Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Dream Reef Lipske trigon 350

Ik heb naast biodigest ook van die maxspect poreuze blokken toegevoegd. Deze houden bacteriën vast. En verder over zelfgemaakte nopox, dit is sinds een lange tijd terug gebracht naar 1ml per 3 dagen.
Ja juist! Ik heb 4 blokken. Liggen en een hele zak van hun spheres blokjes.. lijkt alsof het niet uithaalt voor de no3. Sump ligt dan nog vol met echt levend steen. Zodat bacteriën genoeg plaats hebben om te vestigen. Ik had eerst nopox gemaakt dus wodka, suiker en azijn maar omdat ik zoveel flap krijg had ik gelezen beter enkel azijn te gebruiken. Heb mijn ene kop die onder de Brown jelly zat verwijderd de andere volledig afgeborsteld en gedipt.. kijken als ik thuis kom als de Brown jelly terug komt ofniet.

Jaa eh de rest van de koralen hebben er blijkbaar geen probleem mee. Toch krijg ik de no3 voorlopig niet naar beneden. Toch al een jaar ermee bezig. Miss dat er ergens tussen mijn stenen vuilophoping ligt. Zou nog kunnen!Ocean art binnen twee weken weg fuel ect
Ja juist! Ik heb 4 blokken. Liggen en een hele zak van hun spheres blokjes.. lijkt alsof het niet uithaalt voor de no3. Sump ligt dan nog vol met echt levend steen. Zodat bacteriën genoeg plaats hebben om te vestigen. Ik had eerst nopox gemaakt dus wodka, suiker en azijn maar omdat ik zoveel flap krijg had ik gelezen beter enkel azijn te gebruiken. Heb mijn ene kop die onder de Brown jelly zat verwijderd de andere volledig afgeborsteld en gedipt.. kijken als ik thuis kom als de Brown jelly terug komt ofniet.
Gewoon fuel gebruiken van art Ocean en balans

Vandaag keek ik in mijn bak en vorige 3 weken geleden was mijn kardinaal gestorven denk iets aan zijn kieuwen. Vandaag keek ik in de bak en mijn poetsgarnaal die er al 1,5 jaar inzit deed het altijd heel goed, veel gegroeid lag gewoon dood op het grind.. is voor mij wat de druppel. Overweeg voor de eerste keer om mijn hele boeltje gwn te stoppen. Wat heb je er nou aan als na enige tijd alles doodgaat. Had ook in lange tijd 2 mooie nieuwe euphyllia gekocht nadat mijn euphyllia plots Brown jelly kreeg uit het niets! Ik dacht ik wacht enkele weken en om verlies wat te verzachten 2 hele mooie toortskoralen gekocht nog geen week later alle 2 mijn nieuwe ook Brown jelly. Ze zeggen dat na een jaar de bak wat stabiel is en dat alles beter gaat maar heb daar nog nietveel van gemerkt want ook flap en dino zijn nog altijd aanwezig in kleine vorm.. als ik alles samen tel heb ik er al meer van wakker gelegen dan dat ik eigenlijk trots kan op zijn.. moest ik dan nog weten waarom maar de helft sterft door redenen die ik nergens kan plaats vinden. Een jaar geleden is mijn grootste fel gele euphyllia zomaar 25 koppen beginnen loslaten. Van 1 dag op de ander beslist hij om ervan door te gaan en liet zijn hele boeltje los.. verschillende mensen gevraagd en niemand had daar ooit van gehoord of meegemaakt… draait nu bijna 2 jaar en er komt geen verbetering in. En ook met alle mogelijk ziekten en pest dieren is het voor iedere bak een kwestie van tijd voor het hele boeltje invalt of kapot gaat..

