Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

CalypZoo Reef

Volgens mij zit je sensor van de ATO niet in het goede vak. Deze moet bij je opvoerpomp geplaatst worden. Als ik zo op de foto's kijk zit deze in een vak met vaste water hoogte, daar waar je skimmer staat. In het vak van je opvoerpomp wisselt je water hoogte.

Volgens mij zit je sensor van de ATO niet in het goede vak. Deze moet bij je opvoerpomp geplaatst worden. Als ik zo op de foto's kijk zit deze in een vak met vaste water hoogte, daar waar je skimmer staat. In het vak van je opvoerpomp wisselt je water hoogte.
Nee hoor, zit gewoon bij m'n opvoerpomp. Waterhoogte gaat hier omhoog en omlaag.

Mijn aquarium draait nu twee maanden, dus het is nog volop in ontwikkeling. Toch merk ik al een zekere stabiliteit in de waterwaarden; ze komen steeds dichter bij de ideale waardes. Natuurlijk zullen er nog schommelingen optreden, vooral wanneer ik nieuwe vissen en koralen toevoeg, maar voor nu ben ik tevreden. Ik streef niet per se naar perfecte waardes, maar het is fijn om te zien dat alles in de juiste richting gaat en de cyclus verloopt zoals verwacht. Geen reden tot paniek dus!

Afgelopen week begon de beruchte ‘ugly phase’ en verschenen de eerste algenplukjes op de stenen. De levende steen die ik had toegevoegd, kreeg als eerste een laagje alg, en al snel volgde de rest. Binnen een paar dagen zat er alg op zowel de stenen als het zand, en groeide het explosief. Kort daarna zag ik ook een lichtgroene waas op de ruiten en werd het water iets troebeler. Geen reden tot zorgen, en eerlijk gezegd vind ik het proces best interessant. Na drie dagen stabiliseerde de algengroei en lijken er geen nieuwe plekken meer bij te komen. De achterwand laat ik met rust, maar de ruiten maak ik dagelijks schoon met de Flipper – een leuk klusje!
CalypZoo Reef 8 weeks.jpg
(voor foto verlichting even op 100% wit gezet)

Momenteel zwemmen er drie Chromis Viridis in mijn aquarium. Het zijn nog kleine visjes, maar ik vind ze levendig en mooi van kleur. Misschien niet ieders favoriet, maar ik hoop dat ze hier een lang en gezond leven hebben. Ik had ze samen gekocht met een koppeltje Amphiprion Percula, maar helaas overleefden die het niet. Binnen twee dagen kregen ze een witte waas over hun kop en rug en lagen ze vermoeid op de bodem. Alles wees op Brooklynella. Erg jammer natuurlijk, maar gelukkig heeft de winkel aangeboden de vissen te vergoeden. Voorlopig zet ik geen nieuwe vissen bij, en de Chromissen doen het gelukkig prima.
WhatsApp Image 2025-03-05 at 14.25.47.jpeg
(Op deze foto was het net duidelijk dat de rechter vis niet gezond was, niet veel later ook de andere vis aangetast)

De ziekte bij de Percula’s was voor mij de aanleiding om mijn UV-filter aan te sluiten. Ik gebruik een Aqua Medic Helix 2.0 36W, maar één van de aansluitingen had een klein lek. Nadat ik dit had gerepareerd en een nieuwe UV-lamp had geplaatst (tip: bij een online vijverwinkel zijn ze veel goedkoper!), draait het systeem nu zonder problemen.

Ook de afschuimer is inmiddels actief. De eerste weken had ik hem uitgelaten, maar nu de vissen erin zitten, schuimt hij goed af. Elke ochtend tap ik een koffiekopje vol met bruin-groene drap af via het handige kraantje. Het is nu nog redelijk licht, zeker niet de dokkere drap die ik van mijn vorige aquarium gewend ben. Ik geef het tijd, voorlopig laat ik hem lekker doordraaien zonder schoon te maken.
WhatsApp Image 2025-03-05 at 12.04.53.jpeg

