Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Misschien wel de laatste Peninsula Waterbox 3620

PERinsula

ZeewaterForum lid
Hallo allemaal,

ik wilde me graag even voorstellen aan iedereen.

Ik ben Perry 31 jaar en wonend in Belgie.
onlangs ben ik in België gaan wonen in een groter appartement en wilde hier graag mijn 2de zeewater aquarium bak opstarten.
na lang zoeken (en echt lang zoeken) heb ik een waterbox 3620 peninsula gevonden.

deze had mijn voorkeur vanwege de grote en prijs.
ik ben nu dus de trotse eigenaar van de peninsula 3620 waterbox.

ondanks dat dit mijn 2de zeewater aquarium word ben ik nog erg nieuw in deze hobby.
via een vriend ben ik bij dit forum terecht gekomen.
ik hoop hier mijn ideeën en vragen te kunnen delen en stellen.

zoals ik zeg ik ben nog vrij nieuw in deze hobby en heb nog veel vragen.
ik heb het volgende aan equipment op het oog en hoor graag jullie mening want ook hierover heb ik een aantal vragen

Aquarium : dit is dus de waterbox peninsula 3620. deze keus vanwege de grote die past in mijn woonkamer, het doorkijk effect en het idee dat hier meerdere vissen in te houden zijn.
mijn voorkeur gaat uit naar iets meer een FOWLR aquarium (met een enkel stukje koraal/anemoon) dan een aquarium met echt veel koraal. het gaat mij dus meer om de vissen etc dan om koraal.

steen: ik heb zoon 25kg marco rock en wil hiervan een mooie scape bouwen met meerdere doorgangen

Waterfilter: de Arka 1900

skimmer : Delteco 600ix misschien wat te groot voor deze bak maar het verschil tussen de 400ix en de 600ix was qua prijs minimaal.

auto top off: het Redsea Reefato pakket met 18liter reefcan

zand: CaribSea ARAG-ALIVE Fiji Pink - 0.5 – 1.5mm 9,07 kg. 2 st.
Hier komt mijn eerste vraag: dit zand vind ik het mooist maar is dit zand ideaal met wavemakers etc? waait dit zand niet door de bak heen? wat voor zand hebben jullie gebruikt?

bacterieen: Red Sea Reef Mature Pro Kit deze gekozen omdat ik met ''dood'' steen begin.

zout: Red Sea Coral Pro Zout

stromingspomp: aqua illumination orbit 2 of 4 - nero 3 of 5 - reefwave 25 of 45?
vraag 2: welke stromingspomp adviseren jullie? ik weet het het is geen grote bak dus de 4 de 5 en de 45 vallen naar mijn idee af. welk staat de bak in de woonkamer dus ik wil een zo stil mogelijke stromngspomp. en liever een gyre stromingspomp of een normale? hij komt aan de andere korte zijde van de bak.

verlichting: AI Blade 30/76 cm - Coral Growth 60w

stroom:
vraag 3:
heeft er al iemand ervaring met het nieuwe RedSea systeem? ik zag dat zij nu een reefcontrol eco systeem hebben ontwikkeld. ik heb het idee om dit te gaan gebruiken. maar dan gaat de keus van de stromingspomp weer naar de reefwave 25 zodat alles in hetzelfde ''ecosysteem'' zit. en met 1 app te gebruiken.

thermostaat:
Sicce SCUBA CTL HEATER 300W. deze 2x. speciaal deze gekozen omdat deze via de app uit te lezen zijn kwa temperatuur

opvoerpomp (met controller)
Vraag 4: welke opvoerpomp adviseren jullie? ook hier weer het idee om de redsea te nemen vanwege het gebruik in de app. maar de vectra kan weer samen met de ai blades in de mobius app. is dit gewoon een kwestie van '''smaak''? of zit er echt verschil in?

refractometer: Hanna Marine Salinity Tester

ik hoor graag jullie mening en ideeen.
alvast bedankt allemaal
Perinsula

Bijlagen

• 942B208A-42FB-42B2-8969-15F2280A1EF4.JPG
    942B208A-42FB-42B2-8969-15F2280A1EF4.JPG
    66,9 KB · Weergaven: 81
  • IMG_1139.jpeg
    IMG_1139.jpeg
    75,5 KB · Weergaven: 78
  • IMG_1140.jpeg
    IMG_1140.jpeg
    69,6 KB · Weergaven: 77
  • IMG_1141.jpeg
    IMG_1141.jpeg
    99,5 KB · Weergaven: 81
Dag Perry,

Ik ben eerder dit jaar gestart met een Red Sea Peninsula 350 en alle apparatuur van Red Sea. Ik kan je daar mijn ervaringen over geven.

Top ding! Ik gebruik deze ook i.c.m. de reefcan

Ik zou hier nog eens goed over nadenken. Ik ben ook gestart met dit zout (tegen de adviezen van dit forum in) en dat heeft de opstart alleen maar bemoeilijkt. De verhoudingen in dit zout zijn veel te hoog. Ik gebruik nu naar volle tevredenheid de Red Sea blauwe emmer.