Vandaag keek ik in mijn bak en vorige 3 weken geleden was mijn kardinaal gestorven denk iets aan zijn kieuwen. Vandaag keek ik in de bak en mijn poetsgarnaal die er al 1,5 jaar inzit deed het altijd heel goed, veel gegroeid lag gewoon dood op het grind.. is voor mij wat de druppel. Overweeg voor de eerste keer om mijn hele boeltje gwn te stoppen. Wat heb je er nou aan als na enige tijd alles doodgaat. Had ook in lange tijd 2 mooie nieuwe euphyllia gekocht nadat mijn euphyllia plots Brown jelly kreeg uit het niets! Ik dacht ik wacht enkele weken en om verlies wat te verzachten 2 hele mooie toortskoralen gekocht nog geen week later alle 2 mijn nieuwe ook Brown jelly. Ze zeggen dat na een jaar de bak wat stabiel is en dat alles beter gaat maar heb daar nog nietveel van gemerkt want ook flap en dino zijn nog altijd aanwezig in kleine vorm.. als ik alles samen tel heb ik er al meer van wakker gelegen dan dat ik eigenlijk trots kan op zijn.. moest ik dan nog weten waarom maar de helft sterft door redenen die ik nergens kan plaats vinden. Een jaar geleden is mijn grootste fel gele euphyllia zomaar 25 koppen beginnen loslaten. Van 1 dag op de ander beslist hij om ervan door te gaan en liet zijn hele boeltje los.. verschillende mensen gevraagd en niemand had daar ooit van gehoord of meegemaakt… draait nu bijna 2 jaar en er komt geen verbetering in. En ook met alle mogelijk ziekten en pest dieren is het voor iedere bak een kwestie van tijd voor het hele boeltje invalt of kapot gaat..
Oef dat klinkt depri 🤗ik doe dit pas 45 jaar en ook ik stoot mn neus wel eens !
Kom op het zit wel eens tegen toch ,moet ik zeggen dat sinds ik art ocean gebruik ik steeds weer verbaasd sta van dit systeem ! Als je wilt mag je altijd bellen als je eens je ei kwijt wilt 😊

Poetsgarnalen worden niet zo oud, her en der is op internet te lezen dat 2 tot 3 jaar het maximum is, afhankelijk van hoe oud je ze gekocht hebt is 1,5 jaar in jouw bezit dus niet heel gek voor een natuurlijke dood.

Tjemig...wat een ellende maak je mee. Tegenslagen kennen we allemaal, en soms gaan levende wezens dood om onverklaarbare redenen (fact of life).

Toch moet het wel goed kunnen gaan. Misschien heb je een valse (foute) start gemaakt, of er klopt iets niet in de basis van je systeem. Niet vervelend bedoeld hè...ik weet het natuurlijk ook niet waarom je zoveel tegenslagen hebt.

Oef dat klinkt depri 🤗ik doe dit pas 45 jaar en ook ik stoot mn neus wel eens !
Kom op het zit wel eens tegen toch ,moet ik zeggen dat sinds ik art ocean gebruik ik steeds weer verbaasd sta van dit systeem ! Als je wilt mag je altijd bellen als je eens je ei kwijt wilt 😊
dank je wel voor je reactie. Ik vraag me af als je in die 45 jaar dan elk jaar miserie en tegenslagen heb of gaat het gewoonlijk wel mooi en vlot? Dan moet ik mij wel eens goed inlezen over art Ocean. Als dit komt van iemand met zoveel ervaring dan betekend dat veel! En veel erg bedankt dat ik je mag bellen en voor de steun. Bericht was Miss wat te depri getypt maar soms kan ik het even allemaal smijten. Zeker omdat ik uren en uren zoek wat beste is en zeker alle tijd neem dat zowel alle vissen en koralen de goeie voeding binnen hebben. Duw zelf voeding apart voor de zandhapper enzo. Dan is de teleurstelling nog groter dan dat je er minder tijd en moeite insteekt natuurlijk ;)

Poetsgarnalen worden niet zo oud, her en der is op internet te lezen dat 2 tot 3 jaar het maximum is, afhankelijk van hoe oud je ze gekocht hebt is 1,5 jaar in jouw bezit dus niet heel gek voor een natuurlijke dood.
Dank je wel! Omdat wist ik niet ik voel me wel oprecht wat beter met het idee dat het misschien een natuurlijk dood zou zijn!

Tjemig...wat een ellende maak je mee. Tegenslagen kennen we allemaal, en soms gaan levende wezens dood om onverklaarbare redenen (fact of life).

Toch moet het wel goed kunnen gaan. Misschien heb je een valse (foute) start gemaakt, of er klopt iets niet in de basis van je systeem. Niet vervelend bedoeld hè...ik weet het natuurlijk ook niet waarom je zoveel tegenslagen hebt.
Heel leuk om je bericht te lezen. Jaa ik denk dat je wel gelijk hebt over mijn start was alles behalve goed! En ik denk dat ik nu nog steeds wat gevolgen draag (algen enzo) maar als ik toch iets positief moet benoemen zijn de algen wel aan het minderen na een jaartje. Bedankt voor je bericht!

Ik heb je dagboek "even" doorgebladerd. De indruk die ik daarvan krijg is dat je erg veel en snel wijzigingen doorvoert (Zeker in die begin fase). Stabiliteit is en blijft zeer belangrijk.

Heb je ooit levend steen toegevoegd? (Kan helpen in bio diversiteit)
Gebruik je nog steeds een koolstof bron? (Waarom? Ik haal er met een fleece filter zoveel uit dat ik nitraat en fosfaat moet toevoegen).
Draait UV continu mee? (Is de lamp nog goed?)
Heb je de stroming goed voor elkaar? (lijkt me lastig in een Trigon)

Je hebt een moeilijke route gekozen met de ombouw van de Trigon. Het zou heel jammer zijn als je al die energie en dat geld er voor niks hebt ingestoken, want je hebt een unieke bak gecreëerd die het verdient om te schitteren!

