Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Iodine doseren na ICP test Triton

booner

ZeewaterForum lid
Goedemiddag,

Ik heb van de week een ICP test van Triton opgestuurd en kreeg daar vandaag de uitslag van binnen. Alles ziet er keurig uit alleen Iodine is duidelijk wat aan de lage kant. Is het verstandig om dit te gaan doseren? Nu geeft Triton aan om dit wel te doen. En wel door een keer 5,5 ml en een keer 0,88 ml te doseren. Daarna dagelijks 0,64 ml of dit wekelijks maal 7 toe te voegen.
Nu doe ik dus om de twee weken een waterwissel en voeg via doseerpomp KH , Mg en Ca toe. Heb voor de rest nog nooit losse elementen toegevoegd.
Mijn vraag is dus eigenlijk is het verstandig om dit toe te voegen ? En zo ja kan ik dit gewoon zo in de bak gooien? En als laatste als ik het van een ander merk koop dan van Triton dan moet ik zeker een andere dosering aanhouden?
348C8D8B-2110-4589-B8FA-7F15F92BD757.png

2 microgram/L jodium is wel echt erg laag.
Het advies van Triton gaat ervan uit dat je een triton methode gebruikt. Hoe dit vertaald naar jouw situatie kan ik zo niet inschatten.

Aangaande je vragen:
Verstandig, ik zou het wel aanvullen. Wat daarbij verstandig is voor jouw systeem, kan ik zo niet zeggen.
Gewoon in de bak, ja zou ik wel doen, ernaast is niet zo effectief.
Ja, het merk kan uitmaken. Hangt van de concentratie in het flesje af.

2 microgram/L jodium is wel echt erg laag.
Het advies van Triton gaat ervan uit dat je een triton methode gebruikt. Hoe dit vertaald naar jouw situatie kan ik zo niet inschatten.

Aangaande je vragen:
Verstandig, ik zou het wel aanvullen. Wat daarbij verstandig is voor jouw systeem, kan ik zo niet zeggen.
Gewoon in de bak, ja zou ik wel doen, ernaast is niet zo effectief.
Ja, het merk kan uitmaken. Hangt van de concentratie in het flesje af.
Bedankt voor je reactie,
Momenteel draait de bak nu zo’n 10 maanden en doe eigenlijk alleen nog maar waterwissels met zout van Tropic marine en vul Ca , Mg en KH aan met Colombo.
Ben van plan om volgend jaar te starten met Ati Essentials.
Ja was een beetje raar geformuleerd maar bedoelde eigenlijk of je dit spul zo puur in de hoofdbak kan gooien en zo ja of je dat in 1 keer kan doen en of eerst moet verdunnen.
Zag ook dat het standaard in Ati essentials zit. Maar het is dus wel verstandig om het nu dan eerst op peil te krijgen?

Groeten Ramon

image.jpgStaat er echt 5,5 ml in je aanbeveling?

Edit het leek me wat veel maar heb m’n flesje er even bij gepakt.

Mijn flesje is wel van ati btw dus kan verschillen met die van Triton.
Ja ga eens kijken wat ik ga bestellen. Misschien wel handig om ook een flesje van Ati te nemen omdat ik hier toch naar toe wil.

ATI verhoogt -volgens het label op het flesje van garia666- 100 ug/100 l als je 1 ml toevoegt. Booner heeft -volgens zijn Tritontest- 550 l water. Om dan op 60 ug/l te komen heb je dus 5,5 x 0,6 = 3,3 ml uit het flesje van ATI nodig.

Dit kun je in 1-2 dagen (ik zou de dosis door twee delen en over twee dagen spreiden) toevoegen. Dan zit je dus op 62 ug/l. Je bak verbruikt I, dus in no-time zit je weer op 0 als je verder niks toevoegt. Stel, je stuurt een week na het toevoegen een nieuwe test op, dan heb je een goede indicatie van je verbruik.

ATI verhoogt -volgens het label op het flesje van garia666- 100 ug/100 l als je 1 ml toevoegt. Booner heeft -volgens zijn Tritontest- 550 l water. Om dan op 60 ug/l te komen heb je dus 5,5 x 0,6 = 3,3 ml uit het flesje van ATI nodig.

Dit kun je in 1-2 dagen (ik zou de dosis door twee delen en over twee dagen spreiden) toevoegen. Dan zit je dus op 62 ug/l. Je bak verbruikt I, dus in no-time zit je weer op 0 als je verder niks toevoegt. Stel, je stuurt een week na het toevoegen een nieuwe test op, dan heb je een goede indicatie van je verbruik.
Hoi Tanne,

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik heb gisteren een flesje van ATI besteld. Ga deze dosering 3,3 ml dan aanhouden en het is idd een goed idee om deze dan weer te laten testen om zo een indicatie in het wekelijkse verbruik te krijgen.

Groeten

Ramon

Graag gedaan :)

Blijf het wel volgen, het verbruik is waarschijnlijk niet helemaal stabiel. Het is het mooiste te werken met een product waarmee je dagelijks een kleine -wellicht net iets te geringe- dosis I toevoegt. Zo zorg je dat I biologisch beschikbaar blijft. Aan de hand van testen kun je dan bijsturen.

