Ik heb nog steeds heel veel plezier in de hobby, al merk ik dat ik minder actief ben op het forum en social media.
Eigenlijk jammer, want ik lees nog graag de berichten op dit forum.
Het aquarium draait goed en de koralen groeien hard.. zo hard dat ik geregeld flink moet snoeien.
Hier een voorbeeld van een recente snoeiactie. Een Acropora Grizzly Adam was zo groot geworden dat hij teveel schaduw creëerde.
Een half jaar geleden heb ik een "white bug" plaag in de bak bestreden.
Voor een aantal maanden was ik er vrij skeptisch over dat een "beestje" de oorzaak van mijn problemen kon zijn (beperkte poliep expansie, slijmende chalice soorten en STN op SPS stekken).
Toch bleef ik geloven dat het om een bacteriële inbalans ging, en juist infecties ervoor zorgden dat de koralen verzwakt bleven.
Totdat ik eenmaal tot diep in de nacht aan het aquarium aan het werken was en alle verlichting uit ging (white bugs zijn vooral actief in de nacht). Toen vielen me de white bugs pas op, en na ze onder de microscoop bekeken te hebben was ik er zeker van.... de oplossing bleek gelukkig eenvoudig..ontvlooier voor katten. Na 2 dagen zag ik al resultaat, en stonden alle koralen weer mooi open. Dom dat ik het niet eerder heb kunnen herkennen want dit heeft me toch een paar mooie koralen gekost. Hierbij dus een waarschuwing.. "white bugs" bestaan echt

.