Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Boekender Rifaquarium "gaat door"

Met 25 zonnepanelen hoef je namelijk nergens veel zorgen maken denk ik. Mits iets geks doen ...
Nu verbruiken wij hier de nodige kW elektriciteit. Gelukkig wel in de zomer het meeste. Dan draait hier in huis de airco en in de tuin hebben we een zwembad van 33000 liter, dat middels een warmtepomp op temperatuur wordt gehouden. De filter installatie van het zwembad draait het hele jaar door.
Hopelijk komt onze nieuwe ev-auto eindelijk.
Dan is er ook nog een zeeaquariaan.
Dus die zonnepanelen zijn hier geen overbodige luxe.

Een week of drie geleden kreeg ik een kleine Fungia van Jos "Wateridioot". De navarchus bij Jos in het aquarium plukte alle tentakeltjes van het diertje af. De toestand van de Fungia werd er niet beter op.
Jos heeft het koraaltje toen aan mij gegeven voor mijn aquarium.
Was erg benieuwd wat de pincetvis in mijn bak ermee zou doen, maar gelukkig helemaal niets.
Nu inmiddels een week of 3 verder:

Gistermorgen voordat de verlichting brandde:
DSC_3177~3.JPG

Vanmorgen rond een uur of 10:
20230202_094412~2.JPG
Ben benieuwd hoe het koraaltje zich nog verder ontwikkelt.

Gisteravond zat ik relaxed voor de bak en zag de mandarijnvissen mooi zwemmen. Heb toen vervolgens een filmpje geschoten.
Het licht in de bak was bijna uit.

Gisteravond zat ik relaxed voor de bak en zag de mandarijnvissen mooi zwemmen. Heb toen vervolgens een filmpje geschoten.
Het licht in de bak was bijna uit.

Gaaf!
Dat was een paringdansje van die mandarijntjes in het begin van het filmpje.

Gaaf!
Dat was een paringdansje van die mandarijntjes in het begin van het filmpje.
Inderdaad, dit doen de 2 visjes nu bijna elke avond.
Dit was ook de aanleiding van het maken van dit filmpje.

Een klein stukje geschiedenis:
Op de bovenverdieping heb ik nog een paar dozen staan. Deze zijn eind 2019 mee hier naar toe verhuisd vanaf de zolder van het vorige huis.
Gisteren maar eens in een van die dozen gaan kijken of er nog spullen bijzitten die weg kunnen worden gegooid. Toen vond ik een sigarenkistje van mijn overleden vader. In dit kistje zitten allemaal foto's van lang geleden.
Zo heb ik ook een serie foto's aangetroffen van mijn aquarium toen ik nog net thuis woonde. Mijn aqaurium stond in die tijd op mijn slaapkamer. Mijn moeder wilde dat ding echt niet in de woonkamer hebben staan. Gelukkig heb ik altijd een ruime, grote slaapkamer gehad. Er was dus plaats genoeg voor een aquarium van 120 cm x 65cm x 60 cm.
Dit zijn de foto's nadat ik ze zojuist even heb gescand.

Foto_2023-02-04_151259.jpg

Foto_2023-02-04_151631.jpgFoto_2023-02-04_151906.jpg

Foto_2023-02-04_152158 (2).jpg
Foto_2023-02-04_152448 (2).jpg

Foto_2023-02-04_152724.jpg

Foto_2023-02-04_152941.jpg

Foto_2023-02-04_153311.jpg

Deze foto's zijn niet door mij gemaakt, maar door een goede vriend. Hij had als hobby fotograferen en vond mijn zeeaquarium fotograferen altijd een uitdaging (veel blauw licht)
Helaas is de fotograaf al bijna 20 jaren geleden overleden.
De foto's zijn in 1985 gemaakt. Mijn aquarium was open van boven en werd verlicht middels 2 zogenaamde HQL-lampen á 125 Watt in combinatie met 4 TL-buizen van elk 36 Watt (2 Osram kleur 11 en 2 Philips kleur 18).
Onder het aquarium stond een biologisch filter met een denitrificatie-filter. Met dit laatste filter kon ik het nitraat mooi onder de 10 houden. Naast de bak hing een grote zelfgemaakte afschuimer van glas. Hierin bevonden zich 2 grote lindenhouten uitstromers.
Het verdampte water vulde ik dagelijks handmatig aan met kraanwater en ook toen al "Kalkwasser"
De opvoerpomp was een Eheim olie-gekoelde pomp van naar ik me nog kan herinneren 1200 liter/uur. Als stromingspompen had ik 2 Tunze Turbelle 1000.
Testen kon ik alleen maar nitriet, nitraat , pH en kH. Meer was er toen voor zeewater niet te koop.
Elke 3 weken ververste ik een kleine 55 liter water.
In die periode groeide er ook nog erg veel verschillende soorten Caulerpa in de zeebakken.

