Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Victor's water avontuur

Maar welke organisch materiaal heb je dan toegevoegd, waardoor de heterotrofe bacterien zo hard kunnen groeien?
Dat is inderdaad de grote vraag, er zit wat levend steen in, misschien dat daar iets van is vrijgekomen of dat er in de fles met bacteriën van Colombo voedingstoffen zaten. Wie zal het zeggen🤷‍♂️. Het aquarium is in ieder geval nu redelijk helder geworden na 2 dagen over watten filteren en de eiwitafschuimer weer te hebben aangezet. (volgens de instructies van Biodigest moest deze uit worden gezet de eerste 24 uur na het doseren) We gaan het mee maken hoe succesvol en nuttig de toegevoegde bacteriën gaan zijn.IMG_20210710_132923.jpg

Ook heb ik een TDS meter gekocht voor mijn osmose water, en dit komt uit op 5 ppm. Dus misschien dat die paar deeltjes organisch zijn en daardoor de bacteriën zo fanatiek van start gingen. Ik zal het ooit is laten testen.

P.S. Dat is inderdaad een interessant filmpje die ik ook al bekeken had. Het is simpel en duidelijk uitgelegd, al gaat die wel over een paar dingentjes iets te snel heen, maar dat kan ook aan de doelgroep liggen.🙂 Wel citeert hij zijn papers van ruim 20 jaar geleden. Wat bij mij altijd een belletje doet rinkelen van mogelijke oude informatie, maar het meeste lijkt logisch en nog steeds te kloppen.

Dat is inderdaad de grote vraag, er zit wat levend steen in, misschien dat daar iets van is vrijgekomen of dat er in de fles met bacteriën van Colombo voedingstoffen zaten. Wie zal het zeggen🤷‍♂️. Het aquarium is in ieder geval nu redelijk helder geworden na 2 dagen over watten filteren en de eiwitafschuimer weer te hebben aangezet. (volgens de instructies van Biodigest moest deze uit worden gezet de eerste 24 uur na het doseren) We gaan het mee maken hoe succesvol en nuttig de toegevoegde bacteriën gaan zijn.Bekijk bijlage 563177

Ook heb ik een TDS meter gekocht voor mijn osmose water, en dit komt uit op 5 ppm. Dus misschien dat die paar deeltjes organisch zijn en daardoor de bacteriën zo fanatiek van start gingen. Ik zal het ooit is laten testen.

P.S. Dat is inderdaad een interessant filmpje die ik ook al bekeken had. Het is simpel en duidelijk uitgelegd, al gaat die wel over een paar dingentjes iets te snel heen, maar dat kan ook aan de doelgroep liggen.🙂 Wel citeert hij zijn papers van ruim 20 jaar geleden. Wat bij mij altijd een belletje doet rinkelen van mogelijke oude informatie, maar het meeste lijkt logisch en nog steeds te kloppen.
Ziet er al een stuk beter uit! TDS van 0 is natuurlijk wat je eigenlijk wilt maar ken je osmose setup niet. Mocht je wel hars/DI filter hebben draaien dan is het vooral raadzaam om het eerste beetje van je osmosewater altijd door te laten lopen. Mijn osmosewater geeft ook een TDS van 5-10 voor de eerste zoveel minuten. Ik laat het eerste deel altijd weglopen, vergeet dat ik ermee bezig was en dan na 15 min gebruik ik het water pas met opeens een TDS van 0 ;)

Nou het eerste leven is ontdekt in de bak hoor, ik heb ze nog niet op de foto kunnen krijgen, maar ik heb al twee vlokreeftjes ontdekt in de bak. Zeker met het levend steen meegekomen. Hoe dan ook een leuke vondst!

Op de rechter steen zijn ook een soort kleine "stokjes" te zien. Ik heb even door de topics gespeurd maar kan niet zien dat iemand ook zulk spul in de bak heeft gehad. Iemand een idee? Ik zat zelf te denken aan dode kokerworm hulsjes.
IMG_20210711_115441.jpg

Ziet er al een stuk beter uit! TDS van 0 is natuurlijk wat je eigenlijk wilt maar ken je osmose setup niet. Mocht je wel hars/DI filter hebben draaien dan is het vooral raadzaam om het eerste beetje van je osmosewater altijd door te laten lopen. Mijn osmosewater geeft ook een TDS van 5-10 voor de eerste zoveel minuten. Ik laat het eerste deel altijd weglopen, vergeet dat ik ermee bezig was en dan na 15 min gebruik ik het water pas met opeens een TDS van 0 ;)
Ik heb nog geen DI filter, heb het silicaat gehalte getest en er zit hier niks in het leidingwater. (Althans niks wat ik kan meten) Dan leek mij een DI filter overbodig. Maar misschien dat ik dat toch nog een keer ga aanschaffen. Eerst maar is goed indraaien 😅

Het eerste water is inderdaad nooit geweldig en laat ik eerst altijd weg spoelen. Dan is het water meestal 0 hooguit 1 ppm. Toch nog altijd 1 tot 5 ppm in mijn opslag vat. Misschien dat m'n regenton waar ik het water in zit toch iets afgeeft. Kan ook het feit zijn dat die buiten staat. Wie zal het zeggen ¯\_(ツ)_/¯.