Verder heb ik eindelijk mijn ATO+ werkend gekregen na flink wat gedoe met de instellingen. De pomp bleef continu draaien, zelfs als het waterniveau goed was, of sloeg af met een ‘time-out error’. Ik had contact opgenomen met Red Sea en zij raadde mij aan een nieuwe sensor en controller te kopen. Ik heb vervolgens mijn sensor en controller meegenomen naar een Red Sea verkooppunt en zij hebben daar getest door het in hun eigen systeem te hangen. De sensor werkte goed dus moest het aan de controller liggen. Een nieuwe controller heeft het probleem gelukkig opgelost. Nu zie ik in de ReefBeat app dat de ATO ongeveer zes keer per dag in totaal 1,5 liter water bijvult. Eindelijk geen omkijken meer naar – op het bijvullen van het osmosereservoir na natuurlijk.

Qua koralen heb ik voorlopig alleen een paar makkelijke soorten, maar ik geniet ervan om ze te bekijken. Deze week wil ik er nog een paar bij halen, daar kijk ik nu al naar uit! Als iemand de exacte namen weet van de koralen die ik heb, hoor ik dat graag. Ze zijn misschien niet de meest spectaculaire, maar het zou leuk zijn om de namen te kennen. Volgens mij heb ik 3 verschillende zoa's en 1 Rhodactis. Wie helpt mij even aan de soortnamen?

WhatsApp Image 2025-02-25 at 01.37.59 (1).jpeg WhatsApp Image 2025-02-25 at 01.37.57 (4).jpeg WhatsApp Image 2025-02-25 at 01.37.56 (3).jpeg
(Aan de witte Marco Rock's te zien zijn foto's genomen voor de algenfase)

Ik vind jouw reefscaping erg mooi 👌 Vind je het niet jammer een van de beste plaatsen aan een anemoon geven? Als je later toch een nieuwe koppel Anemoonvissen zal houden dan wordt hun huis precies in het midden en wordt het extra lastig voor de andere vissen want Anemoonvissen zijn natuurlijk hartstikke territoriaal en dus erg agressief.

Ik vind jouw reefscaping erg mooi 👌 Vind je het niet jammer een van de beste plaatsen aan een anemoon geven? Als je later toch een nieuwe koppel Anemoonvissen zal houden dan wordt hun huis precies in het midden en wordt het extra lastig voor de andere vissen want Anemoonvissen zijn natuurlijk hartstikke territoriaal en dus erg agressief.
dankjewel Lala! ik ben het helemaal met je eens betreft de Anemoon. natuurlijk is die op een plek gaan zitten waar ik hem/haar liever niet wil. Omdat er verder nu nog niet zoveel in zit en vanwege de tegenvaller met de anemoonvissen voorlopig geen nieuwe in komen laat ik het voor nu even. Ik heb nog een nano stromingspompje die ik er binnenkort eens op zal richten om hem een beetje te pesten zodat hij gaat verkassen. De anemoon zit met de voet nu echt in de marco rock dus die ga ik er niet uit kunnen peuteren....

Zoas vinden het prettig om af en toe wat vitamine c te krijgen…
Ik zal een sinaasappeltje voor ze persen....;). welke middel kan ik het beste gebruiken?

Mijn anemoon heeft 9 maanden op dezelfde plek gezeten en besloot toen opeens naar de andere kant te verhuizen. Deze handmatig gaan verplaatsen maakt dan ook niet uit, ze gaan toch heen waar ze zelf willen.

Nu we over de 2 maanden zijn valt me op dat er weinig nieuwe alg groeit. Ook de ruiten hoef ik niet vaak schoon te maken. En dat terwijl ik vorige week nog een Salarias Fasciatus heb gekocht om de groene algen een beetje tegengas te kunnen geven. Ik heb deze week de achterwand ook schoongemaakt. Het geheel zit er goed uit. De stenen hebben nog wat alg.
Verder afgelopen week een mooie Bullseye Rhodactis , Ricordea florida orange en Montipora Rainbow gehaald bij Leonardo. Helaas kon een andere afspraak niet doorgaan maar ik zal proberen daar binnenkort een nieuwe afspraak voor te maken. Momenteel is mijn vrije tijd erg spaarzaam en ken ik niet veel andere hobbyisten in de kop van Noord-Holland. Ik moet mijn koraaltripjes daarom goed plannen want alles is minimaal een uur rijden...
1000062664.jpg
1000062660.jpg
Voor het maken van de foto's de verlichting wat opgekrikt.