Hier komt mijn eerste vraag: dit zand vind ik het mooist maar is dit zand ideaal met wavemakers etc? waait dit zand niet door de bak heen? wat voor zand hebben jullie gebruikt?
Ik heb 2× Reefwave 45 verticaal gemonteerd aan de achterzijde bij de overflowbox. Wanneer ik deze harder instel dan 50%, blijft het zand in mijn bak bij instelling random niet liggen. Als zand gebruik ik CaribSea ARAG-ALIVE Special Grade – 1–2 mm, wat dus een stuk zwaarder is dan het zand dat jij beschrijft. Ik kan me voorstellen dat bij een fijner zand de Reefwaves nog lager ingesteld zouden moeten worden, waardoor je waarschijnlijk te weinig flow zou hebben.

stromingspomp: aqua illumination orbit 2 of 4 - nero 3 of 5 - reefwave 25 of 45?
vraag 2: welke stromingspomp adviseren jullie? ik weet het het is geen grote bak dus de 4 de 5 en de 45 vallen naar mijn idee af. welk staat de bak in de woonkamer dus ik wil een zo stil mogelijke stromngspomp. en liever een gyre stromingspomp of een normale? hij komt aan de andere korte zijde van de bak.
In het begin toen ze er net inzaten kon ik de ReefWaves nog horen, maar na een tijdje indraaien is het geluid volledig verdwenen. Volgens mij zijn er best wat klachten over het schoonmaken van de ReefWaves (of gyre-pompen in het algemeen), maar ik deel die mening niet. Op de ReefWaves zit een koppeling halverwege de kabel die je gemakkelijk kunt losmaken zonder de hele stekker en controller eruit te halen en het demonteren zelf is ook een eitje (behalve het motorhuis). Ik doe het ongeveer eens in de twee maanden en ik merk dan eigenlijk niet eens dat de flow dan minder is.

stroom:
vraag 3:
heeft er al iemand ervaring met het nieuwe RedSea systeem? ik zag dat zij nu een reefcontrol eco systeem hebben ontwikkeld. ik heb het idee om dit te gaan gebruiken. maar dan gaat de keus van de stromingspomp weer naar de reefwave 25 zodat alles in hetzelfde ''ecosysteem'' zit. en met 1 app te gebruiken.
Hier zal niemand je nog een antwoord op kunnen geven, aangezien het product pas deze week is gelanceerd en pas in 2026 te koop zal zijn.

Vraag 4: welke opvoerpomp adviseren jullie? ook hier weer het idee om de redsea te nemen vanwege het gebruik in de app. maar de vectra kan weer samen met de ai blades in de mobius app. is dit gewoon een kwestie van '''smaak''? of zit er echt verschil in?
Ik gebruik de opvoerpomp van Red Sea in combinatie met de controller en skimmer, en ik vind deze combinatie erg prettig werken. Het geeft nooit problemen, en het gebruik samen met de app werkt feilloos.

Omdat ik direct met Red Sea ben begonnen, heb ik geen vergelijkingsmateriaal van andere merken. Toch vind ik de ReefBeat-app in combinatie met alle apparatuur van Red Sea een echte waardevolle toevoeging. Of dit voor jou belangrijk is, weet ik niet, maar ik vind het ook echt een pluspunt dat er een goede integratie met Home Assistant is. Als je weinig van huis bent, zal het allemaal niet zo zwaar wegen, maar als je regelmatig weg bent, is het fijn dat je zowel inzicht hebt als de mogelijkheid tot aanpassingen.

Oh ja, ook niet onbelangrijk: de support en garantie van Red Sea zijn goed. Problemen met de apparatuur heb ik tot nu toe nog niet gehad. Bij de installatie van het aquarium waren er echter een paar zaken niet in orde en dit is keurig opgelost door Red Sea. Dat is niet vanzelfsprekend bij ieder merk.

Hallo allemaal,

ik wilde me graag even voorstellen aan iedereen.

Ik ben Perry 31 jaar en wonend in Belgie.
onlangs ben ik in België gaan wonen in een groter appartement en wilde hier graag mijn 2de zeewater aquarium bak opstarten.
na lang zoeken (en echt lang zoeken) heb ik een waterbox 3620 peninsula gevonden.

deze had mijn voorkeur vanwege de grote en prijs.
ik ben nu dus de trotse eigenaar van de peninsula 3620 waterbox.

ondanks dat dit mijn 2de zeewater aquarium word ben ik nog erg nieuw in deze hobby.
via een vriend ben ik bij dit forum terecht gekomen.
ik hoop hier mijn ideeën en vragen te kunnen delen en stellen.

zoals ik zeg ik ben nog vrij nieuw in deze hobby en heb nog veel vragen.
ik heb het volgende aan equipment op het oog en hoor graag jullie mening want ook hierover heb ik een aantal vragen

Aquarium : dit is dus de waterbox peninsula 3620. deze keus vanwege de grote die past in mijn woonkamer, het doorkijk effect en het idee dat hier meerdere vissen in te houden zijn.
mijn voorkeur gaat uit naar iets meer een FOWLR aquarium (met een enkel stukje koraal/anemoon) dan een aquarium met echt veel koraal. het gaat mij dus meer om de vissen etc dan om koraal.

steen: ik heb zoon 25kg marco rock en wil hiervan een mooie scape bouwen met meerdere doorgangen

