Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

De bak zoals hij nu is. Het 'kabelmanagement' kan ook wel iets netter. Ik blijf er verbaasd over welke koralen met dit minimum aan middelen het allemaal goed doen.

Unknown-4.jpg

De bak zoals hij nu is. Het 'kabelmanagement' kan ook wel iets netter. Ik blijf er verbaasd over welke koralen met dit minimum aan middelen het allemaal goed doen.

Bekijk bijlage 643722
Ben toch serieus aan het overwegen om weer een zout bakje op te starten op een dergelijke eenvoudige manier.

Ben toch serieus aan het overwegen om weer een zout bakje op te starten op een dergelijke eenvoudige manier.
Het is echt leuk. Hier op school draait het al zo'n vijf jaar probleemloos. De komende tijd zal dit bakje vervangen worden door een bak, nog steeds in mijn lokaal. Qua onderhoud, kosten en energieverbruik een behoorlijk gunstig systeem. En je kunt er veel leuks in houden.

Het is echt leuk. Hier op school draait het al zo'n vijf jaar probleemloos. De komende tijd zal dit bakje vervangen worden door een bak, nog steeds in mijn lokaal. Qua onderhoud, kosten en energieverbruik een behoorlijk gunstig systeem. En je kunt er veel leuks in houden.
Hoe zijn de nitraten en fosfaten in het systeem? Dat was bij mij altijd een probleem bij "simpele" techniek.

Hoe zijn de nitraten en fosfaten in het systeem? Dat was bij mij altijd een probleem bij "simpele" techniek.
Heel af en toe meet ik het. Beiden erg laag. Af en toe voeg ik wat nitraat en fosfaat toe.

Had jij ook last van lage gehalten?

Heel af en toe meet ik het. Beiden erg laag. Af en toe voeg ik wat nitraat en fosfaat toe.

Had jij ook last van lage gehalten?
Jij bent een soort tovenaar of zo hoor.

Nee bij mij juist altijd om te janken hoog. Nitraat onmeetbaar (>100) en fosfaat rond de 1,0 ppm.

Nu heb ik de afgelopen jaren ontiegelijk veel geleerd en zou me dat zeker niet nog eens gebeuren. Maar goed, ik kan me niet voorstellen dat ik het zo laag zou krijgen dat ik het moet doseren.

Jij bent een soort tovenaar of zo hoor.

Nee bij mij juist altijd om te janken hoog. Nitraat onmeetbaar (>100) en fosfaat rond de 1,0 ppm.

Nu heb ik de afgelopen jaren ontiegelijk veel geleerd en zou me dat zeker niet nog eens gebeuren. Maar goed, ik kan me niet voorstellen dat ik het zo laag zou krijgen dat ik het moet doseren.
Had je wel:
- powerfilter
- veel stroming
- doseerpomp met daarin een product met een koolstofbron?

Dat zijn drie belangrijke factoren.

Ik meet op school bijna niks. Een paar keer per maand de KH en een paar keer per jaar nitraat/fosfaat/calcium/zoutgehalte. Om die reden staan er ook geen moeilijke koralen in. Gewoon wat makkelijke sps (Acropora, Montipora et cetera), wat LPS (Goniopora, Caulastrea, Trachyphyllia) en wat zacht spul. Het gaat me om het geheel en om de visjes. Als ik moeilijker koralen zou plaatsen, moet ik vaker gaan meten en gaan bijsturen en dat is niet mijn hobby.

Het schoolbakje vraagt me qua onderhoud hooguit 10-15 minuten per week, behalve dan voeren op werkdagen. Ik ververs ongeveer 2 x per jaar een emmer water. Ongeveer even vaak een filtertje met actieve kool. Ik wil dat beslist zo houden. Ik ga het ook niet moeilijker of anders maken dan dit bakje.

Schoolbak 2.0 wordt een serieuzer aquarium, ik ga proberen de lat weer ietsje hoger te leggen. Wel blijft de basis (techniek, onderhoud etcetera) hetzelfde. Ik heb geen zin in meer werk. Er komen wat visjes bij (in elk geval een nakweek gele dokter, verder ben ik er nog niet helemaal uit) en wat nieuwe koralen. Een mooie rode Cynarina staat in elk geval op mijn verlanglijstje. Verder weinig/niks voor fijnproevers, niemand die het ziet.