Vandaag ook even mijn waterwaardes getest met mijn Hanna Marine Master. Oei...

Temp: 24,5
Zout:1024
PH:8,20
ALk:7,6
NO2: 0,0
NO3:0,0
PO4:0,0

Dat baart dus wat zorgen of is dat onterecht? Ik voeg niets toe op het moment en heb maar 4 visjes en verder wat slakken.

Mijn vraag aan jullie is daarom: wat kan ik nu het beste doen?
- Meer vis toevoegen
- Meer voeren
- Mediareactor met biopellets uitzetten
- Toevoeging gaan doseren (suggesties?)
- Niks, gewoon afwachten
- Anders:...

Laatst bewerkt:
Momenteel is mijn vrije tijd erg spaarzaam en ken ik niet veel andere hobbyisten in de kop van Noord-Holland. Ik moet mijn koraaltripjes daarom goed plannen want alles is minimaal een uur rijden...
Zover is Heerhugowaard niet. :)

Hoe is het met de nieuwe koralen?
Ik kom binnenkort weer met een update. de meeste koralen staan er goed bij. Alleen die mooie groene caliendrum heeft het nog lastig.
Paddenstoeltje duurde lang voordat ik daar wat zag gebeuren maar liet eergisteren liet voor het eerst poliepen zien tot er een heremietkreeftje voorbij kwam die hem zonodig los moest trekken en hij in het zand lag. Nu weer helemaal ingetrokken. Ik geeft het wat tijd.

Update – nieuwe bewoners, koraal en wat zorgen om de Salarias

De laatste update was alweer even geleden, dus het wordt hoog tijd om weer eens wat te delen. In deze relatief korte periode is er namelijk toch best wat gebeurd in de bak.

Ongeveer een maand geleden heb ik wat extra opruimers toegevoegd: 6 Histro-slakken, 2 grotere Turbo-slakken en een Mitrax-krab. Op dat moment was het aquarium flink begroeid met algen – een waar groen paradijs voor deze nieuwe bewoners dus. Helaas was het voor de Turbos van korte duur… De volgende dag zag ik mijn twee heremietkreeftjes trots door de bak kruipen met een nieuwe woning. Ondanks dat ik wat lege slakkenhuisjes had klaargelegd, waren de schelpen van mijn Turbos blijkbaar onweerstaanbaar.
WhatsApp Image 2025-04-21 at 16.00.20.jpeg

Diezelfde avond nog een kort ritje gemaakt naar @Paul in Heerhugowaard, die me had uitgenodigd om wat makkelijke koralen op te halen. Natuurlijk hebben we uitgebreid naar zijn prachtige aquarium gekeken, en had hij nog wat nuttige tips. Uiteindelijk ging ik naar huis met een mooie lading:
  • Seriatopora Caliendrum Groen
  • Montipora Digitata Bubble Gum
  • Sarcophyton Ehrenbergi Bruinrood
  • Lobophytum sp Green – Duivelsklauw
  • Gorgoon
  • Pavona Cactus
Thuis alles een dipje gegeven en rustig laten acclimatiseren. Een mooie dag vol nieuwe aanwinsten! De Caliendrum leek het aanvankelijk zwaar te hebben. De onderkant van dit stuk zag geheel wit maar de bovenkant is nog mooi groen.
WhatsApp Image 2025-04-24 at 16.15.42.jpeg WhatsApp Image 2025-04-24 at 16.15.41 (1).jpeg WhatsApp Image 2025-04-24 at 16.15.41.jpeg

Op 31 maart, na een weekendje weg, kwam ik langs Renswoude en ben ik even binnengelopen bij Ocean & Lake. Wat een prachtige winkel is dat – jammer dat hij zo ver weg zit. Goed nieuws echter: er schijnt een vestiging in Heerhugowaard te komen! Hoe of wat precies weet ik nog niet, maar het klinkt veelbelovend.