Nou het eerste leven is ontdekt in de bak hoor, ik heb ze nog niet op de foto kunnen krijgen, maar ik heb al twee vlokreeftjes ontdekt in de bak. Zeker met het levend steen meegekomen. Hoe dan ook een leuke vondst!

Op de rechter steen zijn ook een soort kleine "stokjes" te zien. Ik heb even door de topics gespeurd maar kan niet zien dat iemand ook zulk spul in de bak heeft gehad. Iemand een idee? Ik zat zelf te denken aan dode kokerworm hulsjes.
Bekijk bijlage 563230
Zoek op Vermetid Snails, dat is vrijwel zeker de bouwer van die buisjes.

Nog wat meer leven ontdekt in de bak, waaronder een borstel wormpje en iets dat veel weg heeft van een glas anemoon. Zie de foto hieronder. Heel leuk om al die beestjes te ontdekken, maar jammer dat je ook de rommel gelijk in je bak brengt😕.
IMG_20210712_114340.jpg

Hoi Allen,

Ik heb vandaag maar weer is de water waarden gemeten. Hieronder een lijstje

pH 8,1
kH 8,2
Ca 450 mg/l
Mg 1435 mg/l
NH3 0,5 mg/l
NO2 <0,25 mg/l
NO3 0,25 mg/l
PO4 <0,03 mg/l
Zoutgehalte 34 promille - 1.024

Lijkt allemaal dus langzaam op gang te komen de hele cyclus. Ik ben benieuwd hoe het zich allemaal verder ontwikkeld. Tot nu toe verder geen extra leven meer ontdekt in de bak.
Over de vorige post; Ik was zelf al tot de conclusie gekomen dat het om Aiptasia sp. ging, dus de betreffende steen maar dood gedipt in een bak osmose water voor een half uurtje. Dit heeft alles op de steen doen sterven, zoals verwacht. Na een dag in een zoute emmer de steen weer terug gelegd in het aquarium. Tot dus ver heb ik geen nieuwe Glasanemoon meer ontdekt.

Laatst bewerkt:
Hoi lezers,

Ondertussen staat het aquarium al weer ruim een week te draaien. De garnaal is al bijna weg verteerd en de waterwaardes ontwikkelen zich al leuk. Over een week of 2 proberen om de eerste bewoners te introduceren als de water waarden het toelaten. Ik denk dat dit 2 clown visjes gaan worden. Misschien een beetje controversieel om zo ammoniak te "introduceren", maar lijkt mij voor deze bak de beste optie.

Overzicht van de waterwaardes:

pH 8,2
kH 6,4
Ca 420
Mg 1485
NO2 0,5
NO3 0,5
NH3 0,25
PO4 <0,03

Die kH is wel een interessante ontwikkeling en ga ik in de gaten houden.

Hoi, succes met je opstart. Mooi formaat bak voor een eerste zeeaquarium.

Een kleine tip, als je een steen gemakkelijk uit je aquarium kan halen om een plaagdier weg te halen, doe dat dan door het met een mesje weg te schrapen met een klein beetje steen. Dan had die glasanemoon ook weg geweest.
Nu heb je zo te zien van een van je weinige levende stenen alle leven dood gemaakt.

En wat betreft je waterwaardes, niet in weken denken, maar wanneer de waardes het toelaten zoals je er wel bij aangaf.
Je ammonia is nog steeds een giftige hoeveelheid, en je nitriet loopt nog op.

Hoi, succes met je opstart. Mooi formaat bak voor een eerste zeeaquarium.

Een kleine tip, als je een steen gemakkelijk uit je aquarium kan halen om een plaagdier weg te halen, doe dat dan door het met een mesje weg te schrapen met een klein beetje steen. Dan had die glasanemoon ook weg geweest.
Nu heb je zo te zien van een van je weinige levende stenen alle leven dood gemaakt.

