Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Story Continues

Ziet er superstrak uit.👍🏻
Als Cyano dan je enige ‘uitdaging’ is, valt het reuze mee.

Die laatste twee foto's zijn echt beauty's qua koralen .... weet je de naam van de laatste toevallig?

Ik heb de bovenste van de 2 gekocht onder de naam: blood orange leptoseris. Van de onderste weet ik helaas de naam niet. Als hij het heel erg naar zijn zin heeft, wordt hij nog mooier en hij krijgt hij blauwe punten.

De uitslag van de triton test heb ik binnen. Ik mag niet klagen. Ca en Strontium zal ik gaan aanvullen.
Strontium vulde ik altijd aan adhv de uitslag van de triton test. Deze zal ik nu wekelijks gaan doseren.
Triton 17-09-2021 I.pngTriton 17-09-2021 II.pngTriton 17-09-2021 III.pngTriton 17-09-2021 IV.pngTriton 17-09-2021 V.png

Dank je wel Bas. Het bakkie draait op het moment niet helemaal naar mijn zin. Heb last van cyano. Ben druk lerende hoe deze goed aan te pakken en kom steeds een stapje verder. Gelukkig denkt Marc met mij mee....ben alleen zelf af en toe wat eigenwijs. Wat het niet makkelijker maakt.
Maar de vissen zwemmen vol energie rond en de koralen hebben de groei te pakken. Dus ik mag zeker niet klagen en ik leer zoveel bij. Dus denk stiekem al na over volgende aankopen....

10 kantjes A4 aan tekst via pb met een heel stappenplan en halverwege de rit .... keert ze de auto en rijd terug tegen het verkeer in .....

Sorry Marc 🙄, blijf dat azijn een spannend iets vinden :oops:. Waardeer jouw hulp wel heel erg en leer er heel veel van!!! Zal proberen wat minder tegen het verkeer in te rijden...☺️
Geen probleem hoor Maaike ..... ik neem ook niet alles aan wat ze tegen me zeggen ..... het is jouw bak en je maakt je eigen keuzes :)

Zal het toelichten.
Marc was zo aardig om mij te helpen.
Er is onbalans in mijn bak. Lage nitraat en hogere fosfaat. Deze staan niet in verhouding met elkaar. Gevolg is Cyano.
Nitraat was erg laag ten opzichte van fosfaat. Dus we wilden de nitraatwaarde laten stijgen door de azijn dosering te verlagen. Nitraat bleef trouw op 2,5 hangen. Op een gegeven moment stond de azijn dosering op 0 en nitraat op 4.
Ook ben ik gestopt met het toevoegen van bacterien. Zij nemen fosfaat en nitraat op en ik heb hele wolken aan het raam zitten, wat wijst op lichte bacterie bloei. Dus bacterien zat.
Het voeren heb ik beperkt tot mysis. 2 keer per dag een blokje samen met wat vlokken. In mysis zit de minste vervuiling en meeste voeding. Dus minder fosfaat en vervuiling in de bak door het voer.
De afschuimer heb ik natter gezet, zodat het overschot aan bacterien afgeschuimd kan worden. Bijkomend iets van heel veel bacterien zijn de witte klompjes bacterien in de sump. Deze gaan overal op en in zitten. En de slagen kunnen versmeerd raken.
We hebben de stroming bekeken. Ik heb de hoesjes van de vortech pompen afgehaald. Deze slibden dicht en moest ik elke dag schoonmaken. Hierdoor werd de stroming in de loop van de dag steeds een beetje minder. Toen ik ze eraf had gehaald, kwam de stroming meer door heel de bak. Minder dode plekken. Dus meer beweging in heel de bak.
De dosering van acropower heb ik verlaagd van 1 ml per dag naar 1 ml per 3 dgn. In acropower zit aminozuur. Hier profiteert de cyano ook van mee. Daarom de verlaging. Niet geheel gestopt, want het is ook voeding voor de koralen.
Fosfaat liep langzaam op, Waarschijnlijk kwam het vrij uit het steen. Ook door het stoppen van toevoegen van bacterien zal hierbij een rol hebben gespeeld. Er wordt minder fosfaat verbruikt. Rowa draait nu mee om fosfaat geleidelijk te laten zakken
Cyano heb ik, toen het echt stevige plakken werden afgezogen en verwijderd.
Dit alles verdeeld over een periode van een aantal maanden. Dus stukje bij beetje en zeker niet alles tegelijk.

Wij waren dus al een heel eind op weg. En toen ben ik toch weer gaan begonnen met het doseren van azijn. Ik blijf het spannend vinden om zonder koolstofbron te draaien. In acropower zit ook koolstofbron. Maar ik durfde het toch niet aan. Dus toen keerde ik de auto en ben tegen het verkeer in gaan rijden. De overige punten heb ik allemaal wel in stand gehouden.

Marc, als ik het verkeerd heb geschreven, of als je nog aanvullingen hebt, hoor ik het graag.

Je begint hier een echte "kenner" te worden zoals dat hier noemen en zo te zien heb je flink gestudeerd in de juiste stukken .... goed bezig ..... cyano kan (er zijn helaas meerdere soorten met elk hun eigen ding) voordeel hebben bij een overvloed aan fosfaat en koolstof ..... dit fosfaat komt voornamelijk uit het steen en bodem .... daarom langzaam de waterkolom qua fosfaat verlagen zodat de buffer in het steen ook lager word .... verder heeft de hoeveelheid organische verbindingen in je waterkolom ook invloed op de cyano .... door het feit dat jij een heel jaar nauwelijks afschuimde (heel droog zetten met 1 druppel afvalwater per dag) zit er een overvloed aan organische rommel in je water die je nu geleidelijk aan het verwijderen bent door veel natter af te schuimen ..... al die liters met bacterien die je veel te veel hebt gedoseerd (welke bacteriebloei en veel smurrie veroorzaakten zijn nu wat aan het afsterven / verdwijnen welke een fosfaat verhoging kan geven maar dat verwijder je wel weer in de loop van de tijd met rowaphos ..... je was op het punt aangekomen dat je azijn langzaam had afgebouwd tot nul .... jawel .... goed bezig ..... maar toen kreeg je paniek en stress en spontaan rij je de andere kant op ..... terug azijn gaan doseren ..... ha ha ha .... onder het motto : zo heb ik het altijd gedaan :) Vrouwelijke eigenzinnigheid noemen we dat :)

Verder denk ik dat er nog wat winst te behalen is door je stroming wat aan te passen/verbeteren dat er ook in alle hoeken voldoende waterbeweging is om de flap het leven moeilijk te maken .... maar das lastig om in te schatten vanaf hier met wat tekst en foto's ..... maar het belangrijkste is dat je je aan het verdiepen bent in het samenspel der elementen .... sturen kunnen we dat niet maar af en toe een keuze maken om een klein detail te veranderen wel!

Marc, dank je wel voor deze mooie aanvulling!! Die stroming, daar heb je zeker een punt, denk ik. Dat blijf ik alleen ook een moeilijke vinden. Ik zal goed mijn bakkie blijven observeren en goed kijken waar de rommel blijft liggen.
Het schuimertje staat in ieder geval mooi te pruttelen. Deze haalt er al heel wat vuil uit.
Ik blijf lezen, filmpjes kijken, luisteren en vragen stellen. Er valt nog zoveel te leren.

Back
Bovenaan