Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Waar koop je phytoplankton & copepods | Edit: hoe pak je dino's aan!

Geen idee! Weet wel dat Algae Barn in de VS die Tisbe soort verkoopt. Copepods kan ik normaal gesproken wel bij mijn LFS kopen hoor, maar welke soort(-en) dat zijn staat er nooit bij.
Op YouTube zag ik laatst een video van Fauna Marin waar de eigenaar sprak over dino’s en als oplossingsrichting licht verminderen en de trace elementen aanpassen ( ik meen verhogen).

Geen idee! Weet wel dat Algae Barn in de VS die Tisbe soort verkoopt. Copepods kan ik normaal gesproken wel bij mijn LFS kopen hoor, maar welke soort(-en) dat zijn staat er nooit bij.
Op YouTube zag ik laatst een video van Fauna Marin waar de eigenaar sprak over dino’s en als oplossingsrichting licht verminderen en de trace elementen aanpassen ( ik meen verhogen).
Ja precies Algea Barn heb ik ook van gehoord, maar helaas sturen die niet naar NL en dat wordt ook erg kostbaar. Ik ga meerdere dingen doen tegen de Dino's, maar dit onderdeel van mijn aanpak is copepods in combinatie met phytoplankton ;) Licht verminderen ga ik ook doen, maar trace elementen moet juist lager volgens mij. Daarom wordt het afgeraden om waterwissels te doen als je dino's hebt.

Fauna Marin is van mening dat je A) je te vroeg teveel licht geeft in de bak en B) dat je de volgende elementen op punt moet zetten : molybdeen, iodine en fluor en dus moet verhogen bij te korten ......

Fauna Marin is van mening dat je A) je te vroeg teveel licht geeft in de bak en B) dat je de volgende elementen op punt moet zetten : molybdeen, iodine en fluor en dus moet verhogen bij te korten ......
Is eigenlijk heel logisch. Je balans in de bak komt voort uit de nutriënten, licht en stroming. Is 1 van die zaken niet op orde krijg je onbalans en kun je alg krijgen. Makkelijkste is licht minder en nutriënten verhogen. Wordt alleen tricky als je nutriënten te hoog zijn maar je 0 meet doordat de alg alles opneemt dan moet je geen nutriënten toevoegen. Ligt er ook aan wat voor alg je hebt. Zijn vaak andere oplossingen voor. Dus is ook best belangrijk om zeker te weten waar je mee te maken hebt.

Grt Marco

Is eigenlijk heel logisch. Je balans in de bak komt voort uit de nutriënten, licht en stroming. Is 1 van die zaken niet op orde krijg je onbalans en kun je alg krijgen. Makkelijkste is licht minder en nutriënten verhogen. Wordt alleen tricky als je nutriënten te hoog zijn maar je 0 meet doordat de alg alles opneemt dan moet je geen nutriënten toevoegen. Ligt er ook aan wat voor alg je hebt. Zijn vaak andere oplossingen voor. Dus is ook best belangrijk om zeker te weten waar je mee te maken hebt.

Grt Marco
Geen idee waar je het over hebt eigenlijk ..... dit topic gaat over het vinden van copepods en plankton ivm dino's ...... ik heb enkel wat info voorzien ivm het correct quoten van uitspraken en info van Fauna Marin ..... molybdeen en iodine verhogen is niet zo moeilijk (geen idee of dit helpt tegen dino's) en het verhogen van fluor is een hele andere piste wat helemaal niet simpel is en vermoedelijk ook een beetje mee moet uitkijken maar ik ben zelf nog zoekende in dit verhaal ..... Het grote nadeel bij fauna marin is dat ze veel claimen maar niets aantonen en op vragen qua inhoudelijke aard niet thuis geven terwijl een Hans Werner Balling bij Tropic Marin een zegen is qua info en bereidheid om mee te denken en helpen en voorzien van heel veel info .....het is wel fijn dat fauna marin zelf ook waarschuwt om uit te kijken met hun eigen dino-X produkt ......

Ik heb last van dino's en wil copepods en phytoplankton in gaan zetten. Heeft iemand een goed adres waar je dit kan halen / bestellen?
Ik las op "Mack's Reef - Dino Support" dat Tisbe pods de beste copepods zijn... maar geen idee of deze ergens verkrijgbaar zijn. Iemand goede tips?

To the point 1:
Veel (zee)aquariumwinkel worden wekelijks beleverd met vers levend voer.
Ook Oceanstore heeft soms leuke aanbiedingen.

