Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red sea reefer 170

Dit hoor je vaak dat bij oude rsr bakken de kraan heel slecht af te stellen is.
Deze kan je beter vervangen dan met een stelkraan van royal exclusive of ander merk wel zien dat je een draai stelkraan hebt en geen schuilkraan.

Hier zit het wateropervlak een 2 cm onder de overloopkam, dus mijn noodpijp zit ook 2 cm onder de kam en de retour pijp zit denk een 20 a 30cm lager.
Dus het water staat zeer hoog boven de retour?
 
kraan al uit elkaar gedraaid en schoon gemaakt? dat wil soms ook nog wel eens helpen, er zitten 4 schroeven onder rubber dopjes. Wel zorgen dat je ze weer goed aandraaid anders gaat hij lekken.
nee nog niet gedaan. Dan moet ik best het water laten zakken in de overloop zeker.
maar het is telkens wel voor een paar dagen oké en dan plots niet meer.
 
Nu weer twee dagen oprij dat het een hele dag netjes draait hoe het moet maar dat over de loop van een nacht het opvoervak wordt leeg gepompt. Zou de opvoerpomp aan vervanging toe zijn? En mss toch een nieuwe kraan erin?
 
Welke pomp heb je? Draait ie overdag een ander schema dan 's avonds?
Osmoseapparaat al geïnstalleerd?
Zet maar een paar foto's online van wat je bedoelt
 
Hangt af van de temperatuur en stroming van het water, maar gemiddeld gezien verdampt er iets meer dan een halve liter per dag voor de Reefer 170 dacht ik te hebben onthouden.
Hier doen we gemiddeld 7 dagen met 20 liter osmose water.
 
Hier verdampt 5l per dag, red sea reefer 250
 
Welke pomp heb je? Draait ie overdag een ander schema dan 's avonds?
Osmoseapparaat al geïnstalleerd?
Zet maar een paar foto's online van wat je bedoelt
Is een dc runner 3.2 (aqua medic zeker?)
Maar de bak is waarschijnlijk 3dehands ipv 2hands zoals gedacht… dus dat een en ander versleten is snap ik ook wel..staat dag en nacht op hetzelfde programma… nieuwe pomp is onderweg maar wordt er wat moedeloos van..

Ato is geïnstalleerd maar staat nu af want als de pomp dan toch plots het opvoervak leeg trekt zou hij continu osmose toevoegen natuurlijk
 
Ato is geïnstalleerd maar staat nu af want als de pomp dan toch plots het opvoervak leeg trekt zou hij continu osmose toevoegen natuurlijk
Dus je pomp trekt je opvoervak leeg zeg je.
Maar dit water moet toch eegens naartoe gaan.
Kan je zeggen waar het water dan stijgt.
In je bak zelf of de overloop of wierenfilter mss als je dat hebt?
Dat water moet toch ergens naar toe gaan want als het waterpeil nergens stijgt dan heb je ee' lek of het is idd verdamping.
En dan zal je ato idd osmose moeten toevoegen.
 
Als je de opvoerpomp stil zet, 5 min wacht en dan weer aanzet: pompt hij dan het opvoervak te ver leeg en staat dan je water in het aquarium te hoog?

En heb je dan het uur daarna last van slurpen/borrelen/kraken uit je overloop?
 
Dus je pomp trekt je opvoervak leeg zeg je.
Maar dit water moet toch eegens naartoe gaan.
Kan je zeggen waar het water dan stijgt.
In je bak zelf of de overloop of wierenfilter mss als je dat hebt?
Dat water moet toch ergens naar toe gaan want als het waterpeil nergens stijgt dan heb je ee' lek of het is idd verdamping.
En dan zal je ato idd osmose moeten toevoegen.
Dus je pomp trekt je opvoervak leeg zeg je.
Maar dit water moet toch eegens naartoe gaan.
Kan je zeggen waar het water dan stijgt.
In je bak zelf of de overloop of wierenfilter mss als je dat hebt?
Dat water moet toch ergens naar toe gaan want als het waterpeil nergens stijgt dan heb je ee' lek of het is idd verdamping.
En dan zal je ato idd osmose moeten toevoegen.
Dan staat het water vooral in de overloop te hoog. Nu stel ik deze af totdat deze net niet slurpt. Dat maakt dat waterhoogte in overloop meestal een 3tal cm onder de nood afvoer blijft.
Nu stond het water vanmorgen zo hoog dat het door de nood afvoer aan het lopen was. Vanmorgen weer wat afgesteld. (Water een 3 cm onder noodafvoer) na het werk liep het water weer weg door noodafvoer
 
Als je de opvoerpomp stil zet, 5 min wacht en dan weer aanzet: pompt hij dan het opvoervak te ver leeg en staat dan je water in het aquarium te hoog?

