Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Red sea reefer 170

Seels

ZeewaterForum lid
Hoi iedereen,

ben enkele jaren uit de hobby weg geweest, nu een rsr 170 op de kop getikt op marktplaats die reeds een korte periode droog stond

hierbij zat een mooie scape van de vorige eigenaar, dus het wordt een opstart met dood steen. Hier heb ik geen ervaring mee. Ben wel van plan een paar kilo levend steen ion de sump te leggen. Een aantal liter water van iemand zijn oud aquarium zou dat effectief helpen? Welke bacteriën zijn tegenwoordig aan te raden

een van de accessoires was oa een wavemaker, is dit Niet wat overkill? En zijn er aan te raden pompjes die hun dienst in een 170 al bewezen hebben?

Verder heb ik het gevoel eea weer te moeten opfrissen want het zit ver weg… fora lezen, de bekende boekjes lezen etc….

zal eerst alvast het systeem draaiende krijgen en zout water aanmaken...

(nog niet veel tijd gehad om het forum af te schuimen maar is er veel ervaring met een rsr170 Hier?)
 
Welkom, dat doodsteen van de vorige eigenaar heeft dat altijd droog geweest of komt dat uit zijn bak?
Want als het levendsteen was en nu al x aantal tijd droog. Dat 9 kansen op de 10 zit dit nu vol met dood afval vol fosfaat en nitriet/nitraat.
Kan je dan beter even logen.
1 liter van een oud aquarium haalt weinig uit kan je beter een stukje steen of wat zand van de bodem nemen, hoer zitten meer bacterien in.
 
Oud steen toch goed zuiveren.

als je aan dingen uit een draaiend aquarium kan geraken neem dan enkele schepjes zand en enkele stukjes levend steen. Het water zelf heeft minder nut. Het zand even in zuiver zeewater spoelen en je bak opstarten. Enkele weken en je bent vertrokken
 
Welkom, dat doodsteen van de vorige eigenaar heeft dat altijd droog geweest of komt dat uit zijn bak?
Want als het levendsteen was en nu al x aantal tijd droog. Dat 9 kansen op de 10 zit dit nu vol met dood afval vol fosfaat en nitriet/nitraat.
Kan je dan beter even logen.
1 liter van een oud aquarium haalt weinig uit kan je beter een stukje steen of wat zand van de bodem nemen, hoer zitten meer bacterien in.
Ja heeft inderdaad in zijn bak gezeten en staat al een periode droog. Nu kort door de bocht als het vol afvalstoffen zit maakt dat niet dat er al wat gebeurd in de bak? De steen zit nu enkele dagen in de bak met osmose water.
 
Oud steen toch goed zuiveren.

als je aan dingen uit een draaiend aquarium kan geraken neem dan enkele schepjes zand en enkele stukjes levend steen. Het water zelf heeft minder nut. Het zand even in zuiver zeewater spoelen en je bak opstarten. Enkele weken en je bent vertrokken
Inderdaad in water zit niet zoveel in dan in zand en steen. Was maar een denk piste van mij ;)
 
Nu kreeg ik een reactie dat het wel eens real reef rock kon zijn ipv dood levend steen. Kan iemand dit bevestigen? Heb twee kleine stukjes afgebroken. Als het zo is kan ik mss beter levend steen gaan kopen en toch opstarten met levend steen
 

Bijlagen

  • 5FE2BE68-C4B0-4808-86CA-496E5CA1269A.jpeg
    5FE2BE68-C4B0-4808-86CA-496E5CA1269A.jpeg
    112,2 KB · Weergaven: 52
Kan je zo niet zeggen. RRR is meestal fel donker paars.
Als je de investering kan doen koop dan levend steen. Nog altijd de makkelijkste opstart. Zand en steen uit inGedraaide bak zeker zo goed
 
Kan je zo niet zeggen. RRR is meestal fel donker paars.
Als je de investering kan doen koop dan levend steen. Nog altijd de makkelijkste opstart. Zand en steen uit inGedraaide bak zeker zo goed
Ik denk maa inderdaad dat sowieso levend steen iets beter gaat zijn. Enkel wat bang voor plaag dieren die mee liften 🙈
 
Ik denk maa inderdaad dat sowieso levend steen iets beter gaat zijn. Enkel wat bang voor plaag dieren die mee liften 🙈
Geen schrik voor plaagdieren hebben. Vroeg of laat krijg je daar toch mee te maken en je kan er enkel van leren
 
Nu kort door de bocht als het vol afvalstoffen zit maakt dat niet dat er al wat gebeurd in de bak?
Dit is waar maar, tussen een beetje stof voer en een garnaal om de bacterien op gang te brengen tegenover een emmer aan voer 😂.

Het kan maar vaak zit er in gebruikt steen ook PO4 opgeslagen en dat ga je dan uit je bak moeten halen met fosfaat verwijderaar 9 kansen van de 10.


Nu kreeg ik een reactie dat het wel eens real reef rock kon zijn ipv dood levend steen. Kan iemand dit bevestigen? Heb twee kleine stukjes afgebroken. Als het zo is kan ik mss beter levend steen gaan kopen en toch opstarten met levend steen
RRR gaat na een tijd ook bacterien in zitten dus als dit een tijd droog komt te liggen gaat alles er ook in kapot is hetzelfdd princiep.

