Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Afvalwater osmosetoestel

Draconas

ZeewaterForum lid
Ik ben eens aan het bekijken voor een osmose aperaat tussen de kraan en ione vat te plaatsen.
Nu was mijn vraag ik heb in de tuin een groot regenvat staan.
Kan ik de afval uitgang gewoon naar dit vat leiden. Ongeacht afstand en hoogte.
Want het toestel komt in de kelder en het vat staat van achter in de tuin bovengronds.

Dus dit wil zeggen dat het een goede 20m leiding word en dat het een 3m omhoog gaat.
 
Die opvoerhoogte zal tegendruk geven en je vuil versus osmose water verhouding ietsjes negatief beïnvloeden.
Drie meter is 0,3 bar. Als je met boosterpomp gaat werken (wat sowieso dik aan te raden is), dan zal dit verwaarloosbaar zijn.

Neem een iets dikkere slang voor het afvalwater en de stroomsnelheid zal afnemen en daarmee de weerstand, zo beperk je het effect daarvan tot een minimum.
 
Laatst bewerkt:
Ik had idd in gedachte om een osmose toestel met boosterpomp te nemen en een leiding van 20 of 24mm druk pvc te maken tot aan het vat.
 
Ik zou voor het afvalwater gewoon 10 mm siliconeslang nemen , buigbaar vorstbestendig en geeft de minste weerstand.
 
Probleem is dat ik 15m via de kelder plafond moet gaan en denk dat silicone gaat doorhangen in de klemmen dan.
 
PVC is er ook in 10, 12 en 16mm...
10 en 12 zijn wel wat lastiger te vinden.

20 of 25 mm is wel wat overkill qua hoeveelheid materiaal, maar heeft verder geen nadelige effecten.
 
Zou ik hier een terugslagklep kunnen in plaatsen dan kan ik het korter maken.
Want de drukpomp van het regenvat staat ook in de kelder en deze leiding gaat al naar het vat.
Als ik daar een T-stuk tussen zet met dan een terugslag klepje zodat de drukpomp niet naar het osmosevat pompt.

Oo wacht even denken dit moet dan op de aanzuig komen want deze leiding gaat het vat in. Dan kan de pomp wel een bepaalde zuigkracht uitoefenen. Zou dit kwaad kunnen denk je?
 
Waarom niet een condenspompje er neer zetten? Daar laat je het afvalwater instromen zonder extra weerstand en het condenspompje werkt met een vlotter en springt aan wanneer het vak vol is. dan kun je gewoon met druk pvc en een stukje flex werken. 🤙🏽 Doen wij vaker als er inlaatcombinaties en ketels in kelders staan.. easy peasy
 
Dit is zeker ook een mogelijkheid idd, dank je voor de tip.
Was eerst aan het kijken of het ook kon zonder extra verbruiker en extra opvangvat.

Maar als al de rest idd niet lukt dan is dit zeker de oplossing. Dompelpompen hebben meestal wel redelijk wat opvoerhoogte om voldoende capaciteit te hebben. Moet enkel voorkomen dat de pomp niet elke keer opspringt voor maar 1 min ofzo want dat is dan ook weer niet goed voor de pomp.
 
Ben benieuwd wat een ec (microsiemens) waarde je na het membraan en voor de hars gaat hebben. Ik heb hier met een nieuw membraan en boosterpomp op 8 bar nog 50 microsiemens na het membraan. Ik vind dat eigenlijk hoog
 
Vraag me af waarom je die combinatie zou willen gebruiken. Een RO voor je ionen vat hangen. Snap dat je dan meer opbrengst uit je vat haalt, maar als je toch al een RO unit plaats en je hebt een mooie oplossing voor je afvalwater..wat zou dan de rede nog zijn voor je ionenvat te handhaven?
En vroeg me ook af of er een rede is waarom je je afval water niet door het ionenvat stuurt, heb je mijn inziens het beste van twee werelden zonder rest water, of is er een rede waarom dit niet haalbaar/ toepasbaar is?
Gts Rudi
 
of er een rede is waarom je je afval water niet door het ionenvat stuurt
De vervuiling die uit het schone water is gehaald, is extra geconcentreerd in het afvalwater terug te vinden. Als je dus het afvalwater door een ionenvat stuurt, kun je net zo goed al het water door een ionenvat sturen ipv eerst door een omkeer osmose apparaat en vervolgens nog het afvalwaterdeel door het ionenvat.
Je haalt uiteindelijk exact dezelfde vervuiling uit het water, alleen in twee stappen en uit een geconcentreerdere vloeistof.


Vraag me af waarom je die combinatie zou willen gebruiken.
&
wat zou dan de rede nog zijn voor je ionenvat te handhaven
RO water is niet 100% schoon, maar de laatste paar % vervuiling die achterblijft haal je dus met een klein (1 liter) ionenvat er alsnog uit. Eventueel met een 2e ionenvat in serie, specifiek om silicaten te verwijderen


Hoewel een Ionenvat geen afvalwater geeft, gaat mijn voorkeur uit naar een RoDi systeem.
- Kosten van aanschaf is lager
- Indien je een mixbed vat gebruikt, moet je deze extern laten regenereren. Daarbij heeft niet ieder LFS dit in het programma of op voorraad.
- Indien het een Ka-An zuil betreft, kun je wel zelf regenereren, maar moet je wel met chemische stoffen in de weer.
 