Laatst bewerkt:
Op de bovenverdieping heb ik nog een paar dozen staan. Deze zijn eind 2019 mee hier naar toe verhuisd vanaf de zolder van het vorige huis.
Gisteren maar eens in een van die dozen gaan kijken of er nog spullen bijzitten die weg kunnen worden gegooid. Toen vond ik een sigarenkistje van mijn overleden vader. In dit kistje zitten allemaal foto's van lang geleden.
Zo heb ik ook een serie foto's aangetroffen van mijn aquarium toen ik nog net thuis woonde. Mijn aqaurium stond in die tijd op mijn slaapkamer. Mijn moeder wilde dat ding echt niet in de woonkamer hebben staan. Gelukkig heb ik altijd een ruime, grote slaapkamer gehad. Er was dus plaats genoeg voor een aquarium van 120 cm x 65cm x 60 cm.

Bekijk bijlage 606837

Bekijk bijlage 606838Bekijk bijlage 606839

Bekijk bijlage 606840
Bekijk bijlage 606841

Bekijk bijlage 606842

Bekijk bijlage 606843

Bekijk bijlage 606844

Deze foto's zijn niet door mij gemaakt, maar door een goed vriend. Hij had als hobby fotograferen en vond mijn zeeaquarium fotograferen altijd een uitdaging (veel blauw licht)
De foto's zijn in 1985 gemaakt. Mijn aquarium was open van boven en werd verlicht middels 2 zogenaamde HQL-lampen á 125 Watt in combinatie met 4 TL-buizen van elk 36 Watt (2 Osram kleur 11 en 2 Philips kleur 18).
Onder het aquarium stond een biologisch filter met een denitrificatie-filter. Met dit laatste filter kon ik het nitraat mooi onder de 10 houden. Naast de bak hing een grote zelfgemaakte afschuimer van glas. Hierin bevonden zich 2 grote lindenhouten uitstromers.
Het verdampte water vulde ik dagelijks handmatig aan met kraanwater en ook toen al "Kalkwasser"
De opvoerpomp was een Eheim olie-gekoelde pomp van naar ik me nog kan herinneren 1200 liter/uur. Als stromingspompen had ik 2 Tunze Turbelle 1000.
Testen kon ik alleen maar nitriet, nitraat , pH en kH. Meer was er toen voor zeewater niet te koop.
In die periode groeide er ook nog erg veel verschillende soorten Caulerpa in de zeebakken.
Ja die goeie oude tijd.

Ik vind de hobby nu toch wel stukken mooier en interessanter.
Ja maar dat pionieren was ook leuk. Het is nu zoveel makkelijker dan toen. Je via internet van alles en nog wat bestellen. Dat was er toen niet bij je moest naar de speciaalzaak voor je diertjes en spullen. En dat was soms ver rijden.

Bekijk bijlage 606837

Bekijk bijlage 606838Bekijk bijlage 606839

Bekijk bijlage 606840
Bekijk bijlage 606841

Bekijk bijlage 606842

Bekijk bijlage 606843

Bekijk bijlage 606844

Deze foto's zijn niet door mij gemaakt, maar door een goed vriend. Hij had als hobby fotograferen en vond mijn zeeaquarium fotograferen altijd een uitdaging (veel blauw licht)
Wow!
Hartstikke leuk om te zien en het lezen.
Hoe werkte dat nitraatfilter toen?