En wat betreft je waterwaardes, niet in weken denken, maar wanneer de waardes het toelaten zoals je er wel bij aangaf.
Je ammonia is nog steeds een giftige hoeveelheid, en je nitriet loopt nog op.
Hoi, bedankt! Het is inderdaad een leuk formaat om te beginnen, ik ben niet zo van de Nano bakjes. Daar heb ik er al teveel van gehad in mijn zoetwater carrière 😅. Daar had ik op een gegeven moment 5 Nano's draaien en nog 3 andere aquariums van +/- 200 liter. Uiteindelijk dus alsnog veel water en werk toen. Daarom dit keer maar voor één grote bak gekozen.

De mesjes methode had ik al geprobeerd, maar ik kon niet goed bij het beestje komen omdat deze uit een gaatje kwam. Azijn had ik wel maar geen injectie spuit, bovendien las ik dat dit ook niet altijd even goed werkt en zelfs de verspreiding kan bevorderen, dus dat vond ik ook niet echt een optie. Vanwege de snelle voortplanting van die beesten en het feit dat ik er later nog 5 andere heb ontdekt wilde eigenlijk zo snel mogelijk de steen verwijderen. Daarom heb ik voor die enigszins drastische maatregel gekozen. Het heeft ook gelijk geholpen met het doden van de vermetid snails. De (kalk)algen op de steen lijken het overleeft te hebben als ik nu zo kijk en bacteriën voeg ik toe.

TL;DR het was een wel overwogen keuze 🙂.

En geen zorgen ik heb geduld met de vissen/levende have, ga ze pas toevoegen als ik geen ammoniak en nitriet meer meet.😉 Anders vind ik het te stressvol voor de vissen en zonde van mijn geld :p

Hoi lezers,

Vandaag even de waardes gemeten om de stikstof cyclus vast te leggen. Blijft leuk die testjes doen😄. Ik wil deze waardes toch wel nu om de dag gaan meten om het voor mezelf allemaal goed vast te leggen.

Ammoniak 1,0 mg/l
Nitriet 0,5 mg/l
Nitraat 0,5 mg/l
kH 7,6

De NH3/NH4+ piek begint zich dus te vormen. Ook zie ik dat de algen langzaam beginnen te groeien op het levend steen en overal op de Marco rocks komen bruine vlekjes. Zo leuk om de ontwikkeling te volgen, je hebt bijna geen vissen nodig om vermaakt te worden🤪.
16266029372738979439134394730460.jpgIMG_20210717_144004.jpg

Fijne zondag iedereen en tot dinsdag.

De mesjes methode had ik al geprobeerd, maar ik kon niet goed bij het beestje komen omdat deze uit een gaatje kwam. Azijn had ik wel maar geen injectie spuit, bovendien las ik dat dit ook niet altijd even goed werkt en zelfs de verspreiding kan bevorderen, dus dat vond ik ook niet echt een optie. Vanwege de snelle voortplanting van die beesten en het feit dat ik er later nog 5 andere heb ontdekt wilde eigenlijk zo snel mogelijk de steen verwijderen. Daarom heb ik voor die enigszins drastische maatregel gekozen. Het heeft ook gelijk geholpen met het doden van de vermetid snails. De (kalk)algen op de steen lijken het overleeft te hebben als ik nu zo kijk en bacteriën voeg ik toe.

TL;DR het was een wel overwogen keuze 🙂.

Ja het hoort er een beetje bij, plaagdieren. Ook met stekjes komt er wel eens iets mee, later word je daar vanzelf wel iets gemakkelijker in.
Ik ben wel benieuwd of al je vermetid snails dood zijn van het osmose bad? Die hebben een koker die ze kunnen afsluiten, ook een koraal dip middel overleven ze volgens mij soms wel.
Veel plezier verder met de opstart (y)

Ja het hoort er een beetje bij, plaagdieren. Ook met stekjes komt er wel eens iets mee, later word je daar vanzelf wel iets gemakkelijker in.
Ik ben wel benieuwd of al je vermetid snails dood zijn van het osmose bad? Die hebben een koker die ze kunnen afsluiten, ook een koraal dip middel overleven ze volgens mij soms wel.
Veel plezier verder met de opstart (y)
En ook de glasanemonen kunnen het overleefd hebben. Zij 'kruipen' in de diepere poriën van het steen weg, waar het water van een korte dip niet altijd doordringt en/of niet datgene doet waarvan je hoopt dat het het doet. Daarom wordt inspuiten met bijv. een azijn of een merk middel zoals Aiptasia X geadviseerd.

En ook de glasanemonen kunnen het overleefd hebben. Zij 'kruipen' in de diepere poriën van het steen weg, waar het water van een korte dip niet altijd doordringt en/of niet datgene doet waarvan je hoopt dat het het doet. Daarom wordt inspuiten met bijv. een azijn of een merk middel zoals Aiptasia X geadviseerd.
Ik heb de steen 4 uur laten liggen in het osmose bad. Of dan nog sprake is van een korte dip😅. Het lijkt in ieder geval gewerkt te hebben, alle anemonen die ik heb ontdekt lijken dood te zijn. De vermentids lijken ook dood, al ben ik hier niet helemaal zeker van. Ik heb nog geen "tentakeltjes" gezien iig.

