Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

John's 2 meter zeebak

JohnB

ZeewaterForum lid
Ik ben ook zo'n perzoon, besmet met het aquarium virus.
Na 10 jaar zoet, en 10 jaar zee in mijn Juwel Vision 180 toch de wens een groter aquarium te gaan inrichten.
In de tussentijd onwijs veel geleerd hier op het forum, hele mooie bakken gezien.
En hoop er klaar voor te zijn, en dan ook meteen maar actief lid te worden, i.p.v. lezend lid.

Ik wil me daarom bij deze even voorstellen.
Ik ben John uit Zuid-Holland, ondertussen 52 jaar, getrouwd, 2 zonen en ben begin dit jaar helemaal onderaan begonnen met het meubel.
Helemaal zelf de goede ideeën gepikt om de bak van 200 x 50 x 70 een plek te kunnen geven.
Ze zeggen altijd beter goed gejat dan slecht bedacht, dus iedereen die dingen gaat zien die ze ook hebben.
Heel goed mogelijk, en alvast bedankt voor de ideeën.

Zoals gezegd, begonnen met het meubel, volledig (met hulp van 2 mensen die ik zeer dankbaar ben) zelfbouw.
Industriële stijl, staal en hout.

Tot zover thread 1, ik wil het gehele verhaal, met foto's aan jullie vertellen, dus de rest volgt snel. (Als jullie dat willen natuurlijk☺)

Zo begon ik mezelf voor te stellen, en al snel de conclusie dat een dagboek beter werkt.
Dus .....

Ik zal jullie het laswerk verder besparen.
Voor geinteresseerden, ik hoor het wel.

Maar als het frame voor het meubel dan eindelijk in mijn eigen achtertuin staat, alleen de lassen vlak gemaakt, ver nog helemaal maagdelijk begon het me te dagen dat dit een iets groter project zou worden dan ik had ingeschat.
20210620_095221.jpg

Een beetje afwerken.
20210912_132807.jpg
Lichtkap uitdenken en maken.
20211003_181807.jpg
Terwijl we een achterwand bouwen zoals je wel veel ziet in zoetwater, maar helaas maar zelden in zeewater.
20210920_210238.jpg
20210920_221001.jpg
20210920_221028.jpg20211005_215834.jpg
Enzovoort.

Voor de mensen die het niet kennen.
Piepschuim snijden tot je het wat vind.
(Dat maakt echt een vreselijke bende, dus bezint eer ge begint en zo)
Dan een aantal lagen tegellijm.

Bijlagen

• 20210920_221014.jpg
    20210920_221014.jpg
    68,3 KB · Weergaven: 20
  • 20210920_210231.jpg
    20210920_210231.jpg
    65 KB · Weergaven: 19
  • 20210920_210226.jpg
    20210920_210226.jpg
    61 KB · Weergaven: 18
  • 20210920_210221.jpg
    20210920_210221.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 21
Laatst bewerkt:
Beetje schilderen en in de epoxyhars.
20211023_171529.jpg
Spiegelt wel erg, later met licht in de bak beter te zien.
Oh ja en de lichtkap klaar natuurlijk.

Tot hier al 4 maanden werk, schrik niet, het is het leukste project dat ik heb gehad tot nu toe.
Maar misschien ben ik niet helemaal neutraal 😉

Een beetje afwerken.
Bekijk bijlage 574472
Lichtkap uitdenken en maken.
Bekijk bijlage 574473
Terwijl we een achterwand bouwen zoals je wel veel ziet in zoetwater, maar helaas maar zelden in zeewater.
Bekijk bijlage 574477
Bekijk bijlage 574478
Bekijk bijlage 574480Bekijk bijlage 574481
Enzovoort.

Voor de mensen die het niet kennen.
Piepschuim snijden tot je het wat vind.
(Dat maakt echt een vreselijke bende, dus beiznt eer ge begint en zo)
Dan een aantal lagen tegellijm.
Tegel lijm ?
Ik hoop dat je gegeken heb waar dit uit bestaat voordat je de grootste elende op je nek haalt.
Verder ziet het er allemaal prachtig uit.
En waarom je de piepschuim construties niet vaak ziet is omdat velen en mooier vinden om met stenen te bouwen ook beter voor het bacteriële leven .