Waterfilter: de Arka 1900

skimmer : Delteco 600ix misschien wat te groot voor deze bak maar het verschil tussen de 400ix en de 600ix was qua prijs minimaal.

bacterieen: Red Sea Reef Mature Pro Kit deze gekozen omdat ik met ''dood'' steen begin.

verlichting: AI Blade 30/76 cm - Coral Growth 60w

stroom:
vraag 3:

thermostaat: Sicce SCUBA CTL HEATER 300W. deze 2x. speciaal deze gekozen omdat deze via de app uit te lezen zijn kwa temperatuur

refractometer: Hanna Marine Salinity Tester

ik hoor graag jullie mening en ideeen.
alvast bedankt allemaal
Perinsula
Welkom Perry, leuk dat je erbij bent! En gefeliciteerd met die Waterbox Peninsula 3620, dat is écht een mooie bak om mee te werken. Het doorkijk-effect en de ruimte voor vissen maken het sowieso een heel fijne keuze, zeker als je wat meer richting FOWLR wilt gaan. Je hebt duidelijk al goed nagedacht over je setup.

Wat je zand betreft: Fiji Pink is mooi spul en wordt heel veel gebruikt, ook in bakken met wat stevigere stroming. Het waait normaal niet door de bak heen zolang je je pompen niet recht op de bodem richt of op volle kracht laat knallen. De korrelgrootte werkt eigenlijk voor de meeste mensen prima. Als je echt extreem veel flow gaat gebruiken, dan kun je wat kleine verschuivingen zien, maar niets dramatisch. In de praktijk groeit het meestal vanzelf wat vast zodra de bacteriën zich goed zetten.

Over stromingspompen: die keuze hangt vooral af van je voorkeur tussen een rustige brede flow of iets meer gerichte stroming. De Nero’s zijn compact en stil, de ReefWave geeft dat typische gyre-patroon dat door veel mensen als heel natuurlijk wordt ervaren. Omdat je al naar het Red Sea ecosysteem kijkt, kan de ReefWave 25 inderdaad handig zijn. Alles via één app scheelt gedoe en werkt gewoon netjes samen. In een woonkamerbak is stilte vaak belangrijker dan brute kracht, en de ReefWave staat erom bekend redelijk stil te draaien.

De vraag over het nieuwe Red Sea ecosysteem herken ik wel. Het ziet er strak uit en je merkt dat ze echt willen inzetten op één centraal platform. Als je dat belangrijk vindt, dan is het logisch om in dat systeem te blijven. Je betaalt soms iets meer, maar qua gebruiksgemak en overzicht win je wel een hoop. De keuze tussen een Red Sea pomp en bijvoorbeeld een Vectra is uiteindelijk een mix van smaak en functionaliteit. De Vectra’s staan bekend om hun betrouwbaarheid en fijne regelbaarheid, maar als je het prettig vindt om alles in één app te hebben, dan is de Red Sea variant een hele logische keuze. Grote kwaliteitssprongen zitten daar niet tussen; het is meer hoe jij je systeem graag wilt beheren.

Kortom: je bent absoluut goed op weg en je keuzes zijn zeker niet “verkeerd” of overdreven. Je hebt een solide basis en vooral een bak waar je heel veel kanten mee op kunt. Als je vragen hebt tijdens de opstart of ergens over twijfelt, gooi het hier gerust in de groep. We helpen je graag meedenken.

bedankt voor jullie reacties.

het word dus de reefwave 25 voor het mooie ´´natuurlijke´´ stromingseffect.
ook de keuze voor deze zodat ze in het redsea eco systeem passen.

@sidd
mag ik vragen welke reefcan je gebruikt en hoe lang deze ongeveer mee gaat voordat hij her vult moet worden? ik weet het iedere verdamping etc. is anders maar een globale schatting.

@sidd
ik was op zoek naar jou aquarium op de site maar kon hem niet vinden. ik was erg benieuwd welke verlichting jij gebruikt. en hoe dit eruit ziet.

@sidd
bedankt voor de tip over het zout. dan ga ik toch weer naar het zout wat ik al gebruikte. de tropic marin pro reef zout. wat duurder maar hier nooit problemen mee gehad.

ik heb dit weekend het arka 1900 filter etc aangesloten. deze is overgenomen van iemand anders en dit filter heeft 1 jaar stilgestaan met water erin.
ik heb even op internet gekeken en daar word verteld dat het slim is alle filters te vervangen. klopt dit?

ook las ik het volgende:
Voor de tweede trap na de membraan: kies liever resin (ionenwisselaar) of silica-resin in plaats van de standaard C2 koolfilter, om opgeloste ionen zoals silicate te verwijderen. Dit maakt je osmosewater schoner en beter geschikt voor zeewater / reef tanks.

1763833009179.png

als ik het goed begrijp is het dus slim om de 2de vanaf rechts te vervangen voor een silica resin?

bedankt voor jullie tips.
Fijn Weekend

het word dus de reefwave 25 voor het mooie ´´natuurlijke´´ stromingseffect.
Hou er alvast rekening mee dat dit te weinig gaat zijn op een display van 224L
Eigenlijk kan je (behalve misschien een nano) de stroming niet goed krijgen met maar 1 pomp. Stroming is misschien wel het belangrijkste voor een goed draaiend zeeaquarium.
Kijk eens wat dagboeken hoeveel pompen de succesvolle bakken vaak hebben.

