Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Overcapaciteit opvoerpomp

Loopt ook je noodoverloop volledig onder? Even het kleine klepje opendoen boven bij de uitstroom open doen en kijken. Ja? Dan kan het zijn dat je nu veel lucht meepakt. Als je nood overloop nog niet volledig onder staat zou je dmv de rode kraan het kunnen regelen.

Anders ben ik bang dat het iets te veel is van het goede, Evt een bypass maken?

Succes!

Zie ook dat ik de opvoer 25% mag knijpen, dus heb nog even een kogelkraan besteld

In principe kun je met enkel de afsluiter de afvoer zo afregelen dat je een mooie stille waterstroom krijgt en dus de opvoerpomp niet hoeft te knijpen.

Bij mijn huidige bak was ik juist van mening dat de afvoer te ver moest knijpen om een stille waterstroom te krijgen (Iets grotere kans op verstopping) en heb er juist een zwaardere pomp op gezet.

In principe kun je met enkel de afsluiter de afvoer zo afregelen dat je een mooie stille waterstroom krijgt en dus de opvoerpomp niet hoeft te knijpen.

Bij mijn huidige bak was ik juist van mening dat de afvoer te ver moest knijpen om een stille waterstroom te krijgen (Iets grotere kans op verstopping) en heb er juist een zwaardere pomp op gezet.

Nee klopt, alleen doordat de opvoer relatief sterk is, is het ‘rooster’ de bottle neck. Met onderstaande foto kan je dit zien (noodoverloop=droog), dit komt mijns inziens door de beperkte doorlaat van het rooster. Hierdoor staat het water relatief hoog in de bak. Het is een beetje lastig te zien op de foto’s, maar hopelijk begrijp je wat ik bedoel.. als ik de opvoer knijp zal de waterstand afnemen en dus het water van minder hoog vallen.. maakt nu namelijk flink wat herrie😅.
3CA128F6-68A1-426F-8FC1-A83E8D375197.jpeg19176564-6092-41CC-8218-C342FA30320B.jpeg

Je kan ook even 5 min de rode kraan wat meer knijpen dan ben je er ook vanaf 😉. Gaat erom dat het even kan vullen. Beetje spelen je merkt snel genoeg wat werkt.

Het lijkt mij een k&k aquarium en weet dus niet of je de overloop kan vervangen.

Zo ja, dan raad ik je de high flow overloop kan van D-D aquarium solutions aan.
Een 30 - 50% hogere waterstroom bij gelijke waterstand
Screenshot_2022-07-28-19-36-36-98_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Je kan ook even 5 min de rode kraan wat meer knijpen dan ben je er ook vanaf 😉. Gaat erom dat het even kan vullen. Beetje spelen je merkt snel genoeg wat werkt.
Dat heb ik gedaan hoor ;)! Echter volgens mij kan ik de waterhoogte met het rooster niet oplossen.. want als je de afvoer niet knijpt doet het niks met de waterhoogte in de bak zelf (voor het rooster). Het kan namelijk zoveel water kwijt als het wil door het rooster naar de overloopkamer. Wanneer je de afvoer knijpt gebeurt er ook niks, waterhoogte blijft het zelfde in de bak, het gaat alleen door het knijpen ook door de noodoverloop (of net niet). Oftewel de hoogte bij het rooster wordt bepaald door de opvoerpomp, of zie ik iets over het hoofd?

Het lijkt mij een k&k aquarium en weet dus niet of je de overloop kan vervangen.

Zo ja, dan raad ik je de high flow overloop kan van D-D aquarium solutions aan.
Een 30 - 50% hogere waterstroom bij gelijke waterstand
Bekijk bijlage 592859
Heb een Waterbox REEF 180.5, kan denk ik inderdaad niet de overloop vervangen .. maar ga is even kijken of ik er nog iets aan kan doen.

Klopt maar ik zou mij niet zo zorgen maken over de waterhoogte, als het gekletter maar ophoud. Ikzelf heb het zoals jij hebt, af en toe gewoon even die kammen schoonmaken. Kan idd wat spannend zijn en dan zit er niets anders op dan je pomp knijpen of bypass maken.

Je moet zorgen dat je noodoverloop dan hoger komt zodat het water in je overloop hoger staat.
Zo zorg je ervoor dat het water niet te diep in je overloop valt en geen gekletter hebt.
En dan is het idd even spelen met de afvoer kraan. Probeer ervoor te zorgen dat het water juist in je noodafvoer sijpelt. Zo bepaald je noodafvoer de waterstand in je overloop.

Je moet zorgen dat je noodoverloop dan hoger komt zodat het water in je overloop hoger staat.
Zo zorg je ervoor dat het water niet te diep in je overloop valt en geen gekletter hebt.
En dan is het idd even spelen met de afvoer kraan. Probeer ervoor te zorgen dat het water juist in je noodafvoer sijpelt. Zo bepaald je noodafvoer de waterstand in je overloop.
Ja dat zou inderdaad kunnen, alleen dan krijg je een slurpende noodoverloop, daarnaast krijg je het niet hoger dan je noodoverloop zelf (wat nog steeds te laag is).

Ja dat zou inderdaad kunnen, alleen dan krijg je een slurpende noodoverloop, daarnaast krijg je het niet hoger dan je noodoverloop zelf (wat nog steeds te laag is).
Je moet het water er ook in laten sijpelen, een dun straaltje. Niet er doorheen laten stromen als de Niagara waterval..

Idd enkel maar druppelgewijs door de noodoverloop en dan moet je de noodoverloop langer maken.
Pvc mof er op en een stukje buis op maat tot onderkant kam.
Je hoeft dit zelf niet te lijmen kan je er gewoon zo opzetten normaal.

Heb je een koeler?
Nee, dat wordt de uitdaging volgende zomer;)
Idd enkel maar druppelgewijs door de noodoverloop en dan moet je de noodoverloop langer maken.
Pvc mof er op en een stukje buis op maat tot onderkant kam.
Je hoeft dit zelf niet te lijmen kan je er gewoon zo opzetten normaal.
Dat is een goeie daar had ik nog niet aan gedacht. Alleen dat kan helaas niet.. kijk maar.. past net een pink tussen. 9F61984C-955F-4447-B3BE-DEB6A2CC3DBC.jpeg

Nou ik heb hem stil hoor, alleen dan knijp ik mijn opvoerpomp voor 40%?(of is dit minder).. uhh dat kan ook niet de bedoeling zijn denk ik😅. Nog even verder tobben, bedankt voor de hulp zover!
Waarom de volle 100% van die opvoer de bak in sturen? Die 8000 L/u is wel wat overkill. Die overloopkam is daar duidelijk ook niet op gemaakt.

Maak gewoon een aftakking van de opvoerleiding terug de sump in met een kraan erop. Dan kan je perfect fine tunen hoeveel water de bak in wordt gepompt, zonder dat je de pomp extra belast.

Kies de uitstroom locatie in de sump gunstig en je hebt sumpspoeling die vuilophoping voorkomt.

Je zou ook nog eens je media reactor, wierenfilter, koeler, noem het maar op, op die aftakking aan kunnen sluiten.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan