Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Misschien wel de laatste Peninsula Waterbox 3620

De reefmat draai ik nu nog zonder fleecerol -> de reden om dit te doen is omdat naar mijn idee ik juist vuil en bacterieen in mijn aquarium wil en dit er niet gelijk uitgefilterd wil hebben.
kan dit een reden zijn waardoor hij nu veel lawaai maakt? klinkt als een waterval.
Ja, dat zou zeker een reden kunnen zijn. Wanneer ik mijn fleece vervang, daalt het waterniveau in de Reefmat en gaat hij ook lawaai maken. Als je je echt druk maakt om de eventuele bacteriën die eruit worden gefilterd, zou je ervoor kunnen kiezen om de auto-advance uit te zetten. Dan loopt de rol niet automatisch door en ben je wel van het geluid af. Je hebt dan wel geluid van de ReefMat die overstroomt, maar dat zal allicht minder zijn dan je waterval. Of je koppelt hem gewoon helemaal los...

de skimmer heb ik aangezet het gaat om een deltec 600i deze staat nu op standje 3 en de waterhoogte op minimaal zodat deze niet overstroomt. deze staat puur aan ter beluchting van de bak. sinds dat deze aan staat is wel heel de sump en het aquarium zelf vol met luchtbelletjes. hoort dit?
De eerste week/weken had ik ook erg veel last van bubbels. Na verloop van tijd verdwijnt dit. Heb je wel een bubbletrap tussen je afschuimer en de opvoerpomp?

Ja, dat zou zeker een reden kunnen zijn. Wanneer ik mijn fleece vervang, daalt het waterniveau in de Reefmat en gaat hij ook lawaai maken. Als je je echt druk maakt om de eventuele bacteriën die eruit worden gefilterd, zou je ervoor kunnen kiezen om de auto-advance uit te zetten. Dan loopt de rol niet automatisch door en ben je wel van het geluid af. Je hebt dan wel geluid van de ReefMat die overstroomt, maar dat zal allicht minder zijn dan je waterval. Of je koppelt hem gewoon helemaal los...
ik heb de fleece houder die in de reefmat zelf zit even los gedraaid en dit zorgt al voor heel veel minder lawaai. dus ik laat hem zo draaien.

De eerste week/weken had ik ook erg veel last van bubbels. Na verloop van tijd verdwijnt dit. Heb je wel een bubbletrap tussen je afschuimer en de opvoerpomp?
ja heb ik. het zijn minuscuul kleine bubbels. maar nu 3 dagen verder zijn ze al een stuk verminderd. kan het geen kwaad dat de afschuimer aan staat? ene kant beluchting andere kant filtert het het water ook.

ja heb ik. het zijn minuscuul kleine bubbels. maar nu 3 dagen verder zijn ze al een stuk verminderd. kan het geen kwaad dat de afschuimer aan staat? ene kant beluchting andere kant filtert het het water ook.
Als je je daar zorgen over maakt kun je de cup eraf laten dan stroomt alles gewoon terug je aquarium in.

Update:

fout 1 is gemaakt.

3-1-2026 begonnen met het RedSea mature kit.
4 dagen netjes aan de hoeveelheid gehouden en het meegeleverde pipetje gebruikt.

ik had al het idee van dit lijkt me erg weinig voor de hoeveelheid water maar het zal wel kloppen ( alles gaat langzaam in een aquarium)
na nog eens goed gekeken te hebben naar de meegeleverde pipet staat er dus een stipje tussen de getalen 1.0 ml in plaats van 10ml enzovoort.

vanaf vandaag 9-1-2026 ben ik maar opnieuw begonnen met heel de cycle. ik doseerde dus 1/10 van wat de bedoeling was dus ik denk dat ik dit wel als te niet kan doen.

hier toch een upload van de waterwaardes.week 1 dosering.png

vanaf vandaag dus opnieuw begonnen met het doseren, ik had 2 pakketen besteld en had daar al iets te veel van over dus hoop dat ik nu genoeg heb om het af te maken.

Fijn Weekend.

