Zal het toelichten.
Marc was zo aardig om mij te helpen.
Er is onbalans in mijn bak. Lage nitraat en hogere fosfaat. Deze staan niet in verhouding met elkaar. Gevolg is Cyano.
Nitraat was erg laag ten opzichte van fosfaat. Dus we wilden de nitraatwaarde laten stijgen door de azijn dosering te verlagen. Nitraat bleef trouw op 2,5 hangen. Op een gegeven moment stond de azijn dosering op 0 en nitraat op 4.
Ook ben ik gestopt met het toevoegen van bacterien. Zij nemen fosfaat en nitraat op en ik heb hele wolken aan het raam zitten, wat wijst op lichte bacterie bloei. Dus bacterien zat.
Het voeren heb ik beperkt tot mysis. 2 keer per dag een blokje samen met wat vlokken. In mysis zit de minste vervuiling en meeste voeding. Dus minder fosfaat en vervuiling in de bak door het voer.
De afschuimer heb ik natter gezet, zodat het overschot aan bacterien afgeschuimd kan worden. Bijkomend iets van heel veel bacterien zijn de witte klompjes bacterien in de sump. Deze gaan overal op en in zitten. En de slagen kunnen versmeerd raken.
We hebben de stroming bekeken. Ik heb de hoesjes van de vortech pompen afgehaald. Deze slibden dicht en moest ik elke dag schoonmaken. Hierdoor werd de stroming in de loop van de dag steeds een beetje minder. Toen ik ze eraf had gehaald, kwam de stroming meer door heel de bak. Minder dode plekken. Dus meer beweging in heel de bak.
De dosering van acropower heb ik verlaagd van 1 ml per dag naar 1 ml per 3 dgn. In acropower zit aminozuur. Hier profiteert de cyano ook van mee. Daarom de verlaging. Niet geheel gestopt, want het is ook voeding voor de koralen.
Fosfaat liep langzaam op, Waarschijnlijk kwam het vrij uit het steen. Ook door het stoppen van toevoegen van bacterien zal hierbij een rol hebben gespeeld. Er wordt minder fosfaat verbruikt. Rowa draait nu mee om fosfaat geleidelijk te laten zakken
Cyano heb ik, toen het echt stevige plakken werden afgezogen en verwijderd.
Dit alles verdeeld over een periode van een aantal maanden. Dus stukje bij beetje en zeker niet alles tegelijk.
Wij waren dus al een heel eind op weg. En toen ben ik toch weer gaan begonnen met het doseren van azijn. Ik blijf het spannend vinden om zonder koolstofbron te draaien. In acropower zit ook koolstofbron. Maar ik durfde het toch niet aan. Dus toen keerde ik de auto en ben tegen het verkeer in gaan rijden. De overige punten heb ik allemaal wel in stand gehouden.
Marc, als ik het verkeerd heb geschreven, of als je nog aanvullingen hebt, hoor ik het graag.