Ik denk maa inderdaad dat sowieso levend steen iets beter gaat zijn. Enkel wat bang voor plaag dieren die mee
Je moet doen waar je jezelf het beste bij voelt.
Maar als je plaagdieren heb kan je ze beter in het beging hebben.
Dan maakt het nog niet uit of je er stenen uithaalt voor glasanemoon er af te schrobben enzo.
Zelf ben ik ook opgestart met doodsteen en heb nu toch ook glasanemonen in de sump.
 
nu draait de bak enkele uren stilletjes en plots begint die toch te slurpen. De ato is onderweg maar verdampt er op die korte tijd dan zoveel water?
of waar kan het aan liggen?
 
nu draait de bak enkele uren stilletjes en plots begint die toch te slurpen. De ato is onderweg maar verdampt er op die korte tijd dan zoveel water?
of waar kan het aan liggen?
Hangt af van de temperatuur en stroming van het water, maar gemiddeld gezien verdampt er iets meer dan een halve liter per dag voor de Reefer 170 dacht ik te hebben onthouden.
 
nu draait de bak enkele uren stilletjes en plots begint die toch te slurpen. De ato is onderweg maar verdampt er op die korte tijd dan zoveel water?
of waar kan het aan liggen?
Ligt aan het afstellen van de kraan vanuit de overloop, dit is bij oudere reefers soms vervelend. wat je kan proberen is die losdraaien en schoonmaken. het afstellen moet je in kleine stapjes doen en dan even wachten tot het stabiliseerd
 
Oh ja, hangt inderdaad af van waar het slurpende geluid vandaan komt. Hoor je de overloop is was @Hats_ zegt waar, maar als je de osmosevak weg hebt gehaald (of de vlotter/slangen/ect die eraan vast zit) en hoor je het geslurp van de opvoerpomp is het vanwege watertekort (en daarna ook overloop vanwege waterniveau schommelingen)
 
Ja een ato is wel essentieel om die schommelingen in waterniveau te voorkomen, want die zorgen dan weer ervoor dat de overloop gaat slurpen... vind t persoonlijk een rotsysteem haha, maarja gevalletje roeien met de riemen die je hebt
 
Ja een ato is wel essentieel om die schommelingen in waterniveau te voorkomen, want die zorgen dan weer ervoor dat de overloop gaat slurpen... vind t persoonlijk een rotsysteem haha, maarja gevalletje roeien met de riemen die je hebt
Gisteren avond nog eens afgesteld en gaan slapen met het idee dat het goed was. (Vanochtend ook nog)
Kom net thuis staat de opvoer pomp lichtjes lucht aan te zuigen. Dit zal dan toch door verdamping komen?
Hoop dat de postbode met de ato niet meer lang op zich laat wachten 😂
 
Gisteren avond nog eens afgesteld en gaan slapen met het idee dat het goed was. (Vanochtend ook nog)
Kom net thuis staat de opvoer pomp lichtjes lucht aan te zuigen. Dit zal dan toch door verdamping komen?
Hoop dat de postbode met de ato niet meer lang op zich laat wachten 😂
gewoon zelf aanvullen met osmosewater, dan zou hij weer moeten stabiliseren
 
Mannekes, ik krijg mijne overloop maar niet afgeregeld. Telkens als ik denk dat het goed gaat staat het water in de overloop weer vrij hoog of is hij aan het slurpen (of een tikkend geluid in de buis zelf)(gaat dan over de loop van enkele dagen) ik Hoor op heel de dag de ato niet vaak opspringen dus ik denk niet dat die teveel bijvult..

Hoe hoog zou het water in de overloop mogen staan of maakt dat weinig uit? In mijn opvoervak probeer ik een hoogte van 15cm te houden

Tips welkom,
 
Dit hoor je vaak dat bij oude rsr bakken de kraan heel slecht af te stellen is.
Deze kan je beter vervangen dan met een stelkraan van royal exclusive of ander merk wel zien dat je een draai stelkraan hebt en geen schuilkraan.

Hier zit het wateropervlak een 2 cm onder de overloopkam, dus mijn noodpijp zit ook 2 cm onder de kam en de retour pijp zit denk een 20 a 30cm lager.
 
Mannekes, ik krijg mijne overloop maar niet afgeregeld. Telkens als ik denk dat het goed gaat staat het water in de overloop weer vrij hoog of is hij aan het slurpen (of een tikkend geluid in de buis zelf)(gaat dan over de loop van enkele dagen) ik Hoor op heel de dag de ato niet vaak opspringen dus ik denk niet dat die teveel bijvult..

Hoe hoog zou het water in de overloop mogen staan of maakt dat weinig uit? In mijn opvoervak probeer ik een hoogte van 15cm te houden

Tips welkom,
kraan al uit elkaar gedraaid en schoon gemaakt? dat wil soms ook nog wel eens helpen, er zitten 4 schroeven onder rubber dopjes. Wel zorgen dat je ze weer goed aandraaid anders gaat hij lekken.
 
Bovenaan