De vervuiling die uit het schone water is gehaald, is extra geconcentreerd in het afvalwater terug te vinden. Als je dus het afvalwater door een ionenvat stuurt, kun je net zo goed al het water door een ionenvat sturen ipv eerst door een omkeer osmose apparaat en vervolgens nog het afvalwaterdeel door het ionenvat.
Je haalt uiteindelijk exact dezelfde vervuiling uit het water, alleen in twee stappen en uit een geconcentreerdere vloeistof.



&

RO water is niet 100% schoon, maar de laatste paar % vervuiling die achterblijft haal je dus met een klein (1 liter) ionenvat er alsnog uit. Eventueel met een 2e ionenvat in serie, specifiek om silicaten te verwijderen


Hoewel een Ionenvat geen afvalwater geeft, gaat mijn voorkeur uit naar een RoDi systeem.
- Kosten van aanschaf is lager
- Indien je een mixbed vat gebruikt, moet je deze extern laten regenereren. Daarbij heeft niet ieder LFS dit in het programma of op voorraad.
- Indien het een Ka-An zuil betreft, kun je wel zelf regenereren, maar moet je wel met chemische stoffen in de weer.
Duidelijke uitleg, zelf gebruik ik, net zoals OP een mixbed vat, dewelke ik makkelijk in de buurt kan laten regenereren. En was op zoek om de opbrengst van het vat te verbeteren, ik laat nu reeds druppelsgewijs mijn 300l watervat vollopen maar krijg er naar mijn gevoel maar rond de 900 liter (25l vat) uit eer ik moet regenereren. Waardoor het toch aan de prijs is naar mijn gevoel.
 
maar krijg er naar mijn gevoel maar rond de 900 liter (25l vat) uit eer ik moet regenereren. Waardoor het toch aan de prijs is naar mijn gevoel.
Als ik zie dat regenereren ongeveer € 75,- kost.
Kom je op een prijs van circa 9 cent per liter.
Dan is de aanschaf van het ionenvat niet meegerekend.

Bij mijn omkeer osmose vervang ik jaarlijks de voorfilters (€ 16,-) en 1 X het ionen- en 2 X het silicaat filters. (€ 45,-)
Hiermee maak ik ruim 4000 liter osmose per jaar.
Daarnaast vervang ik om de 4 jaar het membraan. Kosten circa € 50,-

Dan kom ik op 1,9 cent per liter.
Ook hierbij is het omkeer osmose apparaat niet meegerekend.

Wel heb ik dan zo'n 6000 liter afval water. Wordt 9 vd 10 keer hergebruikt, maar blijft een nadeel van omkeer osmose tov een ionen-vat.
Kosten, gok op nog geen € 10,-

Kijk je naar de aanschafprijs van beide systemen, dan heb je een zeer luxe omkeer osmose apparaat voor de prijs van een ionen-vat
 
Op dit moment zit ik 1 op 1 met 100% score op icp. Maak nu 600 liter super zuiver water per dag Max.
 
Ben benieuwd wat een ec (microsiemens) waarde je na het membraan en voor de hars gaat hebben. Ik heb hier met een nieuw membraan en boosterpomp op 8 bar nog 50 microsiemens na het membraan. Ik vind dat eigenlijk hoog
Dan klopt er iets niet. Ofwel je microsiemens meter is niet goed geijkt of je gebruikt hem verkeerd. Als je zo'n meter in je osmose leiding hebt zitten moet je kijken dat ie goed geplaatst is zodat het water in het midden van de 2 meetpunten stroomt, als de sensor verkeerd is ingestoken dan wijken de gemeten waardes af, voor het ijken moet dit ook op deze manier gebeuren. Kan ook zijn dat je membraan niet goed is verkeerd is aangesloten . Wat meet je aan ingangswater? Als het membraan minder dan 95 tot 97 % eruit haalt is je membraan niet meer ok.

Grt Marco
 
Dan klopt er iets niet. Ofwel je microsiemens meter is niet goed geijkt of je gebruikt hem verkeerd. Als je zo'n meter in je osmose leiding hebt zitten moet je kijken dat ie goed geplaatst is zodat het water in het midden van de 2 meetpunten stroomt, als de sensor verkeerd is ingestoken dan wijken de gemeten waardes af, voor het ijken moet dit ook op deze manier gebeuren. Kan ook zijn dat je membraan niet goed is verkeerd is aangesloten . Wat meet je aan ingangswater? Als het membraan minder dan 95 tot 97 % eruit haalt is je membraan niet meer ok.

Grt Marco
Is ondertussen gevonden en in orde.
bedankt voor de info
 
Bovenaan