Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Luc's 3 meter

Prachtig! Denk zelf dat je met een pincetvis die goed vervangend voer aanneemt weinig risico loopt met je lobo’s, indien ze aan koralen beginnen zijn het toch vaak de micromussa, wellsophyllia en trachyphyllia. Heb zelf in een zelfde dilemma gezeten, en geen seconde spijt gehad van het inzetten van een pincetvis.

Vorige update... oktober 2023.. oops wat gaat de tijd snel.
Hier gaat het goed met het aquarium en heb nog steeds veel plezier in de hobby.
Helaas kan ik er niet altijd de tijd in steken die de bak verdient, maar we hobbelen prima verder.

Momenteel heb ik wat last van aiptasia glasanemonen. Ik heb lobo's en 2 rifwachters...Specifieke vissen en garnalen geven dus een risico.
Ik probeer ze nu weg te spuiten maar dat lijkt niet voldoende effect te geven :(.

Merk wel dat ik al tijden de spiegel reflex camera niet meer heb aangeraakt en ben verleerd er echt goede foto's mee te schieten.... de telefoon is tegenwoordig dan zoveel sneller.. maar voor een aquarium nog niet volledig toereikend. Maar ik wilde de foto's toch delen om weer eens een update te geven!

Juli-013.jpg

Juli-015.jpg

Juli-014.jpg

Juli-016.jpg
Super gaaf Luc je bak staat vol en die rode Lobo wordt ook steeds groter wat een mega ding.

Als je foto’s maakt met je telefoon kan je de lightroom app gebruiken dat werkt perfect.

Prachtig! Denk zelf dat je met een pincetvis die goed vervangend voer aanneemt weinig risico loopt met je lobo’s, indien ze aan koralen beginnen zijn het toch vaak de micromussa, wellsophyllia en trachyphyllia. Heb zelf in een zelfde dilemma gezeten, en geen seconde spijt gehad van het inzetten van een pincetvis.
Ik denk dat dit inderdaad wel de beste keuze is. Wel altijd de vraag of ze daadwerkelijk aipyasia gaan eten, maar is te proberen!

Ik denk dat dit inderdaad wel de beste keuze is. Wel altijd de vraag of ze daadwerkelijk aipyasia gaan eten, maar is te proberen!
Ik heb hem geplaatst en in een week alle aipthasia weg. De pincet pakt geen koraal

Ik heb hem geplaatst en in een week alle aipthasia weg. De pincet pakt geen koraal
Was dit een wildvang, gekweekte of particulier overgenomen vis?

het staat er weer mooi bij luc

Prachtig Luc!

Ik ben niet Relou, maar pincetvissen zijn -helaas- altijd wildvang. Particulier overnemen van een gezond etend exemplaar is beslist een goed idee.

Hier ook veel geluk met een particulier overgenomen exemplaar. Blijft ook overal vanaf. Belangrijkste is een ‘agressieve’ eter te vinden die echt op het eten afvliegt en niet een beetje pikt aan het een en ander wat ronddwarreld. Met een beetje geluk zijn deze ook in een winkel wel te vinden.

Ondertussen ben ik me weer aan het verdiepen in de kweek van Phytoplankton, copepoden en radar diertjes. Ik kweek nu Tetraselmis suecicaen en Tigriopus californicus wat goed verloopt en vrij eenvoudig blijkt te zijn. Deze week krijg ik een startcultuur Brachionus plicatilis (radar diertjes) binnen en ga ik hier mee aan de slag. Mijn uiteindelijke hoofddoel is het kweken van Parvocalanus crassirostris.. een copepod die een constante stroom van phytoplankton en diatomen nodig heeft.. Het soort is veel gevoeliger voor schommelingen en daarom wil ik eerst wat meer ervaring met de andere soorten opdoen. Waarom dit soort.. Dit is een vrij zwemmen soort (in tegenstelling tot Tigriopus) en heel klein (volwassen dieren max 600um en baby's 40-60um) waardoor ze als voeding voor sps koralen kunnen dienen! Veel voorkomende redenatie fout. Sps koralen eten geen phytoplankton, alleen zooplankton van klein formaat.

Hallo Luc, ben je hier nog verder mee gegaan ?
En met name de kweek van parvocalanus crassirostris ? Die ken ik nog niet .

Tigriopus C. kan je trouwens ook prima voeren hoor , sommige steenkoralen lusten ze goed , stylo's , pocci ,
Enkel als je veel voert , dan kunnen je vissen wel eens efkens jeuk krijgen 😊
Brachionus werkt ook goed qua voer en artemia trouwens ook .
Maar mijn vermoeden is nog steeds , hoe meer licht er boven je bak hangt , hoe meer ze eten (of willen eten), in zwak licht licht <1W/l zie ik veel minder reactie .

Vorige update... oktober 2023.. oops wat gaat de tijd snel.
Hier gaat het goed met het aquarium en heb nog steeds veel plezier in de hobby.
Helaas kan ik er niet altijd de tijd in steken die de bak verdient, maar we hobbelen prima verder.

Momenteel heb ik wat last van aiptasia glasanemonen. Ik heb lobo's en 2 rifwachters...Specifieke vissen en garnalen geven dus een risico.
Ik probeer ze nu weg te spuiten maar dat lijkt niet voldoende effect te geven :(.

