De werking zelf van de RF-produkten is niet in gevaar, dit wordt al gecontinueerd in een samenwerkingsverband van distributeurs. Zij zijn ook in gesprek voor directe toegang tot onderdelen en regentia voor de verschillende produkten, het lijkt er nu op dat persoonlijke investeringen in het eco-systeem niet direct afgeschreven hoeven te worden. Maar de (door-)ontwikkeling is wel een groot vraagteken, dat ziet er gewoon niet positief uit.
Vind je overigens wel erg negatief hierover, oprecht vervelend dat jij een slechte ervaring hebt maar dat betekent niet dat iedereen dat dan heeft. Maar ik denk eigenlijk dat je bedoelt dat hun produkten te snel op de markt komen, en nog niet voldoende zijn uitgekristalliseerd? Dat zou zomaar kunnen, er zijn redenen waarom een bedrijf failliet gaat natuurlijk. Maar de produkten die jij nu specifiek noemt (en ook al langer bestaan) draaien hier en zijn bij mij uiterst stabiel (1 jaar in bezit), vermoedelijk omdat software-problemen inmiddels wel zijn opgelost en men adequaat reageerde op ondersteuningsvragen. Je genoemde "innovatie-drang" is voor mij geen argument, productverbetering en verbreding zou iedere fabrikant permanent moeten doen want dat is goed voor de consument. Plusje voor RF hier: alle voorgaande versies van de aangehaalde KH Keeper worden nog steeds volledig en met alle functionaliteit ondersteund.
Met jouw stelling onderaan ben ik het eens, maar RF is/was in mijn optiek geen automatiseringsoplossing maar een ecosysteem van functionele produkten die nodig zijn om een reef te draaien. Daarom heet het ook Reef360, een volledig en afgestemd eco-systeem van een enkele fabrikant. Opvoerpompen, voerautomaten, meetapparatuur, thermostaten, slimme stekkers, filterrollers, wavemakers, ATO's, doseerapparaten, etc... het was er allemaal. De enige andere fabrikant met zo'n eco-systeem die ik ken is Red Sea. Een geheel andere filosofie dan een "automatiseerder" dus, dat doen ze er een beetje bij.
Maar goed, een mening is maar een mening dus dat is prima. Laten we erop hopen dat de gebruikers nog lang van hun produkten kunnen genieten, en dat er een nieuwe partij op gaat staan die dingen anders doet want concurrentie is goed voor consumenten

!