Tegel lijm ?
Ik hoop dat je gegeken heb waar dit uit bestaat voordat je de grootste elende op je nek haalt.
Verder ziet het er allemaal prachtig uit.
En waarom je de piepschuim construties niet vaak ziet is omdat velen en mooier vinden om met stenen te bouwen ook beter voor het bacteriële leven .
Inderdaad, dat kan een pak narigheid geven.
Het schilderen en daarna in de epoxyhars had ik er direct bij moeten zetten.

Steen volgt uiteraard ook.
En bij een doorkijkbak zou ik het niet gedaan hebben.

Ik wil nu geen discussie gaan starten over het gebruik van levend steen, of dood steen, of artificieel steen.
Maar in de aanloop van dit project heb ik veel gelezen over de verschillende manieren, en vooral de voordelen en nadelen van het gebruiken van wat.

van het leeghalen van de oceanen, het aanwezig, ofwel niet aanwezig zijn van natuurlijke bacteriën (goede of slechte) plagen en noem ze allemaal maar op.

voor mij heeft de impact op onze oceanen de doorslag gegeven, en ben dus waar mogelijk "groen" aan de slag gegaan.
zover dat kan uiteraard, maar gebruik wel levend steen uit mijn oude bak om mijn nieuwe mee te enten.
het voordeel van nieuw starten terwijl je nog een oud aquarium hebt staan is echt onwijs.
oud water, oud zand, levend steen, levende have om te enten, en geen tijdsdruk.

ik heb dus gekozen om "nep" steen te gaan gebruiken.
alvast als waarschuwing, de kleur van dit steen na het plaatsen valt erg tegen, maar dat kleur al heel goed bij (wat alg al niet kan doen)

zoals al eerder gemeld, achterwand zelf gebouwd met acrylverf bewerkt en dik in de epoxyhars zie je (donkerder) achterin,
gebruikt om zoveel mogelijk schuilplekken te creëren, en de pompen zoveel mogelijk te verbergen.
uiteraard moet er voldoende aanzuiging zijn, maar best tevreden over dat deel.
nieuw steen gestapeld om plek te maken voor koralen.
en zoals iedereen wel met me eens zal zijn, de scape veranderd nog regelmatig.

Bijlagen

• opbouw-1.jpg
    opbouw-1.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 33
zoals al eerder gemeld, achterwand zelf gebouwd met acrylverf bewerkt en dik in de epoxyhars zie je (donkerder) achterin,
gebruikt om zoveel mogelijk schuilplekken te creëren, en de pompen zoveel mogelijk te verbergen.
uiteraard moet er voldoende aanzuiging zijn, maar best tevreden over dat deel.
nieuw steen gestapeld om plek te maken voor koralen.
en zoals iedereen wel met me eens zal zijn, de scape veranderd nog regelmatig.
Heel interessant!
In mijn zoetwater tijd inderdaad ook zo'n achterwand gemaakt (piepschuim + tegellijm + epoxy), geeft niks af en werkt heel goed. Als je het wat sneller wil laten bealgen kan je de laatste laag epoxy instrooien met wat zand (dan verlies je wel de donkere kleur), of misschien wat opschuren. Dat supergladde bealgt langzamer.

Op deze manier kan je wel de hogere delen mooier wegwerken, zoals bijv de overloop. Fraai!

Na een tijdje "spoelen" gevuld met ("eigen" osmose water en zout uit een emmer ;) ) zeewater.
vervolgens zand gespoeld tot de rimpels op de vingers (gelukkig is leidingwater in Nederland niet zo duur) en dit toegevoegd.
regelmatig Bacteriën toevoegen is dus nu "part of the deal" en laten draaien.

Dit zijn precies die perioden waarin je je afvraagt of er wel iets gaat gebeuren omdat je nog geen levend steen b.v. toegevoegd hebt.
Maar geeft ook de mogelijkheid om je stroming onder de loep te nemen, je techniek (vooral de 100 kabels) in orde te maken.
met 4 ledbalken, 3 stromingspompen, een opvoerpomp, skimmer, refugium led, verlichting in de kast etc. etc. heb je daar meer tijd voor nodig dan je denkt.
En uiteraard oriënteren, wat moet er in komen, past dat bij elkaar, wat vind ik mooi.
Ach dat weten jullie wel.