To the point 2:
Geen idee wat de relatie is tussen copepoden en bestrijding van dino’s. Heb je daar een meer expliciete link naar?

To the point 1:
Veel (zee)aquariumwinkel worden wekelijks beleverd met vers levend voer.
Ook Oceanstore heeft soms leuke aanbiedingen.

To the point 2:
Geen idee wat de relatie is tussen copepoden en bestrijding van dino’s. Heb je daar een meer expliciete link naar?
Er zijn mensen die voor kapitalen aan copepoden en phyto in hun bak gieten om dino's te bestrijden. Soms lijkt het succesvol, soms ook niet. Het zou niet mijn voorkeur hebben in elk geval.

Ik vermoed dat het op orde brengen (en houden) van de waterkwaliteit, het zorgen voor concurrentie (goed groeiende koralen en een gezonde bacteriepopulatie) in combinatie met agressief mechanisch filteren (powerfilter bijvoorbeeld) meer zoden aan de dijk zet. Ook valt het me op dat de meeste bakken met dino-problemen geheel/enkel zijn opgestart met dood materiaal en hooguit wat bacteriën uit een flesje.

Geen idee waar je het over hebt eigenlijk ..... dit topic gaat over het vinden van copepods en plankton ivm dino's ...... ik heb enkel wat info voorzien ivm het correct quoten van uitspraken en info van Fauna Marin ..... molybdeen en iodine verhogen is niet zo moeilijk (geen idee of dit helpt tegen dino's) en het verhogen van fluor is een hele andere piste wat helemaal niet simpel is en vermoedelijk ook een beetje mee moet uitkijken maar ik ben zelf nog zoekende in dit verhaal ..... Het grote nadeel bij fauna marin is dat ze veel claimen maar niets aantonen en op vragen qua inhoudelijke aard niet thuis geven terwijl een Hans Werner Balling bij Tropic Marin een zegen is qua info en bereidheid om mee te denken en helpen en voorzien van heel veel info .....het is wel fijn dat fauna marin zelf ook waarschuwt om uit te kijken met hun eigen dino-X produkt ......
Is misschien ook wel handig om te begrijpen waar Dino's vandaan komen en hoe te beschrijden en lijkt me niet dat jij niks begrijpt van stroming, licht en nutriënten in je zeeaquarium en de relatie met elkaar aangezien je een prachtbak hebt. Lijkt me niet dat het allemaal puur geluk is. Wat en gekat weer op het forum, we proberen allemaal mee te denken en elkaar te helpen. Voeg een linkje toe van wat ik beschouw als een betrouwbare bron van info over Dino's. https://www.bulkreefsupply.com/content/post/5-minute-saltwater-aquarium-guide-ep27-dinos

Grt Marco

Is misschien ook wel handig om te begrijpen waar Dino's vandaan komen en hoe te beschrijden en lijkt me niet dat jij niks begrijpt van stroming, licht en nutriënten in je zeeaquarium en de relatie met elkaar aangezien je een prachtbak hebt. Lijkt me niet dat het allemaal puur geluk is. Wat en gekat weer op het forum, we proberen allemaal mee te denken en elkaar te helpen. Voeg een linkje toe van wat ik beschouw als een betrouwbare bron van info over Dino's. https://www.bulkreefsupply.com/content/post/5-minute-saltwater-aquarium-guide-ep27-dinos

Grt Marco
Excuseer ....was niet de bedoeling om je te ergeren .....maar fauna marin claimt totaal andere zaken .....ik ben van mening dat teveel licht de oorzaak is en dan icm doodsteen in een ongerijpte bak ..... dus te vroeg en te veel .....het verhogen van nutrienten gaat naar mijn inzien enkel de boel nog meer laten escaleren..... en het toevoegen van copepods is een vorm van nutrientverrijking

Laatst bewerkt:
Er zijn mensen die voor kapitalen aan copepoden en phyto in hun bak gieten om dino's te bestrijden. Soms lijkt het succesvol, soms ook niet. Het zou niet mijn voorkeur hebben in elk geval.

Probleem is dat er 1000de soorten dinoflagellaten en evenveel soorten copepods zijn.
Er schijnt inderdaad een bepaalde soort copepod te zijn die een bepaalde soort dino's aan pakt. Vraag me niet welke en meer details want ik heb het ook maar gehoord.

