action
Groetjes Helene
Dag Annetje,
Wij wensen je van harte beterschap en fijn dat het rode pluis tapijt langzaam aan het verdwijnen is.
Ik hoop dat Max nu een beetje uit zijn pubertijds streken geraakt, en dat hij zich wat volwassener gaat gedragen.
Veel groetjes van cora (bella)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.