De komma is misschien wel de grootste vijand van onze hobby (naast de thermostaat), we kennen 'm allemaal ;) ... in the re-run (y)

Update:

3 dagen verder en de waardes zijn precies zo als Redsea in het programma voor schrijft.
week 2 dosering.png

we gaan dus de goede kant op.

vraagje:
hoe kan het zo zijn dat mijn Salinity langzaam oploopt? ik verander niks en mijn Reef ato vult netjes iedere keer naar behoren het water bij. dus de hoeveelheid water blijft stabiel.

hopelijk volgend weekend de eerste CUC toevoegen.

ik vind zelf een zee egel met lange stekels zoals de
Diadema Setosum of de Diadema Antillarum erg mooi vooral met de Pterapogon Kauderni. is dit te houden in een aquarium? ik lees veel dat de stekels wel 30cm lang kunnen worden.

mijn idee was dus om niet een al te grote te kopen samen met 3 a 4 Kauderni Kardinaalbaarzen. ook deze zo klein mogelijk.
gelijk een beetje bezetting in de bak en niet al te veel vissen (ammoniak) in 1 x.

wensenlijst:
zee-egel ( Diadema antillarum of Diadema Setosum) - welke?
3 - 4 kardinaal baarzen - ik heb een beetje onderzoek gedaan en gevonden dat deze in 3 tot 5 het beste te houden zijn.
2 - 3 Turbo Brunneus
2 poetsgarnalen
6 heremietkreeftjes.
5 Nassarius Vibex
1 Mithrax sculptus sp. (krab)
1 Archaster Typicus (zandzevende zeester)
1 Valenciennea Puellaris (goby)

de keus om met de kardinaal baarzen te beginnen in plaats van bijvoorbeeld 2 anemoon vissen is omdat ik graag deze wil introduceren tegelijk met een bubble tip anemoon. samen in 1 apart bakje hangend in het aquarium zodat ze de anemoon kunnen gaan herkennen en er zo hopelijk meer kans is dat ze deze ook gaan gebruiken.

Fijn Weekend

Waar heb je gevonden dat kardinaal baarzen het beste met 5 gehouden kunnen worden? In onze aquaria maken deze vissen elkaar af totdat er een tweetal over is.
De volwassen vissen leven niet in zee egels volgens mij (de jongen wel en ook in anemonen). Het zijn fraaie vissen, maar hou er rekening mee dat ze werkelijk helemaal niets doen. Ze hangen de hele dag stil op dezelfde plek.

De rest van het bestand is prima. Zou zelf de zeester weghalen. Voor de zee egel zou ik ook nog even onderzoek doen of dat werkt in dit formaat aquarium.

hoe kan het zo zijn dat mijn Salinity langzaam oploopt? ik verander niks en mijn Reef ato vult netjes iedere keer naar behoren het water bij. dus de hoeveelheid water blijft stabiel.
Dit lijkt me eerder een meetfout. Waar ijk je de refractometer mee? Heb je nog een alternatieve meetmethode zoals een dobber?

Betreft de vissen denk ik dat je de Apogon leptacanthus en Pterapogon kauderni door elkaar haalt. De eerste 'kardinaal' is inderdaad in een klein groepje te houden en de laatste beter niet. Verder wat Marc aangeeft: ze zijn wel mooi, maar ook wel saai. Ik heb er twee en die hangen de hele dag een beetje bij de stromingspomp.

De Valenciennea puellaris is een springer en leuk in een koppel, vergeet bij deze vis zeker geen net op je aquarium te leggen, anders zul je hem een keer op de grond vinden. Ik had een koppel deze waren erg leuk in de bak en ze hielden het zand heel schoon. Helaas is er een gesprongen toen ik 1x vergeten was het net op de bak terug te leggen. Nu heb ik er nog één over en je merkt heel goed dat zijn gedrag totaal anders is nu die alleen is.

Ik heb vaak Kauderni's gezien met duiken op Bali en bij Manado. Ze houden zich vaak op bij anemonen, met lange tentakels (dus geen tapijtanemonen) en bij Heliofungia.. Die laatste hebben ook lange tentakels en dus op de anemonen lijken. En dan in een groepje.
Zag van het weekend op YT bij Parker's reef een bak met daarin 5 Kauderni's vrij zwemmen zonder de anemonen.

Ikzelf heb 3 Leptacanthus in mijn bak. Kan beter een grotere groep hebben want de vrouwtjes zitten steeds de man achterna om de eitjes in zijn bek te krijgen. al die tijd kan hij niet eten. Wanneer dat vaak gebeurd word hem dat fataal.

