Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Reef at sea

Vandaag besloten om iets nitraat toe te voegen en de afschuimer een tandje terug te zetten.
M'n paarse Monti plaat verbleekt langzaam aan door de aanhoudende 0-waarden (ondanks verdrievoudigen van het voedselaanbod voor de vissen)

Goed excuus om meer vis toe te voegen 😅

Nog even geprobeerd foto's te maken op Jack's manier. Door de zonnebril heen.
En ik moet zeggen, niet ontevreden..😎

Eerste foto is normaal, tweede is door de zonnebril:

20210621_095024.jpg20210621_095013.jpg

Is dat dan een polaroid bril? Das interessant, die van mij is alleen op sterkte.

Is dat dan een polaroid bril? Das interessant, die van mij is alleen op sterkte.
Ja, met gepolariseerd glas. Mijn bril heeft hele rechte glazen, dus ook geen last van de breking van gebogen glas.
Natuurlijk valt er nog wel wat te verbeteren qua instellingen op de telefoon, maar vind het niets tegenvallen..

Tijd voor weer een update.

Afgelopen vrijdag wat hulp in de schoonmaak erbij gehaald.
Een paar mexicaanse turbo's, rode hermietkreeftjes en een salarias XXXL. Wat een monster is dat. Nog wel wat schuw, dus foto's zijn nog lastig.

Wat de foto's ook lastig maakt, is dat de ruiten binnen een uur na schoonmaken weer een witte waas op zich krijgen.
Met een nitraat van 0,2 en een niet meetbaar fosfaat, verder weinig algengroei, zit ik te denken dat het bacteriebloei is..
Ik voeg geen koolstofbron toe, dus het verbaast me wel dat het aanhoudt.
Het is begonnen nadat ik het levend zand heb toegevoegd. Misschien zit daar de oorzaak?

Zijn er mensen met gelijke ervaringen? En hoe is dit verder verlopen?

Tijd voor weer een update.

Afgelopen vrijdag wat hulp in de schoonmaak erbij gehaald.
Een paar mexicaanse turbo's, rode hermietkreeftjes en een salarias XXXL. Wat een monster is dat. Nog wel wat schuw, dus foto's zijn nog lastig.

Wat de foto's ook lastig maakt, is dat de ruiten binnen een uur na schoonmaken weer een witte waas op zich krijgen.
Met een nitraat van 0,2 en een niet meetbaar fosfaat, verder weinig algengroei, zit ik te denken dat het bacteriebloei is..
Ik voeg geen koolstofbron toe, dus het verbaast me wel dat het aanhoudt.
Het is begonnen nadat ik het levend zand heb toegevoegd. Misschien zit daar de oorzaak?

Zijn er mensen met gelijke ervaringen? En hoe is dit verder verlopen?
Witte waas na een paar uren of bijna direct heb ik ook een aantal keren meegemaakt, altijd in een periode dat de bak zijn balans nog of weer moest vinden, en bij lage nutrientwaardes. Ik weet niet precies wat het is of wat je er tegen kunt doen, maar na een tijdje, als de bak een beetje begon te draaien, zag ik dan na een normalere tijd van 2 dagen ofzo een normalere groene aanslag op de ruiten verschijnen die het overnam van de witte.

Witte waas na een paar uren of bijna direct heb ik ook een aantal keren meegemaakt, altijd in een periode dat de bak zijn balans nog of weer moest vinden, en bij lage nutrientwaardes. Ik weet niet precies wat het is of wat je er tegen kunt doen, maar na een tijdje, als de bak een beetje begon te draaien, zag ik dan na een normalere tijd van 2 dagen ofzo een normalere groene aanslag op de ruiten verschijnen die het overnam van de witte.
Dank voor je reactie. Het heeft ongetwijfeld iets te maken met de onbalans van een nieuwe bak.
Weet je nog ongeveer hoelang het probleem bleef aanhouden?

Regel 1 in zeeaquaria is rust..
Maar wil toch ook gewoon genieten van m'n bakje 😅

Dank voor je reactie. Het heeft ongetwijfeld iets te maken met de onbalans van een nieuwe bak.
Weet je nog ongeveer hoelang het probleem bleef aanhouden?

Regel 1 in zeeaquaria is rust..
Maar wil toch ook gewoon genieten van m'n bakje 😅
1 of 2 weken ofzo. Precies lang genoeg om een psychose met de magneet te krijgen.

Gewoon 2 weken de bak niet aanraken.
En dan, op een rustige zondagochtend, met een bakkie koffie erbij, de ruiten poetsen.
Vervolgens ‘de hond uitlaten’ en dan met een tweede bakje koffie genieten van je bak.
Kom op; je kunt het écht wél.

Gewoon 2 weken de bak niet aanraken.
En dan, op een rustige zondagochtend, met een bakkie koffie erbij, de ruiten poetsen.
Vervolgens ‘de hond uitlaten’ en dan met een tweede bakje koffie genieten van je bak.
Kom op; je kunt het écht wél.
Nou, heb de ruiten al een week (bijna) niet aangeraakt. Vandaag toch nieuwsgierig en weer even de boel opgepoetst 😖
Viel me wel op dat er 'gaten' ontstonden in de witte waas.

Nog even doorbijten...

Witte waas heb ik ook bij vlagen weleens last van een paar weekjes. Trekt, net als de hardnekkige groene waas die met uren weer terug is, vanzelf weg inderdaad :)

Altijd leuk als je na 2 ellendige weken wachten éindelijk het glas schoonmaakt. De dagen daarvoor telkens denken ''waarom is de bak zo troebel, het ziet er niet uit!'', helemaal vergeten dat je ramen zo goor zijn als maar kan en daarna staat het er weer als een pareltje bij.

Back
Bovenaan