Lichtkap netjes afgedekt, ook veel geleerd over klussen en machines overigens.

Bijlagen

• Opbouw-2.jpg
    Opbouw-2.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 22
  • Opbouw-3.jpg
    Opbouw-3.jpg
    62,4 KB · Weergaven: 22
Heel interessant!
In mijn zoetwater tijd inderdaad ook zo'n achterwand gemaakt (piepschuim + tegellijm + epoxy), geeft niks af en werkt heel goed. Als je het wat sneller wil laten bealgen kan je de laatste laag epoxy instrooien met wat zand (dan verlies je wel de donkere kleur), of misschien wat opschuren. Dat supergladde bealgt langzamer.

Op deze manier kan je wel de hogere delen mooier wegwerken, zoals bijv de overloop. Fraai!
Dank je mooneater

Inderdaad, ik had ergens gelezen dat mensen dat deden, ook om het glimmen eraf te krijgen.
Werkt inderdaad super.
Je ziet het misschien niet goed op de foto's maar, ik heb hetzelfde zand ingestrooid als op de bodem gebruikt is.

Een stuk steen uit de oude bak in de sump/refugium leek niet veel te helpen, misschien logisch omdat het natuurlijk donker is in de kast.
een ander stuk in de bak gedaan, en misschien is het gewoon omdat we nu een week of 4 draaien, maar de verwachte alg begint nu echt wel te komen.
de bruine, de flap ook wel een beetje, maar dat valt me nog steeds heel erg mee, en de groene.
dus ik was ook in de fase "licht aan het einde van de tunnel".

word 1 van mijn pyjama kardinaal baarsjes koppel gesloopt door mijn anemoon vis vrouw.
zaten weer eens met een giga nest eieren, en de kleine bak is gewoon toch te klein, of de baars te stoer.
En dan gaat het zeker niet lang duren voor de andere baars uit het koppel opgejaagd word tot er bijna geen staart meer aan zit, en deze dus maar meer dood dan levend overgezet naar de nieuwe bak. (iemand interesse in een eieren leggend koppel frenatus, incl. rode anemoon ? )
uitvangen is normaal een ellende, maar ik kon de baars zo uitscheppen, dus niet best.

Hij heeft zich eerst een dag of 3 verstopt, ondanks 40% licht in de bak, en zo nu en dan even uit zijn schuilplaats komen voor een hap eten.
gelukkig deed hij dat nog wel.
en tot mijn verbazing lijkt alles in de bak gewoon te verlopen zoals verwacht, ik heb de piek niet gezien, maar als deze nu nog komt heb ik wel een probleem 😂

met andere woorden, gevoelsmatig te vroeg, gedwongen het eerste leven ingebracht.
Omdat hij erg schuw bleef toch maar een paar extra aangeschaft, en ze doen het nog steeds super.
geluk hebben mag ook een keer.
ik heb de ervaring met de oude bak en als je de verhalen leest dat dit meer geluk dan wijsheid is namelijk.

ondertussen ben ik aan het opbouwen van de rest van de bak, de eerste koralen staan, sterpoliep uit de oude bak, een stuk apenhaar een echte rode anemoon van een mede forumlid staan geweldig, en zien er super uit onder het blauwige licht in de avond.

ik ga snel weer foto's maken, de periode in de alg trekt niet echt tot foto's maken.
maar ze komen snel.

En de bezetting tot nu toe.
ik had de poetsgarnalen en de Opignathus Aurifron (Jack in the box) nog niet genoemd. de laatste aanvulling is de geringde goby,
maar daar heb ik nog geen goede foto van.

Bijlagen

• 20211203_160724.jpg
    20211203_160724.jpg
    75,4 KB · Weergaven: 21
  • 20211203_160739.jpg
    20211203_160739.jpg
    113,1 KB · Weergaven: 22
  • 20211203_160747.jpg
    20211203_160747.jpg
    91,3 KB · Weergaven: 23
  • 20211203_160758.jpg
    20211203_160758.jpg