Twee vragen:
1) Wat beschouw je als CUC?
2) wat moet die CUC gaan eten?

Je bent met droog steen en wat bactos opgestart. Je bak kan ammonia verwerken tot nitraat. Nou gefeliciteerd.

Zolang er nauwelijks algen groei is en niet (amper) gevoerd wordt heeft die CUC helemaal niks te eten.

Garnalen, zeesterren en zeeegels, ongeschikt als onderdeel van eerste CUC.

Die vissen zijn ook geen onderdeel een CUC. 4-5 als eerste lichting is ook veeeeeel te veel voor een bakje van 225 Liter.
Dat 4 kauderni’s een slecht idee is, is je al duidelijk gemaakt. Die goby is ook een waardeloos idee. Moeilijke eter. Wordt best groot. En als ie niet uit je bak springt gaat ie wel dood aan verhongering.

Zandzevende dieren hebben een goed ontwikkeld rijp zandbed nodig om voedsel te vinden. Op dit moment heb je een dooie woestijn.

Kortom, je gaat veeeeeeeeel te hard.

Waarom begin je niet gewoon met een of twee makkelijke koraaltjes en misschien 1 klein visje.
Dan ga je ook een klein beetje voeren en kan je bakje zich rustig verder ontwikkelen. Zie je algen film op de ruiten, dan kan je wat alg etende slakken toevoegen. Een paar weken later die heremietjes om voerresten op te eten. Etc etc. Kleine stapjes, niet volplempen.

Laatst bewerkt:
Ik heb vaak Kauderni's gezien met duiken op Bali en bij Manado. Ze houden zich vaak op bij anemonen, met lange tentakels (dus geen tapijtanemonen) en bij Heliofungia.. Die laatste hebben ook lange tentakels en dus op de anemonen lijken. En dan in een groepje.
Zag van het weekend op YT bij Parker's reef een bak met daarin 5 Kauderni's vrij zwemmen zonder de anemonen.

Ikzelf heb 3 Leptacanthus in mijn bak. Kan beter een grotere groep hebben want de vrouwtjes zitten steeds de man achterna om de eitjes in zijn bek te krijgen. al die tijd kan hij niet eten. Wanneer dat vaak gebeurd word hem dat fataal.
PS, dat van die 5 Kauderni's in 1 bak op YT was wel een bak van 2m lang, 800ltr. Dus niet geschikt voor dat bakkie van jou. Hou het bij kleine vissen zoals gobies.

PS, dat van die 5 Kauderni's in 1 bak op YT was wel een bak van 2m lang, 800ltr. Dus niet geschikt voor dat bakkie van jou. Hou het bij kleine vissen zoals gobies.
Ik las dat gobies een waardeloos idee zijn. Eten moeilijk worden groot en springen uit de bak.

Maar verder bedankt voor jullie reacties.
Dan word het dus beginnen met wat er nodig is wat betreft CUC. En 2 anemoon vissen.

Laatst bewerkt:
Ik las dat gobies een waardeloos idee zijn. Eten moeilijk worden groot en springen uit de bak.

Je moet niet alles klakkeloos aannemen, die van mij doet het echt prima en als die ander er niet uitgesprongen was had die ook nog geleefd. Ze eten lekker mee met de pot en houden je zand goed schoon.

update:

week 3 dosering.png

week 3:
de ammoniak piek is geweest en is nu langzaam aan het verdwijnen.
het reef mature pakket van RedSea is bijna volledig en er is al een mooie witte waas op het glas zichtbaar.
verder heb ik geen last gehad van algen o.i.d.

kan het kloppen dat er amper KH verbruik is? volgens het Redsea opstart systeem zou er verbruik moeten zijn en zou ik coraline grow moeten toevoegen zodra de KH onder de 8 zakt. zoals in de tabel te zien zit ik daar nog ver boven, en is er wel wat verbruik.

hier wat foto's van de duidelijke kleuren tijdens het testen:
WhatsApp Image 2026-01-18 at 19.53.15 (1).jpegWhatsApp Image 2026-01-18 at 19.53.15.jpegWhatsApp Image 2026-01-18 at 19.53.15 (2).jpeg
ik wacht nog een paar dagen met het introduceren van de eerste bewoners.
dankzij jullie tips begin ik dus met 2 a 3 vissen en kijk ik wat voor opruim ploegje ik nodig heb.