En heb je dan het uur daarna last van slurpen/borrelen/kraken uit je overloop?
Dat zelf nog niet echt getest maar plots begint hij wel soms te kraken nadat hij dan een dag goed gedraaid heeft
 
Dus uit je verhaal verneem ik dat je 2 buizen in je overloop hebt steken juist?

Zo ja de juiste afstelling is er om te zorgen dat de hoofdpijp helemaal onderwater zit. En het juist een ietsiepietsie overloopt in je nood dan heb je een geluidsloze afstelling.
Als er dan eens wat meer water komt begingt er gewoon meer door je nood te gaan.

Afstellen dat je hoofdpijp onderwater zit maar dat je water niet stijgt of daalt is onmogelijk.
Minste vuiltje algje heb je zoals je nu beschrijft dat het water in je overloop stijgt.
 
Dat zelf nog niet echt getest maar plots begint hij wel soms te kraken nadat hij dan een dag goed gedraaid heeft

Probeer dat eens. Doe een aantal uur niks aan je aquarium en plak dan plakband op de waterhoogte van je bak en van je sump.
Zet dan je pomp uit en na 5 min weer aan en kijk dan hoe lang het duurt voordat de waterstanden weer gelijk zijn met het plakband.

Het is een wilde gok maar wellicht heb je last van een deinzende overloop.
 
Probeer dat eens. Doe een aantal uur niks aan je aquarium en plak dan plakband op de waterhoogte van je bak en van je sump.
Zet dan je pomp uit en na 5 min weer aan en kijk dan hoe lang het duurt voordat de waterstanden weer gelijk zijn met het plakband.

Het is een wilde gok maar wellicht heb je last van een deinzende overloop.
En wat zou eventueel de oplossing hiervoor zijn?
 
als je pomp harder pompt dan je overloop aankan, zou je hem lager kunnen zetten of je overloop kraan verder open
 
En wat zou eventueel de oplossing hiervoor zijn?
Wat @Hats_ zegt.

Het zou kunnen (wilde gok) dat je op de grens van je overloop zit. Je pompt er dus te veel water door waardoor je overloop op zijn grens zit.

Als dat zo is maar je zit net onder de maximale doorvoer dan krijg je een deinzend effect.

Maar je kunt dit niet aannemen. Je MOET dit testen.

Doe dus de test die ik voorstel en zet vervolgens je opvoerpomp iets lager en test het dan nog een keer. Je moet goed de tijd en waterhoogtes bijhouden.

Dus niet even snel iets aanpassen, neem even de tijd meet het goed
 
Wat @Hats_ zegt.

Het zou kunnen (wilde gok) dat je op de grens van je overloop zit. Je pompt er dus te veel water door waardoor je overloop op zijn grens zit.

Als dat zo is maar je zit net onder de maximale doorvoer dan krijg je een deinzend effect.

Maar je kunt dit niet aannemen. Je MOET dit testen.

Doe dus de test die ik voorstel en zet vervolgens je opvoerpomp iets lager en test het dan nog een keer. Je moet goed de tijd en waterhoogtes bijhouden.

Dus niet even snel iets aanpassen, neem even de tijd meet het goed
Top,
morgen komt er een nieuwe pomp, laat ik die dan even installeren dan ligt het al niet aan slijt van de pomp. De huidige pomp gaat al 3 eigenaren mee blijkbaar dus kan mss wel aan vervanging toe zijn.
met waterhoogte op de bak bedoel je dan op de display zelf of in de overloop?
ik kom er sowieso op terug!
 
Dus het water staat zeer hoog boven de retour?
Idd ja hier staat het water denk 20 a 30 cm boven de retour.

Hoeveel pijpen heb je nu steken juist heb je er een foto van. Want echt op 1 pijp afvoeren is bijna onmogelijk af te stellen mag je nog een nieuwe pomp hebben.
Deze word ook wat vuil of komt er de befaamde bruine laag op en hup je kan weer afstellen regelen.
 
Ik zit even mee te lezen, waarom gebruiken sommige toch een ATO? Er zit toch een flotter in de rsr 170 die automatisch bijvult? Tenminste dat heb ik
 
Ik zit even mee te lezen, waarom gebruiken sommige toch een ATO? Er zit toch een flotter in de rsr 170 die automatisch bijvult? Tenminste dat heb ik
in mijn geval kan ik dan dat kleine bakje waar dat vlotter op aangesloten zit elke dag bijvullen. ik heb nu een poef naast de bak met een 50l aquarium erin. nu kan ik in feite 2 weken bij de bak weg
 
Bovenaan