Ik zou bij zo'n aquarium ook nog altijd voor een 2e 'klassieke' stromingspomp gaan zoals bijvoorbeeld een Tunze nanostream, en die halverwege of iets hoger schuin naar het oppervlak laten blazen.

Een enkele ReefWave 25 lijkt mij inderdaad wat weinig. Je komt daarmee (op vol vermogen) uit op ongeveer 33× je bakinhoud. Ik zit op 85×, dit is zo samengesteld volgens de aanbevelingen van Red Sea. Overigens vind ik het sowieso lastig om in een Peninsula de stroming goed te krijgen. Je wilt de zichtbare kant van de bak natuurlijk vrij houden en de pompen bij je overflow plaatsen. Daardoor komt de stroming vooral uit één richting.

mag ik vragen welke reefcan je gebruikt en hoe lang deze ongeveer mee gaat voordat hij her vult moet worden? ik weet het iedere verdamping etc. is anders maar een globale schatting.
Ik gebruik een ReefCan 18. Ik weet niet hoe vaak ik deze moet vullen, omdat hij iedere dag automatisch wordt bijgevuld vanuit de RO-unit. Als ik de Red Sea-app mag geloven, verdampt er bij mij tussen de 3 en 6 liter per dag. Maar zoals je zegt, daar heb je niet heel veel aan.

ik was op zoek naar jou aquarium op de site maar kon hem niet vinden. ik was erg benieuwd welke verlichting jij gebruikt. en hoe dit eruit ziet.
Ik heb (nog) geen dagboek, vandaar. Ik gebruik twee RSLED90’s. Qua PAR is dat voldoende, maar ik heb hier en daar mooiere verlichting gezien. Ik kan niet precies zeggen waarom, maar ik krijg geen goede balans gevonden tussen blauw en wit. Op termijn gaan deze lampen er dus uit. Er zijn genoeg mensen die wél tevreden zijn met de RSLED en veel bakken die eronder staan zien er ook schitterend uit. Het blijft ook een kwestie van smaak

Betreft de RO, een jaar lang stilstaan is niet bevorderlijk, of dit nu nat of droog is. Daarnaast weet je niet hoeveel liter er door de membraan en filters zijn gegaan, dus zeker vervangen. Dat is minder werk dan straks een bak corrigeren die gevuld is met slecht water. Bij mij was een DI-filter een must om mijn TDS op 0 te krijgen. ARKA geeft zelf aan dat je hiervoor inderdaad C2 zou kunnen vervangen.

Update:

bedankt voor jullie informatie. het volgende is het geworden:

Red Sea ReefRun G2 8000 DC Pump met controller
dit lijkt mij meer dan genoeg stroming?
Red Sea Reef Mature Pro Kit
dit lijkt mij de meest ''vriendelijke'' manier om het op te starten? raad iemand iets anders aan? ik lees ook veel dat mensen de bak 2 weken laten draaien hierna 2 anemoonvissen toevoegen.
CaribSea ARAG-ALIVE Fiji Pink - 0.5 – 1.5mm 9,07 kg. 2 st.
ik twijfel tussen deze of de Caribsea OCEAN DIRECT Live sand - 0.25-1mm. ik wil een zo natuurlijk mogelijk ogend soort zand. iemand nog ideeën of opmerkingen?
Red Sea Salt - 22 Kg emmer

ik heb voor deze gekozen. ik ga mijn zoutwater niet opslaan. mocht ik dit nodig hebben voor een water wissel heb ik een 35L vat wat ik wekelijks wil gaan gebruiken voor een waterwissel. dit om zo min mogelijk tot niet te hoeven overgaan naar het toevoegen van mineralen oid.
Hydra Mount System Single Arm met AI Blade 21/53 cm - Coral Growth 40w
ik heb contact gehad met Aqua illumination en hun vertelde mij dat de ai blade in de lengte van de arm geplaatst kan worden. zo kan hij mooi bij de muur/overloop geplaatst worden en blijft de voorzijde leeg.
Sicce SCUBA CTL HEATER 300W
voor deze gekozen omdat ik via de app de tempratuur in de gaten kan houden.
Red Sea ReefMat 500 – Rollenfilter
vraagje: ik heb dus een waterbox sump en wil deze graag gaan gebruiken. een aantal filmpjes bekeken en gezien dat ik dus de filtersokken / de eerste kamer moet verwijderen. iemand hier ervaring mee? of nog tips? en is deze direct aan te sluiten op de leiding van de overflow dit meegeleverd word met de waterbox? of moet hier iets voor veranderd worden?
stromingspomp
hier wacht ik nog even mee tot dit alles geinstalleerd is. dan kan ik even kijken wat mij het mooiste lijkt. of 1 reefwave 45 aan het einde van de bak wat ik eigenlijk vrij wil houden. of 2 ai nero 3/5 aan de zijde van de overflow. maar zo krijg ik maar stroming langs 1 kant van de bak.

ik hoor graag jullie opmerkingen. alvast bedankt.