Ik heb je dagboek "even" doorgebladerd. De indruk die ik daarvan krijg is dat je erg veel en snel wijzigingen doorvoert (Zeker in die begin fase). Stabiliteit is en blijft zeer belangrijk.

Heb je ooit levend steen toegevoegd? (Kan helpen in bio diversiteit)
Gebruik je nog steeds een koolstof bron? (Waarom? Ik haal er met een fleece filter zoveel uit dat ik nitraat en fosfaat moet toevoegen).
Draait UV continu mee? (Is de lamp nog goed?)
Heb je de stroming goed voor elkaar? (lijkt me lastig in een Trigon)

Je hebt een moeilijke route gekozen met de ombouw van de Trigon. Het zou heel jammer zijn als je al die energie en dat geld er voor niks hebt ingestoken, want je hebt een unieke bak gecreëerd die het verdient om te schitteren!
Dank je voor je bericht en om mijn dagboek even door te lezen. Ja dat klopt zeker dat ik het begin te snel veranderingen gedaan. Het was ook zoeken naar hoeveel licht en stroming de bak nodig had. Nu verander ik bijna niets meer enkel elk weekend meten en de dosering aanpassen. Ik heb een jaar geleden eens levend steen toegevoegd en een hele lange tijd bacteriën toegevoegd uit 3 verschillende flesjes maar daar heb ik nooit veel verbetering van gezien. VSV carbon dosering gebruik ik nog steeds want no3 blijft op 20 staan. Ik ben wel heel rustig Po4 aan verhogen naar 0.08 en 0.1

stroming is wat lastiger maar staan 3 Tunze Wavemakers op dus vermoed dat ze vrij veel stroming is aan de koralen te zien staan ze ook allemaal mooi in beweging. En op zich groeien de koralen wel goed maar om de zoveel weken is er gewoon een probleem die hem voordoet (flap,dino, Brown jelly, die euphyllia die volledig verwoest was na 1 dag terwijl de andere koralen mooi open stonden)

Dank je wel vind het heel leuk om te lezen over de trigon. Het is inderdaad wel een uniek bakje geworden. Zal zeker proberen hem tot een schitterende bak te krijgen. Tis soms gwn moeilijk als je thuis komt van een vermoeiende dag en denkt ik geniet even voor de bak en daar ligt alweer een Pronk stuk dood. Want heb de indruk dat alleen de koralen en dieren doodgaan waar ik meeste belang aan hecht. Maar dat zal bij iedereen zo zijn eh.

Dank je voor je bericht en om mijn dagboek even door te lezen. Ja dat klopt zeker dat ik het begin te snel veranderingen gedaan. Het was ook zoeken naar hoeveel licht en stroming de bak nodig had. Nu verander ik bijna niets meer enkel elk weekend meten en de dosering aanpassen. Ik heb een jaar geleden eens levend steen toegevoegd en een hele lange tijd bacteriën toegevoegd uit 3 verschillende flesjes maar daar heb ik nooit veel verbetering van gezien. VSV carbon dosering gebruik ik nog steeds want no3 blijft op 20 staan. Ik ben wel heel rustig Po4 aan verhogen naar 0.08 en 0.1

stroming is wat lastiger maar staan 3 Tunze Wavemakers op dus vermoed dat ze vrij veel stroming is aan de koralen te zien staan ze ook allemaal mooi in beweging. En op zich groeien de koralen wel goed maar om de zoveel weken is er gewoon een probleem die hem voordoet (flap,dino, Brown jelly, die euphyllia die volledig verwoest was na 1 dag terwijl de andere koralen mooi open stonden)

Dank je wel vind het heel leuk om te lezen over de trigon. Het is inderdaad wel een uniek bakje geworden. Zal zeker proberen hem tot een schitterende bak te krijgen. Tis soms gwn moeilijk als je thuis komt van een vermoeiende dag en denkt ik geniet even voor de bak en daar ligt alweer een Pronk stuk dood. Want heb de indruk dat alleen de koralen en dieren doodgaan waar ik meeste belang aan hecht. Maar dat zal bij iedereen zo zijn eh.
Vergeet niet dat met name Euphyllia’s soms al ten dode opgeschreven zijn terwijl er nog niets aan te zien is.

Ik zou de VSV (zeer) langzaam afbouwen...met een fleece filter zou je het ook zonder prima moeten redden (mits fosfaat / nitraat goed in balans gehouden worden).

