Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Slakken, heremietkreeftjes vanuit Frankrijk meenemen

HeerSchadow

ZeewaterForum lid
Momenteel zijn we op vakantie in Frankrijk op Ile d'oleron. Daar krioelt het van zandslakken, krabjes, heremietkreeftjes en ook wasroos.
Kunnen deze het overleven in onze zeewateraquarium of is dat echt te tropisch of afwijkend?

20250729_132642.jpg20250729_131720.jpg

Los van dat het niet mag lijkt het mij ook geen goed idee.

Waarom zou het niet mogen? Staat gewoon een bord bij het strand dat je schelpdieren etc mag rapen. 2kg per persoon ;).
De reis van 12 uur in een grote bak verwacht ik dat wel moet lukken. Normaal zullen ze veel langer op transport zitten.
Vandaag mosselen gekocht waarbij ik er onbedoeld gratis tientallen krabjes in de mosselen bij kreeg. Deze leefden nog gewoon. Sommige zelfs met eitjes.

• Like
Reactions: SKT
Verpakken met weinig water en veel lucht in een zakje werkt goed voor de slakken en hermieten of zelfs goed vochtig (met echt minimaal water) komt goed.

Nadeel is dat wat je op strand vindt ook vaak je bak uit kruipt omdat ze vaak boven water leven

Waarom zou het niet mogen? Staat gewoon een bord bij het strand dat je schelpdieren etc mag rapen. 2kg per persoon ;).
Omdat dat bord gericht is op de consumptie van mosselen en schelpdieren en een heremietkreeft bovendien niet valt onder de schelpdieren maar onder de geleedpotigen.

Waarom het dan niet mag? Omdat alle dieren en het vervoer vallen onder de EU-wetgeving die is vastgelegd in Cites.

In Nederland (én in de EU) geldt dat je geen levende zee- of landdieren mag meenemen vanuit een ander EU-land als het gaat om beschermde soorten, invasieve exoten of dieren die risico’s vormen voor de natuur. Als de soort voorkomt op de CITES-lijsten, dan is invoer alleen toegestaan met een geldige CITES-uitvoer‑ en invoervergunning. In de Cites wetgeving staat expliciet opgenomen:
  • Als iets beschermd is, zonder CITES‑status maar onder nationale of EU-directieven valt, is invoer zonder vergunning verboden. Dieren mogen in beslag worden genomen en er volgt een boete of proces-verbaal.
  • Eveneens geldt: levende dieren uit de natuur mag je niet zomaar meenemen of houden, tenzij expliciet toegestaan.
  • Vervolgens moet je ervoor zorgen dat de dieren zich niet voort kunnen planten. Dit kun je eigenlijk alleen garanderen als je er maar 1 meeneemt lijkt mij.

Je zult dus precies moeten nagaan welke soort(en) je vangt en die vangst officieel laten registreren door een overheidsinstantie in Frankrijk vergelijkbaar met de Nederlandse NWA. Zonder deze papieren is het strikt verboden. Vervolgens moet je ook de invoerdocumenten op orde hebben. Zonder deze 2 documenten is het zeker strafbaar. Het verkrijgen van deze papieren en vaststellen welke soorten je hebt lijkt mij een tijdrovende en uiteraard kostbare zaak. Ik denk dat een paar heremietkreeftjes uit de handel minder zullen kosten en langer plezier van zult hebben.
Je vroeg me waarom het niet mocht en nu weet je dat. Je kunt nu nog denken van "mij pakken ze toch niet" en het toch gewoon doen....Ik denk dat los van alle papieren en regels je als eerste zou moeten denken aan het welzijn van de dieren. De kreeftjes die jij op het strand vindt zitten daar om een reden. Dat zij namelijk de voorkeur geven aan het land. Als jij ze in jouw zeeaquarium gooit zonder mogelijkheid lekker 'op het droge' te kunnen zitten zullen ze niet gelukkig zijn en waarschijnlijk snel sterven.

De soort op jouw foto is denk ik een Clibanarius erythropus, maar ik ben geen kenner.