Mooi project (y), en altijd lastig al die feedback waar je dan weer je weg in moet vinden. Er zijn meerdere wegen naar Rome, en het is niet in 1 dag aangelegd dus kies je eigen route, maar zorg ervoor dat de basis wel in orde is want er wordt veel geld verkwanseld omdat er later toch weer iets anders moet komen :)

Je opvoerpomp is voor nu wel veel te zwaar, opvoerpomp en stromingspomp moet je apart van elkaar zien. Je opvoerpomp staat namelijk indirect te zuigen aan je Reefmat en die kan maximaal 6000 liter doorvoer aan, maar dan kun je elke week wel een nieuwe rol installeren en dat is vast niet de bedoeling. Je aquarium zal iets rond de 350 liter zijn, dan heb je aan een opvoerpomp van 5x tot 10x van die hoeveelheid voldoende (afhankelijk van bezetting/belasting door voer), ga voor de 5000L en regel deze terug en dan heb je alle flexibiliteit.

Qua stromingspompen twijfel ik toch aan gyres, hoewel ik ze zelf gebruik. Ze werken prachtig, maar slibben (hier) wel snel dicht en verliezen snel hun capaciteit, wat weer leidt tot onderhoud (als je dat niet erg vindt geldt dit niet natuurlijk). Ik zou als ik het opnieuw moest doen serieus gaan kijken naar een enkele Tunze Orca met een Nanostream pomp, ze zijn er nog niet in Nederland maar dat gaat snel komen. Je kunt dan flow genereren waar, hoe lang en wanneer jij wilt vanaf een enkele zijde van je bak, de lichte variant van deze Tunze-configuratie is voldoende voor jouw systeem. Deze oplossing is praktisch onderhoudsvrij, omdat de pomp niet dicht kan slibben door het open waaierontwerp. Het is een overweging waard... nadeel is dat het weer een eigen eco-systeem is met een eigen app (maar niet afhankelijk van internet). Als je voor Reefwave gaat, wat ondanks de nadeeltjes van een gyre wel fijne pompen zijn, kies dan voor 2x een 25 in plaats van een 45 want je hebt dan veel meer plaatsingsmogelijkheden, bijvoorbeeld om gericht te mikken. Je hebt het dan mooi in een enkel eco-systeem zitten. Maar zoals je zegt, dat kun je later nog bekijken.

Je Scuba CTL als enkelvoudige oplossing zou ik niet doen (werkt niet echt soepel want er is geen signaal onder water), je kunt beter een Sicce PRESET nemen gekoppeld aan een EXTRA externe thermostaat (die dingen kosten een habbekrats dus neem er dan meteen twee van 150 Watt, risicospreiding is belangrijk!). De ingebouwde thermostaat van de Sicce(s) doet dan lekker z'n ding, en de externe thermostaat fungeert als een vangnet voor als de interne thermostaat blijft hangen en je bak aan de kook brengt. Denk bijvoorbeeld aan een Inkbird als externe thermostaat, je gaat toch niet steeds zitten kijken naar iets dat niet verandert, je wilt alleen de alarmering hebben en die hoor je wel via de Inkbird. Gecrashte bakken door falende thermostaten is oorzaak nummer 1 (!), dubbel genaaid houdt beter.... want denk eraan: dat ding gaat stuk als je slaapt, of op vakantie bent, nooit als je ernaast zit of snel kan ingrijpen ;).

Qua zand is 0.25-1mm wel erg klein en gevoelig voor verplaatsing door stroming. Ik heb ook voor deze keuze gestaan, en ervoor gekozen om te mengen met een fractie groter. Dat is zo goed bevallen, dat ik het voor een volgend project ook heb gedaan. Het ziet er ook natuurlijker uit als de bodem bestaat uit grind met wat grotere stukjes (die om de een of andere reden altijd bovenop komen te liggen).

Qua verlichting zijn de Blades erg fijn, maar met 1 ga je het niet redden want die heeft geen spreiding van 90cm (2 dus nodig).

Just some thought... succes met de start!

@GeurtG

bedankt voor je info.

het idee bij deze opvoerpomp is omdat mijn aquarium midden in de woonkamer staat. ik dacht bij een iets te sterke opvoerpomp te kopen en deze een beetje terug te schroeven hij minder geluid zal produceren. echter heb ik hier ook voor gekozen met het oog op de toekomst( groter aquarium).

wat betreft de verwarming. ik heb direct mijn bestellijst aangepast en 2 van deze heaters voor 150W erop gezet. en er een inkbird bij besteld.

misschien een beetje mierenneu... maar welke 2 soorten heb jij gemengd? ik vind het juist ook wel mooi als er wat grotere stukken tussen zitten.

bedankt voor je tips en alvast een fijn weekend.

@GeurtG

bedankt voor je info.

het idee bij deze opvoerpomp is omdat mijn aquarium midden in de woonkamer staat. ik dacht bij een iets te sterke opvoerpomp te kopen en deze een beetje terug te schroeven hij minder geluid zal produceren. echter heb ik hier ook voor gekozen met het oog op de toekomst( groter aquarium).

wat betreft de verwarming. ik heb direct mijn bestellijst aangepast en 2 van deze heaters voor 150W erop gezet. en er een inkbird bij besteld.

misschien een beetje mierenneu... maar welke 2 soorten heb jij gemengd? ik vind het juist ook wel mooi als er wat grotere stukken tussen zitten.

bedankt voor je tips en alvast een fijn weekend.