@superbert ja zou heel goed kunnen dat ze al ten dode opgeschreven waren en dat ik gewoon telkens pech had op dat moment.

Ja ik kan afbouwen maar heb schrik dat mijn No3 dan terug de hoogte in gaat. Ik denk dat mijn po4 of bacterie cultuur niet in evenwicht is waardoor me no3 maar niet wil zakken. Krijg ik risico niet dat no3 oncontroleerbaar hoog gaat oplopen zodra ik vsv afbouw?

NO3 en PO4 zullen best stijgen als je VSV afbouwt. Daarom moet t langzaam...de door VSV gevoede bacteriën moeten langzaam verminderen.

Je kunt altijd NO3 en PO4 verlagen mbv water wissels. Maar als je PO4 tussen 0.05 en 0.1 ppm houdt kunnen de juiste bacteriën zich ontwikkelen, en trekt de piek wel weer weg.

Een paar grote leders kunnen ook helpen. Stroming in orde En niet teveel voeren, dan moet de fleece filter het meeste werk doen om een te hoge NO3 in de toekomst te voorkomen.

Een fleece filter is geen red middel ik draai ook met fleece en zit op een po4 van 0,25 en een nitraat van 25
Ik denk dat je eerder een ander product moet proberen of reef feul of nopox (let op alleen doseren in de sump)

Brown jelly is een vervelend iets duurd een jaar voordat het uit je water is enige wat je kan doen is koralen dippen in reef primer is een hele studie voor geweest en reef primer is het enige wat helpt

een zee aquarium is net een achtbaan met ups en downs

Een fleece filter is geen red middel ik draai ook met fleece en zit op een po4 van 0,25 en een nitraat van 25
Ik denk dat je eerder een ander product moet proberen of reef feul of nopox (let op alleen doseren in de sump)

Brown jelly is een vervelend iets duurd een jaar voordat het uit je water is enige wat je kan doen is koralen dippen in reef primer is een hele studie voor geweest en reef primer is het enige wat helpt

een zee aquarium is net een achtbaan met ups en downs
Bedankt voor je reactie!
Ik zal oud mijn po4 wat verhogen en iets anders proberen zoals reef fuel.

Ik hou de koralen goed in de gaten en hopelijk geen last meer van Brown jelly! Die dip heb ik gelukkig staan! :O

Even een update het is alweer een tijdje geleden!
De bak is eindelijk wat tot rust gekomen! De rode flap en dino algen zijn na 1,5 jaar eindelijk weg! Geen idd wat nu de oplossing was. Ik vermoed door langdurig mijn no3 en po4 stabiel en in balans te houden dat dit genoeg was op de algen weg te krijgen. + dat ik ook enkele maanden geleden begonnen ben met refugium. Daar zag ik dat er veel algen in kwamen waardoor er in mijn hoofdbak minder algen kwamen!
Ik denk een combinatie van de 2.

mijn no3 is wel nog steeds 25. Die krijg ik voorlopig nog niet zo goed naar beneden.

de koralen doen het wel goed en ik merk dat ze meer open staan en groeien doordat ze niet meer geïrriteerd worden door de verschillende algen.
Er zit reeds een nieuwe poetsgarnaal in de bak die het goed doet. Ook blijft de zeeegel nu ook in leven en groeien (na 3 pogingen)

enigste is dat mijn living al 3 keer onder water heeft gestaan. Mijn deltec is plots na 2 jaar raar beginnen doen. Overschuimen uit het niets zonder verandering. Maar doordat hij wat uit de sump steekt was het water beginnen op de grond stromen. Nu ben ik wel even druk aan opzoeken en onderzoeken wat het probleem is want hij valt nietmeer af te regelen ook niet na opkuisen en uit elkaar halen.
maar dat is minder erg dan mijn vorige problemen. En ik denk ook dat met al die techniek ik me beter gewoon kan neerleggen dat het elke week wel iets zal zijn (hiervoor was mijn clarisea rol afgebroken door fout in rol)

nog wat foto’tjes ;)

Bijlagen

• 8CE3A198-4C8A-4422-8E4F-D28A866A1C87.jpeg
    8CE3A198-4C8A-4422-8E4F-D28A866A1C87.jpeg
    113 KB · Weergaven: 16
  • B0974711-BD7D-4573-98D3-EBB811FA7339.jpeg
    B0974711-BD7D-4573-98D3-EBB811FA7339.jpeg
    66,8 KB · Weergaven: 15
  • BF366C08-3C27-4018-9FA7-A8E5FD1B55E1.jpeg
    BF366C08-3C27-4018-9FA7-A8E5FD1B55E1.jpeg
    78,4 KB · Weergaven: 15
  • 690B85B9-5E63-4B39-B9E9-DA38A2910CB9.jpeg