Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Ik hoef me de komende maanden niet te vervelen… Voor mij een van de ultieme vissen: Chaetodon larvatus. Twee kleintjes. Tot nu toe pakken ze lobstereggs, levende oester en wat koraal.

IMG_6416.jpeg

Dank je Wesley, ik ben er erg blij mee!

Prachtig! Veel succes ermee! Welke types koraal eten ze liefst?
Vooral Acropora en Montipora. Heb ik beide genoeg. Jaren geleden had ik er al een, die heb ik toen 27 maanden gehad, tot aan een stroomuitval... Het wordt hard werken deze kleintjes zo goed te krijgen als die ene. Eerst aan het eten krijgen (en houden), dan de gezondheid en dan het inburgeren in de bak....

Ik hoef me de komende maanden niet te vervelen… Voor mij een van de ultieme vissen: Chaetodon larvatus. Twee kleintjes. Tot nu toe pakken ze lobstereggs, levende oester en wat koraal.

Bekijk bijlage 624599
Ik zou er bijna een extra bak naast me huidige zetten alleen al voor dit soort vissen. Het zet me aan het denken.
Wat zou een mooie minimum maat bak zijn, heb ruimte voor een 60cm kubus.

Ik zou er bijna een extra bak naast me huidige zetten alleen al voor dit soort vissen. Het zet me aan het denken.
Wat zou een mooie minimum maat bak zijn, heb ruimte voor een 60cm kubus.
Dat zou krap zijn, maar kleinere soorten zouden denk ik best wel kunnen. Of deze soorten in je 'grote' bak en het gewone spul apart?

En... Sinds vanmorgen op koper. Een beetje stip op nieuwe vis baart me nooit zo veel zorgen, maar het zekere voor het onzekere. Webcam op de behandelbak, ik kan zien dat ze nog steeds oester eten. Even geen koralen meer uiteraard.

Plan is: een paar dagen koper, dan prazi, dan nog een weekje koper, dan weer prazi, dan nog even koper en dan terug naar waar we waren.

IMG_6437.jpeg

Nog altijd op koper. Ook is de eerste ronde prazi achter de rug. Allebei ogen ze weer een stuk beter, het poetsgrondeltje dat ik ook had gekocht (Elacatinus figaro) oogt ook weer bijna helemaal gezond. Het grondeltje leek me een nuttige bij-bezetting in het wenbakje en daarna een leuke aanvulling voor het schoolbakje.

De behandelbak staat in een aparte ruimte. Zodra de deur open gaat zijn beide larvatussen schuw en schrikachtig. Op de webcam is 24/7 te volgen wat er gebeurt. Ze eten nog altijd goed (dagelijks een verse oester en twee keer per dag wat lobstereggs). Wat ik ook zie: vrij veel onderling gedoe en dat lijkt de laatste dagen wat heftiger te worden. Wellicht hebben ze er (na het bijkomen van de reis en na het herstel van de Cryptocaryon) meer energie voor. Ik hoop uiteraard dat als ze helemaal gezond zijn samen in de grote bak te houden zijn. Als dat niet zo is, heb ik een probleem.

Dit is namelijk niet een vis die ik terug zou brengen naar de handel, dat is sowieso niet iets dat ik gauw doe met vissen. Dit is beslist een vis die hoge eisen stelt aan zijn verzorger: gevoelige kwetsbare vis, duur dieet (oesters!) en totaal niet reefsafe. Natuurlijk hoop ik dat het onderling gaat werken, maar zo niet zit ik met een dilemma, ik denk dat maar weinig hobbyisten de benodigde zorg kunnen en willen leveren...

Bij mij heeft het indertijd goed geholpen om de aggressiefste semilarvatus enkele dagen apart te zetten, en dan samen terug in de bak van 200 liter.
Voordien vlogen ze met momenten op elkaar tot de schubben eraf vlogen, na terugzetten nog wat kleine ruzietjes maar erna beter. Nu zitten ze toch al weer een tijd gezellig samen in de grote bak.

Dus mijn tip is niet té snel opgeven, maar als het te erg is moet je wel ingrijpen.

Tanne, zou in deze het concept van het “wenbakje” ook niet kunnen werken? Dus een schot plaatsen in deze bak en daarna schot in het wenbakje in de grote bak?