Ik zou zeggen neem gewoon wat lege schelpen mee en gooi die in je bak dan heb je toch een leuk souvenir en hopelijk pakken jouw heremietkreeftjes uit de handel vanzelf jouw Franse schelpen op...zie je ze toch door de bak gaan.

Laatst bewerkt:
Ging mij ook meer om de zandslakjes die vallen daar dus niet onder maar klopt dat ze dan waarschijnlijk ook land nodig hebben.
Snap dat er regelgeving is. Maar als we het toch over dierenwelzijn hebben vind ik het laten leven van enkele dieren enkele jaren in een zeeaquarium vriendelijker dan een paar kg zelfgeraapte mosselen, oesters en kokkels en krabbetjes levend koken.
Onze hobby is sowieso niet zo goed voor het dierenwelzijn. Vrees dat er aardig wat koraal, vissen en ongewervelden het vangen, transport etc niet overleefd.
Veel van de regelgeving is ook gebaseerd op het voorkomen van invasieve soorten in de natuur zoals de Amerikaanse rivierkreeft. Deze slakjes en heremietkreeften zullen waarschijnlijk ook in nl kust voorkomen.

tja, het vinden dat je een 'moral high ground' hebt betekent niet dat je boven de wet staat...

Laten we dit dan als forum ook gaan toepassen en bij het handel deel verplicht stellen dat er een bonnetje van de eerste aankoop meegaat bij doorverkoop. En het expliciet vermelden dat NL niet bij BE leden en andersom mogen verkopen.
Ja ook dit verhandelen mag volgens deze zelfde wetgeving niet zonder de juiste papieren.

Alle koralen vallen onder cites...van acro tot duncan, acan, basto. Zelfs caulastrea en en standaard hammer.

Laatst bewerkt:
Dieren van de kust van Frankrijk en Middelandse zee moeten in de winter een koude periode hebben. Die zijn niet geschikt voor een regulier rifaquarium zoals de meeste van ons hebben.

Vervoer is niet zo moeilijk. Bruissteen op batterij mee en aan in een afgesloten emmer met een gaatje in de deksel voor verse lucht. Agressieve soorten kan je scheiden van de rest door ze in plastic zakjes te verpakken. Wel vaker dan verversen ivm zuurstof gebrek.

Let wel; zoals hierboven ook al aangegeven mag het wettelijk gezien niet en met goede reden natuurlijk. Hou hier dus rekening mee.
Laat dieren die je hebt verzameld nooit los in de Nederlandse natuur maar hou ze tot hun dood. Dit om verspreiding van ziekte of exoten te voorkomen. Wees er dus heel zeker van voordat je ze verzameld, dat je ze adequaat kan huisvesten en dit ook voor langere tijd wil doen. Een spontaan hobbyproject op vakantie is leuk maar dan is het verstandiger ze na drie weken vakantie weer vrij te laten.

Vroeger nam ik wel eens een plexiglas bak mee op vakantie met een luchtpomp en lampje en had dan mijn privéaquarium op de camping of in het appartement. Na de vakantie ging alles weer de plaatselijk zee in. Werkte goed en en dan had je toch de lol dat je alles langere tijd kon observeren.

Overigens zijn er wel legale alternatieve om noordelijkere soorten te bemachtigen. Zoals het vangstation Flying Sharks in Portugal (https://flyingsharks.eu/)
De prijzen zijn echter hoog, alles wordt met de hand gevangen in de omgeving. Officieel leveren zij niet aan particulieren maar ze waren bij mij wel bereid dit te doen. Uiteindelijk heb ik dit niet gedaan om het onbetaalbaar was voor mij gezien de verzending alleen al een paar honderd euro was.

“South of Portugal (Olhão), Western Portuguese shore (Peniche), Madeira Islands (Funchal), the Azores Islands (Horta), and São Tomé and Príncipe, our newest collecting ground in Equatorial West Africa. For each species we also provide their collection method and a quick husbandry summary.”

Laatst bewerkt:
Als je gepakt word kan het gewoon een (voorwaardelijke) gevangenisstraf en taakstraf opleveren en soms ook geldboetes. Maar net wat het je waard is...