Wow!
Hartstikke leuk om te zien en het lezen.
Hoe werkte dat nitraatfilter toen?
Het nitraat filter was een geheel gesloten aquarium met een ingang, uitgang en doseer opening.
Hierin zaten allemaal schotten geplakt en wel zodanig dat het water er slingerend doorheen stroomde.
Het water stroomde er héél langzaam doorheen. Alle vakken waren helemaal gevuld met grof koraalzand. Zo ontstond er een anaerobe omgeving met de bijbehorende bacteriën. Deze verbruikten het zuurstof O2 uit de nitraat verbinding NO3. Als afval bleef dan N2 (lachgas) over en dit ontweek bij het uitstromen/druppelen in het biologisch filter.
Als extra voedingsstof voor de bacteriën gebruikte ik 99% alcohol Deze kocht ik bij de apotheek. Een liter van dit spul kostte toendertijd een kleine fl 30,-
Ik vond het een geweldig systeem.

Het nitraat filter was een geheel gesloten aquarium met een ingang, uitgang en doseer opening.
Hierin zaten allemaal schotten geplakt en wel zodanig dat het water er slingerend doorheen stroomde.
Het water stroomde er héél langzaam doorheen. Alle vakken waren helemaal gevuld met grof koraalzand. Zo ontstond er een anaerobe omgeving met de bijbehorende bacteriën. Deze verbruikten het zuurstof O2 uit de nitraat verbinding NO3. Als afval bleef dan N2 (lachgas) over en dit ontweek bij het uitstromen/druppelen in het biologisch filter.
Als extra voedingsstof voor de bacteriën gebruikte ik 99% methanol. Deze kocht ik bij de apotheek. Een liter van dit spul kostte toendertijd een kleine fl 30,-
Ik vond het een geweldig systeem
Interessant om te lezen!
Dank je wel voor het delen!

Afgelopen weekend heb ik de Stylophora pistillata maar eens flink gesnoeid.
Ik had dit koraal al een dag of 10 geleden gesnoeid, maar veel te weinig naar mijn zin. Van deze snoeibeurt heb ik 4 royale stekken gemaakt, zie mijn advertentie https://www.zeewaterforum.info/forums/threads/stylophora-en-montipora.208327/
Van de laatste snoeibeurt is alles in de kliko verdwenen, onder groot protest van mijn vrouw. Ik heb gewoon geen plaats! Bovendien valt de interesse voor de stekken helaas erg tegen.

DSC_0002_BURST20230110094027116~3.JPG
situatie voor het snoeien

20230216_121153~2.JPG
situatie nu

Donderdagavond gedroeg de pincetvis zich plotseling heel schuw. De vis bleef verborgen in een hoek hangen.
Gistermorgen vertoonde de vis wederom hetzelfde gedrag. Het dier kwam ook niet eten. Normaal is deze altijd een van de eersten die bij het voer is.
De hele dag bleef de vis schuw en kwam niet naar voren noch eten.
Aan het begin van de avond verscheen de vis weer heel voorzichtig, maar eten werd niet aangenomen.
Vanmorgen zwom de pincetvis weer gewoon door de bak en kwam ook weer als een van de eersten eten.
Geen idee wat er aan de hand is geweest. Aan alle andere vissen was helemaal niks vreemds te zien.

denk dat het visje toch door iets/iemand aardig geschrokken was als het zo best lang moest duren, maar idd gelukkig dat het weer goed is:giggle: Ik zou toch naast de bak wat langer blijven zitten en kijken .... als je tijd hebt. Techniek die in het water zit is helemaal in orde?

denk dat het visje toch door iets/iemand aardig geschrokken was als het zo best lang moest duren, maar idd gelukkig dat het weer goed is:giggle: Ik zou toch naast de bak wat langer blijven zitten en kijken .... als je tijd hebt. Techniek die in het water zit is helemaal in orde?
Mijn vaste plek in de woonkamer is een gemakkelijke fauteuil naast mijn aquarium, hier zit ik dagelijks meerdere uren. Kan van daar uit mijn aquarium goed observeren. Totaal niks vreemds gezien en opgemerkt.
Ik heb donderdagavond wat deelanemonen kapot gespoten. Misschien?????

Back
Bovenaan