Zodat de vissen aan elkaar kunnen wennen en onderling de dominantie kunnen bepalen, zonder aan elkaar te kunnen?

Bij mij heeft het indertijd goed geholpen om de aggressiefste semilarvatus enkele dagen apart te zetten, en dan samen terug in de bak van 200 liter.
Voordien vlogen ze met momenten op elkaar tot de schubben eraf vlogen, na terugzetten nog wat kleine ruzietjes maar erna beter. Nu zitten ze toch al weer een tijd gezellig samen in de grote bak.

Dus mijn tip is niet té snel opgeven, maar als het te erg is moet je wel ingrijpen.
Ik geef zeker niet snel op, maar het is mogelijk dat het niet goed komt onderling. En dan is dus de vraag wie ik deze vis toevertrouw.

Op de camera zijn geen gevechten te zien, maar wel onderling 'gedoe'. Zolang het daar bij blijft valt het op zich wel mee. Ik probeer zo min mogelijk stress te veroorzaken, beide vissen moeten alle energie stoppen in herstel en in hun afweersysteem. Ik heb nog geen enkele beschadiging (losse schub, verwonding, gescheurd vinnetje) gezien. Ze eten allebei goed, zijn actief en alert en ogen eigenlijk weer bijna helemaal zoals toen ik ze kocht: mooi op kleur en puntgave huid. Ze zijn, zeker voor zulke kleine larvatus, mooi vol maar ik wil ze beslist wat dikker en steviger hebben. Doel is nu om binnenkort de tweede ronde prazi te doen en ze verder op koper te houden totdat ze minstens twee weken helemaal goed ogen. Dan weer in het wenbakje in de grote bak, dan kunnen ze ook weer koralen gaan eten.

Tanne, zou in deze het concept van het “wenbakje” ook niet kunnen werken? Dus een schot plaatsen in deze bak en daarna schot in het wenbakje in de grote bak?

Zodat de vissen aan elkaar kunnen wennen en onderling de dominantie kunnen bepalen, zonder aan elkaar te kunnen?
Geen gek idee, maar tot nu toe geen 'echte' gevechten. Eerder af en toe dreigen. Ik hoop dat de rust gauw terugkeert. Eén zo'n vis succesvol weten te houden is al een hele prestatie, een tweetal zou echt uniek zijn.

Vanaf vandaag krijgen de vissen aan het begin van de dag eerst wat pellets, een mini-beetje van de TDO-pellets die ik uit Singapore mee heb. Op internet is een filmpje te zien waarbij larvatus deze pellets eet. Hierna een verse oester en lobster eggs. Het zou fantastisch zijn als ik ze ook aan de pellets krijg.

Dit is een heel cool verhaal… Ik heb per ongeluk een grafted Montipora gemaakt.

Zo’n twintig jaar geleden kreeg ik van aquariumvriend Andrew een stek felgroene Montipora. Destijds beslist een uniek koraal. Andrew is weer begonnen en ik heb hem een stek terug gegeven van zijn Monti. Waarna hij me appte of ik wel het goede koraal gegeven had en niet een stek van een grafted koraal zoals dat tegenwoordig ook verkocht wordt.

Wat bleek: Andrews koraal was vergroeid geraakt met een rood/oranje koraal ernaast en op natuurlijke wijze is deze graft ontstaan. Zie hier het minieme stukje rood/oranje op de plaats waar ik zijn stukje afbrak. Het licht is normaal niet zo blauw, maar 's avonds wordt het wat blauwer. Vandaar dat mijn hand lijkt op die van een of ander diepzeemonster.

ea186b18-0a2f-4508-bda5-c4f3480ff70b.jpegIMG_6458.jpeg

En... De jury heeft besloten. Ik was jurylid bij de wedstrijd die door New Wave was georganiseerd: ontwerp je droomaquarium en het winnende ontwerp wordt gebouwd en geleverd door New Wave. Het was een eer bij deze internationale toppers aan tafel te mogen zitten. De top 5 is door de jury samengesteld, nu kan online gestemd worden welk aquarium gebouwd moet gaan worden door New Wave :)

De video staat online:

Morgen twee weken. Ik verwacht ze zondag weer in het wenbakje in de grote bak te plaatsen. Oester, lobster eggs en Montipora worden goed gegeten.

IMG_6493_jpg.jpegIMG_6492_jpg.jpeg

Back
Bovenaan