Graag gedaan :)

Blijf het wel volgen, het verbruik is waarschijnlijk niet helemaal stabiel. Het is het mooiste te werken met een product waarmee je dagelijks een kleine -wellicht net iets te geringe- dosis I toevoegt. Zo zorg je dat I biologisch beschikbaar blijft. Aan de hand van testen kun je dan bijsturen.
Als ik het zo een beetje lees op internet dan is Iodine eigenlijk alleen goed te testen door een ICP test op te sturen maar in welke regelmaat zou je dit dan het beste kunnen doen? Zat zelf te denken om om de drie maanden een test op te sturen om zo alles goed in de gaten te houden.(buitenom het wekelijkse testrondje natuurlijk)

Ik vind zelf de test van Salifert nagenoeg onbruikbaar. Het zal misschien aan mij liggen... Inderdaad: ICP. Als je eenmaal je verbruik bepaald hebt, kun je bijvoorbeeld elke 2 maanden een test opsturen. Zomaar een suggestie: bij het zout van Fauna Marin krijg je een gratis ICP-test. Het is goed zout en hun lab is ook goed... Twee vliegen in één klap ;)

Ik vind zelf de test van Salifert nagenoeg onbruikbaar. Het zal misschien aan mij liggen... Inderdaad: ICP. Als je eenmaal je verbruik bepaald hebt, kun je bijvoorbeeld elke 2 maanden een test opsturen. Zomaar een suggestie: bij het zout van Fauna Marin krijg je een gratis ICP-test. Het is goed zout en hun lab is ook goed... Twee vliegen in één klap ;)
Oké ga eerst Iodine op orde brengen en verbruik bepalen. Heb voorlopig nog een volle 25 kg emmer zout van Tropic marine. Maar misschien idd een goede suggestie voor de toekomst.

TM zout is beslist zeer goed. Maar I verdwijnt zo snel uit je systeem, daarvoor is verversen niet voldoende.

Als exacte bepaling heb je idd weinig aan een thuistestsetje.
Maar voor het bepalen van wat je minimaal moet doseren ervaar ik de Salifert jodide als nuttig.
Ik stuur mijn dosering van jodide zodanig dat deze met de Salifert test nét aan een shimmertje/glimpje van geel laat zien. Genoeg om te weten dat het beschikbaar is.
(Daarbij vermeldend dat ik geen gebruik maak van ICP-testen als maatstaf.)

Maar voor het bepalen van wat je minimaal moet doseren ervaar ik de Salifert jodide als nuttig.
Ik stuur mijn dosering van jodide zodanig dat deze met de Salifert test nét aan een shimmertje/glimpje van geel laat zien. Genoeg om te weten dat het beschikbaar is.
Oké dus je zorgt er eigenlijk voor dat het net meetbaar is zodat het aanwezig is in je aquarium.
Bedankt voor de reactie.

Met dat idee ben ik het eens. Maar in de praktijk: lukt het jou werkelijk om tussen wel/niet aantoonbaar onderscheid te maken?

Met dat idee ben ik het eens. Maar in de praktijk: lukt het jou werkelijk om tussen wel/niet aantoonbaar onderscheid te maken?
Je bedoelt met de Salifert test.
Ja, met dien verstande dat ik én netjes de 4 minuten aanhoudt, én natuurlijk daglicht gebruik (al die achterlijke led-verlichtingen tegenwoordig met beperkt spectrum werkt niet).
Mijn kleuronderscheidend vermogen werkt gelukkig nog steeds goed (nitraat, fosfaat, jodide), maar bij twijfel vraag ik mijn dochter (8 jaar) wat zij ziet, en als we het dan nog niet eens zijn dan is een blanco zo er naast gezet.

En nogmaals, dit zegt natuurlijk niets over de absolute waarde.

Maar als ik dan zie hoe hard de xenia groeit zou ik misschien eens moeten overwegen om de dosering te halveren, of er toch (maar) eens een ICP aan vuilmaken?

Je bedoelt met de Salifert test.
Ja, met dien verstande dat ik én netjes de 4 minuten aanhoudt, én natuurlijk daglicht gebruik (al die achterlijke led-verlichtingen tegenwoordig met beperkt spectrum werkt niet).
Mijn kleuronderscheidend vermogen werkt gelukkig nog steeds goed (nitraat, fosfaat, jodide), maar bij twijfel vraag ik mijn dochter (8 jaar) wat zij ziet, en als we het dan nog niet eens zijn dan is een blanco zo er naast gezet.

En nogmaals, dit zegt natuurlijk niets over de absolute waarde.

Maar als ik dan zie hoe hard de xenia groeit zou ik misschien eens moeten overwegen om de dosering te halveren, of er toch (maar) eens een ICP aan vuilmaken?
Interessant. Ik krijg het met de Salifert-test niet voor elkaar. En werk ik op de seconde nauwkeurig. En uiteraard: gewoon daglicht. Ik stuur wel af en toe een ICP op... Als Hanna hier nou eens een checker voor maakte... Momenteel bestaat er een voor zoetwater, maar daar hebben we dan niks aan.

Back
Bovenaan