Verstandige keuze voor de verwarming(y), relatief kleine investering voor een goede verzekering.

Qua zand heb ik voor een 50-50 verdeling gekozen voor de grootte 0.5-1.2mm en 2-3mm. Dat geeft het effect zoals op de foto, de grotere korrels groeperen uiteindelijk bovenop, maar slakken zoals nassarius of een zeester vermengen het weer zodat het steeds anders is.

Bijlagen

• IMG_9403.jpeg
    IMG_9403.jpeg
    406,6 KB · Weergaven: 26
update:

vandaag gekeken hoe ik de Reefmat 500 wil plaatsen in mijn sump. de sump is hetzelfde als die van de waterbox 4820. alleen gaat naar mijn idee bij de waterbox 4820 peninsula wel aan beide kanten de deurtjes open en bij mij niet.

de deurtjes gaan alleen open aan de kant van de opvoerpomp. stel ik zou de filtersok houders en het glas gedeelte uit de sump snijden kan ik niet een rol vervangen omdat hij de andere kant richting de dichte zijde.

WhatsApp Image 2025-12-13 at 19.25.46 (1).jpegWhatsApp Image 2025-12-13 at 19.25.46.jpeg

iemand nog ideeen? of word het gewoon ouderwets iedere 3/4 dagen filtersokken vervangen?

ik ga het Fiji pink Caribsea mengen met de grote korrel. dit ziet er erg mooi uit. weet je misschien het merk nog? @GeurtG

Bijlagen

• WhatsApp Image 2025-12-13 at 19.25.46 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2025-12-13 at 19.25.46 (2).jpeg
    99,8 KB · Weergaven: 13
Update:

afgelopen dagen het aquarium compleet gemaakt.
begonnen met alle techniek.
Reefmat
de Reefmat is direct op de overloop aangesloten met een draai koppeling dat deze altijd nog is los te koppelen voor onderhoud.
Opvoerpomp
toch gekozen voor de redsea reefrun 6000 met controller zodat deze te gebruiken is in de app.
Heaters
qua verwarming heb ik de 2 preset gekozen van 150W van Sicce op aanraden van. de temp controller heb ik even achterwege gelaten omdat ik op de app vertrouw van sicce controlall en deze straks met het nieuwe stekkerblok van Redsea wil gaan gebruiken. dat wanneer de temp sensor opmerkt dat de bak zijn optimale temp heeft bereikt deze de heaters uitschakelt.
Zand
ik heb gekozen voor het iets grotere Caribsea Reefzand met een klein zakje aqua medic zand.
Zout
mij is aangeraden in de LFS om tropic marin bio-actif te gebruiken omdat ik opstart met dood steen.
ik ga morgen het aquarium vullen met RODI water en als deze draait zonder lekkages 🤞en de juiste temp heeft bereikt ga ik het zout toevoegen in de sump tot dit het gewenste resultaat heeft
Steen
hierbij heb ik gekozen voor 2 dozen ,de aquaforest rock mix en plates. veel te veel maar hierdoor wel lekker veel keus gehad.
het overige staat BTW te koop.

een aantal vragen:
Vraag 1.
hier wat foto's(bijlage) van mijn scape. iemand nog opmerkingen? de scape komt ongeveer halverwege de bak. dit zodat er nog voldoende ruimte is voor de vissen en eventueel koraal mocht ik dit van plan zijn. rondom is plek voor mijn algen magneet en scraper.

Vraag 2.
wat foto's van de sump (bijlage). ik wilde het liefst niet gaan snijden in de sump. dit om de kans op lekkages/breuk zo klein mogelijk te houden.
zoals te zien is heb ik de filtersok sectie laten zitten. hieraan paste precies de reefmat 500. ik denk niet dat het problemen kan opleveren dat ik deze laat zitten? de filtersokken zitten er inmiddels niet meer in. het neemt nu inderdaat wat meer ruimte in beslag maar dat is een keuze.

Vraag 3.
De opstart. ik heb dus dood steen. ik heb voor de redsea pro mature kit gekozen (2stuks voor mijn water hoeveelheid) toch lees ik wisselende reacties op deze opstart. bij sommige werkte het direct en bij andere na 21 dagen ( hoe lang de cure ongeveer zou moeten duren) geen enkele verandering.

zijn er meerdere mensen die zo begonnen zijn? of zijn er nog andere opties? ik vind de keus om gewoon een goede fles met bacteriën te kopen en 2 sterke vissen (anemoon vissen) in te zetten ook verleidelijk. op deze manier krijgen de bacteriën op een natuurlijke manier hun voedsel. en er word heus niet in een 350L bak zoveel ammoniak geproduceerd door 2 anemoon vissen dat deze het loodje zullen leggen.