Woow bedankt voor al jullie reacties!
In het kort zowel BRSTV als Mack Reef (facebook support group voor Dino support) hebben dit onderzocht. De Tribes copepod eet o.a. dino's. Vond de serie van BRSTV wel gaaf om te zien wat het effect was na het toevoegen van copepods in een bak met dino's. Je zag in een van de afleveringen ook, onder de miscroscoop, hoe een copepod een 'dino' te grazen nam.

Ik heb last van twee soorten dino's, ten eerste de Ostreopsis. Deze kan ik makkelijk bestrijden met UV. Echter mijn huidige UV lamp18W is niet voldoende. Dus daar heb ik een grote lamp voor besteld. Voor de Prorocentrum moet ik o.a. copepods en phytoplankton toevoegen. Ik volg de aanpak van Mack's Reef aangezien dit al vele bakken heeft geholpen en ik toch een beetje een richting probeer te volgen. Bijgevoegd hun PDF met de aanpak.

Waar de dino's vandaan komen, tja een jonge bak dat nog niet volledig gerijpt is met daarbij behorende onbalans.. hoort er een beetje bij denk ik bij nieuwe bakken. Daarnaast is mijn fosfaat relatief laag, men beweert dat Dino's houden van relatief 'schone bakken'..
Ik ben opgestart met 20kg levend steen en daarnaast wat dood steen 'Marco Rocks'. Waardes zijn relatief stabiel alleen fosfaat blijft laag. Kortom de vlieger 'het komt door een opstart met doodsteen' gaat niet op in mijn geval.

Bijlagen

Copepods en phytoplankton hebben ze toch gewoon bij de Diebo in Nieuwegein? Dat is relatief dichtbij voor jou.

@Glasanemoon : succes ..... het gaat je zeker lukken! .... al eens overwogen om niets te doen en enkel je licht iets zachter te zetten? Zodat alles wat licht minded is iets minder gestimuleerd word? Ik zie in je dagboek een struggle met alg, cyano en nu dus schijnbaar ook nog dino's .....je bak moet in balans trekken en door nu alles overhoop te gaan halen (oa bodem verwijderen) gaat die balans voorlopig niet komen ......

Laatst bewerkt:
@Glasanemoon : succes ..... het gaat je zeker lukken! .... al eens overwogen om niets te doen en enkel je licht iets zachter te zetten? Zodat alles wat licht minded is iets minder gestimuleerd word? Ik zie in je dagboek een struggle met alg, cyano en nu dus schijnbaar ook nog dino's .....je bak moet in balans trekken en door nu alles overhoop te gaan halen gaat die balans voorlopig niet komen ......

Jazeker goeie tip, ben langzaam het licht aan het verminderen van 13uur naar 10 uur is het doel.. voor nu. Cyano heb ik nooit gehad, maar dacht dat dit cyano was maar bleek gewoon dino's. Echter mijn koffiefilter methode faalde ^^

Ik bedoel ook qua intensiteit!

En dit is gewoon cyano (foto's effe gepikt uit je dagboek). Bodem absorbeert fosfaat. Minder fosfaat in je waterkolom en gevolg is flap.En jij denkt dat je geen fosfaat hebt ;) Zorg voor wat meer diviersiteit van koralen zoals Tanne ook al aangaf ....wat snelgroeiers ..... al was het maar voor tijdelijk.

AB63E21D-72A8-46FC-A243-25E78A794882.jpeg

DB672BD7-342C-4DDF-92DF-418908145F37.jpeg

Laatst bewerkt:
Maar ik heb dankzij een tip van @Reeftastic een adresje gevonden voor Copepods in Duitsland.

Ik ben nog relatief nieuw in het reefen, dus neem bovenstaand ook met een korreltje zout. Ik probeer ook maar iets uit.. maar ik denk dat het goed is om te duiden met wat voor soort plaag je te maken hebt en dan een gedegen aanpak te formuleren o.b.v. eerdere successen. Ik probeer daarbij niet 15 verschillende methodieken, want dan word ik gek en mijn bak ook verwacht ik ^^. Maar tips zijn altijd welkom, dus dankjewel voor het meedenken!

Zie wat stippen op een plaatje ..... maar op je bodem van je bak zie ik flap ;)

Maar daar ligt mijn bezwaar tegen dat dino pdf van die facebookgroep -> het wekt de sugestie dat je vooral moet handelen en dingen aanpakken ..... nutrienten verhogen .....silicaat toevoegen ..... dure copepods zoeken etc .... dat zijn allemaal ingrijpende veranderingen in je systeem ..... vaak kan een systeem dat uit zichzelf aan om dit te corrigeren met de factor tijd en geduld .....

Back
Bovenaan