Achteraf had ik de steen misschien beter links moeten laten liggen omdat deze al zo vol zat met alle kokertjes. Ach ja al doende leert men😅.

Beste lezers,

Vandaag en gisteren ook nog weer de "stikstof waarden" gemeten. Hieronder een overzichtje:

Maandag
NO2 2 mg/l
NO3 1 mg/l
NH3 2mg/l
PO4 1mg/l

Vandaag (dinsdag)
NO2 2 mg/l
NO3 3 mg/l
NH3 5mg/l
PO4 1mg/l

De ammoniak piek van het opzetten lijkt dus mooi plaats te vinden. Als alles volgens het boekje zou gaan dan verwacht ik over enkele dagen een afname in NH3/NH4+ en toename in N02 waarna een piek in NO3.

IMG_20210720_124503.jpg
Ook beginnen overal bruine vlekken op te doemen. Op het levend steen meer en eerder dan op de Marco rocks. Ik denk dat dit de bruine algen zijn, al ben ik hier niet helemaal zeker van.

Voor nu een fijne dinsdagavond en tot de volgende keer.

Ik heb de steen 4 uur laten liggen in het osmose bad. Of dan nog sprake is van een korte dip😅. Het lijkt in ieder geval gewerkt te hebben, alle anemonen die ik heb ontdekt lijken dood te zijn. De vermentids lijken ook dood, al ben ik hier niet helemaal zeker van. Ik heb nog geen "tentakeltjes" gezien iig.

Achteraf had ik de steen misschien beter links moeten laten liggen omdat deze al zo vol zat met alle kokertjes. Ach ja al doende leert men😅.
In je berichtgeving van 13 juli re#28 staat: een half uurtje in osmosewater. Daar heb ik dus geen 4 uur uit opgemaakt.

Maar succes met de verdere opstart 👍

In je berichtgeving van 13 juli re#28 staat: een half uurtje in osmosewater. Daar heb ik dus geen 4 uur uit opgemaakt.

Maar succes met de verdere opstart 👍
Dat klopt. De grootste anemoon (ongeveer zo groot als een muntje van 5 cent) was na een half uurtje in osmose water nog niet helemaal dood, ik heb hem daarna nog +/-4 uur een bad gegeven om zeker te weten dat die dood is heb ik het gaatje waar die in zat ook nog volgestopt met reefcement. Ik ben dit alleen vergeten te melden in het dagboek, oeps 😅. Alle kleine anemoontjes waren al geëxplodeerd (ik neem aan door overvloedige osmotische/turgor druk.) Ik weet echter niet of ik het nog is zo zou doen. Vind het toch zonde van het levend steen.

Marjan, Jij hebt trouwens een ontzettend mooi dagboek met een schat aan ervaring erin staan. Ontzettend leuk om allemaal te lezen! Wel jammer van die stellage die weg is gedaan, een beetje epoxy had die lekkages in de kit misschien kunnen dichten. Dat werkte tenminste in zoet water wel heel goed.

Hallo lezers,

Gisteren en vandaag weer even de water waarden gemeten de nitriet lijkt behoorlijk toe te nemen en komt boven de leeswaarde van mijn test uit. Het is bijna geen roze meer te noemen maar eerder rood. De ammoniak afbrekende bacteriën lijken dus hun werk goed te doen. Hieronder een overzicht;

Woensdag:
pH 7,8
kH 8,0
Ca 440 mg/l
Mg 1305 mg/l
NH3 2 mg/l
NO2 1 mg/l
NO3 1 mg/l
PO4 0,6 mg/l

Donderdag:
NH3 1 mg/l
NO2 2 mg/l
NO3 2 mg/l
PO4 0,2 mg/l

Vandaag:
pH 8,0
kH 8,2
NH3 1 mg/l
NO2 >4 mg/l
NO3 2 mg/l
PO4 0,2 mg/l

Ik zal eerdaags alle voedingswaarden is allemaal in een grafiekje zetten, dan zijn de trendlijnen wat makkelijker zichtbaar.

Ook nog ff een kliekje van de bruine bak en eentje van de nieuwst ontdekte bewoner, een slakje. Hij is alleen ontzettend klein en moeilijk op de foto te krijgen. Hopen dat het een goede is.
IMG_20210723_142421.jpgIMG_20210723_140402.jpg

Tot de volgende update!

Back
Bovenaan