@Hats ik zie dat je wel eens koralen en vissen hebt aangeboden via het forum. Ben je in het bezit van een vergunning hiervoor? Zo niet dan weet je dat vast wel dat je hiervoor opgepakt kunt worden met gevangenisstraf en boetes tot gevolg. Het is maar net wat het je waard is. En je bent nog ecoloog ook dus zal eerder in beeld komen bij de instanties dan een particulier die een slak meeneemt van vakantie. Maar je punt is duidelijk.

@Hats ik zie dat je wel eens koralen en vissen hebt aangeboden via het forum. Ben je in het bezit van een vergunning hiervoor? Zo niet dan weet je dat vast wel dat je hiervoor opgepakt kunt worden met gevangenisstraf en boetes tot gevolg. Het is maar net wat het je waard is. En je bent nog ecoloog ook dus zal eerder in beeld komen bij de instanties dan een particulier die een slak meeneemt van vakantie. Maar je punt is duidelijk.
Hobbymatig stekken verkopen van je eigen stukken in nederland is gewoon legaal want de citesverklaring voor de soort is echter aangevraagd door de winkel waar je het originele stuk gekocht hebt. Leuk dat je mij probeert de les te lezen maar doe dan wel ff je onderzoek goed

Enige reden dat ik hierop reageer is omdat wanneer het wel opgevallen wordt door autoriteiten het je een strafblad kan opleveren dus om zoiets aan te moedigen onder het mom 'bij mij ging het wel goed' vind ik een beetje raar.

Dat is echt niet waar. Je hebt totaal geen bewijs of het legaal of illegaal verkregen is bij doorverkoop. Graag zie ik jouw bewijs dat hiervoor een uitzondering in de regelgeving is gemaakt voor hobby verkoop.

Dat is echt niet waar. Je hebt totaal geen bewijs of het legaal of illegaal verkregen is bij doorverkoop. Graag zie ik jouw bewijs dat hiervoor een uitzondering in de regelgeving is gemaakt voor hobby verkoop.
Dus jij claimt (zonder onderbouwing) dat iets niet mag en vervolgens moet ik gaan bewijzen dat het wel mag?

Overigens doe niet de moeite die vraag is rethorisch, ik ga hier verder niet meer op in. Is ook niet waar dit topic over gaat. Dit ging over het vanuit het buitenland dieren uit het wild meenemen naar Nederland

Hoezo zonder onderbouwing. Ik heb de link naar de Cites wetgeving al eerder gedeeld:
Veel koraalsoorten zijn beschermd onder CITES. Als de koralen onder CITES vallen, kan de handel, inclusief de verkoop, beperkt zijn of zelfs verboden.
Alle sps valt daar zon beetje onder.

Ik vroeg ook niet of het wettelijk mocht daar kwam je zelf mee. Mijn vraag was of het in het aquarium zou overleven. Antwoord was nee dus ik heb het sowieso niet gedaan.
Ik heb op het forum meerdere koude zeewaterbakjes zien langskomen wat wettelijk ook zeker niet mag.

Als je gepakt word kan het gewoon een (voorwaardelijke) gevangenisstraf en taakstraf opleveren en soms ook geldboetes. Maar net wat het je waard is...
Dat is pertinent gewoon niet waar en bangmakerij.
Het zal blijven bij een administratieve boete en/of inbeslagname van de dieren.

Straffen die jij noemt worden niet zomaar opgelegd en zeker niet als er geen sprake is van handel hoeveelheden en het niet gaat om beschermde dieren.

Volgens mij moedig ik niks aan, ik beschrijf slechts mijn eigen ervaringen met het onderwerp, gezien dat topic hierover gaat. Daarbij zet ik ook duidelijk kanttekeningen.

Om enige schijn hiervan weg te nemen heb ik overigens wel mijn originele comment aangepast.

Laatst bewerkt:
Overigens heeft Hats wel gelijk dat dit inderdaad toegestaan is doormiddel van de cites verklaring die door de exporteur is geregeld. Maar je moet deze officieel volgens mij wel kunnen tonen en dat kan eigenlijk niemand in de hobby.

Ik heb een haaiengebit hier in huis hangen, afkomstig van een stierhaai. Hier zit een cites-verklaring op papier bij die ik moet kunnen tonen bij verkoop.

Back
Bovenaan