update:
week 3:
de ammoniak piek is geweest en is nu langzaam aan het verdwijnen.
het reef mature pakket van RedSea is bijna volledig en er is al een mooie witte waas op het glas zichtbaar.
verder heb ik geen last gehad van algen o.i.d.
kan het kloppen dat er amper KH verbruik is? volgens het Redsea opstart systeem zou er verbruik moeten zijn en zou ik coraline grow moeten toevoegen zodra de KH onder de 8 zakt. zoals in de tabel te zien zit ik daar nog ver boven, en is er wel wat verbruik.
hier wat foto's van de duidelijke kleuren tijdens het testen:

ik wacht nog een paar dagen met het introduceren van de eerste bewoners.
dankzij jullie tips begin ik dus met 2 a 3 vissen en kijk ik wat voor opruim ploegje ik nodig heb.
de afschuimer draait lekker mee al heb ik hier nu een paar vragen over:
de afschuimer staat nat afgesteld. ik was een aantal dagen niet thuis vandaar dat ik hem met cup had laten aan staan omdat ik geen tijd had om al het opgespatte zout schoon te maken.
dit bruin wat nu uit het water is gefilterd zijn hopelijk geen bacteriën?
verder ben ik hem nu aan het afstellen. de controller staat op 2 blauwe bolletjes en telkens probeer ik hem wat droger af te stellen.
wat is een beetje een wattage om na te streven? ik snap dit te maken heeft met de bevuiling van de bak etc maar is hier een beetje een streven voor?
de reef mat staat nu nog zonder filter fleece. dit omdat ik zo niet de toegevoegde bacteriën weer uit het water haal. wanneer zou ik deze aan gaan zetten?
mijn idee is om deze dan gelijk samen met wat carbon te laten draaien omdat het water ''ruikt''.
mijn laatste idee is om dus nog even te wachten met het introduceren van vissen tot heel het ammoniak weg is en hiervoor nog wat copepods toe te voegen. zodat deze zich goed kunnen nestelen in de stenen. zowel als opruimploeg later en als levend voer voor vissen.
bedankt voor jullie tijd en uitleg.