de afschuimer draait lekker mee al heb ik hier nu een paar vragen over:
WhatsApp Image 2026-01-18 at 19.56.16.jpeg

de afschuimer staat nat afgesteld. ik was een aantal dagen niet thuis vandaar dat ik hem met cup had laten aan staan omdat ik geen tijd had om al het opgespatte zout schoon te maken.
dit bruin wat nu uit het water is gefilterd zijn hopelijk geen bacteriën?
verder ben ik hem nu aan het afstellen. de controller staat op 2 blauwe bolletjes en telkens probeer ik hem wat droger af te stellen.
wat is een beetje een wattage om na te streven? ik snap dit te maken heeft met de bevuiling van de bak etc maar is hier een beetje een streven voor?

de reef mat staat nu nog zonder filter fleece. dit omdat ik zo niet de toegevoegde bacteriën weer uit het water haal. wanneer zou ik deze aan gaan zetten?
mijn idee is om deze dan gelijk samen met wat carbon te laten draaien omdat het water ''ruikt''.

mijn laatste idee is om dus nog even te wachten met het introduceren van vissen tot heel het ammoniak weg is en hiervoor nog wat copepods toe te voegen. zodat deze zich goed kunnen nestelen in de stenen. zowel als opruimploeg later en als levend voer voor vissen.

bedankt voor jullie tijd en uitleg.

update:

het ammoniak is zo goed als verdwenen en de nitriet is ook alweer aan het zakken.

ik ben van plan om vanaf nu ook de reef mat te gaan gebruiken.

ik zit nog steeds met een paar vragen:
  1. kan het kloppen dat er amper KH verbruik is?
  2. kan je in een onrijpe bak al een beetje carbon toevoegen in de reefmat vanwege de geur van het water? en het fleece toevoegen?
  3. is het slim om eerst copepods toe te voegen? of is dit onzin?

ik wil aankomend weekend gaan beginnen met 2 vissen en wat slakken voor het alg op de ruit.
op de stenen zit zo goed als geen alg. dus hier wacht ik nog even mee.

de skimmer ben ik iedere dag een beetje aan het tunen tot deze een wat dikker schuim vormt.

ik wil gaan beginnen met 2 anemoonvissen.
ik wil niet gaan beginnen met de standaard Amphiprion Ocellaris maar met de Amphiprion Clarkii
1769071557388.png
ik las wel dat deze vis wel territoriaal is. maar dit zijn alle anemoonvissen.
graag zou ik deze vissen introduceren in een koppeltje met een anemoon. is het slimmer om nog even te wachten met de anemoon? zodat de bak verder kan rijpen en zodra de bak wat ouder is de anemoon in een apart bakje met de clownsvissen te plaatsen zodat ze aan elkaar kunnen wennen?

nogmaals bedankt voor al jullie meningen.

Anemoonvissen gaan niet perse in een anemoon , vooral de gekweekt exemplaren hebben hier geen ervaring mee..

Ik zou de zwarte slang tussen je overloop en je fleece filter vervangen door silicone , de huidige slang bevat waarschijnlijk weekmakers die oplossen in zeewater.

Laatst bewerkt:
Anemoonvissen gaan niet perse in een anemoon , vooral de gekweekt exemplaren hebben hier geen ervaring mee..

Ik zou de zwarte slang tussen je overloop en je fleece filter vervangen door silicone , de huidige slang bevat waarschijnlijk weekmakers die oplossen in zeewater.
thnx voor de tip.

dit las ik dus ook heel veel. vandaar dat ik de kans zo groot mogelijk wil maken. dat dit wel lukt.

ik begin dit weekend met 2 Amphiprion Clarkii zo klein mogelijk en 1 andere vis ( 1 per 100L)
hierbij 1 turbo slak en een aantal trochus of nassarius ( niet te veel want ik heb amper alg)
en 1 a 2 heremiet kreeftjes.

mocht dit goed gaan kan ik aan de hand van mijn waterwaardes en wel of geen algen verder vissen gaan introduceren.

het idee van de anemoon word pas na 4/6 maanden wanneer de bak wat ouder is opgestart.

Koop nog geen nassarius slakken svp , dit zijn zand bewoners en eten afval , geen algen,grote kans dat ze verhongeren….

Back
Bovenaan