Vraag 4.
verlichting. is het slim om in de eerste 2 weken van de opstart de verlichting uit te laten? de redsea opstart kan zowel met als zonder verlichting. zonder verlichting lijkt mij minder kans op alg.

ik hoor graag jullie reacties.
allemaal nog de beste wensen en een gelukkig en gezond 2026.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-01-01 at 19.22.12 3.jpeg
    WhatsApp Image 2026-01-01 at 19.22.12 3.jpeg
    118,8 KB · Weergaven: 36
  • WhatsApp Image 2026-01-01 at 19.22.12 2.jpeg
    WhatsApp Image 2026-01-01 at 19.22.12 2.jpeg
    109 KB · Weergaven: 32
  • WhatsApp Image 2026-01-01 at 19.22.12 1.jpeg
    WhatsApp Image 2026-01-01 at 19.22.12 1.jpeg
    123,3 KB · Weergaven: 36
  • WhatsApp Image 2026-01-01 at 19.46.42 4.jpeg
    WhatsApp Image 2026-01-01 at 19.46.42 4.jpeg
    46,7 KB · Weergaven: 40
  • WhatsApp Image 2026-01-01 at 19.22.12 5.jpeg
    WhatsApp Image 2026-01-01 at 19.22.12 5.jpeg
    116,5 KB · Weergaven: 40
De opstart. ik heb dus dood steen. ik heb voor de redsea pro mature kit gekozen (2stuks voor mijn water hoeveelheid) toch lees ik wisselende reacties op deze opstart. bij sommige werkte het direct en bij andere na 21 dagen ( hoe lang de cure ongeveer zou moeten duren) geen enkele verandering.
Bij mij werkte het prima, maar houd er rekening mee dat wanneer je alleen doodsteen gebruikt je het schema uit de handleiding niet kunt volgen. Die gaat namelijk uit van een start met levend steen. Bij doodsteen zal het proces langer duren.

Kort erna kreeg ik te maken met een dino-uitbraak. De oorzaak hiervan lag hoogstwaarschijnlijk in de aanhoudend lage NO3- en PO4-waardes welke weer te wijten waren aan het gebruik van NoPox dat in de kit zit en dat je daarna ook moet blijven gebruiken. Dat is wel iets om rekening mee te houden.

Bij mij werkte het prima, maar houd er rekening mee dat wanneer je alleen doodsteen gebruikt je het schema uit de handleiding niet kunt volgen. Die gaat namelijk uit van een start met levend steen. Bij doodsteen zal het proces langer duren.

Kort erna kreeg ik te maken met een dino-uitbraak. De oorzaak hiervan lag hoogstwaarschijnlijk in de aanhoudend lage NO3- en PO4-waardes welke weer te wijten waren aan het gebruik van NoPox dat in de kit zit en dat je daarna ook moet blijven gebruiken. Dat is wel iets om rekening mee te houden.
bedankt voor je duidelijke uitleg.

ik las het volgende in de handleiding:
Day 22+Gradually introduce more fish and corals to the system.Test the pH, KH/Alkalinity and Nitrate on a weekly basis.IMPORTANT - Continue dosing NO3:PO4-X on a daily basis and adjust the dosage(according to the dosage chart on the bottle) until the nitrate level is stable between 1and 2.5 ppm.

dus het lijkt mij zodra het stabiel is ik hiermee kan stoppen?

en:
If you do not have live rock or sand bed, alternative porous filter mediamust be made available for the aerobic and anoxic bacteria.

dan lijkt het mij dat de bacteriën die ik toevoeg gewoon in het dode steen kunnen nestelen.

Vraag 2.
wat foto's van de sump (bijlage). ik wilde het liefst niet gaan snijden in de sump. dit om de kans op lekkages/breuk zo klein mogelijk te houden.
zoals te zien is heb ik de filtersok sectie laten zitten. hieraan paste precies de reefmat 500. ik denk niet dat het problemen kan opleveren dat ik deze laat zitten? de filtersokken zitten er inmiddels niet meer in. het neemt nu inderdaat wat meer ruimte in beslag maar dat is een keuze.

Het is moeilijk te zien op de foto hoe het precies zit, maar eigenlijk wil je die reefmat idealiter vooraan in je sump.
Bij een volle rol zit ook de reefmat vol water, dus er uit tillen zal waarschijnlijk knoeien worden.
En de rol vervangen als de reefmat daar hangt lijkt me ook geen prettig werkje.
De roller onderin het filter moet een slag gedraaid worden, en dat langs een volle vieze vliesfilterrol. En dan nog een nieuwe strak genoeg terug monteren..

Ik zou denk ik de reefmat rechts voor hangen, en de afschuimer naar links er achter. En ja ik zou zelf die filtersok kamer dan weg doen.

Je ato slang kan trouwens ook gewoon in het grote vak lopen. Minder kans dan dat je die perongeluk ooit los trekt.

Hi,

Mooie bak en goede voorbereiding. Ik zie dat je wilt opstarten met bacteriën. Dat is uiteraard beter dan niks maar het beste is toch wel echt een stuk levend steen en wat zand uit een al lang draaiend aquarium.
Als je wilt heb ik hier een steen van zo'n 20 bij 15 bij 15 cm. Ligt al jaren en jaren in de sump. Zitten cocepods op, bacterien, algen, de hele bende. Levender kan niet.
Zakje zand kan je ook zo krijgen van me als je dat wilt.