Merk wel dat ik al tijden de spiegel reflex camera niet meer heb aangeraakt en ben verleerd er echt goede foto's mee te schieten.... de telefoon is tegenwoordig dan zoveel sneller.. maar voor een aquarium nog niet volledig toereikend. Maar ik wilde de foto's toch delen om weer eens een update te geven!

Juli-013.jpg

Juli-015.jpg

Juli-014.jpg

Juli-016.jpg
Ziet er top uit Luc!

HIer ook een Chelmon recent overgenomen van een hobbyist, eet als een bootwerker en superblij mee! Temeer daar de glasanemonen binnen notime verdwenen waren. Pikt verder nergens aan, en eet naast mysis ook masstick en mossel. Enthousiaste vis die je steeds als een jonge hond bij het glas begroet en niet bang is, je moet wat geluk hebben maar als je er eentje hebt gevonden ga je er veel plezier aan beleven!

Er zijn natuurlijk meerdere goede dealers die dit doen, maar je zou contact op kunnen nemen met bijvoorbeeld Ocean&Lake omdat je dan zeker weet dat je een vis hebt die in quarantaine is geweest en ook goed eet. Ze laten je dat graag zien, dus maak er dan ook gebruik van. Een belletje naar Antwan van Reef Products is ook een aanrader, ook wat daar vandaan komt is gewoon goed en gezond!

HIer ook een Chelmon recent overgenomen van een hobbyist, eet als een bootwerker en superblij mee! Temeer daar de glasanemonen binnen notime verdwenen waren. Pikt verder nergens aan, en eet naast mysis ook masstick en mossel. Enthousiaste vis die je steeds als een jonge hond bij het glas begroet en niet bang is, je moet wat geluk hebben maar als je er eentje hebt gevonden ga je er veel plezier aan beleven!

Er zijn natuurlijk meerdere goede dealers die dit doen, maar je zou contact op kunnen nemen met bijvoorbeeld Ocean&Lake omdat je dan zeker weet dat je een vis hebt die in quarantaine is geweest en ook goed eet. Ze laten je dat graag zien, dus maak er dan ook gebruik van. Een belletje naar Antwan van Reef Products is ook een aanrader, ook wat daar vandaan komt is gewoon goed en gezond!
bedankt voor je reactie! Ik ga er werk van maken.

Hallo Luc, ben je hier nog verder mee gegaan ?
En met name de kweek van parvocalanus crassirostris ? Die ken ik nog niet .

Tigriopus C. kan je trouwens ook prima voeren hoor , sommige steenkoralen lusten ze goed , stylo's , pocci ,
Enkel als je veel voert , dan kunnen je vissen wel eens efkens jeuk krijgen 😊
Brachionus werkt ook goed qua voer en artemia trouwens ook .
Maar mijn vermoeden is nog steeds , hoe meer licht er boven je bak hangt , hoe meer ze eten (of willen eten), in zwak licht licht <1W/l zie ik veel minder reactie .

Helaas minder goed nieuws hier over.
Ik ben begonnen met het kweken van 4 type phyto en 3 type zoo plankton.
Dit ging enkele weken goed totdat ik uiteindelijk toch kruis besmettingen kreeg.
Ik ben eerst de isochrysis galbana kweek verloren die nodig/handig is voor de kweek van parvocalanus crassirostris.
Uiteindelijk is het gelukt nannochloropsis en tetrasemis voor lange tijd te kweken en voerde ik deze aan een cultuur brachionus plicatillis (radar diertjes) en Tigriopus californicus. Dit heb ik tot de zomer goed volgehouden (al kost het toch wel 2 uur werk per week).
Helaas is van de zomer mijn aquarium techniek ruimte ~35 graden geworden (de koeler koelde het water van mijn aquarium maar niet de ruimte eromheen) en ben ik alles heel snel verloren.

Ik wil de kweek spoedig weer gaan opstarten.. leuk idee voor de kerstvakantie!

Zoiets kan gebeuren en de isochrysis is al ook niet zo een makkelijke .
Maar wel een hele goede voor copepods , nannochloropsis en tetraselmis een heel stuk minder geschikt en krijg je zeker niet die "blooms" (wel met brachionus).
Je zou de kweek ook eens buiten kunnen proberen , hier haal ik zelf veel betere resultaten mee dan binnen .
Dan kunnen ze ook ander voer eten , hebben ze de weersinvloeden mee , en er is meer ander voer .
De beste resultaten haal ik toch met "bruin" water (meer diatomen enz) en het zout op 1005-1010.
Dat bruin water wek ik op d.m.v. grondwater met veel silicaat erin en gewoon een maand laten liggen alvoor te enten met copepods .
Dan kan ik als de kweek de vijvers gevuld hebben toch 1 tot 2 maanden VEEL voeren .
Maar de kweek valt ook een keer stil , de oplossing om het in gang te houden heb ik nog niet echt gevonden .

Je zou ook cheatoceros meulleri of phaeodactylum tricornutum kunnen kweken , die zijn heel geschikt als voer , ook voor artemia dan heb je ze op 2-3 weken volwassen .

En ja , er kruipt wel wat werk in he 😊 wel leuk als het af en toe echt lukt .

Laatst bewerkt:
Volgens mij gekweekte. Ik heb hem bij antwan van reef products gekocht dan wist ik ook zeker dat ik een goed etende en gezonde had

Back
Bovenaan