Waarschijnlijk wordt vrijdag het onderstel geplaatst.

Had je wel:
- powerfilter
- veel stroming
- doseerpomp met daarin een product met een koolstofbron?

Dat zijn drie belangrijke factoren.

Ik meet op school bijna niks. Een paar keer per maand de KH en een paar keer per jaar nitraat/fosfaat/calcium/zoutgehalte. Om die reden staan er ook geen moeilijke koralen in. Gewoon wat makkelijke sps (Acropora, Montipora et cetera), wat LPS (Goniopora, Caulastrea, Trachyphyllia) en wat zacht spul. Het gaat me om het geheel en om de visjes. Als ik moeilijker koralen zou plaatsen, moet ik vaker gaan meten en gaan bijsturen en dat is niet mijn hobby.
Zeker,

Alleen een koolstof bron weet ik even niet meer. Ik dacht het wel.

Moeilijke koralen had ik ook niet. Zeker geen acro, die schaar ik al onder moeilijk.

Zeker,

Alleen een koolstof bron weet ik even niet meer. Ik dacht het wel.

Moeilijke koralen had ik ook niet. Zeker geen acro, die schaar ik al onder moeilijk.
Erg belangrijk, zonder wordt het erg moeilijk om met beperkte middelen een leuke bak neer te zetten. Acropora is zoals je op de foto ziet ook prima te doen als de basis op orde is. Maar zonder Acro's kun je natuurlijk ook uitstekend een mooie bak neerzetten.

Hier een blik in het schoolbakje. Een paar koralen en wat Zoanthus.

WhatsApp Image 2024-11-28 at 12.23.56 (2).jpegWhatsApp Image 2024-11-28 at 12.23.56 (3).jpeg

Erg belangrijk, zonder wordt het erg moeilijk om met beperkte middelen een leuke bak neer te zetten. Acropora is zoals je op de foto ziet ook prima te doen als de basis op orde is. Maar zonder Acro's kun je natuurlijk ook uitstekend een mooie bak neerzetten.

Hier een blik in het schoolbakje. Een paar koralen en wat Zoanthus.

Bekijk bijlage 643922Bekijk bijlage 643923
Nou ik ga wellicht mn grote aquarium wegdoen vanwege tijdsgebrek (tweede baby onderweg) en voor een kleintje terug. Max 60 liter ofzo zodat ik alles makkelijk kan oplossen met water wissels. Maar tegen die tijd ga je prive berichten van me krijgen hoor haha.

Zo mooi als jouw simpele bakje eruit ziet, ziet mijn niet zo simpele niet eens!

• Like
Reactions: MVW
Nou ik ga wellicht mn grote aquarium wegdoen vanwege tijdsgebrek (tweede baby onderweg) en voor een kleintje terug. Max 60 liter ofzo zodat ik alles makkelijk kan oplossen met water wissels. Maar tegen die tijd ga je prive berichten van me krijgen hoor haha.

Zo mooi als jouw simpele bakje eruit ziet, ziet mijn niet zo simpele niet eens!
Gefeliciteerd alvast met jullie tweede kindje! Van 5000 naar 1000 liter gaan scheelt. 100 of 200 liter erbij of er af maakt qua onderhoud bijna niets uit. Mijn advies: houd je huidige bak (scheelt ook weer stress rondom de periode waarin je je tijd hoort te besteden aan het inrichten van kinderkamers, het aanschaffen van 1001 babyzaken et cetera) op orde en zorg dat je huidige bak draait op een manier die nauwelijks onderhoud kost.

Dat is een stuk makkelijker dan een heel nieuw systeem uittekenen, laten bouwen, plaatsen enzodoor. Stroming, licht, powerfilter, doseerpomp (mét koolstofbron) en je bent al een heel eind.

Nooit last van die extra (CV-)verwarming onder de bak?
Eigenlijk niet. In de winter wel gunstig en in de zomer verwarmt hij niet. Voordat het huidige aquarium er stond, stond op die plaats een zoetwaterbak. Is daarbij ook nooit een probleem geweest.

Back
Bovenaan