Ik was eigenlijk niet van plan iets te kopen… maar ja. Ik zag een prachtig koppeltje Kauderni’s, mijn vrouw viel voor een Vossenkop, en ook een poetsgarnaaltje mocht mee. Het vissenbestand is dus weer iets uitgebreid. Wat me opvalt is hoe goed de Vossenkop en mijn Salarias met elkaar omgaan. Je zou bijna denken dat het beste maatjes zijn – ze zwemmen continu samen en zijn totaal niet dominant of agressief naar elkaar. Mooi om te zien!

Toch maak ik me wat zorgen om de Salarias. Hij eet uitsluitend algen – weigert groenvlokken, noribladen, diepvries en pellets. Nu de algen in de bak bijna verdwenen zijn, wordt het zoeken naar een maaltijd steeds lastiger voor hem/haar. De nori-clip met groene Ocean Nutrition-bladen laat hij vooralsnog links liggen. De Vossenkop pikt af en toe een hapje mee, maar is er ook niet wild van. Zou het misschien aan het type nori liggen?

WhatsApp Image 2025-04-14 at 08.52.17.jpeg

Verder heb ik onder in de sump de afschuimer vervangen. Mijn Red Sea Skimmer 600 paste na een aanpassing niet lekker meer. Ik had nog een 300 liggen, die nu beter past. Qua prestaties zie ik weinig verschil, maar eigenlijk is deze net iets te licht voor mijn waterinhoud. Ik kijk dus alvast voorzichtig naar een betere oplossing op termijn.
Ook heb ik een 2e hands powerfilter op de kop weten te tikken. Een regelbare Jecod DCP 3000 en dat maakt een hoop verschil zeg. Het water is nu ontzettend helder. Ik zal deze er over enige tijd wel weer uithalen want zo'n groot lomp ding in het aquarium is niet echt mooi.

Tot slot heb ik gisteravond met m’n telefoon nog even een kort filmpje van de bak gemaakt, die wil ik natuurlijk graag met jullie delen!

Ben benieuwd naar jullie reacties, en tips voor de Salarias zijn zeker welkom!

Vwb de Salarias: ik heb zelf goede ervaringen met de div. voeders van Bassleer bij vissen die in eerste instantie geen vervangend voer willen aannemen. Ook nu bij mijn herintreding in de hobby is dat weer het eerste voer (en dan direct meerdere soorten flakes, wat sticks en van die korreltjes) wat ik heb aangeschaft.

Altijd wat te doen!

Een van de leuke dingen aan deze hobby vind ik dat er altijd wel iets te doen is. Of het nou schoonmaken, onderhoud of kleine aanpassingen zijn om het systeem nóg een beetje beter te maken. Dit keer heb ik me beziggehouden met de binnenkant van de deuren van de sump.

Mijn vrouw is nogal allergisch voor 'geluidjes', dus heb ik geluidsisolerende matten aan de binnenkant van de deuren bevestigd. Ook heb ik de deurtjes eindelijk eens goed gesteld, waardoor ze bijna naadloos sluiten en er minder kieren zijn. Met een decibelmeter heb ik gekeken of het echt verschil zou maken — ik was er eerlijk gezegd best sceptisch over. Maar na afronding bleek dat ik zo'n 5dB winst had geboekt! Ook met het blote oor is het verschil merkbaar, en gelukkig kreeg ik daar direct goedkeuring van mijn vrouw voor. 😉

Het geluid in de kamer is sowieso minimaal: de pompen zijn erg stil. De skimmer hoor je nog een beetje, maar ik ben alvast voorzichtig aan het kijken naar een BBK-skimmer. Daar wil ik dan meteen een Air Scrubber bij plaatsen, wat het hopelijk nóg stiller maakt.

Aan de linkerkant van de sumpdeurtjes heb ik een bakjessysteem gemonteerd. De bakjes hangen aan een rails, en kunnen er makkelijk af als dat nodig is. Ze passen precies binnen mijn ontwerp en zijn ideaal om kleine spulletjes in op te bergen die je vaak nodig hebt bij het aquarium. Al met al ben ik erg tevreden met deze verbeteringen!
WhatsApp Image 2025-04-28 at 10.46.19.jpeg

ziet er gelikt uit!.
Hoe heb je je doseerpomp gemonteerd in de kast? zat er een houder bij?

Back
Bovenaan