Elke methode dat met dood steen opstart is naar mijn ervaring (4 aquaria opgestart) niks. Het lijkt lang goed te gaan maar met het eerste koraal wat je inbrengt ontstaat vaak een uitbraak van van alles. Daarnaast duurt de opstart veel langer met meer gedoe.
Kostte mij vaak alleen maar meer geld door dieren die vrij snel na inbreng dood gingen door allerlei tekorten en overschotten van verschillende zaken.

Kortom, tip van flip: start altijd met levend steen/zand en als je wilt heb ik het gratis voor je.

Complimenten voor je scape, ik vind het erg mooi gelukt.

Groetjes

Laatst bewerkt:
Day 22+Gradually introduce more fish and corals to the system.Test the pH, KH/Alkalinity and Nitrate on a weekly basis.IMPORTANT - Continue dosing NO3:PO4-X on a daily basis and adjust the dosage(according to the dosage chart on the bottle) until the nitrate level is stable between 1and 2.5 ppm.
Inmiddels ben ik er ook mee gestopt. Maar ik dacht mij te kunnen herinneren dat er ook ergens vermeld is dat je niet moet stoppen met NoPox omdat dit dan ook weer nadelige gevolgen zou hebben. Je moet de dosis steeds verder omlaag brengen. Maar goed, ik zat inmiddels al zo laag in mijn dosering, echt lager kon ik niet. En fosfaat en nitraat omhoog krijgen lukte ook niet door middel van meer voeren. Met maar een paar vissen is dat ook niet heel gemakkelijk. En doseren van NO3 / PO4 bij een startende bak kwam ik ook niet tegen als tip. Achteraf gezien zou ik eerder volledig gestopt zijn met de NoPox en ook eerder gestart zijn met het op peil brengen van NO3/PO4 d.m.v. het toevoegen van deze stoffen.

Door deze manier van opstarten heb ik echter geen ‘lelijke’ algenfase gehad of ammoniapiek en na een paar weken kun je dus ook al starten met vissen en koralen. Ik weet niet zeker of dit komt door het Reef Mature-programma of door de combinatie van levend steen en dood steen.

Zou ik nog een keer moeten opstarten, dan zou ik het op dezelfde manier doen, maar wel eerder ingrijpen bij lage waardes vanwege het risico op een dino-uitbraak.

en:
If you do not have live rock or sand bed, alternative porous filter mediamust be made available for the aerobic and anoxic bacteria.

dan lijkt het mij dat de bacteriën die ik toevoeg gewoon in het dode steen kunnen nestelen.
Bacteriën uit een flesje en het leven dat in levend steen zit is een wereld van verschil. Al die levende beestjes zoals copepods en amphipods zie je niet terug in een flesje.

update:

van het weekend alles aangesloten en de bak gevuld.

zoutwaarde naar 35.1ppt gebracht en een temperatuur van 24.5 graden.

uiteindelijk gekozen voor de Red Sea reef led 60 met bijbehorende beugel.
deze ingesteld. erg handig wat betreft instellen en erg mooi licht. ik heb gewoon een standaard programma wat betreft verlichting geselecteerd.

de opvoerpomp (reefrun 6000 redsea) draait nu op 43%. dit is op een 350 liter bak na stenen etc 300liter. ongeveer 10x de waterinhoud die rondgepompt word per uur. de pomp maakt amper tot geen geluid.

de reefmat 500 en skimmer daarin tegen is een ander verhaal.

De reefmat draai ik nu nog zonder fleecerol -> de reden om dit te doen is omdat naar mijn idee ik juist vuil en bacterieen in mijn aquarium wil en dit er niet gelijk uitgefilterd wil hebben.
kan dit een reden zijn waardoor hij nu veel lawaai maakt? klinkt als een waterval.

de skimmer heb ik aangezet het gaat om een deltec 600i deze staat nu op standje 3 en de waterhoogte op minimaal zodat deze niet overstroomt. deze staat puur aan ter beluchting van de bak. sinds dat deze aan staat is wel heel de sump en het aquarium zelf vol met luchtbelletjes. hoort dit?

verder krijg ik verschillende waardes wat betreft temperatuur. de Reef ato zegt 20 graden de sicce heaters in de sump 24 graden en de hanna salinity meter zegt zowel in de sump als in de bak netjes 24,5 graad. ik heb dus ook de reef ato aangepast naar de temperatuur van de hanna salinity meter. of is dit juist fout om te doen?

de set up error 2 komt naar mijn idee omdat hij nu aan staat zonder rol.

vanaf morgen ga ik beginnen met het reef mature pakket.
ik zal na een tijdje een update geven over hoe dit gaat.

Fijn weekend nog allemaal.

Bijlagen

• WhatsApp Image 2026-01-04 at 19.38.16 1.jpeg
    WhatsApp Image 2026-01-04 at 19.38.16 1.jpeg
    47,6 KB · Weergaven: 7
  • WhatsApp Image 2026-01-04 at 19.38.16 2.jpeg
    WhatsApp Image 2026-01-04 at 19.38.16 2.jpeg
    48,9 KB · Weergaven: 7
Back
Bovenaan